Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 26 Apr 2024, 14:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 20:31 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 22 Feb 2009, 20:38
Posts: 106
Location: Huddinge
hur många kommer ha bilarna klara tills det e dax om det blir nåt race?? eller blir det massa stress meck på natten??

_________________
Varför turbo??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 20:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
fordrille wrote:
hur många kommer ha bilarna klara tills det e dax om det blir nåt race?? eller blir det massa stress meck på natten??

Min är klar :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 20:39 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 22 Feb 2009, 20:38
Posts: 106
Location: Huddinge
he he fusk :o

_________________
Varför turbo??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 20:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
fordrille wrote:
he he fusk :o

Det handlar om att göra det bekvämt för sig!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 20:44 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 22 Feb 2009, 20:38
Posts: 106
Location: Huddinge
Det e väl det som e nackdelen med att vilja prova alla duma idér man kommer på för att kanske åka fortare,, man blir aldrig klar =P

_________________
Varför turbo??


Top
 Profile  
 
 Post subject: Street Race 2009
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 10:00 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Det ser tyvärr mörkt ut vad gäller två race sommaren 2009, får vi ihop till ett så skulle det redan vara en prestation. Orsaken till att vi inte gått ut med besked än är detta och att vi väntar på besked på våra PAF-ansökningar (som kommer den här veckan) innan vi har haft vårt första styrelsemöte i ÅMK.

Problemet med street racen är följande:

- Tävlingsledare; jag kan inte åta mig de två veckors jobb (omräknat) som ett vårrace innebär som tävlingledare denna vår av personliga skäl, min fru är gravid (leverans i juni) och jag har redan två små knoddar som jag behöver jaga.
* Lösning: någon annan är tävlingsledare och tar huvudansvaret för arrangenmanget

- Parkeringar; bönderna vill i första hand odla på sina åkrar (vilket ju är bra), inte ha dem i träda för oss... vi har svårt att få rum med all publik på ett vårrace, på hösten finns det tvärtom hur mycket parkering som helst. Vi har bemötts otroligt bra i Gottby men det finns också en gräns för hur mycket man ställer upp (åkrar och trafik genom byn)
* Lösning: allt detta blir enklare med ett race per år, på hösten.

- Ekonomin; kostnaderna för arrangerandet av race har stigit hela tiden medans intäkterna varit de samma eller sjunkande.
* Lösning: satsa allt krut på ett ordentligt race på en vettig tidpunkt (t.ex. i augusti så att publiken slipper stå och huttra), ragga mer sponsorer, höja deltagaravgiften och inträdet något.

- Frivillga krafter; förutom tävlingsledare behövs ett tjugotal funktionärer, dessa blir inte piggare med två race per år men hittills har gänget ställt upp. Detta år blir dock extremt med Ö-spel och PafOpen m.m., flera av oss har engagemang på ett eller annat sätt i dessa evenemang, t.ex. vi läktarebyggen som ÅMK gör (för att finansiera sin verksamhet, bl.a. street race som går back...)
*lösning: dessa orkar nog med ett race per år men två blir hårt, alternativt ställer fler upp och delar på arbetet.

...för att nämna några utmaningar.

Jag vill inte (men måste tydligen) läsa här på forumet att ÅMK är känt för dålig planering. Vi har alltid gått ut sent men ändå i god tid med racedatum för att få helger som ska passa så många som möjligt och inte krocka med andra. De allra flesta race har vi haft fullt i depån och rum för högst ett tiotal ekipage till. Orsaken denna gång är att vi (jag) inte vill lova saker som inte håller. Vi gör så gott vi kan och är det någon som kan bättre så får man hemskt gärna höra av sig och få ett styrelse- eller sektionsuppdrag i ÅMK, vi behöver all hjälp vi kan få, kvalificerade ideella krafter växer inte på träd numera, det är inte som det borde vara; konkurrens om styrelseplatserna och ordförandeposten. Tänk om allt gick att sköta via tangentbord och med munnen, då skulle det inte vara något problem... >-)

MVH

Danne


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 10:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Ja detta var ju inte en roligt nyhet men man har ju förståelse för orsakerna! Blir bara att söka sig till andra jaktmarker då i maj för aug är det reda inbokad med andra tävlingar.... Om det nu inte blir 2 st race vill säga. Man skulle gott kunna hjälpa till med dessa tävlingar mm men när man har spenderat många tim i garaget under vintern så vill man ju inte annat än att köra/tävla!!

Men man gör ju inte annat än funderar hur ett Åland Ring skall bära sig om det nu blir av när detta inte gör det!?

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 15:23 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Todi wrote:
Men man gör ju inte annat än funderar hur ett Åland Ring skall bära sig om det nu blir av när detta inte gör det!?
man blir ju fundersam jo

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 15:38 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Som sagt synd om det skiter sig med racen.men all heder åt dig Danne för det du gjort under alla år..

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Last edited by Nicke on Mon 02 Mar 2009, 17:23, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 17:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Med ett Ålandring blir ju livet lite lättare för arrangören då det är en permanent anläggning. Man slipper ansökningar om tillstånd, avspärrning av väg för publik, omdirigering av trafik, iordningställande (rättat) av startgran, speakertorn, soptunnor osv.


Last edited by Ducatisti on Tue 03 Mar 2009, 18:31, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 18:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Ducatisti wrote:
Med ett Ålandring blir ju livet lite lättare för arrangören då det är en permanent anläggning. Man slipper ansökningar om tillstånd, avspärrning av väg för publik, omdirigering av trafik, otillfredsställande av startgran, speakertorn, soptunnor osv.
Så sant som du säger!! Då saknas det bara utbildade personal då att sköta allt detta!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 22:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
jaha då får man fortsätta rita 8or på nygge 8)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 22:46 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
När man för en gångs skull har kirrat klart för hösten så blir det inget. Så typiskt :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Gottby vs Åland Ring
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 23:39 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Att jämföra dessa är som att jämföra en korvkiosk i Östergeta och McDonalds på Sveavägen. Ett race på en riktig bana ger helt andra förutsättningar, mycket mer publik och i övrigt helt andra kommersiella möjligheter. Istället för sju timmar en dag kör man i tre eller fyra dagar på stora race. Däremot behövs arrangörer även då, helt riktigt. Arbetet blir dock ett annat än att hålla på dra avspärrningsband på åkrar, hugga ner trafikmärken med järnspett och släpa grejer i två hela dagar till och från racet...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 15:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Synd på de pengar som lades ner på asfalten & arbete på raksträckan ifjol.
Tokigt att ingen "använder" den.

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 18:06 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 22 Feb 2009, 20:38
Posts: 106
Location: Huddinge
lite tråkit om det bara blir ett race e det närmaste racet ifrån sthm om man räknar körsträcka.. =)

_________________
Varför turbo??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 20:27 
Offline
Ny

Joined: Thu 07 Aug 2008, 22:11
Posts: 8
Jag glömmer aldrig när vi körde på björsby rakan och man var med och ställde upp allt kvällen före och sen satt man nattvakt hela natten i en bil och kollade att ingen buskörde på raksträckan, för grannarna var galna på att vi körde race där..och sen körde man racet dagen där på, man var rätt trött på kvällen efter, kan jag säga.... det är då man kan kalla sig ivrig på att få köra:) :)

Men som Danne säger det är fritt fram för någon i klubben att arrangera ett vår race!!!

MVH. Fredlund

PS. Jag måste dessutom tacka alla här på forumet som röstade på mej!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Mar 2009, 08:03 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
de va så lite så ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Mar 2009, 16:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Måste nog säga att jag hade väntat mig lite mera reaktioner på tråden när nu det kanske inte blir nåt vår race.... Det finns väl flera än mig själv som hade en deadline till att hinna få klar bilen tills dess!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Mar 2009, 16:19 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 22 Feb 2009, 20:38
Posts: 106
Location: Huddinge
det e synd om det inte blir vårrace men det e bara å hoppas på det bästa,, själv försöker jag ha bilen hyfsat klar till elmia mässan å va med i effeckt tävlingen nästa mål blir väl emmaboda 15maj.

_________________
Varför turbo??


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group