Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 06:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Apr 2008, 22:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Pectus wrote:
Cambudgie wrote:
Hur många flera än mig va ut i sanden i Las palmas-kurvan?

Haha, en gång fastna ja till o med så mycket att Dennis måsta knuffa upp mig :lol:

Hehe, Jag hade första parkett en av gångerna iaf, låg precis bakom dig å tänkte: oj vad sent han bromsar... nähe, det gick ju rakt... :D :D

HAHAHA, jaa, jag vet, det finns på film och det va nog lite ditt fel :) att det gick lite fort där, :lol: du låg o pressa så, Dennis och jag sa just det att inte kan man bli omkörd av en golf när man kör BMW heller, men men tji fick jag :D och ut i sanden bar det.

Men din bil gick jättebra och du va duktigt snabb runt banan måst ja säga. Riktigt bra kört :)

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Apr 2008, 23:17 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 01 Sep 2004, 23:38
Posts: 20
Location: Rimbo, Sverige
Bra dag och en perfekt shakedown inför säsongen, var första riktiga testet efter vinterns uppgraderingar. Funkade perfekt hela förmiddagen, tills packningen för hastighetsvajern vid lådan sa upp kontraktet. Lyckades inte få det riktigt tätt, så det blev inte så mycket köra på eftermiddagen.

Var första gången jag körde med diff broms, och vilken skillnad mot att åka med en öppen diff! Men nu är problemet att jag har för lite fäste bak istället..... Men lite mer camber bak borde göra att jag får tillbaka balansen igen.

Var första riktiga testet med den nyinförskaffade Performance Boxen också, denna kommer att vara ovärderligt i jakten på lägre tider samt ge svar svart på vitt hur bra/dåligt, justeringar eller olika spårval fungerar.

Blev imponerad av uppförandet på banan av alla, var lite skeptisk i början av dagen men det fungerade ju hur bra som helts!

Blev inte några vidare bilder, men lite data från Performance Boxen kan jag bjuda på. Nedan är spårval och data från mitt snabbaste varv (1.449):

Image

Rött är hastighet.
Blått är longitudel acceleration (gas/broms), hade 0.9G vid inbromsningen inför Las Palmas.
Grått är lateral acceleration (sidokrafter), hade 1.3G i kurva 2

Image

Går att läsa ur mycket ur denna information, tex insåg jag efter att ha kollat igenom data insett att jag släppte gasen och rullade en bit innan jag steg på bromsen inför Las Palmas. Sedan borde jag hålla ut längre innan jag går in mot apex. Här finns mycket att lära och den största fördelen är att man har allt loggat så man kan gå tillbaka och se hur man kört. Denna pryl kommer jag att ha mycket nytta av!

Tack för en trevlig dag, från en lite lätt trött Golf chaufför (blev rätt mycket skruvande torsdag/fredag innan jag hade bilen på G).

/J

_________________
Remember the six P's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance
Kör Golf GTI 16V -88, 135hk på veven vid +26 grader....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Apr 2008, 23:50 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Lite hälsningar utifrån:

"Det hade pratats om det i många månader. Jag vet inte när jag hörde talas om det första gången men min första association till det är synen då bil efter bil efter bil efter bil rullade i land i Långnäs mitt i natten. Några hade roligheter tuschade på rutorna och många andra var fullklistrade med reklam- och sponsordekaler, men ALLA innehöll trötta men otroligt förnöjt leende ansikten! Undertecknads förväntningar var således ett gäckande intresse för att undersöka hur dessa leenden kommer till.

Denna resa inleddes påtagligt tidigt ur undertecknads synvinkel. Men förståelsen ökade då jag insåg att vissa moment återstod innan färden ner till Långnäs kunde påbörjas. Bland annat skulle djungeltelegrafen gå glödhet över var övervakningsmyndigheten kunde befinna sig. Orosmoment infann sig över att en yngling på tvåhjuling oturligt fått vägarna korsade av ovannämnda myndighet. Men alla infann sig tidsenligt exemplariskt. Då konvojen skulle till att rulla ombord på akter bildäck klickade det olustigt i tändlåset och till glada tillrop från den övriga församligen var den nattliga gymnastiken ett faktum då W00T fick rullas ombord.

Efter så en kort och småusel sömnsession, åter igen förtidigt avslutad enligt undertecknad, införskaffades förnödenheter innan konvojen åter sammanstrålade på bildäck. Ett kort riktgivande infotillfälle hölls och sedan skulle den finska fillialen av övervakningsmyndigheten utföra sitt obligatoriska körduglighetstest, vilket genomfördes utan några missbedömningar och glad i hågen rullade delegationen vidare. Vissa spillde ingen tid och började beta av E63:an meddetsamma, några andra snacakde ihop sig om följe till närmaste bränsledepå. Efter avklarad bränslepåfyllningen i såväl fordon som folk, fortsatte åkturen för de fåtalet 4- och 2hjulingar som ännu inte vikit in på riksväg 41. Knappt norr om Oripää (1345 inv.) blir luften spröd och ett sällsamt och för årstiden efterlängtat ljus sprider sig för våra ögon och en kollektiv Aaaaaaahhhh-känsla infinner sig. Kort därpå börjar vägen kröka sig och skylten med vad som ser ut som världens längsta ord skymtar. M O O T T O R I U R H E I L U K E S K U S. Dit är det vi ska och medan vi sakta rullar genom grindarna ger chauffören ifrån sig några sprudlande läten och ett förväntansfullt smajl börjar avteckna sig i hela ansiktet. Och den tidigare anlända delegationen innehar redan samma uttryck då de hälsar oss välkomna på plats.

En av tvåhjulingsynglingarna har olyckligt glidtacklats ner i dike av sin fartmaskin. Ynglingen är vid god vigör men maskinen intog immobilt läge och skåpbil skickades att plocka upp ekipaget. Så inleds ett raskt uppackande. Skiftnycklar viner genom lyften. Däckbyten och finjusteringar pågår frenetiskt medan deltagarlistan uppdateras. Så hålls en informationsföreläsning om allmänna föhållningssätt på och utanför banan. -"Glöm inte fegsnöre och vurpollon!!"

De första gasglada värmer motorn och beger sig ner på den 3 km lång banan. Det dröjer inte många sekunder innan luften är tjock av mullrande motorljud och tjutande däck! Och så är det hojarnas tur. Snabbt går det. Otroligt snabbt! Och man hinner knappt fånga dem på näthinnan så har de försvunnit igen! Och så bilarnas tur i nästa halvtimma.

-"Låna en hjälm så åker du med nu!"
Sagt och gjort så kliver undertecknad in i Integran med hjälm lånad av hoj-ynglingen. Kameran i redan skakig hand trots att vi bara kör lite uppvärmning först. Sen drar hon igång på riktigt och det är med halvknappnöd undertecknad hålls i sätet. Ljudet är öronbedövande men inte förvånande med tanke på det glada vrål alla på åskådarplats hört Integran ge ifrån sig på start- och målrakan! Det är först när jag sneglar på hastighetsmätaren som det går upp för mig att jag inte är ett dugg rädd, utan njuter av de tvära snabba svängarna. Ett finurligt leende har dessutom infunnit sig under den lånade hjälmen, är det månne ett Honda-smile?

Det är riktigt roligt att se på också. Framförallt underhållande är den röda drifting BMW:n som sladdar runt och sprider gummiluktande moln omkring sig! Publiken ger ifrån sig glada tillrop så snart han drar ut och likaså när han återvänder med däcken i småsmulor. Men roligast är det ändå att åka med och när erbjudandet kommer från den röda Type-R'en är jag inte sen att slita till mig en hjälm och hoppa in. Denna hondaförare drar iväg redan i nerfartsbacken och även nu hojtar däcken glatt och ljudligt i de inte alltför skarpa kurvorna där det inte är nödvändigt att bromsa in fullt så hårt. Jag får trycka ryggen hårt bak i stolen för att inte fara runt som en vante i de tajta svängarna. men bilen är som klistrad på banan, bara nån enstaka gång släpper det och magen drar efter andan lite extra men det är också det som är tjusningen. Otroligt duktiga förare att hantera sina fordon och man kan inte annat än att bli grymt imponerad! Det är ju detta som utvecklar dem också, som får dem att bättre känna sina fordon och köra säkrare. Fram för Åland Ring så fler får tillfälle till detta!

En fantastiskt rolig dag är till ända och efter lite städning och sista check att allt är grönt drar man tillbaka mot hamnen. Den mest engagerade kan andas ut. -"Det har varit otroligt lyckat och alla verkar nöjda", kan han blygsamt medge trots att delegationen enhälligt sjudit av idel tack och lovord. Det som slår mig bland alla dessa är hängivenheten och omsorgen om varandra. Alla hjälps åt. Ingen lämnas åt sitt öde, alla tar ansvar och samhörigheten i intresset är total! Alla är olika kunniga och har olika erfarenhet och det blir en skön mix. Ålder, kön, hoj eller bil (eller utan) spelar ingen roll. Undertecknad tackar för att fått nöjet att ta del av ett fantastikt kul arrangemang med en härlig delegation. Nu vet hon hur de där förnöjda och lyckliga leendena kommit till. Det måste erkännas att det är svårt att ta av sig!
"


/C

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Last edited by osoderlund on Mon 21 Apr 2008, 22:53, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 07:30 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Fri 20 Aug 2004, 21:46
Posts: 68
Location: Östersjöns Hawaii
En härlig dag. Roligt med så många bilar på banan denna gång. Många som överraskade faktiskt, kul.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 08:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Här kommer några bilder jag tog.

Image
"Lite bak-hjuls-åka ser alltid roligare ut"

Image

Image

Image
Drift-leffe i Lemminkäinen-partiet.


Image
I Calles bil gäller det att hålla i sig. Fort går det!

Image
Dagens tung-viktare

Image
Dagens manligaste ljud?

Image
Ban-generalen ute o finåker

Image
Honda på slicks!

Image
Savve luftar RX-8an på bana!

Image
Lillen kör så det ryker!

Image
Mer från GTI-maffian

Image
På tre-hjul genom lemminkäinen

Fler bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/sets/72157604653426913/

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 09:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Måste bara säga!

Riktigt snygga bilder som vanligt Edvard!
Riktigt bra exponerade!

Tummen upp för alla som dokumenterar alla bravader, annars skulle det bara finnas minnen av allt man kört, men nu finns det bilder som säger mer än 1000 ord!


Än en gång: HÄRLIGT :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 11:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Sen skulle det vara roligt att veta vad som hände me dessa, som var anmälda, men gjorde en "No-Show"

11. Linus - Linus Hagström - BMW E30 Turbo
13. Conny - Conny Jansson - Nissan 200sx s13
16. BuuMi - David Boman - Honda CRX ED9

Linus har sålt bilen, så det är förståeligt, satt att han var närvarande :)

MEN er andra såg man inte ens blåröken av...
Vad är era bortförklaringar???

- Sotpigg
- Fukt i handskfacket
- Smutsiga kalsonger
- Lackbralla
- Kycklingbröst
- För stora rökrör

Skulle vara roligt att veta :roll:










OBS... Ingen skall ta detta på allt för stort allvar sen :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 14:46 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 08 Jan 2008, 10:34
Posts: 8
Tack till en mycket rolig dag det var s*** kul faktiskt,
kul att få varvstopa lite in för sommaren och nöte sönder lite däck :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 15:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 12 Apr 2005, 11:57
Posts: 38
Location: Hammarland
RayMysterio wrote:
MEN er andra såg man inte ens blåröken av...
Vad är era bortförklaringar???

- Sotpigg
- Fukt i handskfacket
- Smutsiga kalsonger
- Lackbralla
- Kycklingbröst
- För stora rökrör

Skulle vara roligt att veta :roll:


OBS... Ingen skall ta detta på allt för stort allvar sen :wink:


Eller kanske ölskum i solenoiden :wink:

Ett litet video smakprov, inte världens bästa kvalitet men d e nåt iaf.

Leffe sladdar lite + lite Konny vrål på slutet
http://www.youtube.com/watch?v=rGOVlO17qX4

_________________
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

http://www.laget.se/mpmpp


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 16:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
osoderlund wrote:
C wrote:
En av tvåhjulingsynglingarna har olyckligt glidtacklats ner i dike av sin fartmaskin.


Vem gjorde vad och hur gick det?

Vem är för övrigt denna mystiska "C" som skriver så bra?

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 16:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
RayMysterio wrote:
Sen skulle det vara roligt att veta vad som hände me dessa, som var anmälda, men gjorde en "No-Show"


16. BuuMi - David Boman - Honda CRX ED9

Skulle vara roligt att veta :roll:

OBS... Ingen skall ta detta på allt för stort allvar sen :wink:


Jag skulle ju vart med, med den blåa rexen var det tänkt. Men plånboken svek mig bussigt för det första.

Sen kände jag att jag borde vara hemma och få vitingen klar.

Men största anledningen var väl att bromsarna inte är i skick (fram) och hade varken tid eller ork att byta dem och sen hade jag inte däck heller.

Ibland är det jobbigt att vara fattig studerande tyvärr. Och man får väl lida den sista månaden nu men sen får det nog bli ändring på det : )
Har ju inget att "skylla" på sen när vitingen är igång :roll:

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 17:18 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 05 Jan 2008, 14:21
Posts: 44
Location: Jomala
Det skulle vara roligt att se film därifrån?

Jag kunna inte komma med skulle inte ha kört men det skulle ha varit roligt att se,
opererade mig den 9:onde så de sög lite.

men som sagt de sku va kul med film. :D

_________________
Tobias Eriksson

Honda accord 2.0ex - 86 Såld

Honda Civic 1.5 V-tech e -95


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 17:24 
Offline
Besökare

Joined: Wed 07 Nov 2007, 21:13
Posts: 19
RayMysterio wrote:
Sen skulle det vara roligt att veta vad som hände me dessa, som var anmälda, men gjorde en "No-Show"


13. Conny - Conny Jansson - Nissan 200sx s13





Jag hade en jävligt bra förklaring. Hemlig dock


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tack för en rolig Lördag!
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 18:06 
Offline
Ny

Joined: Fri 08 Sep 2006, 21:49
Posts: 8
Location: Jomala
Tack alla som var med och körde och fixade.... Var lite tveksam att komma med före men nu efteråt så är jag super nöjd!! Tackar gör Tommy & Linda!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 20:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
BuuMi wrote:
RayMysterio wrote:
Sen skulle det vara roligt att veta vad som hände me dessa, som var anmälda, men gjorde en "No-Show"


16. BuuMi - David Boman - Honda CRX ED9

Skulle vara roligt att veta :roll:

OBS... Ingen skall ta detta på allt för stort allvar sen :wink:


Jag skulle ju vart med, med den blåa rexen var det tänkt. Men plånboken svek mig bussigt för det första.

Sen kände jag att jag borde vara hemma och få vitingen klar.

Men största anledningen var väl att bromsarna inte är i skick (fram) och hade varken tid eller ork att byta dem och sen hade jag inte däck heller.

Ibland är det jobbigt att vara fattig studerande tyvärr. Och man får väl lida den sista månaden nu men sen får det nog bli ändring på det : )
Har ju inget att "skylla" på sen när vitingen är igång :roll:


Jobbigt att vara fattig studerande :shock: :?: Du om alla borde väl ha råd som köper värsting bilar på löpande band :wink:

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 20:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Todi:

Haha ;)
Men nu är det ju slutrusch på bilen så det är nu det är som klenast :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Som en kalv på grönbete!!
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 20:35 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Mon 19 Mar 2007, 20:44
Posts: 2
Aaaahh vad skönt det är att köra hoj igen.
Skitbra dag på Alastaro, alltid lika kul att gasa, spelar ingen roll om det är 32 hästars Honda Motarden eller 174 hästars Kawa monstarden. :twisted: Hoppas alla som var där för första gången kände att det är på bana man testar och utvecklar sig själv och lär känna hojen.
http://www.racing.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:54 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Mina bilder. Tagna av mig, nislas och Carina
http://www.flickr.com/photos/savv3/sets ... 663670557/

Inte mycket att se men det underhåller väl någon nån minut


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Apr 2008, 22:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Martin Nybergs bilder

http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=165

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Apr 2008, 23:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Väldigt fina bilder Martin! Stort tack för att du kom med och föreviga denna otroligt trevliga resa!

//Niklas


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group