Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 123 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject: Artiklar om Åland ring
PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 01:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
---------------------------------------------------
Nyan 08.03.2005

Motorbanan "smygs fram"
Ingen information ges om planerna i Eckerö

Åland Ring ab har långt gångna planer på att bygga en stor motoranläggning mellan Böle och Skag i Eckerö.
Men än så länge är det väldigt tyst om planerna.

Danne Sundman (ob) är ordförande i aktiebolaget Åland Ring - Åland Motorevents. Han säger inte mycket när Nya Åland frågar om planerna på motorbana.
- Vi kommer att offentliggöra våra planer inom två veckor, är det enda han avslöjar.
Han berättar också att konceptet är det samma som den bana som fram till årsskiftet planerades i Tjudö.
För ungefär en månad sedan berättade Danne Sundman om Eckeröplanerna vid ett möte för de obundna i kommunen.

Pågått en tid
Nya Ålands efterforskningar visar att arbetet med motorbanan har pågått en tid i det fördolda.
Planen är att banan ska anläggas på företagaren Nils-Olof Mattssons mark vid Skagvägen, söder om insjön Innerfjärden. Uddens stugby, som Mattsson äger, ligger inte långt ifrån. Ett par kilometer söder om den tilltänkta platsen för motorbanan ligger hans nya 18-håls golfbana.
Den 12 januari i år lämnade Nils-Olof Mattsson in anhållan till kommunstyrelsen om att få byta cirka en hektar mark i Kyrkoby mot 2,7 hektar mark som kommunen äger invid det tilltänkta motorbaneområdet.
Syftet med bytet framgick inte i anhållan, bara att Mattsson ville ha ett mera sammanhängande markområde.

Kände till syftet
Men så gott som alla i kommunstyrelsen visste nog vad bytet gällde, berättar Niclas Häggblom som var obunden suppleant vid styrelsemötet.
- Vi diskuterade det bara vid kaffebordet under mötet.
Han föreslog att kommunen skulle sälja markområdet åt högstbjudande i stället för att låta Mattsson få byta till sig det.
- Det gjorde jag för att undvika snack efteråt, att Mattsson har fått området för ingenting. Jag tyckte det var smartast att bjuda ut det på öppna marknaden i stället.
Personligen har han inget emot en motorbana i området.

Daglig verksamhet
- Det finns efterfrågan och en motoranläggning skapar ju sysselsättning. Det blir ju inte bara en motorbana utan mycket annat också. Så gott som daglig verksamhet har det sagts. Men det är en lång process som återstår. Miljöprövningsnämnden ska ju fatta beslut också.
Leif Borg (ob) stödde Niclas Häggbloms förslag.
- Jag tyckte att vi borde följa fullmäktiges tidigare direktiv om att se över kommunens möjligheter att sälja mark. I det fallet hade ju också andra kunnat lägga ett bud.
-Vad tycker du om planerna på motorbana?
- Det har jag ingen åsikt om. För min del stör den inte. De som har tänkt dra projektet får väl ta reda på vad folk tycker. Det finns de som är både för och emot.
Styrelsen gick in för markbytet med rösterna 4 mot 2.

Vet för lite
Nya Åland har talat med två av dem som äger mark intill den planerade banan.
- Jag har för lite information ännu för att kunna säga något. Hittills har bara markägaren Nils-Olof Mattsson gått runt och pratat med rågrannarna. Mig pratade han med i slutet av förra veckan, berättar Karl-Olof Häggblom.
Ett par hundra meter från den tilltänkta platsen för anläggningen ligger en sommarstuga. Ägaren till den meddelar att hon inte har invändningar mot planerna.
Fullmäktige tog upp markbytet vid sitt senaste möte.

Mot motorbana
Ordförande Marie Löfström var bortrest.
- Vad jag vet så vet fullmäktige inget om motorplanerna. Jag fick höra det först ryktesvägen i förra veckan, berättar hon.
"Spontant trodde jag att bytet hade något att göra med golf", säger hon.
- Jag är inte för en motorbana. Om vi av miljöskäl ska försöka minska utsläppen från biltrafiken, och vi vet att nyttotrafiken måste få finnas, så känns det inte bra.
Annika Orre
-------------------------------------------------
Helagotland.se 2006-08-23
Åland Ring i konflikt med Gotland Rings vd

MOTORSPORT: Gotland Ring kan få konkurrens om motorevenemangen när Åland Ring ska byggas. Förebilden är Gotland Ring.
- Vi blir konkurrenter, men behovet av såna här anläggningar är stort, säger vd Danne Sundman, som hoppas på ett gotländskt samarbete i framtiden.
- Men det förutsätter att Gotland Rings ägarkonstellation ändras, säger Sundman.

Planer på att bygga en motorbana främst för teknik-, säkerhets- och förarutbildning på Åland har funnits under en längre tid. Efter diskussioner om lokaliserigen av anläggningen har bolaget Åland Ring kommit fram till att förlägga banan till Eckerö. I förra veckan presenterade bolaget sin generalplan. Kostnaderna beräknas till nio miljoner euro.
Initativtagarna var tidigt i kontakt med Gotland Ring.
- Jag har kört på Gotland Ring och imponerats, säger Danne Sundman, vd för Åland Ring tillika ledamot sedan sju år i det åländska självstyret.

Avslutat samarbete
Man knöt därför vd Alec Arho Havrén till projektet för ett konkret samarbete på konsultativ basis, ett samarbete som nu avslutat.
- Alec skulle utföra en generalplan och göra bandesign, bansäkerhet och placeringen av byggnader. Men prisbilden blev alldeles för dyr. Han ställde krav som vi inte kunde acceptera, säger Danne Sundman.
- Han är alldeles för kommersiell för oss.
I ett pressmeddelande från i juni bestrider Åland Ring, med anledning av den konkursansökan mot Gotland Ring som var aktuell tidigare i våras, och de påföljande diskussionerna, att de har en oreglerad skuld till Arho Havréns finländska bolag. Något som framkommit i åländsk media. Åland Ring menar att de inte kan faktureras det angivna beloppet eftersom man inte var överens om vilket arbete som skulle utföras.
Alec Arho Havrén säger till GT-sporten:
- För kommersiell? Jag har arbetat gratis i tre år och ritat banan utifrån topografin. De har inte betalat min faktura, säger Arho Havrén. De fick 50.000 euro av Ålands självstyre, en del var öronmärkta för mitt arbete.

"Intresset är stort"
Sundman menar att finanseringen av projektet huvudsakligen är i hamn.
- Intresset är stort från många, stora som små, riskkapitalister, säger Sundman.
Gotland Rings vd är av en annan uppfattning.
- Jag finns inte med i arbetet längre, men jag för återkommande diskussioner med de riktigt stora finansiärerna. Så vi avvaktar en ny konstellation på Åland.
Båda parterna ser dock positivt på ett framtida samarbete.
- Men det förutsätter att Gotland Rings ägarkonstellation ändras, säger Sundman.
- Det finns ingen anledning till det, svarar Arho Havrén.

Carl-Henrik Fridén Text
----------------------------------------------------------------

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 04:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
upp till bevis nu ni som sköter Åland Ring, vart har 50.000 € tagit vägen om ni inte hade råd o betala Alec.... (så dyra e väl inte nya däck till hojen :lol: )
och hur mycket pengar har ni redan fått in från sponsorer ???
jag har i alla fall köpt en dyr t-shirt så lite har jag sponsrat och när blir det möjligt att bli "delägare"???


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Feb 2007, 22:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Publicerad: 13/02/2007 i Nya Åland
http://www.nyan.ax/nyheter/

Lokalt Nu inleds den första processen för en framtida motorpark i Eckerö.
(På bilden Åland Rings vd Danne Sundman i samband med en street race-tävling.)
Image
Åland Ring, bolaget som driver projektet, ber in anbud på miljökonsekvensbedömning. Den skall sedan finnas med när miljötillståndet utformas.
– Vi trodde vi skulle slippa göra det här, men sedan den 1 november är det projektägaren som utser en MKB-ansvarig, säger Danne Sundman, vd för Åland Ring.
Han räknar med att en MKB kan göras på kanske ett par månader och hela processen för ett miljötillstånd borde vara klar inom det här året.
– När alla tillstånd ärt klara så skall all annan planering också vara klar så att det kan bli byggstart 2008, säger Sundman.
Har ni pengar?
– Inte än. Investerarna vill se tillstånden först, så de vet förutsättningarna. Vi är medvetna om att det kommer att ställas miljökrav på oss, men vi behöver veta hur de ser ut innan det går att göra upp en driftskalkyl, säger Sundman.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Sep 2007, 16:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Image
Saxat ur Nyan
Testbilar på framtida motorbana
Publicerad: 13/09/2007 14:53

Sport Den planerade motorbanan i Eckerö kan i framtiden bli testbana för bilar. Detta är nämligen en möjlig inkomstkälla, menar Danne Sundman, vd Ålands ring.
Danne Sundman säger att det finns intresse från både Sverige och riket om att arrangera tävlingar på Åland. Han är därför inte orolig över konkurrensen från de banor i Sverige som nu rustas upp.
– De bygger inga nya banor utan rustar upp gamla. Det finns en otrolig efterfrågan och många banor är fullbokade, säger han.
Med tanke på konkurrensen från framförallt de svenska banorna har den ekonomiska biten av projektet ibland ifrågasatts. Men Sundman säger att Ålands ring för diskussioner med olika investerare. Dock vill investerarna inte lämna några besked förrän alla tillstånd är klara.

Testbana i framtiden
Sundman kan dock bekräfta att det finns planer på att motorbanan skulle kunna fungera som testbana till fordonsindustrin. Men det gäller inte biltillverkarna utan underleverantörer som vill testa sina produkter. Företagen står själva för kompetensen och lånar egentligen bara banan.
– En sak vi kan sälja är det dåliga vädret, säger Sundman. Sedan gör de allt själva.
Visserligen finns det redan testbanor som bilindustrin använder sig av, men Sundman menar att att det rör sig om de stora biltillverkarna. I det här fallet gäller det mindre producenter i behov av verklig miljö.

Möjlighet att träna
Samtidigt som projektet letar investerare pågår andra förberedelser för fullt och Sundman tror att motorintresset på ön skulle må bra av en ny bana.
– Nu avvaktar vi en omdesign av banan för att ytterliggare anpassa oss till naturförhållandena. Parallellt väntar vi på säkerhetsföreskrifter från FIA. När vi fått de båda så har vi allt färdigt. Om anläggningen byggs kommer intresset att växa. Vi får nu en möjlighet att erbjuda en bana och det finns möjligheter att träna. De som kör endurance till exempel är väldigt ringrostiga när de är ute och tävlar eftersom de inte har någonstans att öva här hemma, säger Danne Sundman
Beslut om miljötillstånd väntas detta kvartal och Sundman hoppas att bygget kan ta fart i år.
JOHAN LARSSON johan.larsson@nyan.ax

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Sep 2007, 16:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Vänta lite här nu! Stod det att bygget "kan" ta fart i år :shock: Så jag kan börja införskaffa mig en banbil eller mc nu då eller :roll:

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Sep 2007, 19:09 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
Todi wrote:
Vänta lite här nu! Stod det att bygget "kan" ta fart i år :shock: Så jag kan börja införskaffa mig en banbil eller mc nu då eller :roll:

Bra att man sålde patrolen o köpte camaro isåfall :D

_________________
"There is no substitute for cubic inches"
"There is no replacement for displacement"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Sep 2007, 19:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Todi wrote:
Vänta lite här nu! Stod det att bygget "kan" ta fart i år :shock: Så jag kan börja införskaffa mig en banbil eller mc nu då eller :roll:

Det hänger väl på detta nu i första hand och vad det står i miljötillståndet.
Beslut om miljötillstånd väntas detta kvartal

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 15:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Bra Eckerö Libbar stå på er det kan bli extra röster


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 16:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
"Bra Eckerö Libbar stå på er det kan bli extra röster "

Frågan är bara åt vilket parti....:?


//A


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 17:09 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Roope wrote:
Todi wrote:
Vänta lite här nu! Stod det att bygget "kan" ta fart i år :shock: Så jag kan börja införskaffa mig en banbil eller mc nu då eller :roll:

Bra att man sålde patrolen o köpte camaro isåfall :D

Sälj Camaron och köp Honda istället! ;) (skoja!)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 18:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Publicerad: idag 13:23 Nyan


ÅMK renoverar och Åland Ring-ritningarna godkända

Sport MOTORSPORT. Ålands motorklubb lägger in en högre växel. Nu är det nämligen dags att rusta upp anläggningarna i Vessingboda. Dessutom är en ny motorcrossbana på gång.
– Det finns skisser och ritningar men det är inte 100 procent klart med markägaren, säger ordförande Danne Sundman.
Ett stort intresse. Gamla och knappt godkända anläggningar. En ekvation som inte riktigt går ihop. Men nu ska det bli annorlunda på Ålands Motorklubbs anläggningar i Vessingboda. Föreningen planerar en ordentlig upprustning under 2008-2009.
Och det största enskilda projektet är den nya motorcrossbanan. Planeringen från ÅMK är i stort sett klar och det är bara markfrågan som återstår. Var den eventuella banan till slut kommer byggas är alltså ännu inte klart.
– Förhoppningsvis i närheten, säger Danne Sundman. I dag är den i folkracebanan och de har lite svårt att samsas om samma område.

Tävlingar i go-cart
I övrigt handlar det om upprustning och uppgradering av de nuvarande anläggningarna. Bland annat kommer folkracebanan få ett nytt domartorn och en ny depå.
– Den är för trång och uppfyller inte de krav som ställs, säger Sundman om den nuvarande depån.
I samma veva får go-cartbanan ny beläggning och därmed hoppas ÅMK att den ska klassas för tävling. Vilken klass det handlar om vet Sundman inte i nuläget. Men han hoppas det blir så högt som möjligt.

Ritningarna godkända
Utöver upprustningen av ÅMK:s anläggningar är det nu även klart med ritningarna för Åland Ring. Det var i februari som FIA (Internationella bilsportförbundet) godkände dem.
– Det var en milstolpe i det här projektet att få det godkänt, säger Sundman.
Nu närmast väntar Åland Ring på miljökonsekvensbedömningen och Sundman hoppas detta ska vara klart någon gång under våren

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jun 2008, 20:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Ja nu är jag här igen , Vad gör vi nu när vi får 2 nya banor
i närheten av våran påtänkta bana , blir rena konkursen
o fiasko. Nej tänk om o far över o kör där det finns resurser
o publik som räcker att täcka upp kostnaderna. För här går
det inte rena KK. Bättre för alla, eller ta den till Lemland
där dom har påbörjat ett motor projekt o vill satsa på detta. :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Jun 2008, 20:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Bernt wrote:
Ja nu är jag här igen , Vad gör vi nu när vi får 2 nya banor
i närheten av våran påtänkta ban:

Nu hänger inte jag med vad du menar? 2 nya banor var då?? i närheten av vilken påtänkta bana?

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 09:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
( Sverige ) Bara litet stenkast från oss dom behöver
inte ha båtar att transportera dit folk till sina tävlingar.
För tillfället får tävlings folket inte plast på båtarna hit o hem
alla båtar fullbokade. Tänk vilken bra PR för ÅLAND,
nej en GRODA med stora mått.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 09:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Den här tråden handlar om artiklar om Åland Ring.
Om Bernt nu vill debatera om Åland Ring bör han öppna en ny tråd.

Att bara posta i trådar utan att bry sig om vad trådskaparen vill förstör bara forumet.
Ett gott råd är att läs alltid först och posta sen så skärpning nu.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 10:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ålandstidningen 25.3.2008

Åland Ring-ritningar godkända

MOTORSPORT Internationella bilsportförbundet, FIA, har godkänt ritningarna för projektet Åland Ring.
Det återstår dock mycket innan en åländsk motorbana kan komma till stånd.

-Ritningarna är nu godkända vilket måste ses som en milstolpe.
Det finns ytterligare några sådana stolpar att passera före första start, bland annat miljökonsekvensbedömningen som vi nu kan slutföra,
skriver Ålands motorklubb i ett medlemsutskick.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 10:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Generalplan för Åland Ring från 21. 02. 2007

http://home.aland.net/danne/ar/mkb/gene ... extdel.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 16:52 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
BERNT!!!
Sämre argument får man leta efter.
Försök inte förstå dig på något du inte är insatt i.
Hur skulle det va för dej när du vill flyga med dina leksaksplan om du måste till Sverige och flyga för att det ej finns något fält här..
För många är bilsporten en otroligt stor hobby och intresset e oerhört stort här på Åland.
Bara för att du e emot det behöver du ej klanka ner på det..

mvh Ronny


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 17:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ronny wrote:
BERNT!!!
Sämre argument får man leta efter.
Försök inte förstå dig på något du inte är insatt i.
Hur skulle det va för dej när du vill flyga med dina leksaksplan om du måste till Sverige och flyga för att det ej finns något fält här..
För många är bilsporten en otroligt stor hobby och intresset e oerhört stort här på Åland.
Bara för att du e emot det behöver du ej klanka ner på det..

Håller med dig helt och hållet Ronny, alla måste få ha någon plats att
utöva sin hobby på, speciellt när det finns så många som utövar den
och att intresset tydligen växer. Och är man inte insatt skall man inte
argumentera så mycket heller. Alla vakar dock över sina intressen och
har rätt till sin åsikt, men med måtta och förnuft.
Jag är fortfarande för denna Åland Ring, för det är i stort sett bara en
landsväg i skogen. Vissa säger "vill du ha bana, flytta till Sverige" och
då säger jag, "vill du ha skog, flytta till Sverige, för där finns det SKOG".

Men leksaksplan!? Nu är det ju du som klankar ner på dem som
utövar den hobbyn. :D Ajaj, nu tog jag illa upp... ;-) Röda bilar
och RC-flyg hör till gruppen hobby väl, inte leksaker? 8)

Bernt, starta en egen tråd eller fortsätt i den tidigare debatt-tråden
om Åland Ring.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Jun 2008, 17:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Ja nu är jag här igen , Vad gör vi nu när vi får 2 nya banor
i närheten av våran påtänkta bana , blir rena konkursen
o fiasko.

Måste bara påpeka en sak i en annan vinkling...
Eller ställa en fråga kanske ligger närmare till hands:

VARFÖR dyker det upp nya banor överallt hela tiden för? :D

/MickeM


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 123 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group