Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 00:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: mopedrace
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 21:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Jag tkr att d skulle finnas nån liknande moped klass att köra i ist för att köra mot 1100cc motorcyklar o så. som MickeM skrev i ett av meddelandena som vi sku ha ett mopperace. att vi skule borda vänta tills d blir streetrace. Men d kanske inte skulle vara så kul att köra mot motorcyklar om man kör en 80cc moped. då hinner man bara köra kvalen o sen far man. så jag tkr att d skulle borda finnas nån moped klass att köra i för dom som kör moped. O dom som kör motorcykel kanske int direkt vill tävla mot nån moped. ( Det vara bara som förslag) O det finns säkert flera mopedister som skulle villa kolla va sin moped går ist för att ligga på landsvägen ner för svinryggen o pressa olagligt. så ist gör man d på streetracet


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 21:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Vem ska man kontakta för att komma med förslag till detta? Skulle gärna villa va med. Men jag skulle inte villa köra mot motorcyklar :| O så skulle jag villa veta om d sku vara möjligt att fixa en moped klass på racet


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mopedrace
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 21:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
h0nd4 wrote:
Jag tkr att d skulle finnas nån liknande moped klass att köra i ist för att köra mot 1100cc motorcyklar o så. som MickeM skrev i ett av meddelandena som vi sku ha ett mopperace. att vi skule borda vänta tills d blir streetrace. Men d kanske inte skulle vara så kul att köra mot motorcyklar om man kör en 80cc moped. då hinner man bara köra kvalen o sen far man. så jag tkr att d skulle borda finnas nån moped klass att köra i för dom som kör moped. O dom som kör motorcykel kanske int direkt vill tävla mot nån moped. ( Det vara bara som förslag) O det finns säkert flera mopedister som skulle villa kolla va sin moped går ist för att ligga på landsvägen ner för svinryggen o pressa olagligt. så ist gör man d på streetracet


Gör så här är mitt förslag. Gör en preliminär lista på hur många som kan tänkas vilja köra streetrace med mopeder.
Ge den till ÅMK och lyssna med dem om inte det går att ordna. Är ni tillräkligt många så tror jag nog det kan ordnas då de ser att ni är intresserade av att köra där.MEN i mopedklass!

Citerar ÅMK sektionen:

ÅMCK – ”Island Riders” är sektionen som samlar tvåhjulingisterna. MC-sektionens verksamhet omspänner allt från Drag Race till korvgrillning. MC-sektionen ordnar bl.a. resor till mässor, träffar och tävlingar. Motorcykelsäsongen invigs varje år traditionellt med parad på stadens gator och utställning på torget, den första maj. Ser du ett svart streck så kan det vara sektionens kontaktperson Danne Sundman, tel.: 0457 3135 237

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 22:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Okej. Tack för tipset.Jag ska höra med folk som skulle villa köra moppe på streetracet. Jag skrev det där för att få något tips. o d fick jag. Tack för d.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 22:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad är gränsen i cc mellan mopeder och lättvikt?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 22:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Om man tänker på så som snuten mäter skilnaden så e d ju allt över 50cc. Men i dethär fallet så tkr jag att d sku borda va 90cc sen över 90cc så går d upp till lättviktare


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 23:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Vet nu inte om jag personligen skull vilja se trimmade mopeder på streetrace... O det baserar jag på mopedernas säkerhet. Dom har ju inte precis bromsar gjorda för såna farter man kommer upp i. Sen så är ju säkert 95 % av mopederna bara rishögar....

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 23:07 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Todi wrote:
Vet nu inte om jag personligen skull vilja se trimmade mopeder på streetrace... O det baserar jag på mopedernas säkerhet. Dom har ju inte precis bromsar gjorda för såna farter man kommer upp i. Sen så är ju säkert 95 % av mopederna bara rishögar....


Word! sen går inte mopederna så fårt, Wow vilken adrenalin kick att komma upp i 55 på rakan :shock: och så blir det slöseri för dom stora killarna som ska köra bil och MC 8)

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 25 Mar 2008, 23:38 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
jag förstår argumenten mot moppar men tillika så är det ju synd då om dom inte skulle få köra=olaglit race som det då kan bli istället.Sen är det ju inte så kul att se på mc alla gånger heller .Vad beträffar säkerheten så måste ju dom också besiktas på banan precis som alla andra fordon.Okej att dom inte kanske har så bra bromsar men på den sträckan som är hinner de sakta ner o få broms på fordonet liksom andra får.
Och sist men inte minst är det dagens moppeungdom som en dag tar över oss äldre o fortsätter med det vi bygger upp!

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 07:55 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Det finns mycket (i mina ögon) som talar för att mopederna som deltar skall vara street legal (eller iaf stapla upp vad som förutsätter att det räknas som en moped i tävlingen; cylindervolym max 50 cc osv osv):

Potentiella deltagarskaran minimeras om trim tillåts
Omöjligt att få tillstånd om man beivrar lagbrott
Ingen försäkring täcker framförande av lätt motorcykel på mopedbricka
Bromsverkan är underdimensionerad jämfört med motorstyrkan på trimmad moped

Fundera istället på att ha kortare lopp som avgör startsnabbheten; kanske 1/32 mile (50,25 m) skulle passa för startsnabba mopeder? Detta borde klars av på ca 4-5 sek uppskattningsvis, vilket gör hela racet riktigt publikvänligt eftersom man kan se båda start och målgång.

Jag tror det blir svårt att införa en klass till på Gottby-strippen. Dagen är redan nu relativt full, och allt ska flyta på relativt väl för att alla redan nuvarande klasser skall köra de repor som behövs (intresset ökar även här varje år). Men tycker helt klart att det skulle kunna sammordnas med något annat evenemang; kanske den årliga(?) mopedenduranceen på Vessingsboda gocartsbana kunde vara något? Kan locka både mera åskådare och deltagare till båda evenemang! Där är redan områdestillståndet i land...

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 18:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Jag ser inget problem att ha trimmade mopeder på ett lagligt streetrace. Ta som exempel, det finns alltid med bilar som inte har samma motor som dom är reggade med -> Lagbrott? Inte streetracets fel, alla har eget ansvar(, och på bana gäller inte registreringskrav) Och så finns det ju bilar med herrjösses motorer som aldrig skulle få rulla lagligt med åländska brickor, byggda enbart för race.

Se istället till att ha hård besiktning, att mopederna är i bra skick, kräv ställ och ordentlig hjälm, handskar och stövlar!
Sen att ha en kortare sträcka blir problem med tidtagning etc då det behövs extra utrustning, vilket i sin tur kostar extra för arrangörerna.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 18:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Fabben wrote:
Jag ser inget problem att ha trimmade mopeder på ett lagligt streetrace. Ta som exempel, det finns alltid med bilar som inte har samma motor som dom är reggade med -> Lagbrott? Inte streetracets fel, alla har eget ansvar(, och på bana gäller inte registreringskrav) Och så finns det ju bilar med herrjösses motorer som aldrig skulle få rulla lagligt med åländska brickor, byggda enbart för race.

Se istället till att ha hård besiktning, att mopederna är i bra skick, kräv ställ och ordentlig hjälm, handskar och stövlar!
Sen att ha en kortare sträcka blir problem med tidtagning etc då det behövs extra utrustning, vilket i sin tur kostar extra för arrangörerna.

Bra sagt fabben, men vill tillägga/fråga en sak.

Då borde det väl vara 18-års åldersgräns samt MC-kort för att framföra den (i trimmat fall) lätta-MCn?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 18:45 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Cambudgie wrote:
Fabben wrote:
Jag ser inget problem att ha trimmade mopeder på ett lagligt streetrace. Ta som exempel, det finns alltid med bilar som inte har samma motor som dom är reggade med -> Lagbrott? Inte streetracets fel, alla har eget ansvar(, och på bana gäller inte registreringskrav) Och så finns det ju bilar med herrjösses motorer som aldrig skulle få rulla lagligt med åländska brickor, byggda enbart för race.

Se istället till att ha hård besiktning, att mopederna är i bra skick, kräv ställ och ordentlig hjälm, handskar och stövlar!
Sen att ha en kortare sträcka blir problem med tidtagning etc då det behövs extra utrustning, vilket i sin tur kostar extra för arrangörerna.

Bra sagt fabben, men vill tillägga/fråga en sak.

Då borde det väl vara 18-års åldersgräns samt MC-kort för att framföra den (i trimmat fall) lätta-MCn?


Spelar liksom ingen roll om du har mc kort (tungvikt eller lättviktskort) och åker dit för trimmad moped = böter för man kört på allmän väg med en moped som klassas som mc när man trimmat.

Och man kan heller inte besikta moppen till mc trots det klassas som mc.

Så frågan är varför ha då mckorts krav på ett fordon man inte kan besikta som mc?

Får man köra racehoj eller racebil som inte är reggad för allmän väg på streetrace så vad är skillnaden på racemoppe?

SAMTLIGA har körkort för framföra sitt fordon. Mopedkort, mcckort eller bilkörkort.

Håller med förövrigt Fabbens åsikter.

Vad har man för körkort för köra 700 hästars bil egentligen?
Eller för en en hoj som är 300-400 hästar?
Raketkort kanske vi ska kräva för dem då?

Trimma bil och mc går skitbra enligt streetracets regler men trimma moppe och få för en gångs skull köra lagligt det ska banne mig motarbetas!

Varför krångla till det för moppekillarna som faktist är vår nästa generation att ta över det vi bygger upp.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Mar 2008, 23:32 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Garage änkan wrote:
Spelar liksom ingen roll om du har mc kort (tungvikt eller lättviktskort) och åker dit för trimmad moped = böter för man kört på allmän väg med en moped som klassas som mc när man trimmat.

Och man kan heller inte besikta moppen till mc trots det klassas som mc.

Så frågan är varför ha då mckorts krav på ett fordon man inte kan besikta som mc?

Får man köra racehoj eller racebil som inte är reggad för allmän väg på streetrace så vad är skillnaden på racemoppe?

SAMTLIGA har körkort för framföra sitt fordon. Mopedkort, mcckort eller bilkörkort.

Håller med förövrigt Fabbens åsikter.

Vad har man för körkort för köra 700 hästars bil egentligen?
Eller för en en hoj som är 300-400 hästar?
Raketkort kanske vi ska kräva för dem då?

Trimma bil och mc går skitbra enligt streetracets regler men trimma moppe och få för en gångs skull köra lagligt det ska banne mig motarbetas!

Varför krångla till det för moppekillarna som faktist är vår nästa generation att ta över det vi bygger upp.


Men snälla, ta nu och lungna ner dig några hekto. Det jag skrev var bara mina egna funderingar, inte vad någon som ansvarar för Streetracet anser.
Men eftersom detta är en diskussion där alla påståenden skall vädras, fyller jag på med lite till:

Gottbyrakan är inte allmän väg under den tid som ÅMK ansvarar för streetracekörningarna och med Landskapregeringens tillstånd stängt av vägen.

Bilar och hojar besiktas inför streetracet för att upprätthålla säkerheten för utövare, funktionärer samt åskådare, och personerna som sitter i/på fordonen är myndiga.
Naturligtvis går det att även besikta mopederna, men då är jag ganska säker på att någon sorts krav på föräldrars närvaro eller minst föräldars godkännande skulle vara ett krav.

ÅMK kräver att den som deltar i streetracet ska ha giltigt körkort för det fordon man skall framföra på banan. Inget körkort, inget köra.
Mopedisterna har inte körkort för trimmande mopeder, eftersom de då klassas som MC.
Om man tillåter trimmande mopeder, var ska man då dra gränsen? 70cc? 90cc? 125cc?

Jag tror fortfarande att det finns en teoretisk chans att typbesikta en moped som MC efter kraftiga modifieringar på ram och bromsar, men säkert inte billigt. Och fortfarande saknas ett giltigt körkort för mopedisten, eftersom han får framföra moped. inte MC.

Sedan kan man ju inte se det som att motarbeta om man försöker få fram ett lagligt mopperace??

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 15:47 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Jag tänkte på körkortsfrågan, men den är en svår bit att lösa om det är körkortskrav, så jag lät bli att skriva om det.

Om man vill ha mopederna lagliga så kan man inte enbart ha en gräns i kubik (50) utan också en toppfartsbegränsning. En moped får inte lagligt gå över 65 km/h, vilket många nya mopeder gör trots att de är registreringsgodkända i Finland. (personligen anser jag att man kunde höja denna gräns på nya mopeder eftersom dom klarar av dessa hastigheter, höj säg till 75 så klarar alla nya mopeder gränserna.)

På banan anser jag att kubiken kunde begränsas till runt 80 cc.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 16:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
med andra ord kommer inte det här bli nånting alls? :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Mar 2008, 17:51 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
BuuMi wrote:
med andra ord kommer inte det här bli nånting alls? :D


Jag tror att det blir problem med att få det som ett moment i streetracet, dels redan pga tight schema och svårigheter med att klassa.
Däremot kanske det skulle gå att ordna ett enbart för mopeder någon annanstans, kortare sträcka ( ej allmän väg)
Tål att funderas på.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Apr 2008, 19:34 
Offline
Ny

Joined: Fri 27 Jul 2007, 13:39
Posts: 4
Location: Jomala
Men de som kör mini dragster eller vad det heter, de är ju inte myndiga.
Och har dom något körkort?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Apr 2008, 20:01 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Isak wrote:
Men de som kör mini dragster eller vad det heter, de är ju inte myndiga.
Och har dom något körkort?


De åker säkert på tävlings licens....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Apr 2008, 20:43 
Offline
Ny

Joined: Fri 27 Jul 2007, 13:39
Posts: 4
Location: Jomala
Ok men man kanske skulle kunna ficksa nån kurs eller license till moppe klass


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group