Skriver av mig lite...
Jag bor nära Rockoff (de år det är nära torget) och det är så få dagar i året det är livat där och i närheten, handlar om timmar per dag, så jag har inte ens tänkt gnälla på detta fast det är svårt få sömn på nätterna förän 0430 när folk tystnat med sitt skrikande och skramlande där de går fram. Det livar ju upp staden rejält vilket är riktigt skoj för Åland och speciellt Mariehamn. Rockoff lockar tusentals personer och när tex Lordi var på plats, var det inte 9.000 pers och kikade på det? Jag har inget minne av att någon klagade på att det var mer fullt på någon färja än någon annan juli-dag den veckan. Turister är väl det enda som kan få Åland att blomstra, gnälliga ålänningar lockar inte hit folk. Åland Ring lär ju knappast vara öppet på nätterna när folk ska sova.
Henkespappa och Bernt verkar tro att det skall bli 10.000 besök per helg (från utlandet som måste köras hit med bussar) på Åland Ring och så mycket har jag snappat upp att det inte är i närheten av verkligheten av vad som planerats. Det är väl högst ett par till en handfull stora tävlingar per år som skall klara av den mängden folk (då även inräknat ålänningar som kan köra egna bilar samt turister med den förmågan). Inte kommer besökarna parkera längs med vägarna och inne på era stugtomter heller (RockOff-besökare parkerar nedanför mitt sovrumsfönster), utan de kommer parkera på områdets välplanerade parkeringsplats (har ni sett ritningar och läst vad Åland Ring är?).
Jag har alltid sett Åland Ring som något så enkelt som en landsväg ute i skogen. Bullernivån kommer enligt vad jag förstått vara satt till max 95dB och det är exakt samma som det är på de åländska landsvägarna som går genom byar, Mariehamn, osv. Och till på det så skall det inte köras nattetid, vilket det görs på vägarna på Åland. Så ljudnivån lär ju inte vara något problem enligt mig. Några få gånger planeras det åskoväder, högljudda musikevenemang, nej fyrverkeri... nej jag menar större dragrace-tävlingar som tillfällligt ökar ljudnivån några gånger under dagen/kvällen. En kväll då ålänningar och turister stormar till solkusten Eckerö för att avnjuta det som intresserar dem mest, motorsport, kanske käka lite när man ändå är där, eller fara och simma, eller hyra en stuga över helgen, eller kika på nåt museum eller ta en promenad i naturen som det finns en hel del av överallt även utanför Eckerö om man gillar det.
Och vad gäller miljön så blir det en väg i naturen med väldigt lite trafik på. Det blir besökare som kommer med bil, buss osv. Precis som till alla andra evenemang på Åland (orka räkna upp allt som folk tar bilen till). Kanske är bättre om alla drar över till Sverige istället och skitar ner naturen där (skulle väl vara det enda positiva i att inte ha Åland Ring).
Håll gärna tråden fri från påhopp och dylikt, det ser inte bra ut. Tycker det är bra att folk får säga vad de tycker, åsikter har väl alla. Ålänningar må vara negativa och griniga på mycket, men företagsamma och envisa är de så det står härliga till. Och det är inte alltid de med viljor och kunskap lyssnar på negativitet, utan gör sin grej. Finns mycket snack och ingen verkstad också, många som babblar men inte får till nåt. Oftast skapar folk problem, speciellt när dessa inte ligger i deras intresse, annars är det otroligt okej. Skall vi hata era intressen om ni hatar våra? Eller skall vi respektera era om ni respekterar våra?
Det jag har full förståelse för är att om man köpt mark och byggt stuga/hus i närheten och VET att man kommer drabbas av detta negativt som tex att man skaffat stället för lugn o ro, nu om några år tidigast (om det går igenom som vissa inte vill) kommer få landsvägstrafik som granne, så visst, det är en omställning. Men om många många människor vill ha en motorbana och några få stugägare inte gillar det, då måste stugägarna kompenseras på något sätt. Jag hatar inte stugägarna vid den tänkta platsen, jag respekterar deras åsikter. Överlämnar detta åt Åland Ring-dragarna som satt sig in i detta under flera års tid. Tyvärr är inte 100% av alla 100% nöjda vad det än gäller tvärt nåt görs någonstans på Åland. Jag kan ju dra alla stugägare över samma kam och säga att de är störiga på somrarna bara för att några är det och vill ha bort dem... gör jag det? Näe.
Jag har inte sett så mycket motstånd heller, bara de som bor i närheten förstås. Men var är resten av allt motstånd? Var är dom som inte vill ha banan vid sig eller som inte vill ha banan i Eckerö, eller dem som kan komma med massa info om varför en motorbana är dummare än en till fotbollsplan, en till golfbana eller massa nya småföretags idéer tillsammans?
Ingenting är omöjligt, bara nån gör nåt. Nu ska jag köpa Åland Ring-aktieR!
|