motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Robert "Rob" Gustafson har avlidit http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=34&t=1835 |
Page 1 of 1 |
Author: | McDanne [ Thu 12 Apr 2007, 18:06 ] |
Post subject: | Robert "Rob" Gustafson har avlidit |
Styrelseledamoten i Åland Ring - Åland Motor Events AB Robert "Rob" Gustafson från Kalmarnäs har avlidit efter en kort tids sjukdom. Robs frånfälle är en stor förlust för oss inom bolaget och hela motorsport-Åland som har mist en fin vän och en enorm resurs. Rob var en ödmjuk och anspråkslös person som alltid var intresserad och hjälpsam, hans kunskap och erfarenhet inom motorsportens alla roller var enastående och han hade ett kontaktnät inom motorsporvärlden som få. Att ersätta Rob går inte men vi vet att det sista som Rob skulle vilja är att vi deppar, därför kommer vi att resa oss, kämpa vidare och en dag inviga hans stora livsdröm - Åland Ring. Robs death is a great loss for us and Motorsport, we have lost a very special friend and an enormous resource. Rob was a humble and modest person who was always willing to help others, his knowledge and experience within Motorsport was unique. Rob will be impossible to replace but he would not like us to be upset, so we must carry on and finish his life time dream Åland Ring. Den som vill hedra Robs minne kan göra en inbetalning till Ålands motorsportfond som grundats idag till Robs minne. Fonden finns i Ålandsbanken, konto 660100-1037175, administreras av ÅMK:s styrelse och kommer att understöda motorsporten i olika former. Condolences can be made to the Åland Motorsport Fund dedicated to the memory of Rob. Account number Bank of Åland 660100-1037175 IBAN : FI65 6601 0001 0371 75 BIC : AABAFI22 Danne Sundman, styrelseordförande Åland Ring - Åland Motor Events AB - Så här skriver Ålandstidningen ikväll (bild och text från Ålandstidningen): Den 6 april 2007 avled efter en kort tids sjukdom racingingenjören Robert Gustafson från Jomala, Kalmarnäs i en ålder av 61 år. Han var född den 14 november 1945 i Hammarby, Stockholm. Med Robert Gustafson har förutom en älskad make och far en stor ”racingman” gått ur tiden. Han levde hela sitt vuxna liv med bilar och motorer och hade genom åren en hel rad med toppjobb som tekniker och konstruktör i olika motorsportklasser, även Formel 1 somhan egentligen inte tyckte om. Hans pappa sade alltid att han måste skaffa sig ett riktigt jobb, men det hade Robert, eller ”Boban” som han kallades av sina kusiner och familjen förutom hustrun som kallade honom ”Robban” av sin hustru, aldrig. Han var född i Stockholm. Sedan flyttade familjen ut till Skarpnäck, söder om stan. Där fanns en motorungdomsgård som Robert började hålla till och gick på tävlingar. Han lärde känna mycket folk i branschen och många tävlingsförare. Bland andra Reine Wisell som hjälpte Robert med bilen och efter jobb på en maskinfirma startade Robert egen firma och började med racerbilar. Han jobbade bland annat deltid åt Ronnie Peterson och blev väl delvis ansvarig för att han åkte till England 1969 vilket senare ledde till att han fick en plats i Formel 1. Robert stannade kvar i FS och 1976 deltog han i det ambitiösa Viking-projektet, ett svenskt F3-stall med tre bilar med bland annat Eje Elgh som förare. År 1977 flyttade han till England och storstallet March där han blev kvar till 1984. Under åren jobbade han med en rad kända förare och 1981 deltog man i F1. Robert Gustafson åkte till USA och tog hand om Indy/ Cart-bilar där man hade växellådsproblem. Han fick ordning på utvecklingen och levde på det i några år. Robert var en rätt blygsam person och framhävde sig aldrig. Bland hans meriter fanns exempelvis en Indy 500-seger år 1982. 1984 öppnade han eget igen och byggde växellådor och transmissioner till racerbilar. Största uppdraget var år Jaguar Silk Cut-stallet som vann Le Mans och EM med Roberts prylar. Parallellt jobbade han med ett F3000 team. En av förarna var Alain Menu, som senare blev rubrikernas man i BTCC. Det stallet lades ner och Robert fick erbjudande om att utveckla Vauxhall Cavalier (Opel Vectra) för BTCC (brittiska standardvagnsmästerskapen) åt Ray Mallock. Robert jobbade även ett år på Ferrari i Italien som teknisk ansvarig. Men Robert återvände till England och Mallock. I mars 1998 fick han ett telefonsamtal från gamle bekantingen Eje Elgh som driver Nissans STCC-stall. Han behövde en teknisk ansvarig för bilarna. Allt lyckades Robert med utan formell utbildning. Det blev aldrig av för honom. Han jobbade sig till allt, hade tur och fick en bra start. Enligt honom var teknik intressant och som han berättade i en intervju om han fick leva om sitt liv skulle han ändå välja samma sak på nytt. Han var för rastlös för att ha ett jobb från nio till fem. Det viktigaste var att lyssna till förarna och göra ändringar i inställningarna samt att dokumentera allt. Till Åland kom Robert Gustafson redan som liten. Hans moster flyttade till Åland och Roberts mamma tog ofta med honom hit. Även under ungdomstiden besökte han Åland som han kom att älska. Efter flera besök med barnen bestämde sig familjen efter 22 år i England att 1999 flytta till Åland för gott. Vid besöket 1998 ville de bara inte lämna landskapet och efter att de fick lägenhet som alla sade skulle bli svårt flyttade de hit och senare skaffade de hus i Kalmarnäs. Kusinen Rolf Bergman med frun Hilkka samt familj gjorde flytten om möjligt ännu lättare, eftersom de alltid stått varandra väldigt nära. Robert Gustafson kom snabbt in i det Åländska samhället. Han jobbade mycket för den blivande motorbanan Åland Ring och var mycket aktiv i IFK. Han satt i dess styrelse och hade olika uppdrag i samband med matcherna. Hans planer inför framtiden var att trappa ned sitt företag till ett mindre och slippa allt resande. Men så långt kom han aldrig. Sjukdom kom emellan och Robert fick sluta sina dagar på sitt älskade Åland, i hemmet omgiven av familjen. Mycket stöd under sin sjukdomstid fick han av alla inom både Åland Ring och IFK. Han älskade människor men tyckte inte om alltför mycket ståhej runt hans otroliga känsla och kunnande för motorsport och motorer. Även hans udda bil, en Vauxhall Astra 1.7 turbodisel började krångla när Robban drabbades av sjukdom. Närmast sörjande är hustrun Christine, sönerna Martin och Paul och halvsystern Susanne med make Lars som han fick lära känna för en kort tid sedan och fick mycket god kontakt med. Hemma under huven.Robert Gustafson levde med bilar och motorer i hela sitt vuxna liv.Genom åren hade han en rad toppjobb som tekniker och konstruktör i olika motorsportklasser, även i Formel 1. Han jobbade i England, Italien och USA fick känna de flesta i branschen och kontakterna gav honom ofta nya jobb. |
Author: | Selle [ Fri 13 Apr 2007, 15:05 ] |
Post subject: | |
.Vila i frid Robert. |
Author: | calibraknussin [ Fri 13 Apr 2007, 20:12 ] |
Post subject: | |
Vila i frid släktingen ! |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |