Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 17:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Vilket betyg ger du årets vår street race?
Poll ended at Thu 07 Jun 2007, 15:04
Mindre bra 3%  3%  [ 1 ]
Bra 27%  27%  [ 8 ]
Jättebra 70%  70%  [ 21 ]
Total votes : 30
Author Message
 Post subject: Street Race 26 maj 2007 eftersnack
PostPosted: Mon 28 May 2007, 15:04 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Då lägger vi årets första race till handlingarna. Från arrangörshåll gick det bra, lite småstrul på parkeringen och lite nojs i publiken samt en förvirrad cyklist, annars helt ok. Huvudsaken är att inga olyckor inträffar.

Vi tar gärna emot era kommentarer - både ris och ros för att ständigt förbättra oss.

Slutligen ett stort tack för hjälpen till Sucoast Cruises (särskilt Henrietta) och Petrolina Hotrodders (särskilt Fabbe), alla ni som var funkisar under dagen. Vi ska hitta på någge kul i sommar som tack för hjälpen!

Höstracet kommer att gå av stapeln 15 september, inte den 8 september.
Vi syns senast då!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 May 2007, 18:02 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Suveränt roligt var det! Synd på Mange som inte kunde försvara titeln och liiite synd om mig som gjorde rookie-misstaget att deepstage:a i finalen. Men man lär sig av allt (påstår vissa :) ). Bra väder trots regn på morgonen, bra bana (under de omständigheter som råder, dubbdäcken nöjer hårt på underlaget 150 dagar i året) och allt flöt på bra förutom fadäsen med felparkerade bilarna utanför området men sånt får man antagligen ta.

Dock har jag några åsikter som jag vill dela med mig av:
1. Stör mig fruktansvärt på grisadet i depån. Fattar inte ni som kör att det är någon som måste städa efter er när ni grisat ner om vi i fortsättningen ska få ha dessa evenemang? All motorsport synas under lupp, och extra mycket nu i samband med Åland Ring. Är det då för mycket begärt att ni i alla fall ser till att få bort ert eget skräp?

2. Gnällande av vissa personer som ska vara medarrangörer. Ta tag i saker istället för att lipa så mycket, gnället tar lika länge som åtgärden. Ni var få, men det drar ner stämningen för alla. Och nej, evenemanget är inte "Dannes", det är för hela motor-Åland, så jag tycker att det är dags att de som är motorintresserade i allmänhet och streetrace-intresserade i synnerhet tar lite initiativ och börjar bära sin del av bördan. Hjälper fler till så är blir inget så där oöverkomligt jobbigt som det ibland nu kan kännas.

Vill samtidigt passa på att tacka Frank Degerth som agerade lyftkran hela helgen, guldkillen!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 May 2007, 18:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag bytte höstracedatum från 8 september till 15 i Kalendern.

Jag tycker hela evenemanget var lyckat! Jag agerade publik denna
gång ;) och alltid reagerar man ju på nåt, är ju ålänning. Men inte
något stort direkt.


Det jag reagerade på var följande två:

- Man ser inte så mycket som publik pga tidtagningsvagnen (går det att
göra nåt så den kommer över på andra sidan?) samt en brandbil som
stod mitt i vägen, tung sådan, men ändå, kunde väl ha vart på södra
sidan av vägen? Om det inte går undrar jag varför.

- Bilparkering, synd att det finns så få ställen att parkera på, för det var
rätt tungt för flera att ta sig genom åkrarna några hundra meter. Hörde
en del suckande på vägen och småbarn som trillade omkull av ojämn-
heterna. Finns det något alternativ?

Utöver det kan jag inte hitta nåt att klaga på mer. Det var mycket som
var bättre i år än i fjol och året före, och det tack till Henrietta. Bra med
jävlar-anamma.

Jag tycker det var rätt bra med folk där! Hur många betalande var det?

Hur är det annars med en A4 med lite info? Är det dyrt att trycka / kopiera
upp i ett större antal? Dvs info om platsen, hur tävlingen går till, hur man
deltar, reklam kanske, nån fräck bild, information om att resultat läggs
upp på hemsidan osv. Alltså ett papper att ta med sig hem.

Angeånde det som Rikard säger om grisandet... det fanns soptunnor vid
publiken, fanns det ingen i depån? Jag kollade ej så noga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kommentarer till Mickes synpunkter
PostPosted: Mon 28 May 2007, 23:11 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Angående publikområdet så hade vi förbättrat det vid tidtagningsvagnen och ställt den längre bak, det var dock inte så många som stod där noterade jag. Tidtagningen går inte att ha på åkern söder om pga av att den används till odling och den måste stå nära starten för att kablarna skall räcka och sekretariatet skall se tillräckligt bra. Det är tvunget att ha brandbilen på ena sidan eftersom den inte ryms på någon infart. Orsaken till att vi har just den där bilen är att den har utrustning för att klippa fordon vid en eventuell olycka.

Nytt för i år var att publiken hölls bakom brandbilen, detta på grund av utvärderingar av tidigare race. Brandbilen behöver ha fritt att fara och därför hölls också uplinade fordon bakom den, pga säkerhetsskäl. Detta innebar några färre publikplatser tyvärr men säkerheten kommer alltid främst. Vi ska utreda möjligheten till bättre åskådarplatser till höstracet, det är ju trots allt ett positivt problem att det kommer så mycket publik att folk har svårt att se... När det gäller bilparkeringen så var inte de åkrar tillgängliga som vi använt tidigare på grund av annan odlingssäsong och annan gröda. Detta innebar att vi måste använda det enda kvarvarande alternativet; Ödanbölevägen. Det var förvisso några hundra meter att gå men om man betänker hur långt man kan få gå när man är utböles på race så är det inte långt. Vi försökte dra vägen så slätt som möjligt men jag kan tänka mig att den inte var särskilt barnvagns/småbarnsvänlig. För övrigt var inte heller den åker vi använde för publiken egentligen tillgänglig eftersom gräset skall användas men ägaren är välvilligt inställd och vi kommer att ersätta det nedtråkade gräset, där av den bakre avspärrningen så att folk inte skulle tråka ner mer än nödvändigt.

Soptunnor i depån hade vi inte, det kunde man faktiskt ha, bra tips.

Angående infoblad så hade vi det, flygbladet som publicerades bl.a. på motorportalen. Detta kunde kanske utvecklas med en baksida med mer info. Man ska hinna med allt bara...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 May 2007, 11:04 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 16 Feb 2006, 15:07
Posts: 44
Location: Solkusten
Tack för alla fina ord, och jag instämmer i att årets första race var en mycket lyckad tillställning!

Jag måste som förare säga att jag tycker att uppliningen fungerade mycket smidigare nu då brandbilen stod på vägen, nu blev det helt naturligt att stanna en bit bakom bleech-box och det gav bättre flyt åt alltihop. Däremot är återline fortfarande struligt... detta då alla svänger runt och joxar på fram och tillbaka i depån och alla har olika sätt att tackla problemet med smal depå :) men det är ett mindre bekymmer.

Håller med om att det var en bit att trava från ödanbölevägen till "trackside" men som sagt, jag har även varit med om att gå 2 km från parkering på Tullinge till banan så det är inte så fasligt.

Bra idé om att trycka upp info på baksidan av flygbladet, kunde vara kul för de lite mindre insatta att få en snabb info om hur det hela går till, om vi börjar spåna nu så kanske det är klart till september. Kunde vara bra med ett lite utförligare infoblad till de som skall köra också eftersom det var rätt många som tyckte det var otydligt nu.

Kanske kunde man fundera på läktare till höstens race? Då kommer ju i och för sig frågan om frivilliga att ställas lite på sin spets, inga frivilliga ingen läktare, för man hinner inte allt...

Idén om soptunnor i depån är bra, det kunde räcka med sopsäckar uppsatta på vägstolpar/stängselpinnar, det funkar på andra ställen. Det ju faktiskt så att man som team har rätt att lämna sina sopor i depån, MEN de skall placears i för ändamålet avsedda behållare, Dvs SOPTUNNA/SÄCK, håller med om att det var lite mycket sopor runt över allt denna gång och även behållare för sport-dryck. Tänk också på att det är föraren i teamet som har ansvar för att depån hålls snygg och att man kan bli tilldelad straff av tävlingsledningen om man inte följer reglerna... :shock: och regeln om absolut nykterhet gäller även den samtliga i teamet... :!:

I övrigt var det en jättebra tävling och alla skötte sig mycket bra och frågade ansvarig personal då det var något oklart :D heja, heja, mera sånt!

Ha nu en jättebra sommar så ses vi i september, laddade och klara!

/Draken

_________________
Women who behave rarely makes history


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 May 2007, 19:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
streetracet iår var mycket lyckat enligt mitt tycke iaf....=) synd bara att det var totalt värdelöst fäste... får man använda klister mera?? vet att man fick förut för många år sen... såg då att några hade dunkar med sig som dom börnade med istället för vatten...=) slicks å klister skulle ju vara perfekt ju...=)

annars var ju allt bra väntan i andra sidan banan kunde ha varit lite kortare kanske uppdelat i fler omgångar sku vara nått??

nått som va förjävlit va ju att dom inte sålde cigg i kiosken mera... :( höll på å vart galen i slutet av dagen...

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 May 2007, 20:43 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Alltid kul med streetrace! Övervägande bra, lite synd me parkerings ståhejet men annars bra!

Tyck int synd om mig Järvinen, nu får ja en orsak att köra ner ännu mer pengar i den lilla mint-karamellen, heh, kanske kan snika av mat kassan lite extra, måst fråga Elin om de ok.. :D

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 May 2007, 22:06 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
GSR wrote:
Alltid kul med streetrace! Övervägande bra, lite synd me parkerings ståhejet men annars bra!

Tyck int synd om mig Järvinen, nu får ja en orsak att köra ner ännu mer pengar i den lilla mint-karamellen, heh, kanske kan snika av mat kassan lite extra, måst fråga Elin om de ok.. :D
Ääh, ta bara, det är ju till ett gott endamål!! ;)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 May 2007, 08:41 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006, 14:18
Posts: 159
Location: Helsingfors
TantGron wrote:
GSR wrote:
Alltid kul med streetrace! Övervägande bra, lite synd me parkerings ståhejet men annars bra!

Tyck int synd om mig Järvinen, nu får ja en orsak att köra ner ännu mer pengar i den lilla mint-karamellen, heh, kanske kan snika av mat kassan lite extra, måst fråga Elin om de ok.. :D
Ääh, ta bara, det är ju till ett gott endamål!! ;)


Hallå här! :evil: Vad tror ni att ni håller på med här? :wink:

_________________
Elin Lindqvist


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 May 2007, 15:20 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Elin wrote:
TantGron wrote:
GSR wrote:
Alltid kul med streetrace! Övervägande bra, lite synd me parkerings ståhejet men annars bra!

Tyck int synd om mig Järvinen, nu får ja en orsak att köra ner ännu mer pengar i den lilla mint-karamellen, heh, kanske kan snika av mat kassan lite extra, måst fråga Elin om de ok.. :D
Ääh, ta bara, det är ju till ett gott endamål!! ;)


Hallå här! :evil: Vad tror ni att ni håller på med här? :wink:

Image

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 08:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 16 Feb 2006, 15:07
Posts: 44
Location: Solkusten
S12 skrev:

Quote:
synd bara att det var totalt värdelöst fäste... får man använda klister mera?? vet att man fick förut för många år sen... såg då att några hade dunkar med sig som dom börnade med istället för vatten...=) slicks å klister skulle ju vara perfekt ju...=)


Tror nog det är bättre att starta en insamling över sommaren för att lägga på ett lager ny asfalt på aktuell väg och övertyga regeringen om att det är ok att lägga ut den... hjälper nog mer än både slicks och klister är jag rädd :roll: såvida du inte tänkte på kontakt-lim förstås :D

Ha en bra helg!
/Draken

_________________
Women who behave rarely makes history


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 11:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Men är det inte roligt när det går brett med mycket rök då? :twisted:

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 11:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
BlaaBMW wrote:
Men är det inte roligt när det går brett med mycket rök då? :twisted:

iofs :)

men jag hade faktiskt förväntat mig lite bättre tid hos de flesta BMW bilarna som var med och körde. Det är slött att se på när dom inte får fäste.. Fast det är väl kanske lite svårt också med en ca 700hk

burnouts kan man ju få se när som helst. bara åka upp till pissberget ett vanlig kväll!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 11:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
hmmm... janå jag var nog med för tidernas skull inte för att visa publiken att min bil orkar börna... :D

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 15:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
s12åland wrote:
hmmm... janå jag var nog med för tidernas skull inte för att visa publiken att min bil orkar börna... :D


word.

det är ju det (tycker jag iaf) att är roligt att se. börna är inte så jäkla coolt mera tycker jag. det har man tröttnat lite på faktiskt.. det är ju draget man vill se. och det var det jag trodde jag skulle få se mera av på vissa bmw bilar som var med men det var ju inget fäste för dem. det var det ända jag var missnöjd med ;)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 21:23 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
tyckte det verka va bättre fäste nu än vad det brukar vara. lr så hade dom flesta bättre däck nu än förut?

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 21:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
hmm första gången ja va med så kan inte svara på d men skulle jag ha kört med mina gamla vinter däck så skulle ja haft bättre fäste... d kom jag fram till när ja bytte till dom efter racet att dom hade mer fäste en dom breda sommar däcken.... :?

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 May 2007, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gamla däck samt lågprofil är väl det sämsta om man vill iväg? Eller? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Jun 2007, 07:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
mmm de väl så... nå man lär sig av sina misstag..=) men i höst blir de nog slicks kanske man har en liten chans mot resten i sin klass...=) ja å kim var över en sekund efter alla andra tror nog d mesta berodde på att vi var dom som inte hade slicks i fwd klassen... :? sen tyckte jag d va bättre fäste i högra körbanan... va d fler som tyckte d??=)

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Jun 2007, 21:54 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
cossie wrote:
tyckte det verka va bättre fäste nu än vad det brukar vara. lr så hade dom flesta bättre däck nu än förut?
det var det. Min teori är att regnet spolat ner allt dam mellan stenarna samt att de jobbade på bra med att dra ut gummi före. Slicks/R-däck gör en hel del det ska erkännas, men gör det mer än 1-2 tiondelar är jag förvånad. GSR?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group