Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Robert "Rob" Gustafson har avlidit
PostPosted: Thu 12 Apr 2007, 18:06 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Styrelseledamoten i Åland Ring - Åland Motor Events AB Robert "Rob" Gustafson från Kalmarnäs har avlidit efter en kort tids sjukdom. Robs frånfälle är en stor förlust för oss inom bolaget och hela motorsport-Åland som har mist en fin vän och en enorm resurs. Rob var en ödmjuk och anspråkslös person som alltid var intresserad och hjälpsam, hans kunskap och erfarenhet inom motorsportens alla roller var enastående och han hade ett kontaktnät inom motorsporvärlden som få. Att ersätta Rob går inte men vi vet att det sista som Rob skulle vilja är att vi deppar, därför kommer vi att resa oss, kämpa vidare och en dag inviga hans stora livsdröm - Åland Ring.

Robs death is a great loss for us and Motorsport, we have lost a very special friend and an enormous resource. Rob was a humble and modest person who was always willing to help others, his knowledge and experience within Motorsport was unique. Rob will be impossible to replace but he would not like us to be upset, so we must carry on and finish his life time dream Åland Ring.

Den som vill hedra Robs minne kan göra en inbetalning till Ålands motorsportfond som grundats idag till Robs minne. Fonden finns i Ålandsbanken, konto 660100-1037175, administreras av ÅMK:s styrelse och kommer att understöda motorsporten i olika former.

Condolences can be made to the Åland Motorsport Fund dedicated to the memory of Rob. Account number Bank of Åland 660100-1037175 IBAN : FI65 6601 0001 0371 75 BIC : AABAFI22

Danne Sundman, styrelseordförande Åland Ring - Åland Motor Events AB -


Så här skriver Ålandstidningen ikväll (bild och text från Ålandstidningen):

Den 6 april 2007 avled efter en kort tids sjukdom racingingenjören
Robert Gustafson från Jomala, Kalmarnäs
i en ålder av 61 år. Han var född den 14 november 1945
i Hammarby, Stockholm. Med Robert Gustafson
har förutom en älskad make och far en stor ”racingman”
gått ur tiden. Han levde hela sitt vuxna liv med bilar och
motorer och hade genom åren en hel rad med toppjobb
som tekniker och konstruktör i olika motorsportklasser,
även Formel 1 somhan egentligen inte tyckte
om. Hans pappa sade alltid att han måste skaffa sig ett riktigt
jobb, men det hade Robert, eller ”Boban” som han
kallades av sina kusiner och familjen förutom hustrun
som kallade honom ”Robban” av sin hustru, aldrig.
Han var född i Stockholm. Sedan flyttade familjen ut
till Skarpnäck, söder om stan. Där fanns en motorungdomsgård
som Robert började hålla till och gick på
tävlingar. Han lärde känna mycket folk i branschen och många
tävlingsförare. Bland andra Reine Wisell som hjälpte Robert
med bilen och efter jobb på en maskinfirma
startade Robert egen firma och började med racerbilar.
Han jobbade bland annat deltid åt Ronnie Peterson och
blev väl delvis ansvarig för att han åkte till England 1969 vilket
senare ledde till att han fick en plats i Formel 1.
Robert stannade kvar i FS och 1976 deltog han i det
ambitiösa Viking-projektet, ett svenskt F3-stall med tre
bilar med bland annat Eje Elgh som förare.
År 1977 flyttade han till England och storstallet
March där han blev kvar till 1984. Under åren jobbade
han med en rad kända förare och 1981 deltog man i F1.
Robert Gustafson åkte till USA och tog hand om Indy/
Cart-bilar där man hade växellådsproblem. Han fick
ordning på utvecklingen och levde på det i några år.
Robert var en rätt blygsam person och framhävde sig
aldrig. Bland hans meriter fanns exempelvis en Indy
500-seger år 1982. 1984 öppnade han eget
igen och byggde växellådor och transmissioner till racerbilar.
Största uppdraget var år Jaguar Silk Cut-stallet
som vann Le Mans och EM med Roberts prylar. Parallellt
jobbade han med ett F3000 team. En av förarna
var Alain Menu, som senare blev rubrikernas man i
BTCC. Det stallet lades ner och Robert fick erbjudande
om att utveckla Vauxhall Cavalier (Opel Vectra) för
BTCC (brittiska standardvagnsmästerskapen)
åt Ray Mallock. Robert jobbade även ett
år på Ferrari i Italien som teknisk ansvarig. Men Robert
återvände till England och Mallock. I mars 1998 fick han ett telefonsamtal
från gamle bekantingen Eje Elgh som driver
Nissans STCC-stall. Han behövde en teknisk ansvarig
för bilarna. Allt lyckades Robert med utan formell utbildning. Det
blev aldrig av för honom. Han jobbade sig till allt,
hade tur och fick en bra start. Enligt honom var teknik
intressant och som han berättade i en intervju om han
fick leva om sitt liv skulle han ändå välja samma sak
på nytt. Han var för rastlös för att ha ett jobb från nio till
fem. Det viktigaste var att lyssna till förarna och göra ändringar
i inställningarna samt att dokumentera allt.
Till Åland kom Robert Gustafson redan som liten.
Hans moster flyttade till Åland och Roberts mamma
tog ofta med honom hit. Även under ungdomstiden
besökte han Åland som han kom att älska.
Efter flera besök med barnen bestämde sig familjen
efter 22 år i England att 1999 flytta till Åland för gott. Vid
besöket 1998 ville de bara inte lämna landskapet och
efter att de fick lägenhet som alla sade skulle bli svårt
flyttade de hit och senare skaffade de hus i Kalmarnäs.
Kusinen Rolf Bergman med frun Hilkka samt familj gjorde
flytten om möjligt ännu lättare, eftersom de alltid
stått varandra väldigt nära. Robert Gustafson kom
snabbt in i det Åländska samhället. Han jobbade
mycket för den blivande motorbanan Åland Ring och
var mycket aktiv i IFK. Han satt i dess styrelse och hade
olika uppdrag i samband med matcherna.
Hans planer inför framtiden var att trappa ned sitt
företag till ett mindre och slippa allt resande.
Men så långt kom han aldrig. Sjukdom kom emellan
och Robert fick sluta sina dagar på sitt älskade Åland, i
hemmet omgiven av familjen. Mycket stöd under sin
sjukdomstid fick han av alla inom både Åland Ring och
IFK. Han älskade människor men tyckte inte om alltför
mycket ståhej runt hans otroliga känsla och kunnande
för motorsport och motorer.
Även hans udda bil, en Vauxhall Astra 1.7 turbodisel
började krångla när Robban drabbades av sjukdom.
Närmast sörjande är hustrun Christine, sönerna
Martin och Paul och halvsystern Susanne med make
Lars som han fick lära känna för en kort tid sedan och
fick mycket god kontakt med.

Image
Hemma under huven.Robert Gustafson levde med bilar och motorer i hela
sitt vuxna liv.Genom åren hade han en rad toppjobb som tekniker och konstruktör
i olika motorsportklasser, även i Formel 1. Han jobbade i England, Italien
och USA fick känna de flesta i branschen och kontakterna gav honom ofta
nya jobb.

Image


Last edited by McDanne on Mon 16 Apr 2007, 15:56, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 15:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
.Vila i frid Robert.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 20:12 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Nov 2005, 13:42
Posts: 78
Vila i frid släktingen !


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group