Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 15:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Hej !

Här kan man ställa frågor om Åland Ring.
Ingen fråga är för dum, för liten eller stor för att inte besvaras.

Tips: Läs igenom tråden innan du ställer frågan, kanske frågan redan besvarats?
(Frågor som redan besvarats tidigare i tråden besvaras inte självklart igen.)

Det finns två enkla regler:

1. Det MÅSTE vara en fråga i FAQ.
2. Normal hövlig samtalston. För "anonyma" har vi lägre toleransnivå.

För "påstående" och "påhopp" hänvisar vi till "HenkesPappas åsikter"...

mvh Åland Ring.

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 23:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fråga: Jag köpte aktier för länge sedan, fick man något papper på detta, eller får?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 00:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Fråga: Jag köpte aktier för länge sedan, fick man något papper på detta, eller får?

Svar: Mig veterligen har det inte skickats ut någon bekräftelse, ännu. När jag själv köpt aktier (i andra bolag) har det heller inte skickats ut något "aktiebrev" (om det var detta du tänkte på) eller kvitto.

Vi har anledning att återkomma i ärendet, dels hur "bekräftelsen" av aktieinnehavet och kontakten med aktieägarna (ev. nyhetsbrev) ska fungera rent praktiskt i framtiden!

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 21:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kikade i förra FAQ-tråden...

Q: när får man bekräftelse på att man e aktieägare
A: Efter att emissionen är avslutad, d.v.s. efter 31/8 och så fort bolaget hinner upprätta aktieägarregistret och aktiebreven.


Q: Omkostnaderna för att genomföra själva emissionen = hur många procent / hur mycket pengar handlar det om?
A: Det är omöjligt att svara på förhand, det vet vi först den 31/8 när emissionen avslutas.
Men det jag däremot kan meddela är att Styrelsen verkligen hushåller med utgifterna till ett minimum, t.ex marknadsföringen
idag begränsas till det prospekt, som skickats ut till hushåll, och radioreklamen.


Danne kommer med mer exakt besked senare, men tills dess så kan jag meddela att det finns ett färdigt register över alla
aktieägare. Om du E-postar Danne@alandring.com dina uppgifter så kan han bekräfta.

De som har meddelat oss sin E-post adress borde fått, för några månader sedan, kallelsen till tidigare bolagsstämman även
via E-post (utöver det som står i bolagsstadgarna). Om inte annat är det en bekräftelse att du är aktieägare tillsvidare.



Har, som du nämnde i ett inlägg ovan, inte fått någon bekräftelse.
Vem kan man maila idag och få bekräftelse på vart mina pengar tog vägen förutom det jag ser i mitt kontoutdrag att pengarna gått till ett konto, nånstans...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Fri 16 Mar 2012, 17:45 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Q: Har, som du nämnde i ett inlägg ovan, inte fått någon bekräftelse.
Vem kan man maila idag och få bekräftelse på vart mina pengar tog vägen förutom det jag ser i mitt kontoutdrag att pengarna gått till ett konto, nånstans...

A: Hej MickeM.

Tack för ditt påpekande.
Om Ni som skickade fråga, men inte hann få svar av Danne, kan skicka detta E-brev igen fast till anders@alandring.com istället så fixar vi detta. Glöm inte att ange ert fullständiga för-, och efternamn om det inte framkommer av E-post adressen, så bekräftar jag antalet aktier som är registrerade i ert namn med ett enkelt svarsmail. OK?

Notera att om aktien är köpt i ett företags namn behöver jag det osv.

Svar på din fråga?

mvh A.Mansén
VD Åland Ring, Åland Motor Event AB.


PS Passar på och påminner över att det fortfarande går att köpa emitterade B-aktier i Åland Ring (på samma villkor som tidigare, dvs bolaget saknar i dagsläget miljötillstånd osv, notera ansökan är inlämnad).

Skillnaden mot tidigare är att:
1 B-aktien kostar idag 300 €/st (tidigare 250 €). Priset gäller tillsvidare.
2. Man skickar först en "aktieteckning" till anders@alandring.com, väntar sedan på bekräftelse plus information om betalningen osv. DS


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Fri 16 Mar 2012, 18:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Vad är det man betalar för i dagsläget om man köper en aktie?
Det är väl det som intresserar eventuella nya investerare..

Hur ser era planer ut nu är det något som ändrats?
Det har varit lite mycket hit och dit för en som inte följt allt från första parkett då de första planerna inte intresserade mig dvs en bana före en raksträcka bara en sån sak som få till en 1/8 bana till att börja med skulle väl locka några nya intressenter tror jag men det har ni säkert marknads undersökt redan.

mvh
Micke Bergman

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Sat 17 Mar 2012, 02:13 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
MickeM, du har fått svar på E-post.

Q: Vad är det man betalar för i dagsläget om man köper en aktie?
Det är väl det som intresserar eventuella nya investerare..

Hur ser era planer ut nu är det något som ändrats?
Det har varit lite mycket hit och dit för en som inte följt allt från första parkett då de första planerna inte intresserade mig dvs en bana före en raksträcka bara en sån sak som få till en 1/8 bana till att börja med skulle väl locka några nya intressenter tror jag men det har ni säkert marknads undersökt redan.

mvh
Micke Bergman

A: Man får en del i ett bolag som försöker förverkliga en motorbana (och utbildning) på Åland, alla inblandade jobbar i dagsläget ideellt (gratis). Man blir delägare i ett bolag som redan har genomfört en omfattande MKB utredning, har en miljötillståndsansökan inlämnad och ett avtal med markägaren. Några direkta förmåner eller tjänster kan vi inte erbjuda i dagsläget, av naturliga skäl. Det finns en vision (affärsplan) och en driven styrelse där vi är överens om VAD VI försöker uppnå och HUR, så att vi har samma "målbild".

Bolaget har sökt och jobbat för ett miljötillstånd som innehåller "allt på en gång", dvs rundbana, dragracing, halkövningsområde, RC, Go-Cart, läktare, depåboxar, helikopterplatta osv utan inbördes rangordning i ansökan. Då slipper vi göra om en kostnadskrävande MKB'n och tidsödande miljötillståndsansökan varje gång vi har kapital säkrat och vill förverkliga något (dvs väsentligt förändrad - läs utöka - verksamheten).

När vi har erhållit miljötillståndet kommer vi återigen att diskutera med "alla" investerare, vad de vill att bolaget börjar när det är "på riktigt". Målsättningen är givetvis att förverkliga det mesta inom motorsport och trafikutbildning men knappast realistiskt på en och samma gång, utan mer på tio år. Mest troligt, om du frågar mig, är att anläggningen börjar i väldigt liten skala för att sedan växa. Undertecknad och styrelsen tar fram beslutsunderlag d.v.s olika kostnadsberäkningar och tänkbara scenarion, resten är upp till alla investerarna att bestämma, vi har absolut inte stängt några dörrar eller ristat något i sten.

En liten strip är billigare att bygga vs rundbana, men samtidigt lite "svårare" att tjäna pengar på (mer väderberoende). Båda tillsammans kan däremot komplettera och, ursäkta skämtet, ge drag(!)hjälp åt varandra. Idealet är alltså att bygga båda direkt, men har vi "bara" pengar till det ena när det kommer till kritan måste vi helt enkelt välja, var vi börjar.

Under emissionen frågar vi om man ville ha "del i" dragstrippen eller rundbanan, vilket kan ses som lite "rådgivande" för investerare. Jag noterar att fler, i dagsläget, kryssat i "rundbana". Återigen det ena utesluter inte det andra, möjligen i vilken turordning.

Summering; Det finns en roadmapp styelsen följer men inget är hugget i sten. Först miljötillståndet!

Återkom om något är oklart.
Gärna fler frågor, det är roligt !

mvh AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 11 Sep 2012, 00:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
först måste jag bara säga att va synd att ÅMHM inte kan ge klara besked, så typiskt landskapet ingen vågar ge ett beslut direkt utan de ska velas tills folk tröttnar o allt rinner ut i sanden.. :(

vad e det för flera problem kvar med miljötillståndet som inte kom fram i tidningen ?

hur ha de löst vattentillrinningen på gotland, tierp osv för ni håller väl kontakt med dessa bolag för att slippa dubbeljobba o slösa tid på sådant som det redan finns lösningar på ?

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 11 Sep 2012, 15:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Att vatten och motorbanor fungerar, det vet vi motorsportutövare sedan tidigare. Alastaro (Fin) och Karlskoga (Swe) är exempel på banor byggda på vattentäkter. Gotland Ring ligger uppe på ett kalkbrott och har inte behov av dessa lösningar. Även vårt område har nu utretts som "möjlig framtida vattentäkt", men duger inte för detta ändamål. Detta har vi nu papper på. När det gäller Tierp vill jag bara inflika att jag ofta får höra "hur fort det gick för Tierp att fixa tillstånden", anläggningen är en f.d flygplats så mycket av de "byråkratpapper" som krävs fanns redan innan nuvarande bolag tog över.

Två utmaningar för bolaget...

...vår västra del ligger mellan Innerfjärden och ett "vattentillrinningsområde" i söder. "Glodiket" (befintligt) löper rakt genom vårt västra område ganska rakt från söder till norr (Innerfjärden). Detta dike ska kläs in med trummor, åtminstone där banan korsar diket - givetvis. Tillrinningsområdet ska kartläggas, dels för att längs Innerfjärdens södra strandremsa (dvs banområdets nord/västra del) har vi konstaterat skyddansvärda växter och dels för markägarna i söder. Avståndet mellan strandlinjen (blommorna) och bankanten är som närmast ca hundra meter (avstånd är uppskattad på karta) och ungefär i mitten avser vi att uppföra en 2 meter hög naturläktare (som även fungerar som ljuddämpning för området).
Myndigheterna vill att vi visar på att vattentillrinningen för blommorna och hela tillrinningsområdet i söder (som helhet) inte påverkas av inkapslingen av Glodiket och/eller denna 2 meter höga naturvall, 50 meter bort från stranden, eller av annat för den delen.
Om du frågar mig, får dessa "typiska strandnära växter" troligen vattenbalansen huvudsakligen tillgodosedd från Innerfjärden (sötvatten) då de växer ett tiotals meter från öppet vatten, men det var heller inte myndigheternas egentliga fråga om jag förstår det rätt.

Frågan är på ett sätt ömsesidig vi vill verkligen heller inte öka eller binda upp mängd vatten på vårt område.

I korthet, vi måste utreda hur vattnet rinner idag och presentera lösningar så att inte banan/naturläktaren stoppar upp (eller ökar genomsläppet för den delen) av tillrinningen genom diket och/eller mot stranden! Så att det inte blir problem för blommorna i norr, markägarna söder eller för oss själva, för den delen.

-------------
... i att i östra delen om vårt området ligger en våtmark (Slätmyra) vars gräns fasställdes nu Juli/Augusti 2012. Nuvarande tekniklösning (presenterad i MKB) visar på en minskning av tillrinningen från vårt område mot våtmarken med 0,5 %. Bolaget ska ta fram ett nytt förslag på lösning här.

Återkom gärna med fler frågor eller om något är oklart i mitt svar.
Mvh A.Mansén

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 17 Sep 2012, 13:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Nov 2007, 22:11
Posts: 268
Location: black hole
Dom flesta tävlingarna/körningarna kommer ju att köras på sommaren på Åland Ring, med fordon från flera olika håll utanför Åland. De flesta av de tävlande har racebussar med mera som dom tar sig till banorna med, sen alla supporters och publik till på det. Folkströmning under färjornas högsäsong det vill säga.

Fråga: Hur är det tänkt att det ska kunna gå ihop med färjorna då det plötsligt står 20 racebussar/trailers på kajen som vill till åland?

Vet själv av egen erfarenhet att det inte GÅR att boka fordonskombinationer från Åbo till åtminstone Långnäs under högsäsong, kommer inte ihåg nu hur det var till Mariehamn. Börjar man boka kombinationsplatser typ ett halvår före tävlingen (för att få plats) man ska till är det opraktiskt för alla parter. Båtarna blir fullbokade så att inte Transmar, Posten, Samtrans med flera får plats med sina bilar. Team som kör slut motorn helgen innan skiter i o avboka så blir det stökigt för rederierna osv.

Tror även att om transportjättarna känner sig utträngda och inte får plats med sina leveranser kan sätta ganska stora käppar i hjulen för racebussarna bara dom drar i rätt trådar..

Tro inte att jag är emot Åland Ring nu, ser fram emot en motorbana, är bara fundersam på hur det hela är tänkt att gå ihop :D

_________________
Ford 1936 Hot Rod pick-up "Hilpeä hylsy"

4-SALE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 17 Sep 2012, 14:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Juli månad är lågsäsong för tävlingar inom motorsport. Även motorsportutövare vill ha semester.
Så några större tävlingar blir inte aktuella slutet på Juni, Juli, början på Augusti.

Snarare är det enklare testkörningar, drop-in och klubbar som hyr banan i kombination med semester den perioden. Det ligger i allas intressen rederier, stugägare, banägare, tävlande, grannar osv att större tävlingar arrangeras före eller efter devstörsta turistströmmarna klingat av. Så det blir snabbt självreglerande och kommer att lösa sig.

Att lösa fullbokade turer, stugor och hotell ska vara precis de problem Åland behöver, då kan vi börja styra den typ av turister vi önskar ska komma (kvalitet vs kvantitet).

Mvh AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 17 Sep 2012, 18:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
I-landsproblem är till för att lösas.
Dagens ålänningar verkar vara emot turism.
Åland har ju inte mycket annat än turism att komma med.
Man måste ju skapa efterfrågan och möta upp den.
Är ni 40-talister eller vad? ;-) "det är bra som det är".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 15:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Q: Kan nån uppdatera här lite nu och då med vad som händer? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 16:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Q: Kan nån uppdatera här lite nu och då med vad som händer? =)

A: Tackar som frågar. Bemötande och utredningen är inlämnad hos ÅMHM, som har ärendet på remiss.
I utredningen framkommer tillrinningsområdet, beräkningar, vattenflöden samt lösningar.
Bland annat har vi bekostat tre (!) avvägningar på området samt kartlagt diken flera hundra meter bortom vårt markområde och haft flera provgropar (ett dussin) på området så det är grundligt gjort. Utöver detta bifogade jag motorsportförbundens (SBF-FIA/Svemo-FIM) egen miljöpolicy samt bilagor. Totalt ca 55 sidor.
Just nu kan vi inte göra annat än att vänta på besked.

2013 blir ett bra år !

Gärna fler frågor.
Annars önskar Styrelsen er alla på Motorportalen en Trevlig Jul och ett Gott Nytt år !

Mvh A.Mansén

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 19:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Det verkar i mina öron som projektet förhalas gång till annan av olika orsaker..är det miljö bedömningarna som sätter käppar i hjulet eler är det finansiärerna... vad är det som gör att detta projekt är så himla tungrott?

Görs det fortfarande försök att få hjälp ekonomiskt av de stora musklerna på Åland i dessa kristider..finns ju bolag som går hyfsat och möjligtvis kan ha ett indirekt intresse att vara med och utforma en möjlig anläggning ex posten.rafaels,Ömsen.Andelsbanken/Pohjola...tror Eckerölinjen blir svåra att få med har väl brända fingrar från E-hallen

Halkbana, konkörning,och kanske även bilskolorna blir intresserade av att prata samma språk som vi andra motorintresserade.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Sat 22 Dec 2012, 00:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Vi försöker hålla denna tråd som en ren FAQ.

Q; Det verkar i mina öron som projektet förhalas gång till annan av olika orsaker..är det miljö bedömningarna som sätter käppar i hjulet eler är det finansiärerna... vad är det som gör att detta projekt är så himla tungrott?

A: Det långa och utförliga svaret kräver minst en hel A4 sida. Det korta är att varje moment tar tid, massor av tid. ÅMHM ställer frågor som vi förväntas svara på, bolaget anlitar sakkunniga och köper konsulttid, bolaget utreder och svarar på frågorna. ÅMHM skickar ut svaren på remiss både inom ÅMHM och till övriga myndigheter (i vårt fall Miljövårdsbyrån som granskar svaren och matchar mot naturvårdslagen) och ger svar till ÅMHM som läser förvaltningslagen. Svaren ger i sin tur en följdfråga varpå ärendet går ett helt varv igen osv. Man kan tycka att det är bara tre km asfalt som ska rullas ut, inte ett kärnkraftverk som ska byggas, men på området finns (fanns?) det "skyddansvärda växter" samt en angränsande myrmark som vi valt att ta hänsyn till, hellre än att söka "tillstånd för rubbning". Notera att jag kan inte se att ÅMHM "vinner" något på att hålla denna "surdeg" till ärendet hos sig, tvärt om binder det upp resurser som de säkert gärna skulle vilja användas till övrig verksamhet. Jag kan nämligen vara en envis och jobbig jäkel... Lagarna har våra folkvalda Politiker klubbat genom ! Eftersom tillståndet helt säkert kommer att nagelfaras framledes så går det heller inte att "fuska", då hamnar man i förvaltningsdomstolen. Dryftar vi ärendet fullt ut hamnar vi som sagt på en + A4....

Finansiärerna sätter verkligen inte käppar i hjulet. De vill bygga senast NU, helst igår...

Q; Görs det fortfarande försök att få hjälp ekonomiskt av de stora musklerna på Åland i dessa kristider..finns ju bolag som går hyfsat och möjligtvis kan ha ett indirekt intresse att vara med och utforma en möjlig anläggning ex posten.rafaels,Ömsen.Andelsbanken/Pohjola...tror Eckerölinjen blir svåra att få med har väl brända fingrar från E-hallen

A; Vi har kontakter, men helt klart är att miljötillståndsbiten måste vara klar först innan vi kan gå vidare på allvar. Därför har vi en "roadmapp" som vi följer och justerar regelbundet. Pengarna är bara en aspekt att väga in, även rätt personer krävs för att det ska lyckas även tiden efter uppstarten. Styrelsen och undertecknad (samt en extra person sedan i somras) jobbar helt ideellt med detta, vi skulle inte lägga ned en minut till om vi inte själva tror att investeringsbiten kommer att lösa sig. Så roligt är det inte att jobba gratis även om det är intressant emellanåt....

Q; Halkbana, konkörning,och kanske även bilskolorna blir intresserade av att prata samma språk som vi andra motorintresserade.

A; Det finns helt klart en efterfrågan för "produkten". Har redan blivit kontaktad av "eventbolag" som vill hyra in sig, vad säger man?

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 11 Mar 2013, 20:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Publiken"
Q:
Hur ser ni på läget idag vad gäller intresset på nätet, har ni gjort någon undersökning för att pejla suget, läget, intresset, behovet utifrån intresset på hemsidor, forum, facebook, m fl olika andra medier?

"Utövarna"
Q:
Jag hör till dem som gärna ser en asfaltväg ute i "skogen" för att få utöva sitt intresse och sport samt se att det arrangeras alla möjliga evenemang och tävlingar, men hur är det idag med tanke på hur alla håller i pengarna (som brukar vara övergående) samt det större problemet att tiden inte räcker till för dagens folk, har ni kollat läget på detta, eftertraktat?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 12 Mar 2013, 00:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
"Publiken"
Q: Hur ser ni på läget idag vad gäller intresset på nätet, har ni gjort någon undersökning för att pejla suget, läget, intresset, behovet utifrån intresset på hemsidor, forum, facebook, m fl olika andra medier?

A: Vi har ännu inte gjort en traditionell marknadsundersökning (betald) med utskick och frågor på nätet. Däremot har vi stort kontaktnät och har pratat med aktiva utövare, klubbar och företag. Vi har även pratat med eventbolag och blivit kontaktade i vår tur av eventbolag, det finns en nyfikenhet vad vi kommer erbjuda och efterfrågan. jag har också märkt klart och tydligt, för att diskutera ett samarbete m å s t e vi få miljötillståndsbiten klar först. Väldigt få i branschen är intresserade av hypotetiska resonemang.

"Utövarna"
Q: Jag hör till dem som gärna ser en asfaltväg ute i "skogen" för att få utöva sitt intresse och sport samt se att det arrangeras alla möjliga evenemang och tävlingar, men hur är det idag med tanke på hur alla håller i pengarna (som brukar vara övergående) samt det större problemet att tiden inte räcker till för dagens folk, har ni kollat läget på detta, eftertraktat?

A: Det har väl aldrig varit så enkelt att köra bana som idag. Tidigare fick man lägga ned 100-tals timmar och dubbla på inköpskostnaden för att få något "körbart". Idag duger en lite "bättre" bil eller MC direkt från butik och fungerar lika bra att köra ungarna till dagis men ändå piska på bana utan problem. Detta avspeglar sig också på "allmänhetens körningar", där vanliga "svenssonbilar/mc" börjar bli lika vanliga, om inte vanligare, än ombyggda eller renodlade sportbilar. I och med att Åland ändå är ett turistområde kommer vi att ha två "upptagningsområden" dels "riktad" och dels "spontan".

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 12 Mar 2013, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Q: Hur är läget med miljötillståndsbiten idag? Vem är det som segar ner allt? Varför väntas det? Är det något som görs fruktansvärt komplicerat av nån speciell anledning eller finns det regler som gjorts för omständiga? Alltså att frågan i sig inte är så stor, bara det att det krånglats till på tok för mycket.

Q: Detta med växterna. Finns dom endast inom det inramade området eller finns de överallt i Eckerö, till och med överallt på Åland? Har något kontrollerat varje kvadratmeter utanför detta område? Skall hela området jämnas med marken eller lämnas marken kvar som den är någonstans? I så fall är det ju lite dumt att koncentrera sig på att ödsla tid och pengar på en växt som finns inne i skogsomårdet där banan inte kommer gå?

Q: Marken söder om tilltänkta området för banan, är det tänkt bli nåt enormt stenbrott/grustag eller nåt? Hur har i så fall de gjort?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 12 Mar 2013, 15:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Några snabbsvar.

Q: Hur är läget med miljötillståndsbiten idag? Vem är det som segar ner allt? Varför väntas det? Är det något som görs fruktansvärt komplicerat av nån speciell anledning eller finns det regler som gjorts för omständiga? Alltså att frågan i sig inte är så stor, bara det att det krånglats till på tok för mycket.

A: Ärendet är helt hos ÅMHM. Ber att få återkomma nästa vecka med ett svar.

Q: Detta med växterna. Finns dom endast inom det inramade området eller finns de överallt i Eckerö, till och med överallt på Åland? Har något kontrollerat varje kvadratmeter utanför detta område? Skall hela området jämnas med marken eller lämnas marken kvar som den är någonstans? I så fall är det ju lite dumt att koncentrera sig på att ödsla tid och pengar på en växt som finns inne i skogsomårdet där banan inte kommer gå?

A: Ber att få återkomma nästa vecka med ett svar.

Q: Marken söder om tilltänkta området för banan, är det tänkt bli nåt enormt stenbrott/grustag eller nåt? Hur har i så fall de gjort?

A: Det ÄR numera redan ett dagbrott på ett område ca 2 km (?) söder om den tilltänkta banan (sedan två år om jag kommer ihåg rätt). Markägaren sökte tillstånd för dagtäkt och det beviljades. I tillståndet står det att man inte fick bryta sten under grundvattennivån osv. Praktiskt att det ligger ett grustag nära ÅR, om vi behöver tillskott av sten o grus....

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group