Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 16:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Street Race 15/9 2008 Eftersnack
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 12:19 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Dags för lite eftersnack. Vill börja med att tacka alla funktionärer, tävlande, publik, sponsorer, grannar och markägare för ett gott samarbete och en lyckad tävling. Vi satte nog rekord i flyt, på 6 timmar gjorde vi över 350 starter. Inte en enda sanering och endast några mindre bärgningar. Ur arrangörssynpunkt att föredra med andra ord. Vill gärna höra hur de tävlande upplevde tävlingen.

Vi har snackat lite bland de arrangerande om vi borde förnya oss lite (eller mycket) och vill gärna höra era synpunkter på bl.a.:
- tidpunkterna för racen och antalen
- tider (kan vi börja kl. 10 istället?)
- klasser och regler
- uppvisningar (som denna gång: Leffe och Fredde)
- övrigt

Det måste också funderas på själva arrangerandet, vi är för få som gör för mycket och det måste med fler och dela på bördan. De som har allra minst med tid gör idag en stor del av arbetet men det kanske samtidigt är vårt eget fel, att vi inte frågar efter hjälp. Sen måste vi också se över ekonomin i arrangemanget, det har kostat 20 EUR att delta ända sen euron kom medans kostnaderna har stigit avsevärt, vi har idag kostnader på ca 5000 EUR för en tävling. Det är går visserligen att bära om det kommer mycket publik men regnar det bort så har man bara kostnader och väldigt lite intäkter. Det handlar också om att nojsa sig till mer sponsorer och försöka skära i kostnaderna.

Hursomhelst så tycker jag att vi ska fortsätta arrangera dessa tävlingar då vi har ett stort intresse både hos de tävlande och publiken. Varje gång är det åtminstone en handfull förare som räcker upp handen när jag frågar på förarmötet om det är någon som kör för första gången. Alla de framgångrika chaufförer som i år kommit bland de allra bästa i cuper i Finland, Sverige och Europa har någon gång gjort debut i ett street race så det är väldigt viktigt att fortsätta med detta tills vi har en egen bana.

Men, som skrivet: kom gärna med synpunkter på denna tävling och på hur det ska vara i framtiden.

MVH

Tävlingsledaren


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 12:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
- tidpunkterna för racen

Vill man att det ska gå bättre ekonomisk med mera publik ska tävlingen inte hållas så sent på hösten.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 16:46 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
Jag vet att de va bland hojjarna (vissa iaf) lite snack om varför Street Bike körs som Bracket och att ingen vet egentligen varför de ändrades och skulle vilja ha bort de.

Nu vart de ju dock ingen Street Bike klass för att den togs bort för att de va för bågra anmälda. Vi va 6st som kom lite sent och då hade redan alla flyttats till Pro Street Bike men jag vet att de ändå va några "vanliga" gatu hojjar som anmälde sig till Pro klassen för att dom inte villa köra Bracket.

_________________
Yamaha YZF 1000R Thunderace -97


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 17:42 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 28 Jun 2007, 16:55
Posts: 26
Location: Stockholm (Långnäs några veckor om året)
Alla rejs jag kört på i Sverige har haft förarmöte kl 0900, tror inte någon tycker det blir för tidigt om man har förarmötet tidigare.
Om man inte väntar in några bilar från färjorna?

Håller med om att det vore bättre med tidigare rejs på hösten.
Kanske första helgen i september?
Lite varmare ute = mer publik?


Hoppas det är okey att jag lägger lite bilder i denna tråd:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
Fiat Uno Turbo -88


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 19:32 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 28 Feb 2007, 20:47
Posts: 638
Mr X wrote:
- tidpunkterna för racen

Vill man att det ska gå bättre ekonomisk med mera publik ska tävlingen inte hållas så sent på hösten.




Håller fullständigt med. Tror de skulle komma MYCKET mera folk om man inte behöver ha pälshalaren på sig och skrapa is på morgonen.. som de var förra året (el året för de).
Annars tycker jag de fungerar riktigt bra! Och kul är det!!

_________________
#Team B R I#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 19:54 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Tidigare på hösten ja.Kall asvalt gör ju inte så det blir bättre fäste precis

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 23:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Första bunden med bilder finns nu att beskåda på http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=173

Är det flera som tog bilder och vill dela med sig är det bara att höra av sig till någon av moderatorerna eller admin.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 00:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Cambudgie wrote:
Första bunden med bilder finns nu att beskåda på http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=173

Är det flera som tog bilder och vill dela med sig är det bara att höra av sig till någon av moderatorerna eller admin.

Denna var bäst. :D
http://www.motorportalen.net/galleri/di ... 73&pos=180


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 08:46 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
Jag tycker absolut att man kan börja tidigare på morgonen och kanske om allt flyter på bra sluta tidigare på eftermiddagen istället. Om besiktningen skulle flyta på snabbare så skulle tiden kunna kortas ner på morgonen med en hel del tro jag :)

I detta race hade vi en hel del problem i Front tech pga problem med tiderna. Vad jag förstod så såg inte speakern nummern på våra bilar vilket gjorde att dom inte visste vem som körde och då blev det inget namn på tiderna vi körde och på tidkorten stod det att vi kört i Bracket.. Hmm.. Detta medförde att Connys första tid 8,91 hamnade på Peter och den följde med hela dagen och han var kvaltrea trots att han borde varit kvalsexa om jag inte är helt på fel :? Detta rörde ju såklart om en hel del i stegen sedan.

Jag förstår helt klart att det blir fel om speakern inte ser nummer på bilarna men varför släpps vi då iväg och köra innan man tagit reda på vem som sitter i bilen? Vissa fick till och med fel gran och fick en fallande gran.. :roll:

Så jag skulle gärna ha haft någon kvalrunda till att köra före elimineringarna :)

Annars tyckte jag det löpte på riktigt bra under dagen och jag vill tacka alla dessa eldsjälar som orkar ordna dessa race år efter år, tummen upp till er! :D

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 09:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
lägg ut en specad lista på kostnaderna så man kan specificera åt sponsorer eller frivilliga att ställa upp gratis på sånt som kostar idag..

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 13:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Skulle inte sitta helt fel med liiite tidigare på höstkanten med streetracet. Höll på frysa ihjäl nu då man var funktionär. Trots en värmande filt som jag fick ordnat åt mig :)
Och besiktningen kan göras en timme tidigare så starten även den kan börja tidigare.
Är man sugen på race så stiger man nog upp i ottan om så det behövs.
Men sen är det ju publikmässigt. Vill de stiga upp tidigare för se race från start?

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Sep 2008, 14:54 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Elin wrote:
I detta race hade vi en hel del problem i Front tech pga problem med tiderna. Vad jag förstod så såg inte speakern nummern på våra bilar vilket gjorde att dom inte visste vem som körde och då blev det inget namn på tiderna vi körde och på tidkorten stod det att vi kört i Bracket.. Hmm.. Detta medförde att Connys första tid 8,91 hamnade på Peter och den följde med hela dagen och han var kvaltrea trots att han borde varit kvalsexa om jag inte är helt på fel :? Detta rörde ju såklart om en hel del i stegen sedan.

Jag förstår helt klart att det blir fel om speakern inte ser nummer på bilarna men varför släpps vi då iväg och köra innan man tagit reda på vem som sitter i bilen? Vissa fick till och med fel gran och fick en fallande gran.. :roll:

Så jag skulle gärna ha haft någon kvalrunda till att köra före elimineringarna :)

Annars tyckte jag det löpte på riktigt bra under dagen och jag vill tacka alla dessa eldsjälar som orkar ordna dessa race år efter år, tummen upp till er! :D


Strulet med tiderna var ett misstag från tidtagarnas sida, jo. Det kunde dels ha undvikits om man haft tydligare siffror men framförallt om man sagt till direkt när man upptäckte felet (att en bil fått en annans bils tid), då kunde vi rättat till det innan vi tog ut elimineringslistorna. Tidtagargänget, Lelle&c:o gör ytterst sällan några misstag och de få gånger det har hänt har det kunnat rättas till, men det är som sagt viktigt att säga till direkt när det upptäcks.

Beträffande fler kvalrundor så är det omöjligt att hinna då en kvalrunda tog 1 timme, men om vi börjar tidigare så finns det förstås mer tid.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Sep 2008, 15:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Grejen med att jag fick Connys tid så trodde jag först att speakern var flummig när han sa att jag kört 8,91, tills jag efter första elimineringsrundan hittade just det tidkortet i lådan som var registrerat på min bil....

Har det ligga här:
Tävlingsnummer: 602
Förare: 602

Men det vart inte SÅ stor skillnad i elimineringen i alla fall....
Men nästa gång får man vara hastig att leta upp tidkortet om det blir samma strul igen, och sedan reda ut alla trådar :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Sep 2008, 19:57 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
Fler bilder i galleri!

http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=174

_________________
Yamaha YZF 1000R Thunderace -97


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Sep 2008, 20:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
RayMysterio wrote:
Grejen med att jag fick Connys tid så trodde jag först att speakern var flummig när han sa att jag kört 8,91, tills jag efter första elimineringsrundan hittade just det tidkortet i lådan som var registrerat på min bil....

Har det ligga här:
Tävlingsnummer: 602
Förare: 602

Men det vart inte SÅ stor skillnad i elimineringen i alla fall....
Men nästa gång får man vara hastig att leta upp tidkortet om det blir samma strul igen, och sedan reda ut alla trådar :)



Hänt e hänt, nu tar vi nya tag! :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Sep 2008, 20:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
GSR wrote:
Hänt e hänt, nu tar vi nya tag! :)


Helt rätt sagt! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Sep 2008, 08:31 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
Jepp nya tag i vår (om det blir ett vår-race?) Ser redan fram emot nästa race :D

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Sep 2008, 13:21 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 02 Sep 2007, 20:44
Posts: 45
Uppvisningar är ju ok tycker jag beror ju på vad det är är ju aningen begränsat när det finns längd men ingen bredd,men som när leffe körde och kom på sidan om vägen och drog upp s*** på banan så tycker iaf jag att det skulle ha varit sopat efteråt och leffe lär ha sagt till om det själv för allas säkerhet,en hoj på grus är ju som att sätta bambi på hal is även bilar förstås


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Oct 2008, 11:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så mina 167 bilder... =)
http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=177

Finns tre album med bilder nu:
http://www.motorportalen.net/galleri/index.php?cat=166


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group