Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:02

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bilar på Streetracet
PostPosted: Fri 04 May 2007, 10:00 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Måste bara strta en tråd om en fundering jag har.
När jag har diskuterat med folk om streetracet och om de tänker vara med så blir det 99%av fallen svaret "men jag har ingen häftig bil, jag får int köra" till svar.
Är det så attityden är på Åland, enbart dom som har bil att skryta med "har rätt" att ställa upp i streetrace, annars blir man utskrattad och töntförklarad. Jag upplever allmänt en hårdare jantelag här än på svenska sidan, som ändå är jantelagens hemland.
Hur upplever ni att det är?

Jag funderar bara på pin kiv liva upp nån gammal 60 hk pickup eller nåt bara för att visa att man inte behöver en häftig bil för att ställa upp.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bilar på Streetracet
PostPosted: Fri 04 May 2007, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fabben wrote:
När jag har diskuterat med folk om streetracet och om de tänker vara med så blir det 99%av fallen svaret "men jag har ingen häftig bil, jag får int köra" till svar.

Har du frågat dem med fräckare bilar då? ;) Finns ju många V8or tex.
Samt ett gäng vassare japsar och européer.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 10:45 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Nu handlade det ju inte om dem med häftiga bilar MickeM! Missförstod mig.

Dom med häftigare bilar ställer i större grad upp. Men jag tycker att en sån här tillställning inte enbart skall vara för dom med superbilar, utan även dem som kanske har original och bara vill prova på.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bilar på Streetracet
PostPosted: Fri 04 May 2007, 10:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Fabben wrote:
Hur upplever ni att det är?

Jag funderar bara på pin kiv liva upp nån gammal 60 hk pickup eller nåt bara för att visa att man inte behöver en häftig bil för att ställa upp.

Som publik blir det bara seeegt att titta på när någon segar sig till mål. Bilarna brukar vara i dåligt skick och man får räkna med att det blir sanering vilket inte är roligt.
Ett streetrace ska flyta på. 1 bil är roligt att titta på och alla får sig ett skratt men flera bilar med 60hk har nog inget att göra där. Lite klass på ett race med betalande publik måste det nog va.

Att titta på när 5-6 bilar knappt orkar till mål Nej Tack!

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 10:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
har funderat många gånger vart till exempel alla 70 miljoner 200sx som har kommit till ön dom senaste åren var är alla dom... man ser ju ny importerade "sportbilar" hela tiden men aldrig någon som ställer i racet med dom??

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bilar på Streetracet
PostPosted: Fri 04 May 2007, 11:00 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Mr X wrote:
Som publik blir det bara seeegt att titta på när någon segar sig till mål. Bilarna brukar vara i dåligt skick och man får räkna med att det blir sanering vilket inte är roligt.
Ett streetrace ska flyta på. 1 bil är roligt att titta på och alla får sig ett skratt men flera bilar med 60hk har nog inget att göra där. Lite klass på ett race med betalande publik måste det nog va.

Att titta på när 5-6 bilar knappt orkar till mål Nej Tack!


Det vart ju debatt, precis vad jag hoppats på :D

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 11:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det behövs nog både publik och förare. För att alla ska bli nöjda så ska man ha ett pröva på lopp som går i slutet av tävlingen.
Det fungerar inte att blanda med bilar i dåligt skick och riskera att någon tappar greppet och kör av banan och skadar sig.
Blir det en lekstuga så kommer det inte bilar med hk och då slutar folk att betala vilket betyder ..... räkna ut själv hur det slutar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Fri 04 May 2007, 13:32, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 13:00 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
men det finns juh hur mycke bilar som helst med runt 200 hp här på holmen. det räcker juh bra för att va med.

men ändå så e de juh nästan samma folk varje år som ställer upp

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 13:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Det är ungefär det som Cossie säger jag försöker mena: Det finns många på holmen med "lagom" mycket effekt som vårdar sina bilar och som inte går sönder hela tiden. Och när jag har frågat en handfull den senaste tiden så är svaren ungefär " det skulle vara skojigt, men min bil är ju inte så häftig/ det är ju samma gäng som kör etc"

Det verkar vara en hög frekvens på "missförstånd" i tråden, vilket är olyckligt. Jag menade inte att alla bilar som överhuvudtaget har hjul skulle komma och köra, utan om det verkligen var ett outtalat krav på att ha en häftig bil, eller om standard fick komma också?
Jag kanske uttryckte mig klumpigt i början av tråden, vilket ledde till fel vinkling på tråden, min mening var att jag skulle vilja se så många bilar som möjligt på racet.

Jag undrade då i tråden om orsaken till att dom inte kör är attityderna bland folk, att det måste vara en häftig bil, eller om det beror på nåt annat.
På basen av inläggen i tråden så har jag fått ett svar som bekräftar mina tankar.

Tråden håller på att spåra ur.
Slut på diskussionen för min del.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 13:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
För att locka till sig nya förare brukar man ha en pröva på race för en dag på strippen går ju inte att ordna.
Jag tycker att det borde vara lite mera fritt för nybörjare att träna en stund efter själva racet under ordnade former.

Blir säkert lika roligt att titta på som själva racet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 13:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Mr X wrote:
För att locka till sig nya förare brukar man ha en pröva på race för en dag på strippen går ju inte att ordna.
Jag tycker att det borde vara lite mera fritt för nybörjare att träna en stund efter själva racet under ordnade former.

Blir säkert lika roligt att titta på som själva racet.


Nu bröt jag mitt löfte om att sluta diskussionen, men:

Tack! Det var ungefär ett sånt här svar jag ville ha. Då ska jag prata runt lite om det går att ordna nåt för nybörjare nån annan gång. (jag är själv Rookie)

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 15:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Givetvis skall det finnas klasser som förr, samt för några år sedan
så fanns det Pröva på-klass. Då får man känna på och fastnar den
personen så är den säkert tillbaks med nåt häftigare året efter.

Och vad gäller alla bilar på Åland som är OK för ett race, så är det
nog väldigt många som inte ens har motorintresse utan bara vill
ha en fin bil, som ska hålla. Streetrace sliter på bilarna ganska bra.

Jag ställer inte upp, min koppling for nästan helt slut på senaste
streetracet. Byter den inte för den funkar för vardaglig körning. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 18:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Tror ni att Danne tillåter att jag ställer upp med min Taxibil bara för att få en tid o bli noterad för Ålands snabbaste taxi....

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 19:03 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Todi wrote:
Tror ni att Danne tillåter att jag ställer upp med min Taxibil bara för att få en tid o bli noterad för Ålands snabbaste taxi....
teoretiskt sett så kan dom inte stoppa dig.Gör det på skojj du kan ju med en jäkla tur vinna en repa mot nån som har flera hundra hästar om han får tjuvstopp eller totalt spinner bort sig :D om int annat så är det ju bra reklam :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 19:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Volvo mannen wrote:
Todi wrote:
Tror ni att Danne tillåter att jag ställer upp med min Taxibil bara för att få en tid o bli noterad för Ålands snabbaste taxi....
teoretiskt sett så kan dom inte stoppa dig.Gör det på skojj du kan ju med en jäkla tur vinna en repa mot nån som har flera hundra hästar om han får tjuvstopp eller totalt spinner bort sig :D om int annat så är det ju bra reklam :D


Ja jag har ju vunnit förut mot såna som har haft värre grejer än mig så. Taxin lär ju inte börja spinna inte :lol: o bra reklam vore det ja. Tror tamme tusan att jag skall ställa upp. Får ta loss allt som inte är fast bultat bara.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 21:13 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag kan tänka mig att de lade ner "pröva på"-körningarna dels för att tiden som finns till förfogande behövs till de som vill tävla, och dels för att det inte ska vara någon skillnad mellan "pröva på" och själva streetracet: De som vill pröva på kan lika bra ställa upp i en klass och köra "på riktigt".

Klimatet i depån är långt ifrån så fientligt som folk föreställer sig, är man ödmjuk och framåt så träffar man mycket trevligt folk. Det vet jag av egen erfarenhet: Kände inte en käft som håll på med bilar innan jag ställde upp i mitt första streetrace -05. Att sedan få adrenalinkicken när granen blinkar till är ju bara ett plus! ;)

Däremot så finns det många "åskådarchaufförer" som praktiskt taget skulle BACKA snabbare än vad alla andra bilar gör, det är dessa personer som snackar s*** och sabbar så att de som inte har kört tidigare inte vill ställa upp.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 21:22 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
TantGron wrote:
Jag kan tänka mig att de lade ner "pröva på"-körningarna dels för att tiden som finns till förfogande behövs till de som vill tävla, och dels för att det inte ska vara någon skillnad mellan "pröva på" och själva streetracet: De som vill pröva på kan lika bra ställa upp i en klass och köra "på riktigt".

Klimatet i depån är långt ifrån så fientligt som folk föreställer sig, är man ödmjuk och framåt så träffar man mycket trevligt folk. Det vet jag av egen erfarenhet: Kände inte en käft som håll på med bilar innan jag ställde upp i mitt första streetrace -05. Att sedan få adrenalinkicken när granen blinkar till är ju bara ett plus! ;)

Däremot så finns det många "åskådarchaufförer" som praktiskt taget skulle BACKA snabbare än vad alla andra bilar gör, det är dessa personer som snackar s*** och sabbar så att de som inte har kört tidigare inte vill ställa upp.
Det där stämmer väldigt bra.Bra skrivet :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 21:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Volvo mannen wrote:
TantGron wrote:
Jag kan tänka mig att de lade ner "pröva på"-körningarna dels för att tiden som finns till förfogande behövs till de som vill tävla, och dels för att det inte ska vara någon skillnad mellan "pröva på" och själva streetracet: De som vill pröva på kan lika bra ställa upp i en klass och köra "på riktigt".

Klimatet i depån är långt ifrån så fientligt som folk föreställer sig, är man ödmjuk och framåt så träffar man mycket trevligt folk. Det vet jag av egen erfarenhet: Kände inte en käft som håll på med bilar innan jag ställde upp i mitt första streetrace -05. Att sedan få adrenalinkicken när granen blinkar till är ju bara ett plus! ;)

Däremot så finns det många "åskådarchaufförer" som praktiskt taget skulle BACKA snabbare än vad alla andra bilar gör, det är dessa personer som snackar s*** och sabbar så att de som inte har kört tidigare inte vill ställa upp.
Det där stämmer väldigt bra.Bra skrivet :D


Håller också med :!:

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 22:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
för ett antal år sedan när det kördes ett race så sa en "veteran" att nybörjare o långsamma bilar hade inget här o göra, så då undrar man ju hur dom tänkt att denna hobby skall gå vidare om bara "proffsen" skall få köra...

100hk i en bubbla räcker långt men inte ända till mål om man skall åka ifrån en bumse med över 300hk... men man kör ju ifrån bra många de första 100m iaf :lol:

men som sagts så e det jävligt roligt o köra några repor

visst e slöa bilar tråkigt o se, det märker man ju när man sett topfuel, o sen kommer det nån lite jänkare på 1000hk o kör "bara" 7 sekunder o det vill ju ingen se...

e ju samma med bankörning, se bilar köra runt runt o inget händer, men o sitta i o köra e en helt annan grej


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 May 2007, 22:45 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Håller med om resonemanget förutom en grej: Tävlingarna är till för de tävlande; man kör för sig sin egen skull inte för publiken, det är iaf min åsikt.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group