Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 21:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 118 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 15:40 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Aug 2005, 15:23 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Aug 2005, 15:23 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Klart Micke följer med! B) [/quote]
Visst, vi får väl turas om att bogsera han runt banan i värsta fall! hahha ne nu ska jag hem och dricka vin! CU! :D

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 18:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Aug 2005, 12:38 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Aug 2005, 12:38 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Vad jag har sett av dina bromsskivor Micke så håller nog dom för Alastaro.
Möjligtvis att beläggen kan klaga lite (för det är dom som slits mest). Och att
byta bromsvätska kan du göra själv.[/quote]
Eh? När har du sett mina bromsar? Mekanikern sade att beläggen var det
mycket kvar på (kanske för att dom har bytts?) och skivorna nix. Detsamma
sade besiktningen att det börjar närma sig. Och det har börjat gnissla ibland
när jag bromsar samt småskaka/burra lite. Inte för att det hindrar mig direkt...
men hur kommer man hem utan bromsar?

Men bromsvätska byter jag inte själv. Får väl föra den till någon som har gjort
det förr.

Jag har fortfarande ingen hjälm... enligt hjälmarna på carting-banan så passar L.
Någon som har en extra? Känner inte för att köpa en hjälm för att köra 10
varv.

Och så vet jag inte förrän nu på måndag om jag får ledigt. Så tills dess så
gäspar jag...

Blir det inte fler än 6 bilar?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Aug 2005, 16:53 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Vi ska ordna så försäkringarna täcker också.

Detta behöver vi göra:
Samla en lista på samtliga namn som kommer va med.
Vi måste göra några trafikövningar på banan, typ bromsa från 100 för att kontrollera bromssträcka. Konkörning etc. Då kan vi få trafikförsäkringen att gälla.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Aug 2005, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har en mätare som kan mäta och logga retardation och en massa annat.
Mätaren är lätt flyttbar mellan fordon och loggas av till dator för resultat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 08:12 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-savv3+20 Aug 2005, 16:53 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 20 Aug 2005, 16:53 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Vi ska ordna så försäkringarna täcker också.

Detta behöver vi göra:
Samla en lista på samtliga namn som kommer va med.
Vi måste göra några trafikövningar på banan, typ bromsa från 100 för att kontrollera bromssträcka. Konkörning etc. Då kan vi få trafikförsäkringen att gälla. [/quote]
Detta har prioritet # 1 just nu!!
Ska vi bilförare ta tag i detta själva eller är det för alla deltagare? Finns det funktionärer som tar han om dylika bromstest osv?

En annan grej: Hur många milli mönster på däcken måste man ha kvar för att det ska vara godkänt?


Image

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 10:27 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Mon 06 Jun 2005, 15:37
Posts: 21
<!--QuoteBegin-TantGron+22 Aug 2005, 08:12 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 22 Aug 2005, 08:12 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-savv3+20 Aug 2005, 16:53 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 20 Aug 2005, 16:53 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Vi ska ordna så försäkringarna täcker också.

Detta behöver vi göra:
Samla en lista på samtliga namn som kommer va med.
Vi måste göra några trafikövningar på banan, typ bromsa från 100 för att kontrollera bromssträcka. Konkörning etc. Då kan vi få trafikförsäkringen att gälla. [/quote]
Detta har prioritet # 1 just nu!!
Ska vi bilförare ta tag i detta själva eller är det för alla deltagare? Finns det funktionärer som tar han om dylika bromstest osv?

En annan grej: Hur många milli mönster på däcken måste man ha kvar för att det ska vara godkänt?
[/quote]
Alltså nu börjar jag bli lite orolig, det är i.a.f. bara 4 timmar vi har till förfogande.

Vi har kört diverse bromsövningar med hoj även tidigare när vi varit men då har vi gjort det på bromssträckan för Dragracingstrippen (nr11 på bilden) och rejält mycket längre bort än första kurvan på rundbanan (nr1) på samma gång som vi kört på som vanligt på banan.
Kan ni fixa bromsövningarna där så är det väl ok men funderar ni på att ta tid i anspråk från själva bankörningen så måste vi fundera en gång extra om det alls är värt att komma med denna gång med racehoj. ;)

Tvärtom så måste vi se till att vara effektiva och inte få nån dötid mellan bil-/hojkörpass så att vi får ut så mycket som möjligt av träningstiden.

Det kommer inte att finnas några funktionärer där som står till vårt förfogande, vi måste klara allt själva.

Mönster på däcken är väl samma som vanligt för att du ska få köra hem, på banan kan du ju gärna köra med slicks.

Och Mickem: Klart du ska med, tror du inte dina skivor pallar för typ 10 varv på Alastaro så ska du nog fundera på att ta cykeln på jobb istället... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 10:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Ok, vi får se vad savv3 säger att försäkringsbolaget kräver. För att fara helt oförsäkrad är inget jag föredrar.

Om Micke har utrustning (jag har en Gtech pro SS som kanske även kan funka, har inte testat den ännu bara) så kanske vi kan göra ett 0-90-0 test på allmän väg, vad vet jag?

Kommer det att vara så att hojarna kör ett pass, och sedan bilarna osv, eller kommer vi att ligga ute på banan alla samtidigt (hojarna är väl betydligt snabbare runt banan)? Ska vi som är "nybörjare" på bana ha någon sorts triangel eller dylikt för att det ska synas att vi är n00bs och inte riktigt vet idealspåren (så att alla andra kan hålla sig ur vägen :) )?

Jag frågar på, med vad säkert ni anser vara dumma frågor, men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite...

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 10:59 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Det som behövs är att en av oss skriver ihop en lista med deltagare och vilka övningar vi skall göra och ger den åt Stefan på Ömsen. Om nån annan har något annat bolag så e det upp till den enskilde personen att fixa det.

sbb: Jag vet med mej själv att jag kommer va nöjd med ca 10-15 varv på banan. Efter det e man så slut så man vill inte se en bil på flera dagar. Sen att göra bromsövningar på dragstrippen blir ju fina fisken. Nu vet jag inte hur mycke ni hojförare orkar med men säkert betydligt mer. Beror väl på vana också.

Och för övrigt. Helt rätt :) .. om inte MickeMs skivor håller 10 varv på Alastaro så behöver nog cykeln :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 11:22 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 20:31
Posts: 47
Kör: bil
De som tänker köra bromsprov med mera, får dragstrippen till sitt förfogande, den går en bra bit längre än start/målrakan och funkar utmärkt för ändamålet samtidigt som de inte hindrar de som kör runt runt runt och har roligt!

så vi kan köra ordentliga körpass med bil/mc konstant då vi inte har så mycket tid till vårt förfogande. Raceteamen är vana att köra 6-timmars tävlingar så de orkar nog lite mer :D

/Johan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 11:38 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-savv3+22 Aug 2005, 10:59 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 22 Aug 2005, 10:59 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Det som behövs är att en av oss skriver ihop en lista med deltagare och vilka övningar vi skall göra --> [/quote]

Deltagare = bilförare eller både bil- och mcförare?

Övningar = Köra fort runt banan, är inte det självklart? Vad menar du med "övningar"?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 11:57 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 20:31
Posts: 47
Kör: bil
i det här fallet torde deltagare vara bilförare då det för tillfället endast är racehojar med som kommer för att få köra så många varv som möjligt :)

Han menar väl kanske att göra något prov med undanmanöver??? jag bara gissar :) vi har ju ingen merca a-klass med så det borde vara lugnt....

/Johan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 12:33 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-XXBlackbird+22 Aug 2005, 11:57 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (XXBlackbird @ 22 Aug 2005, 11:57 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Han menar väl kanske att göra något prov med undanmanöver??? jag bara gissar :) vi har ju ingen merca a-klass med så det borde vara lugnt....

/Johan [/quote]
hahhaa, det är ju sant!

som en OT så har faktiskt älgundanmanövern blivit standard i många tidningar och bilprogram efter att Trafikmagasinet döpte om den till vältmercan. Det är dock en bil till som de har lyckats få på tak, en lågpris-Renult i Tyskland.

Tillbaka till topic.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 16:05 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Mon 06 Jun 2005, 15:37
Posts: 21
<!--QuoteBegin-TantGron+22 Aug 2005, 10:44 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 22 Aug 2005, 10:44 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Ok, vi får se vad savv3 säger att försäkringsbolaget kräver. För att fara helt oförsäkrad är inget jag föredrar.

Kommer det att vara så att hojarna kör ett pass, och sedan bilarna osv, eller kommer vi att ligga ute på banan alla samtidigt (hojarna är väl betydligt snabbare runt banan)? Ska vi som är "nybörjare" på bana ha någon sorts triangel eller dylikt för att det ska synas att vi är n00bs och inte riktigt vet idealspåren (så att alla andra kan hålla sig ur vägen :) )?

Jag frågar på, med vad säkert ni anser vara dumma frågor, men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite...[/quote]
Absolut inte bilar och mc på samma gång! Bestämda körpass som man håller tills man kommer överens om nåt annat. Är det så att bilarna direkt känner att man inte orkar tvinna runt så mycket så kan vi ju direkt dela tiden till hojarnas fördel (för vi kör hela tiden om vi bara får) men annars delar vi lika bara.

Är det så att det är stora skillnader inom grupperna bil/bil och mc/mc så brukar vi göra så att man delar upp i långsamma/snabba bilar och dito mc grupper.
Men med tanke på hur några vi är så ska det inte vara några problem, visa hänsyn eller tillämpa regeln att bara köra om på rakorna så går det nog bra att samsas på banan med både långsamma och snabba.

Alla ska "bara" tänka på sin egen körning och göra den så säkert som möjligt (så snabbt som möjligt ;) ). Det är alltid den som ska köra om som har ansvaret att allt går rätt och riktigt till. Börjar den som ska bli omkörd vingla hit och dit för att hålla sig ur vägen så är det som bäddat för tillbud.
Egentligen borde alla backspeglar tejpas för så man lättare kan koncentrera sig på sin egen körning (som ett tips...).

Fråga på bara, man svarar efter bästa förmåga/erfarenhet... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 18:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fyyyyra timmar säger jag bara. Jag vet själv hur länge det tar att låta någon testa
prestanda på sin bil med t.ex. min mätare. Och är vi några stycken... så är det
bäddat för stress.

Kanske dags för en lista på vem som ska med (fortfarande bara 10?) och vad de
vill göra, och om de kör MC eller bil.

Och om det inte är funktionärer där så havererar ju hela evenemanget om EN bil
far i gruset.. eller?

Jag kör inte oförsäkrat på bana.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 19:23 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Mon 06 Jun 2005, 15:37
Posts: 21
<!--QuoteBegin-MickeM+22 Aug 2005, 18:24 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 22 Aug 2005, 18:24 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Fyyyyra timmar säger jag bara. Jag vet själv hur länge det tar att låta någon testa
prestanda på sin bil med t.ex. min mätare. Och är vi några stycken... så är det
bäddat för stress.

Kanske dags för en lista på vem som ska med (fortfarande bara 10?) och vad de
vill göra, och om de kör MC eller bil.

Och om det inte är funktionärer där så havererar ju hela evenemanget om EN bil
far i gruset.. eller?

Jag kör inte oförsäkrat på bana. [/quote]
Vi är nu ca 10 funktionärer från Åland som får bogsera bort den där bilen. Sen kör vi så det ryker igen...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 20:43 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
vem kan ta tag i listan då? Ska jag göra det? Isf behöver jag en lista på alla namn som verkligen ska med och är försäkrade hos Ömsen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 21:33 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 20:31
Posts: 47
Kör: bil
Eftersom jag jobbar på ömsen så är det lätt fixat ;)

Trafikförsäkringen gäller på Alastaro då den inte uppfyller trafikförsäkringslagen regler för avspärrningar. Trafikförsäkringen ersätter motpartens skador samt allas ev. sjukhuskostnader.
De Ni vill komma överens med stefan om är att Er helförsäkring skall gälla vid ev. avåkning :) och det borde gå att ordna bara man disktuerar lugnt o sansat om vad som kommer att göras osv, sen är ju jag där och övervakar ;)

Eder försäkringsman :)
johan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Aug 2005, 21:34 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 20:31
Posts: 47
Kör: bil
deltagarlista 22082005

Johan Granholm #96 Suzuki GSX-R 750 Superbike
Kjell Johansson #96 Suzuki GSX-R 750 Superbike/Kawasaki ZX-6R
Mikael Mattsson Subaru Impreza
Christian Westergård Mazda RX-7
Linda Mattsson Honda Civic Type R
Rikard Järvinen Honda Civic Type R
Jeanette Skinnars
Matts Häggblom BMW 325
Jan Mörn Honda Suzuki GSX-R 1000
Thord Sjöblom Suzuki GSX-R 1000
Sebastian Snällström Suzuki GSX-R 750

varav en osäker.... so ca 10 ännu... Är även en par stycken som inte står på listan som ev. dyker med...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Aug 2005, 15:12 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag ringde Till Stefan för att få styrkt att trafikförsäkringen gäller ( inte för att jag inte tror på dig Johan utan för att få det sagt direkt till mig) vilket den gör.

På frågan varför den gäller (jag är ju som sagt helt ny på detta och ganska nyfiken), så var svaret "Eftersom banan inte kan ses som ett totalt avspärrat område där obehöriga kan komma in/komma till skada, så gäller trafikförsäkringen" (återgivet så korrekt jag bara kommer ihåg det).

Men på frågan hur jag skulle gå tillväga för att få min helförsäkring att gälla var han dock osäker, han ansåg att det var något han måste fundera över till i morgon (onsdag) eftersom "det beslut som fattas kommer att gälla alla". Och ja, jag uppförde mig hövligt och artigt. ;)

Han är en hyvens kis Stefan så jag tror nog att de kan komma fram till något resonligt beslut.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Aug 2005, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
På begäran av XXBlackBird ("Saxat" ur Ålandstidningen fredagen den 19 augusti 2005):

Image

Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 118 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group