Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 17:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 09:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Isak wrote:
Ok men man kanske skulle kunna ficksa nån kurs eller license till moppe klass


inte för att vara negativ, men det kan nog bli svårt att ordna en giltig licens för mopeder, den som jr. dragster åkarna har är troligtvis godkänd via FIA och deras bilar är byggda enligt strikt reglemente för att vara säkra både för förare och åskådare, och såvitt jag vet så finns det inget motsvarande reglemente för att öka effekten i mopeder, och det skulle i princip vara omöjligt att ta fram ett då det finns allt för många modeller, det skulle isf behöva grundas på max en 25% effekthöjning lr dyl.

Sedan e det ju så att ni har åldern emot er, ni undrar säkert varför inte ni får trimma när de som kör bilar och motorcyklar får trimma hur mycket dom vill, och det är för de är myndiga och därför bär ett helt annat ansvar vid ev. olycka.. Enligt lag får inte omyndiga bära ett lika stort ansvar...

men en möjlighet e ja att ni kör orginal och kör på index-tid istället, tyvärr tar väl det bort lite av nöjet i det hela, men det e ju bättre än inget..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 10:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ge upp moped och streetrace/dragrace, skaffa kör-erfarenhet med moppen
och skaff sen MC och ställ upp på streetrace. Så anser jag. Snart skall
15-åringar in på krogen också... Måste finnas gränser. Bara vad jag tycker.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 10:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
MickeM wrote:
Ge upp moped och streetrace/dragrace, skaffa kör-erfarenhet med moppen
och skaff sen MC och ställ upp på streetrace. Så anser jag. Snart skall
15-åringar in på krogen också... Måste finnas gränser. Bara vad jag tycker.

håller helt med. lägg ner det här nu och kör på erat race som ni ska ha vid gnisten eller vad det nu var jag läste nåt om tidigare..

ska nog mycket till innan mopeder får vara med på streetracet :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 10:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Tidigare ordnade undertecknad med fler mopperejs på Cartingbanan. Det var VM (Vessingsboda Mästerskapen) en 3 timmars Endurance med mopeder (max 50 cc). Var tredje år (cirka) så blommar tillräckligt stort intresse upp och då blir det race, 2008 borde vara ett sådant år. Man kan även tänka sig "sprintrace" med stege osv.

Att arrangera är enkelt, prata med Cartingbanan, boka tid, fixa tre - fyra pålitliga omutbara (nåja) personer som kan tänka sig räkna varv i tre timmar, fixa annons till Jussis Motor.... klart. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 15 Apr 2008, 07:01 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Ducatisti wrote:
Tidigare ordnade undertecknad med fler mopperejs på Cartingbanan. Det var VM (Vessingsboda Mästerskapen) en 3 timmars Endurance med mopeder (max 50 cc). Var tredje år (cirka) så blommar tillräckligt stort intresse upp och då blir det race, 2008 borde vara ett sådant år. Man kan även tänka sig "sprintrace" med stege osv.

Att arrangera är enkelt, prata med Cartingbanan, boka tid, fixa tre - fyra pålitliga omutbara (nåja) personer som kan tänka sig räkna varv i tre timmar, fixa annons till Jussis Motor.... klart. 8)
Tummen upp fr detta evenemang, var där och kikade och racingkänslan infann sig direkt man gick in i "depån"! :D

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 May 2008, 10:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Det går inte att vara efterklok när sånt här händer tyvärr....

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1. ... odskrascha

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 May 2008, 13:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Ja fast den hade ju cykel gaffel och hjul, Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 May 2008, 14:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Varför arrangeras det race på väg med fartgupp?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 May 2008, 16:12 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
MickeM wrote:
Varför arrangeras det race på väg med fartgupp?
Och som dom skrev plötsigt kom det upp två fartgupp..Poppar domm upp bara så där??

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 May 2008, 16:31 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Jag tror framhjulet började vobbla sen fick han inte stopp på den och in med huvudet i en stolpe

Taget från moppenet
Quote:
Hej, jag har genom Doods vän riejukillen blivit ombedd att berätta om den tragiska olycka som skedde den 10/5-2008 På Rättvik meet.

Det var när Dood (Erik) skulle köra sitt första race med sin nya ram som han vid mållinjen i uppskattningsvis 120km/h fick ett styrfladder, först såg det ut att kunna gå bra (kanske skrapsår osv. )men när han kastades av hojen åt sidan så var katastrofen ett faktum.
Strax efter mållinjen fanns ett par svaga farthinder som var utmarkerade med en normal fartgupps skylt brevid.
Erik kastades av hojen åt sidan och träffade stolpen med enorm kraft, hela skylten med fundament vek sig och Erik blev liggande livlös strax efter skylten.

En vårdkunnig kvinna och en man var snabbt på plats och började med hjärt lung räddning, men Erik var tyvärr bortom all hjälp, han dödförklarades någon timme senare på sjukhus.


Vi får ge ett stort tack till dem som ställde upp och gjorde vad dem kunde, och även till arrangörerna som fixat med avspärrningar så ingen annan kom till skada.

För den som vill skriva en rad så är det fritt fram.
Tills vidare minns vi Dood som en glad kille som älskade det som tyvärr tog hans liv. Vila i frid Erik Raner

Länkar till mer om olyckan:
http://karlstad.expressen.se/nyheter...an-dodskrascha
Står mycket fel i texten som att han väjde för farthindret osv..

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article310227.ece
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2443092.ab
http://www.expressen.se/nyheter/1.11...race-i-rattvik

/Christian

PS. rip skiten känns mest som någon form av posthunting.
Skriv något fint eller betydelsefullt om ni vill säga något. DS


Riejukillen - Philip Svärds ord om olyckan som tog livet av hans vän:

Eftersom det är nog väldigt många som undrar vad som har hänt så tänkte jag bara Dela med mig vad som har hänt och eftersom att det var jag som var med Erik tänkte jag berätta lite av våran dag och Eriks sista minuter.. Philip Svärd (Riejukillen)

Jag och Erik hade precis monterat ihopp tältet som vi hade med oss och fått ordning på alla sakerna. Jag åkte ju med Erik ifrån kristinehamn tidigt på morgonen och vi hade inte ätit så mycket på resan till rättvik. Så vi bestämmde oss för att dra och köpa korv och grilla för vi skulle ändå inte Racea på 3 timmar (trodde vi). 5 minuter senare när vi precis skulle fixa lite mat så kommer det någon som har hand om träffen och säger att vi ska köra om 2 minuter. och då Blev det lite bråttom för vi hade varken hunnit att riktigt kolla förgasar inställningarna eller hunnit kört sprintern någonting innan racet så han fick lära känna den och kunna hantera den till max.

Det var bara att starta motorn och köra iväg. Erik han varken med att varmköra motorn riktigt innan. eller kolla det sista innan det var dags. Dom sista orden jag sa till Erik var..." Erik nu tar du det lungt och piska Zipen nu så ses vi sen Lycka till! "... Erik kom fram och gav mig hans digital kamera som jag skulle filma med och hans sista ord till mig var... " Ja fan! jag tar det lungt. hoppas sprintern går som den ska nu och att allting håller som det ska! Svärd ta hand om dej nu så ses vi sen".. sen åkte han mot starten. eftere nån minut så börja dom köra sen vet vi ju alla hur det gick. vill inte skriva samma sak om och om igen.

jag sprang fort som fan fram till erik och jag var livrädd och hoppades bara att han skulle klara sig. jag hade ett litet hopp att han skulle det för dom kände svag puls på honom. Jag fick följa med en polis och en brandmann som hade letatat efter mig dom ville att jag skulle med till lassarettet. jag sprang och hämtade Eriks mobiler och hans plånbok som fanns i bilen så att dom kunde identifera honom. det var svårt och tänka när jag var i choktillstånd. väl framme på sjukhuset ville jag bara få reda på hur de gick med erik men de var ingen som visste. efter drygt en timme kom de in 2 sjuksköterskor som bara nicka på huvudet och sa. Tyvärr vi kunde inte rädda honom sa dom.

Det går inte beskriva känslan av hur det var att se Erik ligga Död på sängen det var verkligen hemskt. Allt kändes som ett skämmt. jag kan inte riktigt förstå att han är död. Det känndes som jag bara väntade att han bara skulle sätta sig upp och säga att allt bara var ett skämt.

Jag har bara känt Erik i lite drygt ett år men på den lilla tiden har vi kommit varandra nära. Erik var verkligen en riktig kompis. han ställde upp för mig hela tiden. även om de var flera mil avstånd så kunde han sätta sig i bilen och komma och hjälpa mej. Erik var som en stor förebild för mig och för många många andra. Han var sjukt duktigt på att skruva och han har lärt mig väldigt mycket.. kommer verkligen sakna den grabben

Vill även tacka alla i VRT Teamet, Crisse och Tim som fanns på plats som gjorde det hela lite lättare och stöttade mig. tack grabbar!

Mitt önskemål är att på Varje moped träff nu i sommar är att hålla en tyst minut för Erik. de tycker jag skulle vara fint gjort och hedrande för att visa att vi bryr oss.. Jag vill
heller inte se bilder och filmer från krashen och när han ligger där. Utan visa respekt!

R.I.P - Erik Raner den 10 maj 2008. du är 2 takts kungen själv och länmar en stor saknad efter dig. hoppas du får det bra där uppe..

/ Riejukillen Philip Svärd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 May 2008, 08:34 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
en liten film åp repan han körde före han dog?


http://www.youtube.com/watch?v=SlQy_ikV ... re=related

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 17:12 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 24 Jun 2008, 15:26
Posts: 81
Kör: Honda Accord 2,2i
Gozze wrote:
Todi wrote:
Vet nu inte om jag personligen skull vilja se trimmade mopeder på streetrace... O det baserar jag på mopedernas säkerhet. Dom har ju inte precis bromsar gjorda för såna farter man kommer upp i. Sen så är ju säkert 95 % av mopederna bara rishögar....


Word! sen går inte mopederna så fårt, Wow vilken adrenalin kick att komma upp i 55 på rakan :shock: och så blir det slöseri för dom stora killarna som ska köra bil och MC 8)


55? :shock: hypers brukar nog fara ganska bra men kanske inte lika bra kick som när man ser på 400+hp bilar :lol:

_________________
...........


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group