Garage änkan wrote:
Spelar liksom ingen roll om du har mc kort (tungvikt eller lättviktskort) och åker dit för trimmad moped = böter för man kört på allmän väg med en moped som klassas som mc när man trimmat.
Och man kan heller inte besikta moppen till mc trots det klassas som mc.
Så frågan är varför ha då mckorts krav på ett fordon man inte kan besikta som mc?
Får man köra racehoj eller racebil som inte är reggad för allmän väg på streetrace så vad är skillnaden på racemoppe?
SAMTLIGA har körkort för framföra sitt fordon. Mopedkort, mcckort eller bilkörkort.
Håller med förövrigt Fabbens åsikter.
Vad har man för körkort för köra 700 hästars bil egentligen?
Eller för en en hoj som är 300-400 hästar?
Raketkort kanske vi ska kräva för dem då?
Trimma bil och mc går skitbra enligt streetracets regler men trimma moppe och få för en gångs skull köra lagligt det ska banne mig motarbetas!
Varför krångla till det för moppekillarna som faktist är vår nästa generation att ta över det vi bygger upp.
Men snälla, ta nu och lungna ner dig några hekto. Det jag skrev var bara mina egna funderingar, inte vad någon som ansvarar för Streetracet anser.
Men eftersom detta är en diskussion där alla påståenden skall vädras, fyller jag på med lite till:
Gottbyrakan är inte allmän väg under den tid som ÅMK ansvarar för streetracekörningarna och med Landskapregeringens tillstånd stängt av vägen.
Bilar och hojar besiktas inför streetracet för att upprätthålla säkerheten för utövare, funktionärer samt åskådare, och personerna som sitter i/på fordonen är myndiga.
Naturligtvis går det att även besikta mopederna, men då är jag ganska säker på att någon sorts krav på föräldrars närvaro eller minst föräldars godkännande skulle vara ett krav.
ÅMK kräver att den som deltar i streetracet ska ha giltigt körkort för det fordon man skall framföra på banan. Inget körkort, inget köra.
Mopedisterna har inte körkort för trimmande mopeder, eftersom de då klassas som MC.
Om man tillåter trimmande mopeder, var ska man då dra gränsen? 70cc? 90cc? 125cc?
Jag tror fortfarande att det finns en
teoretisk chans att typbesikta en moped som MC efter kraftiga modifieringar på ram och bromsar, men säkert inte billigt. Och fortfarande saknas ett giltigt körkort för mopedisten, eftersom han får framföra moped. inte MC.
Sedan kan man ju inte se det som att motarbeta om man försöker få fram ett
lagligt mopperace??