Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Checklista inför bankörning samt FAQ (Uppdaterad -08)
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 00:10 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Detta är grejer som borde vara med (markerat med rött är ett måste!).

Checklista:
Grejer jag alltid har med:
Hjälm
Körkort
Bomullskläder (Jeans och långärmad eller overall beroeden på väder)
Pengar till avgift/-er

Nackskydd
Solglasögon
Varma kläder
Bekväma skor
Handskar
Extra nyckel

Saker som är bra att ha
Säkringar
Motorolja (den du använder, du vill väl inte slänga i vad s*** som helst om det tryter?)
Bromsvätska
Spolarvätska
Vatten
Jesustejp
Eltejp
Stripes
Torktrasor för bilen och för meck
Reservhjul på burk (eller riktigt reservhjul)

Fälgkors
Domkraft
Shiftnyckel
10 & 13 fasta nycklar
Struvmejselar flat och stjärna
Avbitare/tång
Insexnycklar
Däcktrycksmätare
Reservdunk för bensin

Förbandslådan för bilen (inte åt dig själv naturligtvis, men åt andra ;))
Dricksvatten samt mellanmål
Våtservetter
Huvudvärkstabletter (ifall det e soligt, så kan man få lite huvudvärk)
Stol för ljugarstunderna i depån
Oolänska flaggan


All packas ner i passlig plastback som lätta och snabbt kan plockas i och ur bilen. Vissa grejer säger ju sunt förnuft att inte alla som ska på körningen behöver ha med, men mycket av grejerna gör att bandagen går lättare.

Saker man bör kontrollera i god tid före bankörningen:
Oljenivån - Och när bytte du oljan sist?
Olje- samt kylarläckage - Inte en droppe olja eller kylarvätska ska komma på banan eftersom det medför livsfara! Ett större oljeläckage kräver sanering och dyrbar tid som man betalar för går till spillo, samt extra kostnader för saneringsmaterial.
Bromsvätskan - Kan vara på sin plats med byte eftersom du garanterat inte har gjort det på de två senaste åren och bromsvätskan binder vatten vilket gör att rören rostar. Och ta då en som är DOT III-godkänd, den tål högre värme än din orginalvätska.
Bromsbeläggen - Hur mycket har du kvar? Ha alltid en ny uppsättning hemma för att kunna byta (tar några dagar att få hem för de flesta grossister). Går relativt snabbt att byta bara man har ordning med sig. Går även att byta vid banan, men vem vill lägga bort dyrbar körtid?
Däcktrycket - För högt eller för lågt gör att dina däck nöts fel/ojämnt plus att du får sämre fäste. Men var berädd på att däcktrycket ökar markant när du kör eftersom luften i däcket expanderar.
Hjulinställningarna - Nöter något däck snett eller drar ratten? Se till att åtgärda det innan du far på körning.
Städa ur bilen - Allt löst i bilen måste bort innan du far ut på banan, både i kupén och trunken.
Tvätta bilen - Alltid roligare att visa upp en snygg bil på banområdet.

FAQ:

Vad krävs att få fara och köra bankörning?
En bil och nyfikenhet att testa vad man kan åstadkomma med den, och en vilja att utvecklas som förare. Bankörning är för alla (körkort eller licens har varit ett krav i många klubbar, antar att ÅMK har samma regler).

Spelar det någon roll vad man har för bil?
Nej, alla har behållning av det oberoende av material. Men har man tänkt ta morsans Corsa 1.2 från -86, då ska man också räkna med att något kan gå sönder.
Och rådet är nog att man gärna har en bil med lite åka i samt väghållning.

Vad rekomenderas att man gör på bilen före? Bromsskivor?
Vill man få ut så mycket som möjligt av bankörningen så är en checkup av bromsar, bromsvätska och oljor ett måste, samt se att allt är i besiktningsskick(Kontrollera oljeläkage! Oljesanering kostar och tar tid!) . Läs checklistan ovan.

Vad kostar det? Vart ska det betalas?
Medlemsavgift + banhyra.
Medlemsavgift: x €
Banavgift medlemmar: x €
Banavgift för icke medlemmar: x €
Betalas in till ÅAB 660100-2280311, märk gärna med ärendet som tex "Medlemsavgift + bankörningsavgift Alastaro".


Måste jag vara medlem i ÅMK?
Nepp, men utan att ha en ekonomiexamen så föreslås nog att bli medlem i ÅMK. Då får du andra fördelar som rabatter i vissa affärer och kan delta i övriga evenemang som klubben anordnar under året.

När måste man senast vara anmäld?
För ÅMK:s körningar har det tidigare varit kotym att pengarna skall vara inbetalde på ÅMK:s konto ÅAB 660100-2280311 (med märkningen Medlemsavgift + bankörningsavgift eller Bankörningsavgift om man redan är medlem) 7 dagar innan körningen, detta för att se att underlaget räcker till för att geomföra körningen.

Går det mycket däck åt vid bankörning?
Det var den först frågan jag ställde mig själv också, och vad jag har kommit fram till är: Nej inte om du kör förståndigt.
Ju billigare däck du har ju längre verkar det som om dom håller. Mina Taiwan-ringar är fortfarande på mina sommarfälgar efter ett gäng bankörningar i fjol, MEN det visade sig att dessa var rätt mjuka i stommarna så fälgarna har fått sig lite, men detta måste vara extremfall. Ju dyrare däck desto bättre fäste, men räkna med att de nöts lite mera samtidigt.

Även din körstil är avgörande för hur mycket däck det går, är du aggresiv i kurvorna så går det mera gummi åt. Men ju mer du kör och hittar de rätta kurvtagnignarna så ser du att farten runt banan ökar och däckstjutet försvinner. Detta skulle jag tror att de flesta av oss lär sig på ett eller annat sätt: När däcken belastas hårt så blir det som att köra på gelé och man får helt enkelt välja smidigare spår och anpassa farten i kurvorna för att hållas på banan. :)

Går det åt bromsbelägg?
Samma som ovan, beror helt på körstilen. Använder du motor för att bromsa så sparar du in mer än 50% av bromsarna du annars skulle nött bort, men var försiktig med att inte övervarva.

Vad brukar folk ta med?
mycket individuellt, men om du läser igenom checklistan längst upp så är du ganska väl förberädd. Det mesta är också sånt som man kan dela med polarna om man kommer överens o mdet före.

Gäller försäkringen?
Kontakta ditt försäkringsbolag, enbart dom vet sina egna regler!
Men generellt gäller tafikförsäkringen. Kör du på någon och vållar honom skada så ersätter försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget skulle gärna vilja slippa undan detta ansvar, men eftersom banan aldrig kan anses som helt säker från att obehöriga kan ta sig in på området så gäller trafikförsäkringen.

Men din frivilliga försäkring gäller INTE, kör du bort en spoiler eller stensprut på lacken eller dylikt så måste du ersätta det själv.

Får man ta med en passagerare?
Mig veterligen finns det ingen regel om att man inte får ta passagerare, men inget jag själv rekommenderar annat än i "känna på"-syfte, eller med någon man känner bra. Bilen blir tyngre, föraren blir lättare distraherad och har ansvaret för en persons liv till, utöver sitt eget och medkörare.

Hur är Alastaro att köra på?
Super!
Banan är relativt plan men har både kurviga och snabba partier; skulle tro att det är en av de populäraste banorna i Finland. Favoriten är när man får gasa på efter hästskon (Las Palmas) längst bort, vänsterkurva med vänster framhjul på curbsen, mera gas för att sedan bromsa in för skarpa vänstersvängen(Lemminkäinen)! något att bita i! :) Dock har jag alltid en tendens att "halka ut" i sista kurvan före start-mål, och där finns en asfaltsskarv som jag alltid verkar hitta. :? Har sandfållor på de mest utsatta ställena om oturen skulle slå till.
Kort sagt: Bana med utmaningar för den som vill köra hårt.
För övrigt brukar matserveringen vara öppen för inhandling av finsk husmanskost (Kebab och Pommes) och äta kommer man lugnt att göra, tar på att gasa! :)

Om någon anser att jag har fel i mina svar ovan hoppas jag att ni direkt ändrar texten, kommenterar nedan eller PM:ar mig. Tackar på förhand!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Last edited by TantGron on Wed 16 Mar 2011, 21:35, edited 24 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Bromsar viktigast
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 08:27 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Bra lista! Kanske någon knutte kunde skriva en för hojar också? När det gäller bil så är ofta bromsarna den svaga punkten. Felaktigt inkörda (glasade) bromsbelägg och gammal bromsvätska som består till hälften (typ) av vatten gör att bromsarna fungerar högst ett varv av aktiv körning. Vattnet i bromsvätskan börjar koka och som bekant så kan gas komprimeras emedan vätska icke. Nya bromsbelägg som körs in korrekt och ny bromsvätska av hög klass är att rekommendera. Vidare skulle nog jag byta olja så nära bankörningen som möjligt, det är nog bra med färsk smörja inför en dag på banan. En dag på banan gäller nog på mer än när man kör mellan hemma-morsan-bilmacken-jobbet-morsan-hemma.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 09:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
Tack för den listan TantGron :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 10:56 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Mathias: Tackar! Listan är ganska extrem, men eftersom jag har en låda med allt i så är det bara att dunka ner den i trunken så drar man. Har man verktyg och grejer med så kanske Murphy inte visar sig! :)

MCDanne: Bromsbeläggen är något som man verkligen ska kolla! Ju oerfarnare man är desto mera belägg går det, och det är inte kul att linka hem med en bil som gnisslar och väser efter bara 15 varv på banan (har även hänt mig... :oops: ) Själv tycker jag att det är bra slött att byta bromsarna, men har man gjort det en par gånger så går det av bara farten. Bra verktyg är A och O. Lade till bromsbeläggcheck i listan.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Digitalkameror, DV-kameror, stativ, filmare, fotografer... :D

ÅMK måste ju visa att ni varit där. Gör lite reklam så folk får se vad
det är ni håller på med 8)

Kostnadskalkyl/alternativ (folk frågar vad det kostar).

Vad händer om det regnar?

Försäkringar?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
MickeM wrote:
Digitalkameror, DV-kameror, stativ, filmare, fotografer... :D

ÅMK måste ju visa att ni varit där. Gör lite reklam så folk får se vad
det är ni håller på med 8)

Kostnadskalkyl/alternativ (folk frågar vad det kostar).

Vad händer om det regnar?

Försäkringar?


Det där med kostnad, regn och försäkringar skulle jag och vilja vet lite mera om :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:22 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
DEnna info finns nu i forsta inlägget.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Last edited by TantGron on Sun 18 Mar 2007, 21:32, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 13:30 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
TantGron wrote:
Hur är Alastaro att köra på?


Ungefärliga körlinjer:
Image

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 13:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
Alastaro:

En film:
http://nieminenracing.org/kisavideoita.htm Video24


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Mar 2007, 22:21 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Uppdaterade första inlägget med lite relevanta frågor från Dawnson, samt la till kontroll av Olje- samt kylarläckage i "saker man bör kontrollera"-sektionen.

Kommentera gärna!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007, 21:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Äsch, kort o gott kan man säga så här:
Att man gör en fullstädig service på bilen före bankörning.. dvs, oljebyte, oljefilter byte, bränsle filter byte.. kontoll av kylarvätska och kanske byte av bromsvätska..

Eller är det någon som har något annat o kommentera ? :P

____________________________

Honda Civic


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007, 22:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Dawson wrote:
Äsch, kort o gott kan man säga så här:
Att man gör en fullstädig service på bilen före bankörning.. dvs, oljebyte, oljefilter byte, bränsle filter byte.. kontoll av kylarvätska och kanske byte av bromsvätska..

Eller är det någon som har något annat o kommentera ? :P

____________________________

Honda Civic


Det är väl bara att se till att bilen är i samma skick som om du vore på väg att göra den årliga besiktningen. Så enkelt är det!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Mar 2007, 09:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Uppdaterat första inlägget med fräsch info från McDannes inlägg om Alastaroresan.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Apr 2007, 13:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Vad brukar folk använda för hjälm då de kör på bana? vanlig "moppehjälm" eller har ni någon mer anpassad för ändamålet? Kollade som snabbast o hitta en Peltor G6 som verkar rätt nice då den är öppen framtill. Kan tänka mig att det blir suktigt med en motorcykelhjäm.

Denna har jag kollat på alltså: http://www.peltor.se/se/Product.asp?Pag ... duct_Id=72

Såg att den kostade strax över 2000 på Dalhems. Är det ungefär vad man får pröjsa om man ska ha en godkänd hjälm? Känns dumt att snåla på en sån sak.

mvh,
Edvard


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Jan 2008, 16:18 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Bumpar den här tråden inför -08:as bankörningar samt la den som sticky. Tycker själv att man borde ta bort allt som ändrar årvis, ska kika på det. Åsikter mottas med tacksamhet, faq:n är skriven av en amatör för amatörer och kan därför behöva justeras lite. Alla åsikter mottas med tacksamhet! :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Jan 2008, 18:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
En annan bra grejj att kolla upp på förhand är numret till bärgning om man av olika orsaker inte kan ta sig hem för egen maskin! Vet själv hur det är att stå på motorväg, lite batteri i telefonen o inte en susning om hur man får tag på en hjälpande hand!! Jobbigt var det, men löste sig gjorde det ju ändå!

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2008, 18:07 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Verkar ju inte som om vi fått igång någon checklista specifikt för hojar men det mesta är väl ganska samma. Säkerhetsutrustning, körkort etc. Men några saker för just hojar undrar jag ändå:

Anågende verktyg och packning: man kanske kan få låna lite bagageutrymme av någon snäll själ så man får med sig lite nödvändiga verktyg och tillbehör? I.o.m. att vi på MC inte har riktigt samma packutrymme (om man nu inte kör nån lastbil på två hjul och har möjlighet att slänga fast husvagnen efter...) så skulle det kännas bra att slippa ha verktygssatsen hängandes i stövelspännet!
NOTE! hojar består inte endast av 10 och 13, kom ihåg alla specialnycklar som kan behövas!

Läckage: måste vi fixa uppsamlingskärl för alla dumpar som finns här och var på våra två-hjulare. Dvs. bränsledumpen, kylarvätskeutkast...? Det sträcker väl sig tillbaka till sent 90-tal sedan jag sett någon sådan slang i användning men om det måste samlas upp så måste det!

Däck: Går det såpass mycket däck med hoj att man måste ha med sig extra ringar eller kan man kanske köra hem på samma som man använt på banan? (kommer att använda ett par bättre begagnade track-ringar) Om man nu behöver ringar med sig så är det ju nästan ett måste att få tillgång till fälgningsmaskin, om nu inte alla har haft samma tur som jag att få med ett par extra fälgar vid inköpet av cykel.


/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 09:26 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
osoderlund wrote:
Verkar ju inte som om vi fått igång någon checklista specifikt för hojar men det mesta är väl ganska samma. Säkerhetsutrustning, körkort etc. Men några saker för just hojar undrar jag ändå:

Anågende verktyg och packning: man kanske kan få låna lite bagageutrymme av någon snäll själ så man får med sig lite nödvändiga verktyg och tillbehör? I.o.m. att vi på MC inte har riktigt samma packutrymme (om man nu inte kör nån lastbil på två hjul och har möjlighet att slänga fast husvagnen efter...) så skulle det kännas bra att slippa ha verktygssatsen hängandes i stövelspännet!
NOTE! hojar består inte endast av 10 och 13, kom ihåg alla specialnycklar som kan behövas!
Det skulle verkligen inte vara fel med en faq för hojkörning också, tyvärr vet jag så dåligt vad som kan behövas (specialnycklar osv), men mycket gäller nog från bil-faqn.

Ni får garanterat låna utrymme i bilarna om de inte har fullt med r-däck i baksätet/ och skuffen, sedan finns säkert även plats i servicebilarna som vissa racestall har. Detta ska inte vara något problem alls.

osoderlund wrote:
Läckage: måste vi fixa uppsamlingskärl för alla dumpar som finns här och var på våra två-hjulare. Dvs. bränsledumpen, kylarvätskeutkast...? Det sträcker väl sig tillbaka till sent 90-tal sedan jag sett någon sådan slang i användning men om det måste samlas upp så måste det!
Din fråga om spilluppsamlare var helt ny för mig, detta borde en hojåkare svara på... Men jag skulle säga så här: Eftersom det inte direkt kan ses som läckage (det är gjort för att göra så menar jag), och de mängder vi pratar om är minimala så kan jag inte tänka mig att man måste åtgärda det? Men intressant fråga...

osoderlund wrote:
Däck: Går det såpass mycket däck med hoj att man måste ha med sig extra ringar eller kan man kanske köra hem på samma som man använt på banan? (kommer att använda ett par bättre begagnade track-ringar) Om man nu behöver ringar med sig så är det ju nästan ett måste att få tillgång till fälgningsmaskin, om nu inte alla har haft samma tur som jag att få med ett par extra fälgar vid inköpet av cykel.
Jag tror knappast att det kommer att gå så mycket däck att du måste byta... men har man otur så kan man ju få punka, så har du ett däck på fälg så tar du klart med det (men då måste du nästan höra med någon att du får ha det med i en servicebil). För övrigt så jobbar vi på att få ett svar om vi kan komma åt fälghallen eller inte, återkommer till detta.

Du blev säkert inte mycket klokare av det där, men ett försök att vara hjälsam i alla fall! :D

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 08:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Uppdaterade tråden med att ta bort lite stavfel osv.

osoderlund: Har du fått tag i ngn som kan ta dina grejer i bilen?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Apr 2008, 22:51 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
TantGron wrote:
Uppdaterade tråden med att ta bort lite stavfel osv.

osoderlund: Har du fått tag i ngn som kan ta dina grejer i bilen?


Jag kommer att ta dit min hoj i en skåpbil, så jag kommer nog ha lite extra rum för dom som kör hoj.

Du kan skicka PM eller skriva här så ska vi säkert kunna lösa de problemet :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group