Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Mar 2005, 13:44 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Wed 16 Jun 2004, 15:57
Posts: 99
jag har hört att vissa turister tycker det är för tyst här på Åland.. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Mar 2005, 01:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu har man möjlighet att skriva och kommentera dagens ledare i Nyan som Nina Fellman skriver.
Jag tycker att hon har helt fel i sin ledare i dag (23.3). När hon säger att det inte blir någon motorbana i Eckerö :angry:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Mar 2005, 09:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Mr X+23 Mar 2005, 01:11 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 23 Mar 2005, 01:11 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Nu har man möjlighet att skriva och kommentera dagens ledare i Nyan som Nina Fellman skriver.
Jag tycker att hon har helt fel i sin ledare i dag (23.3). När hon säger att det inte blir någon motorbana på Åland :angry: [/quote]
Läste den också imorse då jag tugga i mig lite frukost. Efter att ha läst den frågade jag mig själv. Jaha, o vad kom hon med för bra argument? Inga alls. Hon är bara emot det helt enkelt.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 May 2005, 09:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-edvard+2 Mar 2005, 15:34 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 2 Mar 2005, 15:34 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Hoppas det blir svängelisväng bana också =) Då är det genast mer försvarbart att bygga banbil med driktig upphängning =)[/quote]
Motorbanan blir nog större än vad jag trodde. Efter att ha spånat lite i saken så är det
tydligen bara F1 bilarna som inte går att köra där. Svängelisväng bana blir der nog. :D

Tävling mellan STCC-bilar på Åland kan kanske bli en magnet som drar massa folk (turister) till Åland. Nu kan vi få något som drar hit turister till ön. Kör hårt nu med Ålands ring och ni som jobbar i borgen i Mariehamn, titta bara på vad Skärgårdsracet drar folk till Åland.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Jul 2005, 11:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Något nytt om Ålands Ring, tja dagens info är från Ålands Radio

Nyheter från Ålands Radio

Bidragsansökan för att utreda drift av motorbana

Åland Ring ab har ansökt om ett bidrag på 50.000 euro av landskapsregeringen för en utredning om det går att driva en motorbana på kommersiella villkor.
Om man inte får pengarna kan problem uppstå.

- Då kan vi tvingas ta in konsulter för att se över det hela, men lagtinget har godkänt vår ansökan och vi uppfyller alla krav, säger Åland Rings vd Danne Sundman.

Åland Ring har också inlett diskussioner med Ålands investerings ab, men inget konkret kan sägas där innan en utredning är klar och det beror alltså på om man får dom ansökta pengarna från landskapet.

Åland Ring planerar att bygga motorbanan på Nils-Olof Mattssons marker i Eckerö.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Jul 2005, 14:45 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Vi får hålla tummarna då att dom får pengarna...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Jul 2005, 15:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Saxat från Ålands Radio

Nyheter från Ålands Radio

50.000 till Åland Ring

Ålands Motorklubbs aktiebolag, Åland Ring Ab, får 50.000 euro i bidrag för att förprojektera en utredning om möjligheterna att driva en motorbana på kommersiella villkor.
Landskapsregeringen anser att bolaget, som ansökt om bidraget, uppfyllt de villkor som ställs i landskapsbudgeten, nämligen att det finns en huvudman för projektet och en klar inriktning för verksamheten. Beslutet idag togs på enskild föredragning av finansansvarige Lasse Wiklöf.

Motorbanan skall, enligt planerna, byggas i Eckerö. Kostnaderna uppskattas till cirka 10 miljoner euro som bolaget hoppas kunna finansiera med privata medel.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jul 2005, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
10 miljoner euro
Upps är mycket pengar så vi hoppas det inte bara blir ett förprojekt.
Trovill på möckelö blev ett sådant.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jul 2005, 00:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tycker att Ålands motorklubb r.f kan berätta lite mera om saken på portalen.
Ett teknisk allaktivitetscenter på Åland är en stor sak så varför är man inte mera öppen om saken och berättar vad man kan tänkas få för 10 miljoner euro.

Om Gotland Ring kan man läsa så här:
Regionalpolitik
Gotland Ring skapar värdefulla, långsiktiga och nyttiga arbetstillfällen genom sin mångsidiga verksamhet - företagsevenemang, utbildning, högteknologisk forskning och produktutveckling. Ett nätverk av företag skapas runt verksamheten på Gotland Ring. Näringslivet, på hela ön, får en ökad tillväxt genom Gotland Rings året-runt aktiviteter.

När dyker Åland Rings hemsida upp?

Edit 26.07 <a href='http://www.alandring.com/' target='_blank'>http://www.alandring.com/</a>
Tack McDanne

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jul 2005, 13:50 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Image
Är det någon som har en vinylskärare till hands? :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Jul 2005, 14:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det låter ju bra allt det här, det som jag däremot inte tyckte om i villkoren som ställdes av landskapsregeringen var att ÅMK skulle äga Åland Ring till 100%. Jag tror inte att ÅMK är lämpligt att driva ett företag av denna storlek.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 12:31 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Hej!

Ska på begäran med jämna mellanrum hålla er informerade om Åland Ring - projektet. Vad som händer här näst är att vi skall börja projektera, d.v.s. designa banan, ta fram ritningar och underlag för entreprenörer. Vi skall också ta fram en affärsplan som skall presenteras för och granskas av åländska (i första hand)investerare. Vidare skall en noggrann utredning över miljöeffekterna göras. Allt detta skall vi försöka färdigställa under första kvartalet 2006. Mycket av funderat och förarbetet är redan gjort, vi har i stort sett klart för oss hur anläggningen kommer att se ut och vilken verksamhet som skall bedrivas på anläggningen. På nästplatsen www.alandring.com är det meningen att man skall kunna följa förverkligandet vart efter vi gör framsteg. Är man intresserad av att få fortlöpande infomation om projektet kan man skicka ett e-postrev till info@alandring.com så kommer det e-post varje gång något är på g. Ni har säkert en massa frågor, varsågod och ställ dem så skall jag försöka svara.

MVH

Danne Sundman
VD Åland Ring AB

P.S. Det är inte ett krav att ÅRAB skall ägas av ÅMK, det är ett konstaterande att fallet är så vid tidpunkten för beviljandet av bidraget. Beslutet kan läsas på

<a href='http://www.ls.aland.fi/.composer/ls-prot/FINANS/2005/F1005E16.html' target='_blank'>Beslut</a>

, notera att man hänvisar till namninsamlingen, alla som skrev på kan sträcka på sig lite D.S.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 13:45 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Vill bara tacka för servicen att du postade här om vad som händer, och hoppas att vi /jag får åtnjuta samma lyx i fortsättningen.

Jag håller tummarna för att allt ska ordna sig, så att det handgripliga arbetet kan komma igång så fort som möjligt.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Oct 2005, 13:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu har Ålands telefon dragit fiber till Skag och nu går det att koppla upp Åland Ring till nätet.
Nya möjligter att sända Tv live från Åland Ring. :D
Tänk att ha webkameror som följer med vad som händer.
Nu är det bara motorbanan som fattas.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Nov 2005, 10:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Godbymässan 19-20 November

Om ni ska till Godby Mässan så gå till monter 78 för info om Ålands Ring.
I mässbladet står det så här:
Bekanta dig med planerna på en fordonsrelaterad aktivitetspark.
Kom med dina synpunkter och ideer och diskutera direkt med representanter för projektet.
Monter 78

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Jan 2006, 20:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag var till den montern. Intressant bil de hade där. Som jag aldrig lär mig vad är
för något...

"Jag stöder Åland Ring"-skjorta köpte jag också.

Men hur går det med den där banan? Bromsklossar? Någon som vet något nytt?
Förstod att de skulle hålla låg profil... men det kunde gå lite fooortare tycker jag.
Kontinuerliga möten som hålls med på tok för lång tid sinsemellan?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Jan 2006, 22:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Alec Arho-Havre´n tror fortfarande på det Ålänska projektet, men han undrar varför inte mera händer. Jag är lite besviken på att arbetet inte går framåt i bättre takt säger Alec. Orsaken är enligt Danne att man fick tänka om när det gäller finansieringen av utredningen. Vi tvingades att byta spår säger Danne i Ålandstidningen. Men han tror att nu är vi på rätt väg. Ansökan om miljötillstånd för motorbanan i Eckerö Skag skall snart lämnas in på den 75 hektar stora marken. Inom Februari räknar han med att ansökan lämnas in. (Källa:Ålandstidningen den 18.01.2006)

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Jan 2006, 10:53 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-MickeM+18 Jan 2006, 20:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 18 Jan 2006, 20:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <-- "Jag stöder Åland Ring"-skjorta köpte jag också. --> [/quote]
Hur ser den ut? Snyggare än min logga? ;)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Mar 2006, 09:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Uppar denna tråd eftersom jag vill höra skvaller!

Har det hänt något, berätta berätta!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Mar 2006, 09:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Skvaller
Det rycktas att besvär mot banan kommer att läggas in, så räkna inte med att det blir någon bana den närmaste tiden. Om de nu blir någon bana.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group