Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 19:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 15 Apr 2005, 21:08 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
B) Den 8:e maj ordnar BMW Club Finland banträff på Ahvenisto-banan i Tavastehus, Finland. Träffen är öppen för alla, alltså även icke-klubbmedlemmar. Banan är bokad hela dagen, från klockan 09.00 till 18.00. Om man vill köra på banan kostar det (troligtvis) 25€ för icke-medlemmar.

Kommer med mer detaljerad info om träffen senare. Svarar gärna på frågor angående träffen.

Ett varv på Ahvenisto med Toni Nieminen som kör i Roadsport A-klassen: <a href='http://koti.mbnet.fi/junin/tonin/grandrace1.wmv' target='_blank'>http://koti.mbnet.fi/junin/tonin/grandrace1.wmv</a>

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 11:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det låter intressant... Kanske man skulle fara. Kommer någe andra Ålänningar fara?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 17:01 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 11:05
Posts: 60
Jag och en svensk kompis kommer åka dit ja.

_________________
/Gurra
//BMW 530iA -93
//Mitsubishi Lancer EVO 5 -98


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 May 2005, 19:32 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
Här finns bilder från träffen:

<a href='http://www.tuug.fi/~miska/050508_Ahvenisto/' target='_blank'>http://www.tuug.fi/~miska/050508_Ahvenisto/</a>

<a href='http://staff.cs.utu.fi/~viljanen/08052005_Ahvenisto/' target='_blank'>http://staff.cs.utu.fi/~viljanen/08052005_Ahvenisto/</a>

<a href='http://personal.inet.fi/yritys/jomppis/' target='_blank'>http://personal.inet.fi/yritys/jomppis/</a>

<a href='http://www.btcf.fi/gallery/thumbnails.php?album=9' target='_blank'>http://www.btcf.fi/gallery/thumbnails.php?album=9</a>

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 07:45 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
"The same procedure as last year..."

Söndagen 21 maj 09.00-18.00. Icke-klubbmedlemmar betalar 25 € för att köra (+10€ för ALLA som deltar i sprinten), klubbmedlemmar har dock förtur ifall det blir fullt på banan. Försäkrade och oförsäkrade bilar kör på skilda pass.

Man hinner lätt framotillbaka till Tavastehus från Åbo om man tar nattbåten från Långnäs och åker tillbaka med kvällsfärjan.

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 08:47 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Får även icke-BMW-ägare köra på deras träffar? Har förstått att vissa svenska bilklubbar erbjuder andra bilklubbar ett visst antal platser mot (oftast) en högre ersättning än för sina egna klubbmedlemmar, för att få det att gå ihop ekonomiskt.

Jag skulle gärna komma med till Ahvenisto om möjlighet finns, har ju dock "fel" märke... :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 11:55 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
<!--QuoteBegin-TantGron+8 May 2006, 08:47 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 8 May 2006, 08:47 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Får även icke-BMW-ägare köra på deras träffar? Har förstått att vissa svenska bilklubbar erbjuder andra bilklubbar ett visst antal platser mot (oftast) en högre ersättning än för sina egna klubbmedlemmar, för att få det att gå ihop ekonomiskt.

Jag skulle gärna komma med till Ahvenisto om möjlighet finns, har ju dock "fel" märke... :)[/quote]
Alla bilmärken är välkomna, iaf har det varit så senaste åren. Kan kolla upp detta.

Det ordnas bl.a. körlinjeträning med instruktörer på banan, hastigheten begränsad, som är väl värt att delta i om man inte kört tidigare på Ahvenisto.

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 12:28 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Då är jag med, ska kolla så att det inte råkar vara något annat inbokat den helgen bara! :D
Och vad kan vara mera lyx än att ha en instruktör på plats, får spårval och övriga tips?! Verkligen bra!

Kommer du med i så fall BlaaBMW?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 12:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Har redan saker inbokat den helgen + att jag har tenta på tisdagen så det skiter sig för min del iaf! :( Annars hade jag givetvis kommit med o fotat :)

Matts har också tenta så fall han är någolunda bright så stannar han hemma o pluggar! :) Meeen sen igen. Tentor går flera gånger per år :)

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 12:36 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Va fan säger du?? :( Det är väl dumt att plugga nu när sommaren har börjat! :( ;)
kan du inte få kurspoäng om du säger att det är en "friluftsstudie" eller något dit åt? ;)

Iofs så kanske man inte har dit att göra med en liten framhjulsdriven jordgubbe, men är det lite kurvigare så kanske man kan bli något annat än enbart en rundningskon. :D

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 12:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-TantGron+8 May 2006, 12:36 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 8 May 2006, 12:36 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Va fan säger du?? :( Det är väl dumt att plugga nu när sommaren har börjat! :( ;)
kan du inte få kurspoäng om du säger att det är en "friluftsstudie" eller något dit åt? ;)

Iofs så kanske man inte har dit att göra med en liten framhjulsdriven jordgubbe, men är det lite kurvigare så kanske man kan bli något annat än enbart en rundningskon. :D [/quote]
Ryktet säger att du ska ha bra fart på din jordgubbe så far dit o rasta den du! :) Annars får du komma med till Ringen i sommar. Suget är stort att dra dit första helgen i juli!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 14:26 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Tack Edvard, du är kompis du! :)
EDIT: Hur bär ni er åt när ni far till Ringen då? Varifrån går det båtar ner till Tyskland? Berätta lite!

Riedle:
Hur många BMW:s brukar ni vara som far från kobben? Flera som brukar hänga här i forat som kommer med dit?

När brukar dom ha förarmötet? Blir det inte jäkligt tight att hinna dit till kl 09.00 om båten kommer ilnad 07.35 och sen köra 140 km lagligt? Jag har en bekant som nappade direkt på detta, men han har en banbil som han skulle ta dit på släp i så fall, och för honom är det 80 km/h som gäller. :D Annars gör det ju inget om man är lite senare eftersom det säkert lär tunna ut med folk under dagen, men om man inte hinner till förarmötet så är det tji att köra den dagen.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 14:46 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
<!--QuoteBegin-TantGron+8 May 2006, 14:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 8 May 2006, 14:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Tack Edvard, du är kompis du! :)

Riedle:
Hur många BMW:s brukar ni vara som far från kobben? Flera som brukar hänga här i forat som kommer med dit?

När brukar dom ha förarmötet? Blir det inte jäkligt tight att hinna dit till kl 09.00 om båten kommer ilnad 07.35 och sen köra 140 km lagligt? Jag har en bekant som nappade direkt på detta, men han har en banbil som han skulle ta dit på släp i så fall, och för honom är det 80 km/h som gäller. :D Annars gör det ju inget om man är lite senare eftersom det säkert lär tunna ut med folk under dagen, men om man inte hinner till förarmötet så är det tji att köra den dagen.[/quote]
Har nog varit den enda, bosatt på Åland, som varit på klubbens banträffar de senaste åren.

Vi har inget egentligt förarmöte. Klockan 9.30 hålls ett möte med lite säkerhetsinfo och teori om bankörning. Detta går dock endast på finska. Vid 10.00 påbörjas körlinjeträningen.
När man dyker upp så betalar man avgiften och sen "besiktas" bilen snabbt, dom kollar att allt sitter fast och att du inte har en massa grejer i bilen osv. Sen är det bara att köra.
Kan tilläggas att det finns en decibel-gräns på bilarna, max. 100db vid 4500v/min.

När jag själv körde senast från Åbo till Tavastehus så startade jag strax efter klo 8 och var framme ca. 09.45. Inga stora hastighetsöverskridningar då heller.

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 May 2006, 15:14 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Ok, det här bli bra det! :D

Det enda molnet jag kan se på himlen i så fall är att BMW:s har förtur (vilket är naturligt), men jag har svårt att föreställa mig att det skulle vara fullt ute på banan hela dagen.

Språket är ingen fara för mig, jag antar att det är lika svårt för dom att förstå mig också efter jag bara pratar svenska.. :P Men kanske du kan finska och kan översätta det viktigaste?

Jag ska pejla läget hur seriöst intresset var från CRX-mannen, skulle vara kul om man var 3-4 bilar från ön. Om inte annat så är det förbannat kul att även SE PÅ bilar som svarvar på runt en bana!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 May 2006, 12:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Reidle, har du lust att ringa eller skicka ett sms till mig på tel 0400642212 (Rikard)så att jag kan få lite mera info? Tackar!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group