Så här skriver Ålandstidningen i ledaren av Niklas Lampi Tisdag 22 augusti 2006.
Motorbana bidrar till hållbar utveckling
Också på Åland måste en satsning på motorsporten och omsorgen
om miljön kunna mötas någonstans. Mycket talar för att den platsen kan vara Skag.
NÄR AUGUSTI SNART kryper över i september är det mer eller mindre tyst på turist-Åland igen. Men hur hade den tidiga hösten sett ut om Åland hade haft en motorbana i Skag? Kanske så här:
Den 2 september. Trackday bil i samarbete med Expressens motorklubb 09–16.
Den 3 september. Trackday bil.
Den 5 september. Allmänhetens mc 16–20.
Den 7 september. Allmänhetens bil 16–20.
Den 23 september. Safety & Eco Driving kurs för både allmänheten och företag.
PROGRAMPUNKTERNA ÄR SAXADE från Gotland rings evenemangskalender (
www.gotlandring.se). September verkar vara en lugn månad jämfört med juni, juli och augusti på den nya motorbanan som ligger femtio kilometer nordost om Visby. Men också då ordnas träffar och kurser som lockar folk. Under den hetaste sommarsäsongen avlöser festivalerna och tävlingarna varandra.
Gotländska turistföretagare, krögare och butiksägare lär inte klaga.
OM ALLT GÅR I MÅL är det inte otänkbart att också åländska turistföretagare snart får nya kunder med ett starkt motorintresse.
Den planerade motorbanan i Skag med arbetsnamnet Åland ring har Gotland ring som förebild. Det är en lovvärd satsning som håller på att växa fram i Eckerö. Initiativtagarna med Danne Sundman i spetsen lade förra veckan fram en plan för hur motorparken ska se ut.
Banan blir 3.600 meter och ska kunna svälja 10.000 åskådare på en gång. Årligen räknar bolaget bakom motorparken med 50.000 besökare. Redan om målsättningen nås med hälften så kommer banan att vara en stor framgång för den landbaserade besöksnäringen.
DÄRMED INTE SAGT att alla frågetecken redan rätats ut. På insändarplats i dag ifrågasätter Ålands natur och miljö att banan byggs på ett orört naturområde. ”Hållbar utveckling innebär bland annat att man inte för nöjes skull förstör orörda markområden”, skriver föreningen.
Det är bra att Ålands natur och miljö lyfter upp frågorna om miljöpåverkan på bordet. Att bara vifta bort farhågorna om exempelvis buller skulle inte vara ärligt. När det för några år sedan ordnades streetrace på Björsbyrakan lär det ha hörts ända till Godby sex, sju kilometer därifrån.
MEN ATT SÄGA att orörd natur ska förbli orörd är att dra miljöresonemanget till sin spets. Man kan fråga sig hur Åland och världen då hade sett ut. Åland hade i varje fall inte haft en ny Godbyväg, inte heller ett öppet landskap med åkrar och definitivt ingen färjtrafik. Mänsklig aktivitet måste få bullra och ibland också smutsa ned, så länge det sker inom det rimligas och miljölagens gränser. Annars hade vi suttit kvar i grottan på stenåldern.
NÅGONSTANS MÅSTE EN offensiv satsning på motorsporten och en berättigad omsorg om miljön kunna mötas. Mycket talar för att den platsen kan vara Skag.
Området ligger avsides och grannarna är få. Om det vittnar redan vägen ner till Skag som är gropig och dåligt underhållen.
Motorbanan kommer att låta. Det råder ingen tvekan om det. Men på en undanskymd plats och med plank och vallar kan bullret begränsas. Ett slutgiltigt svar kommer miljöprövningen att ge.
Besöksnäringen är en av de globalt snabbast växande branscherna men turist-Åland verkar just nu ha halkat efter. Vad som behövs är satsningar som bidrar till en hållbar utveckling för turismen! Motorbanan kan vara en sådan.
Ålands natur och miljö rf svarar med följande insändare i Ålandstidningen
Motorbana på orört naturområde
Vi läste de obundnas uttalande om att det inte behövs mera naturskyddsområden då vi har jordförvärvslagen som garanterar att marken är i åländska händer och därmed ”hanteras varsamt på naturens villkor”.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta… Med det resonemanget skulle det vara bäst för den globala miljön om ålänningarna ägde all mark i världen eftersom vi, enligt uttalandet, är bäst på detta med naturvård.
Osökt kommer man att tänka på den planerade motorbanan på ett orört naturområde i Eckerö. Är den ett exempel på att den åländska marken ”hanteras varsamt på naturens villkor”?
Hållbar utveckling innebär bland annat att man inte för nöjes skull förstör orörda markområden. Gotland Ring, som Åland Ring ofta hänvisar till som ett gott exempel, är byggt på ett redan exploaterat område; ett gammalt kalkbrott i ett industriområde.
Ålands natur och miljö rf
21.8.2006