Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:55

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 26 Mar 2013, 12:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ducatisti wrote:
Ber att få återkomma nästa vecka med ett svar.

Okej... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 22:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Q: Finns det någon mer info om innehållet i dessa 43 yttranden som lämnats in till ÅMHM? Gäller de hela grejen med Åland Ring eller bara vad folk anser om ÅMHMs tankar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Mon 22 Jul 2013, 16:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Q: Finns det någon mer info om innehållet i dessa 43 yttranden som lämnats in till ÅMHM? Gäller de hela grejen med Åland Ring eller bara vad folk anser om ÅMHMs tankar?

A: Lite tankar runt "Kungörandet". Sista datum för inlämnande av yttrande var Söndagen den 21 April. Bolaget begärde ut handlingarna på onsdagen (skall stämplas in och registreras) och erhöll dessa på fredagen av ÅMHM. Allt berörde Åland Ring. Bolaget läste och svarade på alla individuellt (utom där samma text kopierats med olika avsändare) och svaren lämnades till ÅMHM första veckan i Maj. Nämden (ÅMHM) som klubbar igenom miljöärenden hade ett möte i Juni, men tidigt stod det klart att vårt ärende skulle i n t e vara med på föredragningslistan. utan kommer att behandlas först till hösten. När detta blev känt (fortfarande inom Maj) uppvaktade bolaget och kommundirektören ÅMHM, men fick till svar att "det är bara att gilla läget". Orsaken är att ÅMHM helt enkelt inte hinner med ärendet tidigare pgr av hög arb. belastning och ärendets komplexitet. Yttranden och bolagets svar borde nu vara allmänna handlingar och kan läsas på ÅMHM (?), fråga i receptionen.

De som förordade byggandet av anläggning var turistföretagare, motorsportutövare eller intresseföreningar som såg en klar potential i d.y.l anläggning. De flesta negativa kommentarer var fastboende, sommarstugeägare och tillfälliga besökare. Det flesta berörde ljudet, vilket bolaget har och kommer att ta på största allvar. Vi har under MKB processen beställt och betalat för ett betydande antal ljudsimuleringar av expertis inom området. Olika scenario har testats och som visar att vi med åtgärder (i praktiken endast mot Innerfjärden) kommer klara av att hålla ljudet på rimlig nivå. Bolaget har också redan på förhand åtagit sig att skaffa en stationär (på området) i kombination med portabel ljudmätning (hos grannar). Hittills är det endast teoretiska resonemang, reela ljudmätningar kommer visa vilka åtgärder som (kanske) behövs och vad som fungerar. (Bolaget har också på eget initiativ gjort några enkla praktiska prover, vilket alla utfallit med gott resultat).

Ett axplock av ö v r i g a negativa kommentarer var att "området är unikt" (ja, till sin placering, men inte typ), "ökad nedskräpning", "borde vara någon annanstans". "risk för ökat nyttjande av alkohol och droger" (fakta saknas), "motorsportbanor går i konkurs" (fakta saknas), d.y.l. anläggningar lockar varken utövare eller publik (fakta saknas), "ökad trafik på vägen till och från området" (Kommunal väg), "den totala tystnaden har redan upphört pgr av närliggande stenkross" osv.

Innan man tar en raljant attityd till många av dessa kommentarer så måste man komma ihåg att med d.yl. anläggning k o m m e r det att bli ännu mer personer som rör sig på området osv, vilket gör det oundvikligt att det märks. Oavsett ökad aktivitet i området upplever många blivande grannar det som en förändring till det sämre. Jag skulle i n t e säga att de är "gnälliga, negativa, bakåtsträvare" utan mer skeptiska personer som bevakar sitt närområde. Vi ska bevisa att de har fel, målsättningen är att verksamheten startar i liten skala och växer i samklang med närområdet.

Bolaget har också tagit fasta i sitt bemötande att man kan vända på argument, t.ex. att banken har slagit igen, mataffären har slagit igen, posten har slagit igen, Hotellet och stugbyar är till salu sedan länge, Golfen har bara kortbanan kvar i år, Den lokala resturangen Rusells har därmed tappat stor del av av sina gäster. Förvisso öppnar snart Curlingbanan men det räcker inte. Även en motorbana förlänger turistsäsongen, skapar arbetsplatser, ger positiva kringeffekter i området. Till de positiva åsikterna hör att d.y.l anläggning är efterlängtad av utövare i Sverige, där det idag är svårt att få körtider på existerande banor. Exempelvis måste SMC (400 instruktörer / 65.000 medlemmar) förlägga en del av sina kurser i Finland. Även Svenska Ducatiklubben, Fordklubben på Åland, Svenska Corvetteklubben för att nämna några gett sitt gillande. Ett välkommet flankstöd.

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 22:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Q1: Finns det nåt flygfoto över området eller kan man fara dit själv och ta några/filma? Tycker det saknas sådant material på nätet. Folk verkar inte riktigt veta va det är för vegetation där. "är väl bara skog där?" "är ju inget träd kvar där?" "är det inte bara sumpmark?" "det är helt platt väl?"

Q2: Intresserade, kan de fara dit och spatsera runt o gluna lite?

Q3: Var blir mitt namn på banan/strippen? ;-) (jag som köpt aktier)

Q4: Hur går det med kraven och reglerna för säkerhet och allt annat? Blir dom värre för varje år som går? Kommer kraven på bilar och säkerhet bli så hög att det blir svårt för de flesta med banbilsintresse att bygga en bil?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Thu 31 Oct 2013, 12:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Q1: Finns det nåt flygfoto över området eller kan man fara dit själv och ta några/filma? Tycker det saknas sådant material på nätet. Folk verkar inte riktigt veta va det är för vegetation där. "är väl bara skog där?" "är ju inget träd kvar där?" "är det inte bara sumpmark?" "det är helt platt väl?"

Q2: Intresserade, kan de fara dit och spatsera runt o gluna lite?

A1 och A2: Nej det är inte att bara spatsera och gluna lite för kreti och pleti. Det är privat mark och ska betraktas som "arbetsplatsområde", vi och andra är där regelbundet och gör arbete. Som aktieägare är är man däremot (väldigt) välkommen att kontakta undertecknad anders@alandring.com så arrangerar jag gärna en visning på området för just er, så Ni får bilda en egen uppfattning!

När det gäller "flygfotografering" av området som helhet (men speciellt längs bansträckningen) så har även jag ideer (samma?) om ett projekt där en fotograf i kombination med GoPro / RC helikopter skulle göra sig perfekt. Skulle vi dessutom få tag på en duktig CAD ritare som kan omvandla ritningar till 3D animering och visualisera allt för fler personer vore det guld. Intresserad? PM'a mig.

Q3: Var blir mitt namn på banan/strippen? ;-) (jag som köpt aktier)

A3: Oj, jag ska försöka ta mig tid och hitta det på kartan och i verkligheten så får du ta med några små pinnar med ditt namn på och sätta ut i terrängen (efter vår bästa förmåda). Inte så hög prioritet i dagsläget dock. :roll:

Q4: Hur går det med kraven och reglerna för säkerhet och allt annat? Blir dom värre för varje år som går? Kommer kraven på bilar och säkerhet bli så hög att det blir svårt för de flesta med banbilsintresse att bygga en bil?

A4. Det är upp till arrangören som bokat och betalat hyra för banan vilka krav de ställer på fordonen de bjuder in. Lite grovt; "enda" kraven Åland Ring kommer att ställa (på arrangören) är av typen;
1. LJUD.
2. "Besiktning" (inte läcker olja, bensin, bromsar i skick, odubbade däck, farliga och/eller lössittande detaljer osv).
3. Att öppentiderna respekteras.
4. Ej Alkohol och droger.
5. Normalt folkvett på och strax utanför området.
6. Att man följer personalens direktiv.
7. Håller avtal/betalning.
8. Ansvarig person för evenemang finns på plats.
9. Ljudet.
10. LJUDET.
11. osv.
Fler fordon på banan samtidigt, ställer högre krav på dämpningen av var och en då ljudet sammantaget ökar med antalet.

Summering. För ombyggda fordon i samband med "bankörning" är det alltså HELT UPP TILL ANSVARIG ARRANGÖR vad de tillåter och/eller kräver, med undantag av typen jag tidigare nämnde med ljuddämpning, dubbdäck osv.

"Just saying"; För renodlade Racingbilar i samband med TÄVLING har kraven skärpts hela tiden, de överstiger vida de som gäller på allmänna vägar. Ibland höjs röster för att SBF/Svemo ska lindra vissa av dem, de upplevs som i vissa fall alldeles för ambitiösa. Det var därför "SMA" fick luft under vingarna. Det handlar om allt från kvar på typintyg, "bäst före datum" mm. Alla krav har fått kostnader för om-, och nybyggen att skena. Vilket i sin tur hämmat återväxten, men det är mer en fråga för arrangörer som t.ex. ÅMK än för Åland Ring.

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Tue 05 Nov 2013, 22:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du har då svar på allt! Gott tecken.

Q1: Ljudet... På landsväg är det väl max 95dB. Hur mäts det och hur mäts detta vid en bana? Mitt avgassystem skall låta max 92dB med dämpsatsen i, det ljudet låter enligt mig en hel del mer än medelbilen, men ändå, godkänt, lagligt, enligt reglerna, rätt. Är så fallet, ser jag inga problem med ljudnivåerna på en eventuell motorbana. Dessutom är det mycket fler hus placerade längs med bilvägar än det kommer bli bredvid en bana, så 95dB kan ej vara ett problem. Men visst, har man bosatt sig ute i skogen så förväntar man sig ju inte billjud. Men ändå, vi är ett utvecklande samhälle, vilket jag inte sätter käppar i hjulen för, och vi vill ha hit folk för att denna skrutt-ö ska gå runt. =) Har det testas med olika bilar på vägar och olika avstånd för att på nån plats höra vad det handlar om? Vet folk vad de pratar om när de vet att det låter för mycket, dvs mer än godkänd landsvägsljudnivå. Kan man kräva att en motorbana ute i skogen ska låta mindre än en bilväg som går igenom skogen? Ljudvallar gör mycket.

Q2: Tierp Arena http://www.tierparena.com/ gick det väl inte så bra med. Vad gjorde dom "fel"? Vad har de gjort som Åland Ring inte borde göra? Måste Åland Ring gå "all the way" för att det ska funka, alltså riskera? Eller kan steg för steg mot ett stort mål vara det som är meningen? Måste det vara så sjukt stort? Åland Ring är fortfarande enligt mig bara en väg i skogen, enkelt sagt. Hur dyrt kan det bli och hur krävande skulle förare vara i ett första steg? Funkar keep it simple eller måste lilla pluttiga Åland armbåga sig fram och göra nåt tokstort för att få vara med alls? Vad lockar förare till en bana? Vad lockar publik till en bana? Är det själva banan, omgivningen, maten, lyxen, storhetsvansinnet, människorna, servicen, mottagandet, folket, ...?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Frågor om Åland Ring.
PostPosted: Wed 06 Nov 2013, 18:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Q1: Ljudet... På landsväg är det väl max 95dB. Hur mäts det och hur mäts detta vid en bana? Mitt avgassystem skall låta max 92dB med dämpsatsen i, det ljudet låter enligt mig en hel del mer än medelbilen, men ändå, godkänt, lagligt, enligt reglerna, rätt. Är så fallet, ser jag inga problem med ljudnivåerna på en eventuell motorbana. Dessutom är det mycket fler hus placerade längs med bilvägar än det kommer bli bredvid en bana, så 95dB kan ej vara ett problem. Men visst, har man bosatt sig ute i skogen så förväntar man sig ju inte billjud. Men ändå, vi är ett utvecklande samhälle, vilket jag inte sätter käppar i hjulen för, och vi vill ha hit folk för att denna skrutt-ö ska gå runt. =) Har det testas med olika bilar på vägar och olika avstånd för att på nån plats höra vad det handlar om? Vet folk vad de pratar om när de vet att det låter för mycket, dvs mer än godkänd landsvägsljudnivå. Kan man kräva att en motorbana ute i skogen ska låta mindre än en bilväg som går igenom skogen? Ljudvallar gör mycket.

A1: Ljudet mäts på flera sätt. Vid fordon finns standardiserat förfarande, 2 meter bakom avgasrörets mynning i 45 graders vinkel. Visst antal varv enl. slaglängden. Inte närliggande väggar. osv. Sedan kommer det att finnas en stationär ljudmätningsutrusning på själva området som loggar ljudet från bankanten. Den portabla ljudmätningsutrustning kan flyttas regelbundet och mäter ljudet även utanför anläggningen. Dessa två är "synkade" med varandra så man kan direkt avgöra om ljudet kom från anläggningen eller inte, vi vill tex inte få skulden om grannen kör sin motorsåg. Vid ljudsimuleringarna har man s.k referensfordon. Grovt har man delat in det i vanlig standardbil 90 dB, tävlingsbil (typ STCC) 100 dB, Motorcykel (sport) 100 dB osv. Men det är inte så enkelt, en fläktmotor kan låta mindre än en sugmotor! Även om "fläktbilen" har betydligt värre saker under huven. En sak som man ofta glömmer bort är att insugsljudet (speciellt hos MC) kan var minst lika stor bov, om man tex ersatt luftburken med filter. Nu är de flesta MC beroende av att den är trycksatt så det är inte så intressant på nyare sporthojar. Det är eg. ointressant med ref.fordon för det är vad ljudet blir sammantaget med alla deltagande fordon som är intressant. Tillåter man högre ljud på varje enskilt fordon, kan färre köra samtidigt. Punkt slut. Simuleringarna visar att 20 st STCC bilar kan köra samtidigt och vi ska ändå klara ljudet hos omgivande fastigheter (förutsätter en ljudvall osv). I praktiken kan det däremot vara 17 bilar, eller 25 bilar beroende på atmosfärstryck, vindriktning, luftfuktighet osv. Så det är upp till arrangören att avgöra. Vill arr. ha ut fler fordon samtidigt sållar han ut "syndarna". Notera att vid ex. tävling betalar man först startavgiften och s e d a n mätar men ljudet, vid behov. Så gissa om det är intressant att ha grejorna i skick, så kommer det även att bli för er mina vänner. ;) Som kuriosa, ART's tävlingshoj (Kawasaki ZX10R) vann ca 3 ynka hästar på topp med s.k effektsystem, men fick bättre mellanregister med originalsystemet monterat och slapp dessutom alla ljudproblem. Enkelt val.

Kraven på fordon är en sak, personligen tror jag det måste kompletteras så långt det går med ljudvallar, absorberande väggar (av typ vid motor/järnvägsvallar), utformning av depåboxar osv. Anderstorp har ett intressant projekt på gång, de funderar på att bygga läktare där lägsta sittraden börjar först på 7 meters höjd. Utformningen av de nya läktarna kommer att göras med hänsyn till ljudet, ett projekt jag kommer att följa. Man bara inte kan kräva lägre ljud på bana vs allmän väg. Vi är redan där. I praktiken skulle det vara generösare och enklare att upplåta parkeringsplatsen på området för besökare men förlägga tävlingen till den kommunala vägen förbi området! Det har att göra med att det är olika tillsynsmyndigheter = olika regelverk. När det gäller turism rent allmänt är det väl så att folk åker inte till Danmark, de åker till Legoland.

Q2: Tierp Arena http://www.tierparena.com/ gick det väl inte så bra med. Vad gjorde dom "fel"? Vad har de gjort som Åland Ring inte borde göra? Måste Åland Ring gå "all the way" för att det ska funka, alltså riskera? Eller kan steg för steg mot ett stort mål vara det som är meningen? Måste det vara så sjukt stort? Åland Ring är fortfarande enligt mig bara en väg i skogen, enkelt sagt. Hur dyrt kan det bli och hur krävande skulle förare vara i ett första steg? Funkar keep it simple eller måste lilla pluttiga Åland armbåga sig fram och göra nåt tokstort för att få vara med alls? Vad lockar förare till en bana? Vad lockar publik till en bana? Är det själva banan, omgivningen, maten, lyxen, storhetsvansinnet, människorna, servicen, mottagandet, folket, ...?

A2: Åland Ring har inte någon åsikt om Tierp Arena annat än att vi tror och hoppas de snart är igång igen. De enda f a k t a jag känner till är de från media. Banan är väl inte formellt i konkurs ännu (om det inte skedde idag)? Ägaren har själv begärt sig i konkurs efter en schism (?) med lånegivare (bank). Advokaten som skötte ärendet har däremot flaggat, beaktat 2013 års verksamhet och anläggningens värde, att banan kunde övertas av annan intressant och drivas vidare. Alla inblandande verkar vara överens om att problemen har sitt ursprung i att två EM deltävlingar regnade bort 2012. (Nu är det en viktig skillnad, Tierp Arena är en dragstrip med "rundbana". Åland Ring är tänkt att bli en "rundbana" med dragstrip.) Det vi kan dra lärdom är väl att inte inledningsvis arrangera EM-deltävlingar, utan det får andra göra på Åland Ring. Advokaten har flaggat för att banan kommer inom kort ut på executiveaktion, då tidigare inkomna bud anses har varit för låga. Det finns däremot anledning att tro att Tierp är igång igen till våren, då evenemang 2014 redan är bokade?

Det är ingen ide att spekulera om byggstart, storlek eller annat av Åland Ring så länge vi inte har ett Miljötillstånd. Idag står det klart att vi inte fick ett "laga kraft intyg" utan ärendet är hos ÅFD.

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group