Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 19:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sat 11 Sep 2010, 16:09 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Hota??Vad menar du?Planerat sabotage?Har du någon aning om hur mycket trafik det är på denna väg?Jag har.
Att lägga racet samma dag som öppna gårdar är sannerligen klumpigt.
Sen att det är trafik till och från gårdarna är självklart.
Är ni så många anmälda att det ens blir ett race då?
Jag kommer säkert och pratar en stund,annars ser ni mig säkert i krokarna.
Daglösavägen är ingen tävlingsbana som jag redan skrivit,inte ens en halv dag.Och för att vara jättetydlig,varenda bil,cykel,traktor osv har rätt att passera när dom kommer till dom så kallade avspärningarna,och om ni inte känner till det så är det bara att släppa fram folk när dom vill,om ni vill ha nya tillstånd nån gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sat 11 Sep 2010, 16:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
connys wrote:
Hota??Vad menar du?Planerat sabotage?Har du någon aning om hur mycket trafik det är på denna väg?Jag har.
Att lägga racet samma dag som öppna gårdar är sannerligen klumpigt.
Sen att det är trafik till och från gårdarna är självklart.
Är ni så många anmälda att det ens blir ett race då?
Jag kommer säkert och pratar en stund,annars ser ni mig säkert i krokarna.
Daglösavägen är ingen tävlingsbana som jag redan skrivit,inte ens en halv dag.Och för att vara jättetydlig,varenda bil,cykel,traktor osv har rätt att passera när dom kommer till dom så kallade avspärningarna,och om ni inte känner till det så är det bara att släppa fram folk när dom vill,om ni vill ha nya tillstånd nån gång.

Okej, kör hårt!
Ha en trevlig helg. Vi ses nästa helg :)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sat 11 Sep 2010, 22:17 
Offline
Ny

Joined: Sat 11 Sep 2010, 22:12
Posts: 1
Halloj!

Även om jag inte kan delta själv detta år i denna roliga tävling, så låter jag hälsa att Nääs-borna hälsar tävlingen välkommen för den del av Daglösavägen som hör till Nääs. Jag hoppas det blir en lika lyckad tävling som det blev förra året :)

Svängiga hälsningar

Angela


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 11:05 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Intressant,vilka nääs bor har du pratat med?Var bor du själv?Är du berörd av den så kallade avstängda vägen?Hela racet körs i nääs.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 14:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
Hej!

Jag stod som flaggvakt på sista posten ifjol, vi hade inget problem med bilar eller cyklister som ville fara förbi, under dagen var det 2 cyklister, 1 bil (en familj) och en traktor. Alla fick komma förbi utan något större bekymmer, så att komma att säga att det är värsta motorvägen med 100 bilar som kör dagligen....

Hoppas det blir ett lika bra race iår.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 15:23 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Så bra,hoppas för tävlingens skull att det blir lika lite i år också då.Hur berörs du av racet då?Jag såg bra många fler som svängde utan att prata med er vakter,även cyklande turister och 2 av mina barn!Jag körde själv genom en gång,den vakten hade ingen som helst aning om vilka regler som gällde,men jag kom ju fram till slut.Till sist,skulle åmk:s tävlingsledning informera oss som bor i Daglösa och Pettböle i god tid innan tävlingen skulle jag kanske inte reta upp mig särskilt mycket,men nu tycks man tycka att stäng av vägen bara,vad gör det,dom kan köra runt.Det retar några av oss lite grann.Nu vet jag vad som gäller tack vare att jag tagit reda på det själv,detta år.I övrigt kan du läsa mina övriga inlägg och fundera lite närmare på dom,mycket onödigt tjaffs kan tyckas,men kanske en aning av sanning också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 16:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
connys wrote:
Så bra,hoppas för tävlingens skull att det blir lika lite i år också då.Hur berörs du av racet då?Jag såg bra många fler som svängde utan att prata med er vakter,även cyklande turister och 2 av mina barn!Jag körde själv genom en gång,den vakten hade ingen som helst aning om vilka regler som gällde,men jag kom ju fram till slut.Till sist,skulle åmk:s tävlingsledning informera oss som bor i Daglösa och Pettböle i god tid innan tävlingen skulle jag kanske inte reta upp mig särskilt mycket,men nu tycks man tycka att stäng av vägen bara,vad gör det,dom kan köra runt.Det retar några av oss lite grann.Nu vet jag vad som gäller tack vare att jag tagit reda på det själv,detta år.I övrigt kan du läsa mina övriga inlägg och fundera lite närmare på dom,mycket onödigt tjaffs kan tyckas,men kanske en aning av sanning också.

Vart vill du komma med det du skriver?
Vad stör du dig på? (att vi kör där 6 timmar per år eller :lol: ?)
Har du inte fått svar på dina frågor redan?

Mycket gnäll nu tycker jag..

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 17:15 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
connys wrote:
Så bra,hoppas för tävlingens skull att det blir lika lite i år också då.Hur berörs du av racet då?Jag såg bra många fler som svängde utan att prata med er vakter,även cyklande turister och 2 av mina barn!Jag körde själv genom en gång,den vakten hade ingen som helst aning om vilka regler som gällde,men jag kom ju fram till slut.Till sist,skulle åmk:s tävlingsledning informera oss som bor i Daglösa och Pettböle i god tid innan tävlingen skulle jag kanske inte reta upp mig särskilt mycket,men nu tycks man tycka att stäng av vägen bara,vad gör det,dom kan köra runt.Det retar några av oss lite grann.Nu vet jag vad som gäller tack vare att jag tagit reda på det själv,detta år.I övrigt kan du läsa mina övriga inlägg och fundera lite närmare på dom,mycket onödigt tjaffs kan tyckas,men kanske en aning av sanning också.

Ge dig nu! Tänk på dom som måste stå ut med rock-off en vecka ist! Hur mycket har du hört dom gnälla? Det här ju en s*** i rymden om du jämför med det! Och sen ist för att du sitter och skriver och gömmer dig bakom en dator kan du väl ringa och prata med dom som har hand om evenemaget ist. Nu har jag fått mitt sagt!

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 17:47 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Bosätter man sig i stan kan man kanske räkna med lite liv,har inte dom klagat där?ha du sovit dom sista åren heller?
Det är väl för f..n arrangörens sak att kontakta oss,vilket dom skiter i,utan kallar en löjlig i stället.Nu blir jag snart arg på riktigt.Daglösavägen är ingen racingbana,inte ens en halv dag,är det svårt att förstå?
Skulle ogärna förstöra racet genom att köra av och an,men vi får se.
Vad dom tycker på trafikavdelningen vet jag redan,sen får vi se vad dom säger på politisk nivå om den här saken.
Att ni borde ha en motorbana tycker jag,var,när eller hur tänker jag inte blanda mig i,men det ska inte stängas av någon Daglösaväg för en sån här sak.Det tycker jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 17:52 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Gömmer mig,för den som vill är det kanske inte så svårt att ta reda på vem conny s i Daglösa är,fortfarande mot denna begränsning av min rörelsefrihet,hemma där jag bor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 18:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
connys wrote:
Gömmer mig,för den som vill är det kanske inte så svårt att ta reda på vem conny s i Daglösa är,fortfarande mot denna begränsning av min rörelsefrihet,hemma där jag bor.

Så du menar alltså att du inte kan röra dig fritt på din gård medans vi kör på daglösa vägen? Och du, om det verkligen är så jobbigt att vi ska köra på daglösa vägen nudå så kan väl du vara den "vuxna" som ringer och pratar med dom som håller i evenemanget? Seriöst tycker jag det är mycket gnäll för 6 timmars körning på en väg som vi har fått tillstånd att köra på!

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 18:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
Och du, så du menar att vi som bor i stan inte har någon rätt till lugn och ro medans du som bor på landet har full rätt till det? Jag menar det är 6 ynka timmar...

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 18:42 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Självklart har ni som bor i stan rätt till lugn och ro,det var det grannarna till mariepark försökte säga.Och jag har aldrig påstått någe annat heller.
Naturligtvis rör jag mig fritt på min tomt,det är när jag skall åka någonstans det kan bli problem.
Det är sex timmar för mycket anser jag,när det sker på allmän väg.Jag vet att ni har tillstånd till det,vet även vad som står i det.kör så mycket ni orkar på allmän väg,det görs redan utan tillsånd som du säkert känner till.Bara jag slipper se och höra det.Som sagt var,en motorbana skulle ni behöva.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 18:56 
Offline
Ny

Joined: Sun 12 Sep 2010, 18:49
Posts: 5
nu måste jag lägga mig i också.Jag är emot dessa motor tävlingar som anordnas i skog och mark,särskilt nu i dessa tider man värnar om natur förstöring, JAG UPPMANAR ALLA SALTVIKARE att demonstrera mot dessa dumheter, ordna fågelskådning i stället!! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 19:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
hehe helt klart bästa tråden!riktigt roande att läsa.kollar in flera gånger om dagen på parodin! :lol: så typiskt åland!! :lol: ,synd bara att det inte finns flera forum att klaga på ,kanske fixa nått klago forum mot fotboll? golf? mot bönder som drar ut lera på vägarna så man riskerar att åka i diket med hoj? innebandy klagomuren, finns oändligt mycket att klaga på!! :P

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 19:06 
Offline
Besökare

Joined: Fri 30 Jul 2010, 19:05
Posts: 27
Jag har det,ni kör med elbilar istället,då kommer ni att få mitt 100%:iga stöd.Inga oljud,inga utsläpp,från bilarna iallafall och vägen blir inte att se för jä...lig ut.Bara fördelar,det handlar ju bara om att pricka sin tid ju.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 19:09 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
krille 1488 wrote:
hehe helt klart bästa tråden!riktigt roande att läsa.kollar in flera gånger om dagen på parodin! :lol: så typiskt åland!! :lol: ,synd bara att det inte finns flera forum att klaga på ,kanske fixa nått klago forum mot fotboll? golf? mot bönder som drar ut lera på vägarna så man riskerar att åka i diket med hoj? innebandy klagomuren, finns oändligt mycket att klaga på!! :P



Förstår ni oss i Eckerö med motorbanan. Lugn o ro vill vi ha ,inte ett j--vla dån i skogarna :evil: :evil: :evil: :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 20:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Bernt wrote:


Förstår ni oss i Eckerö med motorbanan. Lugn o ro vill vi ha ,inte ett j--vla dån i skogarna :evil: :evil: :evil: :evil:


Stackars er då de ska snart börja spränga i bergen där för få sitt grus Bernt :-)

Jag vill också ha lugn o ro där jag bor på landet. Tror jag ska börja skjuta ner flygplansjävlarna som alltid åker ner snett över vårt hus. Varför i h-e kan de inte ta o köra ner från andra hållet så jag får lugn o ro?

Nej tyvärr är det så att var man än bor får man räkna med att man blir störd över något. Om så det är för en dag eller varje dag som för oss. Man lär sig leva med det. Annars är det bara o flytta till en öde ö o hoppas på att det är bara tystlåtna seglare som kommer farande förbi om man önskar lugn 365 dagar i året.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ingen verkar ju ha gjort nåt åt det hela i fjol, så det kan ju inte
ha vart nåt större problem? Är ju lite märkligt att det tas upp nu,
just före. Så jag begriper inte varför det är sånt nojs nu. Ring Loffe
och prata med honom så går det hela lite fortare än att dra ut på
allt här och reta upp alla. Måste ju gå att komma överens om nåt
förnuftigt och seriöst. (Loffe är mer van med en telefon än med
forumet)

Kan bara hålla med Annica. Finns det NÅGON på Åland som bor på
ett ställe där de tror de kan känna sig 100% trygga mot allt? När
jag är på stugan hör jag jägare gå runt och skjuta i skogen samt
att flygen flyger över stugan, dessutom kör grannen med snurrebåten
ibland. I stan är det mest bara lugnt, utom när folk från hela Åland
tränger sig på i många dagar för att röja på Rockoff och stänga av
vägen för PafOpens skull. Attans ålänningar, hata hata?

Folk som bor på landet och kör till stan på jobb och vice versa skall
nog egentligen aldrig uttala sig om miljön. Ålänningar är miljöbovar
för Åland skitar ner naturen mest av alla i hela Norden. Tänk globalt.
Och inse att människan vinner.

Bosätter man sig vid en väg, eller i stan, eller vid nåt annat som man
inte äger, så får man nog räkna med att fler vill använda / vara på
detta ställe. Jag hade aldrig vart på den där Daglösavägen tidigare
(eller vad den nu heter) och det är rätt fin natur där, dom borde aldrig
ha byggt den där vägen, eller släppt in folk att bygga hus där... ?

Bernt, besök en motorbana, du behöver kolla upp vad det handlar
om vad gäller ljudet jämfört mot tex en vanlig bilväg, typ sån som
går nära dig.

Jägarn, fågelskådning och motorsport är två olika intressen. Jag
tycker du ska ge upp jakt och börja med motorsport istället, lika
mycket som du tycker att motorsportare skall börja med nåt annat.
Så enkelt är det?

Men visst kan jag hålla med om att tävlingen är inplanerad på helt
fel datum om det är sån där rusningstrafik där under skördedagarna.

När det är svårt komma fram i stan under tex RockOff och PafOpen,
då har jag gått eller cyklat. Nån gillar ju stan så man kan ju hänga
på och se vad det är för folk. En massa trevliga har jag träffat
hittills, fast varken RockOff eller PafOpen intresserat mig. Inget
blir bättre av att vara emot och negativ mot allt och alla. Vägen
stängs ju bara av 6 ynka timmar, och inte för alltid. Då skulle jag
förstå att varenda en av er som är emot tävlingen att ni skulle
bli fullkomligt skogstokiga. :D

Vad mer retar ni upp er på?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Daglösa backrace 2010 frågor
PostPosted: Sun 12 Sep 2010, 21:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 13 Feb 2008, 19:42
Posts: 376
Location: Finström/Mariehamn
Kör: BMW M3 E36
Bra skrivet MickeM , stod som flaggvakt förra året och tyckte allt löpte på riktigt bra och ser framemot racet iår igen :) Säger som förra året är de nån som jätte gärna vill köra men inte kan ordna en funktionär eller om de behövs mera som hjälper till så ställer jag självklart upp bara att lägga iväg ett pm och berätta hur läget är :)

Mvh : Affe E

_________________
/ / / BMW Motorsport
BMW M3 E36
BMW E34 Touring
VW Golf VR6 Såld


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group