Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 09:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 123 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 22:16 
Offline
Ny

Joined: Thu 07 Aug 2008, 22:11
Posts: 8
Själv klart att man kommer på mötet....!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Aug 2008, 07:13 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Önskar er alla som åker med goda avsikter lycka till på mötet! :wink:

Jag skulle jätte gärna ha deltagit om det inte vore för arbetet!

Ni får gärna sammanställa något sorts mötesprotokoll som ni skulle kunna publicera här på forumet!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Aug 2008, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kraftig Eckerökritik mot motor-MKB

Motorbanans MKB-utkast får rejäl bakläxa av Eckerö kommun. Hårdast är miljö- och byggnadsnämnden i sin kritik.
Men Danne Sundman, initiativtagare till motorbanan, är entusiastisk.

Ålandstidningen fredag 8 augusti 2008
http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 44&iPage=1

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Aug 2008, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Applåder för motorbane-entusiaster men alla är inte nöjda

När markägaren Nils-Olof Mattsson får nog och säger att det här är en engångschans möts han av applådåskor.
Av ett 50-tal besökare på informationsträffen är bara sju öppet kritiska.
Opinionsläget för motorbanan kan vara på väg att vända.

Ålandstidningen fredag 8 augusti 2008
http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 1&id=11555

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 23:23 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Mycket snack om miljöpåverkan i tidningarna nu..

Det långloppsteam jag är med i gör av med mindre soppa på en säsong en vad som går åt när en familj åker till Phuket på semester, så jag fattar inte att just motorsporten ska få bära så stort hundhuvud. Verkar som allt annat är legitimt jämfört med motorsport i allmänhetens ögon.

Ingen snackar om skövlade blommor och näringsavrinning när det vankas golfbanor...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 06:21 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Kan berätta om en diskussion ja va med om med en dam efter Åland Ring mötet i fredags.
Hon hade också varit på mötet som motståndare till banan. Hon hade ingen förståelse alls för motorsport sade hon.
Att det skulle skövlas mark för en motorbana tyckte hon var helt oförståeligt ,
men att det jämnades ner hektarvis med skog o mark vid ett golfbanebygge utan MKB det var inte lika fel.
Att hon sedan flög världen runt på sina miljöengagemang tyckte hon inte heller va nån stor sak.
Som pricken över I så tyckte hon att det endast skulle finnas vindkraft och elbilar på Åland , god tanke men lite svårgenomförbart.
I annat fall tyckte hon att alla bilar skulle köras på E85 , synd bara att ett fåtal bilar går att köra på det + att det kostar motsvarande 1,5 liter bil att framställa 1 liter E85.
Att det också skövlades skog för att kunna odla grödorna för E85 , det visste hon ej heller.
Summa sumarum tycker ja att det e lite synd att det finns så mycket missuppfattningar i detta projekt.


Ronny


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 09:24 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Iofs är den där siffran på 1,5 liter för att framställa en liter etanol ett absolut worst case scenario. Det går att framställa e85 på vettigare sätt.. Man behöver inte ens skövla regnskog... :)

Det är väl flera STCC och rallyteam i sverige som kör E85, och bygger man en tävlingsbil så har man inte så mycket att förlora på att köra den typen av soppa, så det är ju fullt möjligt för motorsporten att trycka på ett sånt krav om man vill. Det kan man inte säga om vanliga bilar, där ingen kan tvinga nån att köra på e85. Lite som med katalysator i SBF-tävlingar. Det är numer obligatoriskt i princip i alla racingklasser i Sverige. Så katalysator är mycket vanligare i tävlingsbilar än i gatbilar.

Sån't kanske man borde lyfta fram på nåt sätt för att blidka motståndarna. Dvs att visa att motorsporten visst tänker på miljön.

Ursäkta för off-topic inlägget.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 14 Aug 2008, 10:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Sorry för lite OT nu igen..

En sak som stört mig under debatten är att folk tror det är folk som kommer till Åland och dricker medtagen kortburk och på sin höjd spenderar lite glasspengar. Mina personliga erfarenheter är att det är rätt kapitalstarka som är på banträffar med sina fina bilar. Folk som gärna äter gott och tar en öl eller tre efter maten och pratar lite strunt. Det är bara att se hur mycket pengar som spenderas nere på Nurburgring.

Det vore intressant om någon tidning kunde göra en vettig uppskattning om hur mycket pengar det skulle generera om t.ex. BMW SC, Hondaklubben eller Porscheklubben kommer till Åland och kör en track day. Jag tror det är lönlöst om vi entusiaster kommer med nån sån uträckning för den skulle förkastas direkt av motståndet.

Skulle Åland Ring lyckas få hit märkesklubbar och andra intresseföreningar på helgerna och kunna erbjuda paket med bilplats på färja, boende så skulle det nog kunna bära sig tror jag.

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 14 Aug 2008, 15:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
edvard wrote:
Sorry för lite OT nu igen..

En sak som stört mig under debatten är att folk tror det är folk som kommer till Åland och dricker medtagen kortburk och på sin höjd spenderar lite glasspengar. Mina personliga erfarenheter är att det är rätt kapitalstarka som är på banträffar med sina fina bilar. Folk som gärna äter gott och tar en öl eller tre efter maten och pratar lite strunt. Det är bara att se hur mycket pengar som spenderas nere på Nurburgring.

Det vore intressant om någon tidning kunde göra en vettig uppskattning om hur mycket pengar det skulle generera om t.ex. BMW SC, Hondaklubben eller Porscheklubben kommer till Åland och kör en track day. Jag tror det är lönlöst om vi entusiaster kommer med nån sån uträckning för den skulle förkastas direkt av motståndet.

Skulle Åland Ring lyckas få hit märkesklubbar och andra intresseföreningar på helgerna och kunna erbjuda paket med bilplats på färja, boende så skulle det nog kunna bära sig tror jag.

//Edvard


Nä, den turistgrupp du beskriver, med kortburk och glasspengar är Cyklister... Men fan va många mil cykelbana det byggs.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 19:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tråden blev delad på grund av en massa :ot:

Bara artiklar om Åland ring i den här tråden i fortsättningen.

Kommentarer till artikeln godkänns men övriga inlägg kommer att raderas.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 23:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Mr X wrote:
Tråden blev delad på grund av en massa :ot:

Bara artiklar om Åland ring i den här tråden i fortsättningen.

Kommentarer till artikeln godkänns men övriga inlägg kommer att raderas.


lägg till också då att det skall vara bara positiva artiklar eftersom den jag la in va negativ och vart flyttad !!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 23:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
vwrob wrote:
lägg till också då att det skall vara bara positiva artiklar eftersom den jag la in va negativ och vart raderad !!

Behöver inte vara bara positiva artiklar utan går bra med negativa också.
På grund av att ditt inlägg låg mitt i allt blev det flyttat men här kommer det...

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
vwrob wrote:
VWrob säger:
lite ot .. en svensk familj som jag känner som brukar vara ca en månad på åland så bunkrar allt från sverige dom tom åker över en gång extra en helg före för dom får inte rum med all mat på en resa !! sen så bor dom gratis i deras släktingars stuga, så dom hämtar inte många cent hit !!

så man borde fråga hur mycket denna person i insändaren nedan hämtar hit till åland så vi skall kunna överleva !!

men nu över till insändaren :

http://www.nyan.ax/ledaren/insandare.pb ... stance=119


Vägrar hyra vid motorbana

Publicerad: 20/08/2008 22:00
Jag har sedan 15 år tillbaka hyrt hus på Skag, Eckerö varje sommar. Jag har i år förstått att det pågår diskussioner om att få bygga en motorbana halvvägs ner till Skag.
Jag kan direkt säja att den dag banan påbörjas, kommer min familj inte att hyra stuga på Eckerö något mer! Det vi söker på semestern är precis det som Skag i dag erbjuder, vacker natur, underbar skärgård och lugn och tyst miljö. Jag skulle aldrig boka en stuga nära en motorbana, sedan spelar det ingen roll om det är tävlingar just dessa veckor jag hyr, för bara vetskapen om att det finns risk för störningar gör att vi bokar någon annanstans.

Då ljudstörningar kommer att beröra största delen av Eckerö och delar av Hammarland, kan jag inte förstå hur turistföretagarna på Eckerö och Hammarland kan stödja dessa planer? Ni har sedan många år tillbaka marknadsfört Åland som paradiset för familjer med fin natur och avkopplande miljö, varför skrämma iväg dessa turister och byta dem mot motorintresserade?
Dessutom förmodar jag att dessa eventuellt motorintresserade turister troligtvis bara stannar en kortare tid, jämfört med mig som stannar en till två veckor varje år!

Om ni jämför med den bana några vill bygga i Enköping så ligger den inte i ett turistområde (då avser jag hela Eckerö eftersom störande ljud når ca 10 km), dessutom så är närmsta grannar en skjutbana, en bergtäkt, en avfallsanläggning och ett militärt övningsområde. Förutom dessa redan befintliga ljudstörningar så ligger den intill E18.
Jag tvivlar att den banan någonsin kommer att byggas alternativt försenas 10 år pga överklaganden.

Nej, se till att ni vaknar till och lär er hur vi svenska turister resonerar när vi bokar vårt semesterboende och framför allt om en motorbana överhuvudtaget skall finnas på Åland!

Susanne Öhman
Sommargäst på Skag Åland

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 16:28 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 09 Sep 2008, 15:55
Posts: 5
Location: Tullinge
Mr X wrote:
vwrob wrote:
VWrob säger:
lite ot .. en svensk familj som jag känner som brukar vara ca en månad på åland så bunkrar allt från sverige dom tom åker över en gång extra en helg före för dom får inte rum med all mat på en resa !! sen så bor dom gratis i deras släktingars stuga, så dom hämtar inte många cent hit !!

så man borde fråga hur mycket denna person i insändaren nedan hämtar hit till åland så vi skall kunna överleva !!

men nu över till insändaren :

http://www.nyan.ax/ledaren/insandare.pb ... stance=119


Vägrar hyra vid motorbana

Publicerad: 20/08/2008 22:00
Jag har sedan 15 år tillbaka hyrt hus på Skag, Eckerö varje sommar. Jag har i år förstått att det pågår diskussioner om att få bygga en motorbana halvvägs ner till Skag.
Jag kan direkt säja att den dag banan påbörjas, kommer min familj inte att hyra stuga på Eckerö något mer! ........vi bokar någon annanstans.

Då ljudstörningar kommer att beröra största delen av Eckerö och delar av Hammarland, kan jag inte förstå hur turistföretagarna på Eckerö och Hammarland kan stödja dessa planer? Ni har sedan många år tillbaka marknadsfört Åland som paradiset för familjer med fin natur och avkopplande miljö, varför skrämma iväg dessa turister och byta dem mot motorintresserade?
Dessutom förmodar jag att dessa eventuellt motorintresserade turister troligtvis bara stannar en kortare tid, jämfört med mig som stannar en till två veckor varje år!

Om ni jämför med den bana några vill bygga i Enköping så ligger den inte i ett turistområde (då avser jag hela Eckerö eftersom störande ljud når ca 10 km), dessutom så är närmsta grannar en skjutbana, en bergtäkt, en avfallsanläggning och ett militärt övningsområde. Förutom dessa redan befintliga ljudstörningar så ligger den intill E18.
Jag tvivlar att den banan någonsin kommer att byggas alternativt försenas 10 år pga överklaganden.

Nej, se till att ni vaknar till och lär er hur vi svenska turister resonerar när vi bokar vårt semesterboende och framför allt om en motorbana överhuvudtaget skall finnas på Åland!

Susanne Öhman
Sommargäst på Skag Åland


Som nytillkommen medlem i forumet, först en kort presentation:
Medelålders gift man med två utflugna barn och ett starkt motorintresse.
Till Åland har jag hittils bara åkt med några 24-kryssningar och i princip bara sett Mariehamn från relingen.
Nu till insändaren:
Om Fr Öhman inte vill hyra stugan pga närhet till en (framtida) motorbana så kan jag utan omsvep säga att: Då hyr jag den i stället.
För tillfället hyr jag stuga på Gotland varje sommar av just detta skäl: Närhet till motorbana (Gotland Ring).
Jag är heller inte ensam om att göra detta. En ständigt ökande bekantskapskrets som hålls samman av detta gemensamma intresse (passion) gör likaledes.
Det skulle inte falla mig in att fylla bilen med mat och dricka hemifrån, det har jag råd att betala för på plats.
Jag gillar även att slappa i hängmattan, fiska och kanske vindsurfa om vinden bjuder till.
Det går säkert att finna tillfälle att även göra detta i lugn och ro på Åland...det går ju utmärkt på Gotland.

/En välartad motorintresserad fastlänning...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 17:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Tack för att du tog dig tid att skriva detta inlägg! Kul att höra positiv respons angående motorbaneprojektet och dess kringeffekter!
Välkommen till motorportalen.net :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 18:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Det är roligt att se att så månge svenskar har tankar om motorbanan,
både för o emot föredrat sådana som är emot.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 18:38 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 09 Sep 2008, 15:55
Posts: 5
Location: Tullinge
niklas_a wrote:
Tack för att du tog dig tid att skriva detta inlägg! Kul att höra positiv respons angående motorbaneprojektet och dess kringeffekter!
Välkommen till motorportalen.net :P
Ingen orsak, det gör jag så gärna. För en alla ban-intresserade Stockholmare - och dom är rätt många - gäller att åka minst 20 mil enkel resa för att ta sig till en bana.
Bor man i norra hälften av landet finns en enda bana att samsas om!

Kom just hem från två dagar i Karlskoga med 100-talet mc-åkare i tre grupper. Lägger man till icke körande, barn etc så var de ca:200.
Dessa betalade gladeligen 1500:- för att få köra, plus två övernattningar, plus mat (frukost 50:-, Lunch 75:- middag 100:-) och nöjen därtill.
Åldersfördelningen 25-65 och inriktningen på säker körning lämnar inte utrymme för att supa och slåss om nätterna.
Detta klientel borde vara drömmen i turisthänseende.
Dom kör på dagarna, går och lägger sig tidigt för att kunna köra nästa dag.
Dom kommer från alla samhällsskikt, dom super inte, dom slåss inte, dom betalar gladeligen stora pengar för att få göra det man gillar...se'n åker man lungt hem.

Ta gärna kontakt med representanter för turistnäringen på Gotland och fråga om dom vill slippa "Lelle-veckan".
5000 mc-åkare som spenderar pengar på ön (när inga andra turister är där) är en rejäl injektion och förlängare av turistsäsongen.
Motorbanan Gotland Ring är en viktig faktor för att skapa dragkraft till detta evenemang.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 18:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Pabas: Först o främst, välkommen till motorportalen! Hör av dig om du vill hyra stuga sen, har ett antal att välja på. Bara 10 km från motorparken....

Ps. Vad fick dig att logga in på motorportalen Ds.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 21:19 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 09 Sep 2008, 15:55
Posts: 5
Location: Tullinge
Todi wrote:
Pabas: Först o främst, välkommen till motorportalen! Hör av dig om du vill hyra stuga sen, har ett antal att välja på. Bara 10 km från motorparken.....

Ok, det ska jag hålla i minnet :D

Todi wrote:
Ps. Vad fick dig att logga in på motorportalen Ds.

Två saker:
1. Det till synes tröstlösa läget för racing-intresserade i mina hemtrakter.
2. En mycket trevlig före detta arbetskollega vid namn Anders Mansén. Jag har för mig att han är involverad i projektet på något sätt.
Har inte hört av honom på ett tag men det är hyvens pöjk.
(EDIT: Hoppsan, såg just att Anders sitter i styrelsen.)

Och slutligen en liten kommentar till "Bernt":
Betänk att du på hemmaplan skulle få ett utmärkt område att flyga omkring med den där grymma maskinen du har i din avatar.:wink:
Se'n kan man göra som i Karlskoga. Ingen körning kvällstid (efter 18:00) men väl öppet hus för rullskid- och inlines-fantaster.
Ytterligare ett par intressanta kundgrupper att kunna bearbeta för att erbjuda trevliga upplevelser på era vackra öar...


Last edited by pbas on Tue 09 Sep 2008, 22:51, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 21:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
pbas wrote:
Todi wrote:
Pabas: Först o främst, välkommen till motorportalen! Hör av dig om du vill hyra stuga sen, har ett antal att välja på. Bara 10 km från motorparken.....

Ok, det ska jag hålla i minnet :D

Todi wrote:
Ps. Vad fick dig att logga in på motorportalen Ds.

Två saker:
1. Det till synes tröstlösa läget för racing-intresserade i mina hemtrakter.
2. En mycket trevlig före detta arbetskollega vid namn Anders Mansén. Jag har för mig att han är involverad i projektet på något sätt.
Har inte hört av honom på ett tag men det är hyvens pöjk.

Och slutligen en liten kommentar till "Bernt":
Betänk att du på hemmaplan skulle få ett utmärkt område att flyga omkring med den där grymma maskinen du har i din avatar.:wink:
Se'n kan man göra som i Karlskoga. Ingen körning kvällstid (efter 18:00) men väl öppet hus för rullskid- och inlines-fantaster.
Ytterligare ett par intressanta kundgrupper att kunna bearbeta för att erbjuda trevliga upplevelser på era vackra öar...
mycket bra skrivet!

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 123 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group