Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Förslag om Miljöansvar!
PostPosted: Thu 18 Oct 2007, 22:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Tänkte bara ge en liten idé som förslag då den STORA heta frågan med Motorsport är och kommer förmodligen alltid att vara allt utsläpp som bilarna ger!! :roll:

Jag är själv som säkert alla oss andra här på forumet för en motorbana till 100% :wink:

En hel del politiker och miljöfanatiker sitter tyvärr och hackar ner på motorsporten som om det skulle vara pest och kolera för miljön och att dess utförare är rena miljöförstörarna.....

Men vi skattebetalare som önskar oss en Motorbana framför allt, antar att vi är fler motorfanatiker än Curling utövare här på Åland, men dock skall dom få en egen Curling hall byggd, för deras intresse, hur länge nu denna "Curling fluga" sitter!
OBS! Absolut inget ont om alla Curling fantaster, Ni är också medmänniskor och goda skattebetalare!!!

Åter till mitt förslag på miljöansvar! :D

Det skulle kunna finnas något som heter "utsläppsrättigheter" som vi motorsport utövare skulle kunna få "köpa" för rätten att "släppa ut" en viss mängd koldioxid i vår natur, och samtidigt få ett certifikat på detta
som ett ansvarstagande för miljön,
samt att staten och det åländska samhället skulle tjäna på det! För att visa att "Åland Ring" är en s.k "Grön Motorbana"


För att visa att även Vi känner ett visst ansvar för vår natur, tror inte att det är så många andra idrottare i andra idrottsgrenar som är beredda att betala för de utsläpp de gör för sina utsläpp de gör i form av resa till och från träningar och matcher / tävlingar!

Här är en liten tabell på hur mycket de olika bränslena släpper ut !

- Bensin 95 : 1L /10L /100L = 2 / 22 / 221 Kg/Co2
- Bensin 98 : 1L /10L /100L = 2 / 24 / 236 Kg/Co2
- Alkylatbensin : 1L /10L /100L = 2 / 22 / 220 Kg/Co2
- Etanol 85 : 1L / 10L /100L = 0 / 5 / 47 Kg/Co2
- Diesel : 1L /10L / 100L = 2 / 24 / 241 Kg/Co2

I Sverige är priset för detta 30öre / Kg Co2 som man "köper" inklusive moms.

Jag är medveten om att det vart ett jätte långt inlägg, men jag känner att jag vill dra mitt strå till stacken med Åland Ring! :)

Jag vill tacka alla som tagit tid att läsa detta inlägg, skriv gärna dina egna funderingar angående detta! :idea:

------------------
Peter Gerkman


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 06:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag sågar inte din idé, men vill tillägga att varken curlinghallen eller motorbanan ska byggas av landskapet. Både företagen är Ab:n, som båda säkert gör allt för att slippa begära stöd. Dock är "Staten och Kapitalet" med dagens politik samma sak, vilket gör at man måste begära pengar för att kunna konkurrera prismässigt mot andra evenemang som politikerna anser vara korrekta och därför ger markandsfördelar.

Oc för övrigt så blir inte luften renare av utsläppsrätterna. Dock kommer bränsle raffinerat av olja snart att vara ett minne blott, först kommer etanolen och sedan blir det elbilar, detta enligt mig inom en 10-årsperiod.

Banan kommer inte att öka mängden globala utsläpp, snarare minska eftersom folk behöver resa kortare sträckor totalt för att besöka ett motorevenemang. Även de planerade dräneringssystemen och uppsamlingssjöarna kommer att hålla banan renare än vad miljön runt våra landsvägar är.

Men din tanke är god! :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 09:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Tackar för att du tagit dig tid att läsa genom inlägget, den vart lite lång :D

Mitt förslag är ju främst riktat som ett förslag mot miljönissarna :P

Det finns någara raceteam i Sverige som "köper utsläppsrättigheter" så jag tänkte att det kanske funkar här åxå :lol:

Men vi får se vad som händer efter valet :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 09:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul att detta börjas diskuteras. Fördjupar mig inte så mycket men
flikar in med lite ett o annat...

Om nu miljön går före allt så det inte blir nån motorbana, då kanske
man börjar skida istället, jo, jag tror jag sätter mig i bilen och kör
upp till skidorterna i Norrland...

Någon borde fixa fram en kalkyl där det står hur många kilometrar
folk kör för varje evenemang. Fotboll, hockey, sporter utomlands,
motorsporter, osv och nu curling. Alltså hur många besökare och
hur långt har de kört... inte så lätt, men jag tror alla vet vilken som är
största bovarna i dramat... och lustigt nog är jag rätt bombsäker på
att det inte blir motorsportutövarna som bidrar till största miljöutsläppen!

Etanol är jag inte så insatt i, men jag läste flummigt nånstans att det inte
går att framställa hur mycket som helst och att det är en mycket dyr
process. E85 innehåller bensin det också. Mer info om Etanol hittar man
tex här: http://www.etanol.nu/faq.php

Nä, nu är det nog dags att någon gör en kalkyl på VAD som egentligen
skitar ner naturen. Är det bilarna, biltransport, flyg, färjor och fartyg,
kryssningar, södernresor, fabriker och all sorts industrier, gräsklippare,
osv... Kan nästan gissa att flyg (flyger ca 400 flyg över Åland varje dag)
och fartygen skitar ner mest, så mycket att biltrafiken knappt märks.
Det var ett tag sen men utgående från fakta räknade jag ut hur många
bilar man kan tanka på den mängd olja ett passagerarfartyg bränner
per år... men det var sjukt många kilometrar bilar kom på den mängden.
Nån som känner sig manad att räkna ut det? Tror resultatet skulle få
100% av ålänningar att tänka till lite... Motorbanan skulle inte märkas.

Och om man jämför globalt sett... vilka länder och områden på jorden
är det som egentligen är bovarna?

Politiker i all ära... Åland behöver turism för att överleva. Och turism
är lika med resor, resor innebär föroreningar... så miljö och överlevnad
på denna kobbe går inte ihop om ingen kommer på nåt drastiskt.
Åland är inte så vackert som alla tror... har någon vart till andra städer
än Mariehamn och spanat in läget? Oj, va vi ligger efter. Satsa för
att vinna.

Och som Tanten säger... miljörenaste vägarna på Åland kommer med
hästlängder att bli just MOTORBANAN, bit på den ni som skjutsar era
barn på sport runtom Åland och Norden allt för många ggr för att ni
skall kunna motivera utsläppen ni gör...

RayMysterio... jag kan också skriva en massa text! :D

EDIT: Utsläppsrättigheter... oops... jag tror jag kom bort från ämnet lite. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 10:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Skoj att det börjar ta fart i tråden :D

Läste en artikel någon gång för typ 2 år sedan, att ALL motorsport i Sverige, alla grenar och former under ett års tid släpper ut mindre s*** än vad Arlanda gör under ett dygn :shock:

Synd att jag inte sparade den, för det skulle ju kunna va en rolig grej för andra att läsa. :lol:

En annan jämförelse som jag hört, men dock ej bekräftat, så det kan tas med en nypa salt är:

En F1 tävling med alla bilar som tävlar, service fordon, transport med publik till och från evenemanget släpper mindre s*** ut än vad en start med ett Jumbojet :o

Men som sagt, det är ingenting jag läst utan bara hört.... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 13:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Vi kan ta ett exempel här :)

En av mina polare jobbar på amorella, ja frågade på skoj vad den drar på en tur och retur resa 1 dygn (24h) och han svarade att det är ca 50 ton brännolja och mera på vintern då dom måst elda i pannorna. Men för att göra en riiktigt "rättvis" beräkning ska ja räkna med siffror till fördel för de som är emot motorbanan p.g.a. miljön så att de verkligen inte kan komma o pruta på sifrorna. Vi säger 20 ton.

Nu har ja iiingen aning om dessa siffror så vi tar i ordentligt även här:
Ett raceevenemang på Åland ring, 1000 i publiken och 100 som tävlar några från åland och några från andra länder så det blir ett snitt på säg 50 mil för samtliga att köra. Säg att evenemanget håller på i 6 timmar, på den tiden hinner dessa förare köra upp 2-3 tankar bensin (150 liter). Varje förare har med sig nån form av mekaniker som även han kör en bil.
1000+100+100=1200 bilar som kör 50 mil = 60 000 liter bränsle (om dom drar 1 liter/milen) + (150liter*100förare) = 210 000 liter.

Åland Ring
Om det är 1 race / vecka med denna statistiken så är det 210 000*52= 1 092 000 liter/år. Vi lägger på ännu lite extra för att vara på säkra sidan, och för att få bort lite flera argumen från motståndarna (kan vara t.ex. underhålsfordon, personal och andra saker som banan behöver) TOTALT: 1.100.000 Liter bränsle / år.

Färjorna:
20 ton = 20 000 liter / dag
20 000*365= 7 300 000 liter / år på en färja. Nu vet vi att det lägger till runt 10 färjor (jag vet att det är bra många flera men vill även här ta i i underkant, finns ju även dom som bara paserar ålands hav utan att lägga till) om dagen på åland så vi måste givetvis räkna med dem oxå, dock drar nog inte alla lika mkt som amorella så vi skalar ner alla andra färjor till 10 ton.
7 300 000 + (10*10 000*365) = 43.800.000 liter BRÄNNOLJA
...och då har ja inte tagit med passagerarnas bilar som körs till och från färjorna :) vilken orättvis jämförelse alltså.

Dessa siffror skall tas med en nypa salt då jag inte har underlag för dem, men så här kan en kalkyl se ut räknat till motorsportens nackdel och även kommer vi inte ens in närheten av utsläppen.

Räkna nu vidare på vad det kostar att skjutsa sina barn på fotbollsträning 2ggr/ veckan, hockeyträning, körning till o från jobbet dagligen, transporten av produkter, flygplanen. Det blir en hel det det med vill jag lova. Motorbana blir bara en droppe i havet.

Så lägg ner argumentet om att motorbana är en belastning för miljön, ja det är den,, men mycket, mycket, mycket, mycket, mycket liiiiten jämfört med allt annat!!!

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 15:58 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Ni har nog inte bara tur när ni tänker bästa medlemmar! Bra resonemang! :P Ställ upp i valet juh! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 17:01 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Cambudgie wrote:
Så lägg ner argumentet om att motorbana är en belastning för miljön, ja det är den,, men mycket, mycket, mycket, mycket, mycket liiiiten jämfört med allt annat!!!


Precis vad jag tänker! :D

Tänk på fågelskådarna som kan köra flera hundra Km "bara" för att sitta och tryna på en fågel genom ett par kikare! :wink:

Listan går att göra HUR lång som helst bara man vill på alla som är mångt och mycket värre än motorsportsutövarna :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Bra tänk!
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 17:45 
Offline
Besökare

Joined: Tue 09 Oct 2007, 10:08
Posts: 19
Location: Åland
Jag har en till ide, "vi" tar en viss procent av inträden, startavgifter å dylikt på banan och placerar dessa i en vindkraftsfond :D
En fond för att bygga ut vindkraften till 100% på Åland :!:

Om ni så ska krypa så RÖSTA i morgon!!! 8)

_________________
Motorbana, självklart!
Mvh
Runristaren
207 Allgode
www.runristare.ax
http://blogg.alandstidningen.ax/runristare


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bra tänk!
PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 22:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Runristaren wrote:
Jag har en till ide, "vi" tar en viss procent av inträden, startavgifter å dylikt på banan och placerar dessa i en vindkraftsfond

Bra idé tycker jag och hoppas att du får stöd att utveckla saken i praktiken.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group