Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 23:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Insändare om ÅNoM och motorsport.
PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 12:43 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Idagens nyan (5 dec) under insändare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Källa: Nya Åland
PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 12:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Saxat ur Nya Åland Publicerad: 04/12/2007

Är all motorsport dålig?

Kan man verkligen vara av annan åsikt än Ålands Natur och Miljö?
De arbetar trots allt för en bättre miljö för våra efterkommande. Hade du frågat mig för till exempel fem år sedan hade jag svarat nej, man kan inte vara emot ÅNoM. Men senaste tiden har jag börjat revidera min inställning och är numera inte helt okritisk.
Jag är själv intresserad av både miljöfrågor och motorsport och förstår inte denna ensidiga bevakning av just motorsporten. Enda avgörande kriteriet om ÅNoM är för eller mot ett evenemang verkar bestå av ordet ”motor”? Det finns alldeles för många exempel. Först och främst vill jag påpeka att jag inte på något sätt missunnar övrig verksamhet nedan utan endast använder dessa enbart som exempel för att visa att motorsport inte är bättre eller sämre på något sätt, men utsätts ändå för 90% av ÅNoM´s bevakning.

1. Styrelsen för Ålandring får citronpriset 2006 för att de genomför en utredning av aktivitetsområde för fordon. Priset väckte min förvåning och kändes väldigt förhastat, de har ju inte ens presenterat slutrapporten. En miljökonsekvensbedömning (MKB) för ”motorbana” är omfattande och det är bra. Ny konsertlokal, golf-, eller curlingbana verkar inte alls kräva MKB. Varför?

2. Ett av de senaste exempel är när ÅNoM hyllade PAF för beachvolley som ett mycket bättre alternativ jämfört med Poker run (citronpris 2005?). Detta blottar en oförmåga att se helheten. Jag trivdes att se på båda men de är lika dåliga ur miljösynpunkt. I båtevenemanget kom flertalet av utövarna från närliggande Norden. I beachvolley reste deltagarna längre (från bland annat Asien, Sydamerika) och mestadels med flyg. Sand forslades hit och bort med lastbilar och -fartyg.

3. Nu när ÅNoM är emot F1-båtmotorsport måste de i rättvisans namn vara emot båtturister och sportfiskare också men det syns inte. Varför? Alla tre grupper förbrukar ungefär lika mycket bränsle, bullrar och stör fågelliv. Båtturisten bor ombord, äter oftast medhavd mat. Sportfiskaren hyr stuga, testar trolling och åker mellan olika platser, äter medhavd mat. Båtsportaren tävlar med miljövänligare alkylatbensin på begränsat område, bor på hotell, äter på restaurang. Klart båtsportaren ur ekonomisk synvinkel är intressant för Åland versus den grad de belastar närmiljön. Återigen notera att detta var bara exempel och ska inte övertolkas.

4. Nu har Mariehamns stad tagit ett beslut att minska utsläppen. Samtidigt som vi ska snart berikas med en curlinghall, på ”jungfrulig mark”? Men ingen på ÅNoM verkar i detta fall kritiskt ha frågat Mariehamns stad om det är ”försvarbart” att bygga en hall som ska hållas nedkyld (energi) året runt och även när den inte används.
Konserthus, simhallar hålls rumstempererade året om och förbrukar energi också även när de inte används (uppvärmning/nedkylning, nattbelysning, larm, kontorsutrusning och så vidare. Notera ”En motorbana oavsett om den ligger i sjön eller på land belastar miljön endast då den används, dvs ansenlig tid på året inte alls”. En fotbollsplan (ej uppvärmd) eller turistmarknad tär inte så mycket på miljön men resorna till och från gör det och nu kommer det riktigt intressanta!

5. Vi tittar på ”mitt” eget racingteam ”Alandia Racingteam”, vi tävlar inom motorsporten ”endurance roadracing” och på tävlingsbanor i hela Norden. Jämfört med till exempel ett dragracingteam eller ”sprintracingteam” så förbrukar vi, tyvärr mycket mer bränsle än de under en tävlingshelg.

Konkret jämförelse: I år belastade vi (3 st förare) miljön med 1046 kg CO2 per förare! Om vi bara som exempel, jämför med Ålands stolthet IFK Mariehamns ligalag i fotboll(24 st i truppen), så belastade de miljön med 1630 kg CO2 per spelare. Hur vi än räknar med och utan tränare/publik/träningstillfällen så gick det inte att trolla siffrorna till vår ”nackdel”. Läs mer på vår hemsida www.racing.ax för att se hur jag räknade. Lite skämtsamt, kanske IFK borde satsa på motorsport istället? Var ligger då hemligheten bakom dessa siffror? I resorna!

Av detta kan man dra slutsatsen att själva ”slutprodukten” är av mindre betydelse, det är helheten som är problemet oavsett om sporten är golf, tennis, trav, motor. Så det kommer inte hjälpa att enbart be motorsportaren att sluta, han/hon blir bara sur och miljövinsten blir marginell. Den dag man löser ”vardagsbilismens” problem med utsläppen (med hjälp av motorsporten) har man löst sportfiskarens/ svampplockarens / curlingspelarens / fotbollens som bonus.

Vad jag försöker få fram är att vi alla ska vara ambitiösa, men då ska man granska ALL nyetablering och evenemang med ”MKB” på det sätt som ÅNoM och Mariehamns stad nu väljer att granska F1-båttävlingen. Men det tragiska är att jag upplever att ÅNoM gör det enkelt för sig genom att försöka få motorsporten till syndabock och hackkyckling.
Gissningsvis motsvarar utsläppen från ca.1 0-15 egnahemshus med oljeeldning utsläppen från den totala motorsporten på Åland. Själv bytte jag ut min 4.500 liter i året förbrukande oljepanna till värmepump för 7 år sedan och minskade därmed CO2 utsläppen med 11.100 kg i året, är jag en miljöbov på grund av. mitt motorsportsutövande?
”Mot bättre tider”
Thomas Sandell Tipsa en vän! Skriv ut!

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 14:58 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
Bra skrivet!

_________________
"There is no substitute for cubic inches"
"There is no replacement for displacement"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 15:37 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Mycket klartänkt, tackar för den Thomas!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 01:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt klart bra skrivet! Frågan är hur mycket det går in för
dem som verkligen borde lyssna och tänka efter lite...

Jag har sagt åt alla och jag säger det även här, jag vill
se en komplett utredning på föroreningar från biltrafiken,
transportbilar, fartygstrafik, kryssningstrafik, flygtrafik, osv.
Samt något som säger hur mycket varje evenemang
skitar ner på Åland, inte bara evenemanget i sig utan
även som Thomas skriver, allt körandes till själva evenemanget.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 19:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Otoligt bra skrivet, faktiskt!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Dec 2007, 20:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
bra att det kommer ut i tidningen, för det e nog många som får sej en tankeställare OM dom läser igenom allt.

som vad en södernresa släpper ut för en 4-pers familj..

o jag som vill både åka till södern och curla och köra motorbana och åka på kryssning och fiska och..... :lol:

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 00:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
vwrob wrote:
o jag som vill både åka till södern och curla och köra motorbana och åka på kryssning och fiska och..... :lol:

...och vara miljömedveten :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 15:29 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Väldigt bra skrivet, jag håller med till fullo!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Dec 2007, 16:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Det blev kusligt lugnt på "miljödebatten" och motorsport efter insändaren. Antingen filer man på ett sjuhel**** svar eller så blev de helt ställda av alla fakta. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Dec 2007, 16:31 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
De tiger väl igenom den, sen om 2 veckor skriver nån en ny insändare om hur kass motorsport är mot miljön och ignorerar Sandells alla argument.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Dec 2007, 16:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Brukar gå i vågor. Ena månaden är det tyst och efter något reportage
brukar det vara full kalabalik.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 13 Dec 2007, 18:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Hoppsan. Det visade sig att det fanns ett "svar" i Nyan, men det var så klent att jag tycker det inte räknas.... :oops:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group