Q1: Ljudet... På landsväg är det väl max 95dB. Hur mäts det och hur mäts detta vid en bana? Mitt avgassystem skall låta max 92dB med dämpsatsen i, det ljudet låter enligt mig en hel del mer än medelbilen, men ändå, godkänt, lagligt, enligt reglerna, rätt. Är så fallet, ser jag inga problem med ljudnivåerna på en eventuell motorbana. Dessutom är det mycket fler hus placerade längs med bilvägar än det kommer bli bredvid en bana, så 95dB kan ej vara ett problem. Men visst, har man bosatt sig ute i skogen så förväntar man sig ju inte billjud. Men ändå, vi är ett utvecklande samhälle, vilket jag inte sätter käppar i hjulen för, och vi vill ha hit folk för att denna skrutt-ö ska gå runt. =) Har det testas med olika bilar på vägar och olika avstånd för att på nån plats höra vad det handlar om? Vet folk vad de pratar om när de vet att det låter för mycket, dvs mer än godkänd landsvägsljudnivå. Kan man kräva att en motorbana ute i skogen ska låta mindre än en bilväg som går igenom skogen? Ljudvallar gör mycket.
A1: Ljudet mäts på flera sätt. Vid fordon finns standardiserat förfarande, 2 meter bakom avgasrörets mynning i 45 graders vinkel. Visst antal varv enl. slaglängden. Inte närliggande väggar. osv. Sedan kommer det att finnas en stationär ljudmätningsutrusning på själva området som loggar ljudet från bankanten. Den portabla ljudmätningsutrustning kan flyttas regelbundet och mäter ljudet även utanför anläggningen. Dessa två är "synkade" med varandra så man kan direkt avgöra om ljudet kom från anläggningen eller inte, vi vill tex inte få skulden om grannen kör sin motorsåg. Vid ljudsimuleringarna har man s.k referensfordon. Grovt har man delat in det i vanlig standardbil 90 dB, tävlingsbil (typ STCC) 100 dB, Motorcykel (sport) 100 dB osv. Men det är inte så enkelt, en fläktmotor kan låta mindre än en sugmotor! Även om "fläktbilen" har betydligt värre saker under huven. En sak som man ofta glömmer bort är att insugsljudet (speciellt hos MC) kan var minst lika stor bov, om man tex ersatt luftburken med filter. Nu är de flesta MC beroende av att den är trycksatt så det är inte så intressant på nyare sporthojar. Det är eg. ointressant med ref.fordon för det är vad ljudet blir sammantaget med alla deltagande fordon som är intressant. Tillåter man högre ljud på varje enskilt fordon, kan färre köra samtidigt. Punkt slut. Simuleringarna visar att 20 st STCC bilar kan köra samtidigt och vi ska ändå klara ljudet hos omgivande fastigheter (förutsätter en ljudvall osv). I praktiken kan det däremot vara 17 bilar, eller 25 bilar beroende på atmosfärstryck, vindriktning, luftfuktighet osv. Så det är upp till arrangören att avgöra. Vill arr. ha ut fler fordon samtidigt sållar han ut "syndarna". Notera att vid ex. tävling betalar man först startavgiften och s e d a n mätar men ljudet, vid behov. Så gissa om det är intressant att ha grejorna i skick, så kommer det även att bli för er mina vänner.
Som kuriosa, ART's tävlingshoj (Kawasaki ZX10R) vann ca 3 ynka hästar på topp med s.k effektsystem, men fick bättre mellanregister med originalsystemet monterat och slapp dessutom alla ljudproblem. Enkelt val.
Kraven på fordon är en sak, personligen tror jag det måste kompletteras så långt det går med ljudvallar, absorberande väggar (av typ vid motor/järnvägsvallar), utformning av depåboxar osv. Anderstorp har ett intressant projekt på gång, de funderar på att bygga läktare där lägsta sittraden börjar först på 7 meters höjd. Utformningen av de nya läktarna kommer att göras med hänsyn till ljudet, ett projekt jag kommer att följa. Man bara inte kan kräva lägre ljud på bana vs allmän väg. Vi är redan där. I praktiken skulle det vara generösare och enklare att upplåta parkeringsplatsen på området för besökare men förlägga tävlingen till den kommunala vägen förbi området! Det har att göra med att det är olika tillsynsmyndigheter = olika regelverk. När det gäller turism rent allmänt är det väl så att folk åker inte till Danmark, de åker till Legoland.
Q2: Tierp Arena
http://www.tierparena.com/ gick det väl inte så bra med. Vad gjorde dom "fel"? Vad har de gjort som Åland Ring inte borde göra? Måste Åland Ring gå "all the way" för att det ska funka, alltså riskera? Eller kan steg för steg mot ett stort mål vara det som är meningen? Måste det vara så sjukt stort? Åland Ring är fortfarande enligt mig bara en väg i skogen, enkelt sagt. Hur dyrt kan det bli och hur krävande skulle förare vara i ett första steg? Funkar keep it simple eller måste lilla pluttiga Åland armbåga sig fram och göra nåt tokstort för att få vara med alls? Vad lockar förare till en bana? Vad lockar publik till en bana? Är det själva banan, omgivningen, maten, lyxen, storhetsvansinnet, människorna, servicen, mottagandet, folket, ...?
A2: Åland Ring har inte någon åsikt om Tierp Arena annat än att vi tror och hoppas de snart är igång igen. De enda f a k t a jag känner till är de från media. Banan är väl inte formellt i konkurs ännu (om det inte skedde idag)? Ägaren har själv begärt sig i konkurs efter en schism (?) med lånegivare (bank). Advokaten som skötte ärendet har däremot flaggat, beaktat 2013 års verksamhet och anläggningens värde, att banan kunde övertas av annan intressant och drivas vidare. Alla inblandande verkar vara överens om att problemen har sitt ursprung i att två EM deltävlingar regnade bort 2012. (Nu är det en viktig skillnad, Tierp Arena är en dragstrip med "rundbana". Åland Ring är tänkt att bli en "rundbana" med dragstrip.) Det vi kan dra lärdom är väl att inte inledningsvis arrangera EM-deltävlingar, utan det får andra göra på Åland Ring. Advokaten har flaggat för att banan kommer inom kort ut på executiveaktion, då tidigare inkomna bud anses har varit för låga. Det finns däremot anledning att tro att Tierp är igång igen till våren, då evenemang 2014 redan är bokade?
Det är ingen ide att spekulera om byggstart, storlek eller annat av Åland Ring så länge vi inte har ett Miljötillstånd. Idag står det klart att vi inte fick ett "laga kraft intyg" utan ärendet är hos ÅFD.