Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 10:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Aug 2004, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<span style='font-size:21pt;line-height:100%'>MARIEBURN!</span>


Söndag 22 augusti 2004

Image

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Gemensam träff med Burnout-tävling!</span>

För Amerikanare, Japs, Euro, Stylat, Trimmat, Folkor, MC, och du som vill burna!

- Samling på Mariebads parkering kl. 18.30
- Kika lite på alla fina bilar...
- 19.00 kortége till Transmar
- Klasser: Framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet, amerikanare och MC
- Tävlingar: FreeStyle och Kondrifting
- Massiv burnout med så många bilar som möjligt
- Priser
- Filmas
- Intresserad av att ställa upp? Nybörjare eller inte. <a href='http://www.savv3.com/acc/kontakt.htm' target='_blank'>Kontakta Micke, Christian, Loffe eller Jonas</a>
- Rollic och Bilmacken ställer upp med däck (för anmälda)
- Fritt inträde och deltagande!
- Om regn... uppskjutet en vecka!

Svara gärna på detta inlägg om du undrar eller vill tillägga något.


<span style='font-size:21pt;line-height:100%'>/ACC</span>


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Aug 2004, 17:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Hej Burnoutfantaster.

Jag gillar iden med själva "Marieburn" men inte kopplingen till motorbana. :unsure:

Låt mig få förklara. Lägger vi nu hela Mariehamn och omnejd med både buller och rökmatta lär det knappas underlätta ett ev. markinköp för framtiden, tro mig!
Görs inte detta ytterst proffsigt så kommer blivande grannar tro att det från området "allt som oftast ryker och låter så här mycket" och direkt har vi skapat en konfrontationspolitik med folk som kommer att lägga ned stor tid och möda på att motarbeta en sådan anläggning. :(

För att sälja in en motoranläggning för de med kapitalet behöver produkten vara lite snyggt och attraktivt paketerad för att locka och krasst tror jag inte att en "burnoutfestival" ingår där... :rolleyes:

Det allmänheten behöver informeras om är att motorbanor är rena och snygga, där förekommer det ordning och reda, säkerheten är hög och kraven stora.
Men framför allt att det förekommer inte speciellt mycket störande ljud, det finns regler för hur mycket det får låta och dessa följs.
Den kommer överhuvudtaget knappast att märkas men lockar stora mängder turister och är bra för hela Åland. :D

Sista tiden har seriösa trimmare och motorsportutövare på Åland fått ganska mycket "badwill" pgr av de negativa skriverierna, eftersom alla dras över en kam så har vi, som inte ens står bakom buskörningen, fått försöka mildra skadorna lite. En lätt anarkistisk stämning med bakhjulskörningar och burnouter på väg till och från området i helgen är det sista vi behöver, speciellt om det kopplas ihop med motorsport. :angry:

Jag är beredd att ge evenemanget en chans, trots att jag låter lite negativ, för har vi alla tur kommer det mycket folk som visar på stort intresse och jag kommer förmodligen själv dit och kikar men jag hoppas samtidigt att media får klara signaler från alla att denna typ av evenemang dock INTE förekommer på en "riktig" motorbana - den som vet annat får rätta mig men notera att Tullinge inte är en riktig motorbana. Gör media eller allmänheten denna koppling, på helt felaktiga grunder, är det kört med motorbana någonsin på Åland, tro mig!

Sedan undrar jag varför intresset för bankörning på Alastaro den 23'e är så svagt.
Kom igen nu, anmäl er hos ÅMK, det är bara viljan som fattas.

Mvh Anders Mansén :ph34r:

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Aug 2004, 17:53 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Eftersom Alandcarclub har arrangerat 2 resor till Alastaro i sommar redan så e vårt intresse för att åka dit ytterligare en gång väldigt lågt. Då var alla välkomna att komma med men ingen hoj hörde av sej då så... fast det bara kostade en spottstyver att komma med, första gången iaf.

Första resan vi gjorde till Alastaro så hade dom en burnouttävling. Jag klassar iaf Alastaro som en riktig motorbana. Där är iaf ett exempel. Man ser mycket filmer från Australien och England... där förekommer det också burnouttävlingar i samband med träffar och bankörning, fast då på ett annan område.

Eftersom detta är första gången det ordnas något i denna stilen så kommer känslorna att variera från person till person. Och evenemanget kommer säkert inte att verka så himla proffsigt eftersom, som sagt, det e första gången vi ordnar.

Men en sak är helt säkert. Det är mycket bättre att det burnas på en plats som är avspärrad och under övervakning från Polis och Ambulans, istället för på våra åländska gator och vägar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Aug 2004, 08:45 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Jag är nöjd med svaren.

Kan dock tillägga att det är stor skillnad på torra Norden och övriga världen. Ett par vänner var över till USA och körde race på Daytona. Där blev teamet svartflaggade på träningen för att det lät för LITE... De fick kämpa hårt för att få upp ljudnivån till minimumnivån och ändå få motorn att gå bra, det var ju en lite ny situation för dem s.a.s. Samma sak i MotoGP där man har en minimumnivå som krävs av arrangörerna... :)

Åter till Nordne kan jag konstatera att vid min senaste tävling på Våler i Norge delades det ut böter på 5000 n.o.k för bulleröverträdelser bl.a till ett finskt team som "fuskade". Max 102 db. Senare på kvällen ordnades det en konsert på området där vi noterade 114 - 117 dB utan tjafs.... Lika horribelt är det när vi ska tävla på Sviestad (Linköping) och måste avbryta bullermätningarna med jämna mellanrum för Viggen / Jas-plan som startar och landar på flp precis brevid. Ingen rim och reson alls.

Appropå attidtyd frågor har vi även Isle Of Man där det ordnas vansinnes (roligt) gatlopp varje år med snittfarter på ca 200 km/h genom byar och städer. Alla i lokalbefolkningen älskar dessa race som ordnas varje år. En förare berättade följande historia. Han hade fått stopp och rullade åt sidan varpå en parant dam i 70 -80 års ålder kom fram och erbjöd honom en kopp te. De började disskutera vad hon tyckte om att de körde bokstavligen förbi hennes dörr i nästan 300 km/h. Det gjorde absolut ingenting det var bara trevligt med lite liv och rörelse. Hon berättade att träffat alla stora förare, Mike Hailwood, Tony Rutter, Carl Fogerty och hon tyckte om allihopa, ja utom Giacomo Agostini då.... Jasså varför tyckte hon inte om "Ago" då ? Nää, när han vrålade förbi med sin MV-Augusta då dog min papegoja av rena skräcken....

A.Mansen

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Aug 2004, 10:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur som helst så måste något göras för motorintresset... därav vårt lilla bidrag på söndag. Åland är litet och vad som än görs så finns det folk som är emot, det slipper man aldrig undan, hur mycket man än gör. Men skall Åland börja följa minoriteten som är emot allt så kommer Åland att dö ut. Händer det saker på Åland så drar det folk till dessa kobbar.

Det med ljudet... ett "ljudlöst" RockOff och DragRace-bilar på ett DragRace som har så mycket ljuddämpning så inget hörs, osv... gäsp... då stannar jag hemma och ser på EuroSport med ljudnivå 9. Det med ljudnivån har blivit uttjatat sen det kom dB-mätare.

Och för att inte lura alla ålänningar... En motorbana/centrum är en anläggning som ska byggas för de motorintresserade, för turism och för körskola/kurser och dylikt. Om någon fått för sig att det kommer att sänka hastigheten på alla trafikdårar så är det lika bra att ta död på den myten direkt. Det kommer alltid att finnas personer som gör galna saker. Det är dessa enskilda individer som skall angripas, ej kollektivstraffa allmänheten.

/Micke


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Aug 2004, 10:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
En maximal bullernivå är väl en självklahet på en motorbana på Åland. Å andra sidan tror jag att attityderna förändras så fort man kommer en bit utanför stadsgränsen. Folk på landet har (vad jag förstått) en tendens att vara betydligt mera toleranta mot vissa störningsmoment. Ibland iaf... ;)

Vad gäller att fara till Alastaro så skulle jag gärna följa med, ifall jag hade däck och prisuppgifter. Jag betvivlar att jag hinner få tag i nya däck (och fälgar) tills på måndag. Sedan skulle det kanske vara en bra ide från arrangörernas sida att gå ut med lite mera information i t.ex. tidningar och kanske radio.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 21 Aug 2004, 17:31 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
är det många anmälda? hoppas det blir lyckat imorron

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 21 Aug 2004, 17:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har 18 namn på en lista... men några faller väl bort och sen har man hört folk som ska vara med som inte anmält sig... (eftersom man får dyka upp till 19.00 i morrn oanmälda, för att öka antalet). Faktum är att vi inte har nån koll alls på hur många som kommer att delta eller dyka upp och kika. Så det skall bli lite intressant och se vad det blir för spektakel av detta. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 22 Aug 2004, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OJ! Marieburn 2004!!! :o :blink: :D
Uppdaterat lite på ACC ( <a href='http://www.alandcarclub.tk' target='_blank'>http://www.alandcarclub.tk</a> )...
Kommer mer senare.

/ACC


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group