Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 16 Apr 2024, 07:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Anmäld!
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:28 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 01 Sep 2004, 23:38
Posts: 20
Location: Rimbo, Sverige
Just betalt medlemsavgift och anmälningsavgift.

Nya skivor och belägg landade idag, skall monteras med nya ok i helgen. Skall byta olja i maskin och växellåda tillsammans med div slitdelar, sedan är bettan klar för säsongen.

Ses på banan!

/Mvh Johan

_________________
Remember the six P's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance
Kör Golf GTI 16V -88, 135hk på veven vid +26 grader....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Bankörning
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 07:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Måste tyvärr medela att jag inte kan komma med till alastaro iallafall.. banken tillåter de inte :? kapitalet räcker inte till :( j***a s***!
Btw, om man sku vara ut ti vesingsboda o kolla på dom där som kör där ute då :P Fint väder idag iallafall så =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 21:57 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 03 Sep 2006, 21:07
Posts: 24
Location: Tranvik city
En vecka kvar, återstår lite byten av oljor och justeringar kvar.

Tur att Alastarokörningen är nu, känns som man börjar bli en börda för medtrafikanterna :twisted: .......man får väl skylla på en tidig vår :lol:

_________________
/ Kjell.J
______________________
Golf GTI MK1 2.0


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 20:44 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 23 Aug 2004, 15:20
Posts: 73
Det där med 20 min körpass har vi ju prövat tidigare.Det vore väl bättre att hoj och bil kör varannan timme så kan respektive disponera sin tid fritt inom timmen,t.ex reggat/oreggat.Smidigare blir det.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 20:58 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Fri 20 Aug 2004, 21:46
Posts: 68
Location: Östersjöns Hawaii
mson wrote:
Det där med 20 min körpass har vi ju prövat tidigare.Det vore väl bättre att hoj och bil kör varannan timme så kan respektive disponera sin tid fritt inom timmen,t.ex reggat/oreggat.Smidigare blir det.


Håller med dig Mson, alla moppar kan köra samtidigt annars blir ju väntan för lång.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 01:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
mson och viper, nu får ni specificera er lite vad det är ni opponerar er mot.
Personligen så tycker jag att 20 minuters körpass är bra, min gatbil tål max en halvtimmes konstant körning på bana, och min kondis likaså. Så jag förstår inte varför ni vill ha en timme i stöten, förklara gärna.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 15:02 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 23 Aug 2004, 15:20
Posts: 73
Det är bara ett förslag,halvtimmes körpass skulle oxå funka.20 min är för lite tycker jag iaf.Kollar man anmälningslistan så finns det dock ingen anledning att dela upp reg/oreg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:07 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
mson wrote:
Det är bara ett förslag,halvtimmes körpass skulle oxå funka.20 min är för lite tycker jag iaf.Kollar man anmälningslistan så finns det dock ingen anledning att dela upp reg/oreg.


Det skulle jag kunna hålla med om, men det finns dock en sak som jag ställer mig lite oviss om (diskuterade detta med K.F på macken för några veckor sedan men kommer inte ihåg vad som sades): Reggade bilar har en försäkring som borde täcka vid påkörningar men framför allt vid vållande av personskada. Så för att kunna köra både oreggade och reggade bilar samtidigt så måste extra stor försiktighet iaktas, samma gäller hojarna naturligtvis.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:12 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Fri 20 Aug 2004, 21:46
Posts: 68
Location: Östersjöns Hawaii
TantGron wrote:
mson och viper, nu får ni specificera er lite vad det är ni opponerar er mot.
Personligen så tycker jag att 20 minuters körpass är bra, min gatbil tål max en halvtimmes konstant körning på bana, och min kondis likaså. Så jag förstår inte varför ni vill ha en timme i stöten, förklara gärna.


Om varken bilen eller du pallar en timme så kan du ju köra i 20min, vila i 20min och sedan köra igen 20min, då hinner du ju köra 2 gånger på en timme. För 20min går jäkligt fort ifall att du kör ett par lugna varv, sedan ett par fullgas varv och slutar med ett avsvalningsvarv, kanske även nån hamnar att meka eller justera något även under denna tid.

Även mopparna kanske gillar 1 timme när vissa delar 3st på samma hoj, då hinner ju alla cirka 20min var på en timme.

Har svårt att tro att några försäkringar över huvudtaget gäller, iallafall för de som har ömsen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 23:11 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag kan bara tala om min egen erfarenhet om mig själv och min bil, men 20 minuters hård körning med standardbromsar på bana är ganska normalt för mig, 30 minuter undantagsvis om dman inte får hålla den fart man själv vill hela tiden.

Finns säkert förare och bilar som pallar en hel timmes körning i ett streck och mer där till, men om det blir så långa körpass så kommer hälften av bilarna att stå i depån efter 30 minuter. Är inte det då inte bättre att ha kortare pass och ha möjlihet att kyla ner och vila med jämna mellanrum?

Kanske man i alla fall skulle kunna börja med några kortare pass på 30 minuter, för att sedan ha längre pass ut åt dagen? Jag tror säkert att de med mera material och erfarenhet vill ha lite längre pass för att få in rytmen ordentligt, men som hobbyförare passar iaf 30 minuter mig, det inkluderat uppvärming och avkylning.

Men det är bra att detta diskuteras, för min del är jag ganska säker på att man kommer att vara lagom mör på kvällen i alla fall oberoende av passlängder! ;)


Angående försäkringen så fick jag detta svar när jag för två år sedan ringde Ömsen:
"Eftersom banan inte kan anses som ett inhägnat område dit ingen obehörig kan ta sig in anser försäkringsbolaget att trafikförsäkringen gäller mot andra part trots att vi helst skulle vilja avsäga oss allt ansvar."
Om detta stämmer så är man skyddad om olyckan skulle vara framme och man råkar skada någon på banan. Men det skulle vara uppskattat om någon kunde begära ett skriftligt utlåtande på om detta stämmer, fixar du det Elin? ;)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 16:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Ja just ja. Det är ju bankörning på fredag.
Var ställde jag hojen...? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Öppet?
PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 22:25 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 01 Sep 2004, 23:38
Posts: 20
Location: Rimbo, Sverige
Är det någon som kollat om resturangen/kaffeet har öppnat för säsongen? Eller finns det någon mack eller butik i närheten som man kan fara och handla käk och soppa?

/Johan

_________________
Remember the six P's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance
Kör Golf GTI 16V -88, 135hk på veven vid +26 grader....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 22:53 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Finns en mack inte allt får långt bort, inom 5 km iaf. Jag gissar och hoppas att kaféet är öppet, dom brukar ha bra service där.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 12:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Då hade man kommit tillbaka då! Fi fan va roligt det var! Svårt att beskriva men alla som provat vet vad jag pratar om :D Hela dagen gick bra o det var lagom fint väder. Det gick jäkligt bra att köra en halvtimme var mellan hojarna o bilarna och det var aldrig problem med att det var fullt på banan!

Som nybörjare hoppas man att man inte var ivägen allt för mycket :)

När ska vi fara nästa gång!? :D

Tack för ett jättebra arrangemang från ÅMKs sida och tack till alla andra som var med o bidrog till en jäkla fin stämning!

Ps. Bilder kommer lite senare!

mvh,
Edvard


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 12:43 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Här kommer lite bilder! Har lagt dem i ett galleri då det är så tusans jobbigt att lägga in alla i tråden här :)

Image

Bilar: http://www.nada.kth.se/~vendelin/AlastaroBil/

Image

Hojar: http://www.nada.kth.se/~vendelin/AlastaroCykel/

mvh,
Edvard


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 14:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
vem har en Seven.. klart cool , skall den besiktas för gata eller enbart race..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 15:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Härligt :D Hur många bilar och hojar vart ni?

Filmades det nåt med w00ts sugkoppskamera?

Edvard, du kan ju, om du vill, ftpa upp dem till motorportalen så
lägger jag dem i galleriet. Du brukar ju städa bort bilderna efter
ett tag så man inte kan se fler ggr ;) Typ dom du tog på min
Impreza och Kims BMW.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 15:56 
Offline
Ny

Joined: Sat 14 Apr 2007, 15:53
Posts: 1
Härliga bilder!!!

_________________
Kör så det ryker!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 19:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Får tacka alla för ett skitskoj evenemang, och en helkul resa/dag!
Blir väl tyvärr o vänta tills nästa säsong för min del då att åka bana!
Men den som väntar på något gott, väntar ju int förgäves som dom säger.... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Apr 2007, 12:15 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Efter någon dags återhämtning så är man nu som folk igen. Vilken pärs! Hemfärden gjorde att det blev lite smolk i bägaren, men i övrigt hade jag förbannat roligt! Superbt gäng, kan än en gång säga att ÅMK:s körningar hör till något man inte vill missa!

Titeln "Banans Gigant" var enligt mig ganska solklart Jacks; for fram som han stulit bil och bensin och vägrade i stort sett komma av banan när dagen var slut! Killen föll dit direkt, i bankörarträsket! :D

Alastaro är en bra bana som jämnar ut de starka sidorna mellan RWD och FWD ganska bra vilket gör att det blir ännu mera spännande, skulle vatt en diff till nu bara! ;)

För er som fick mersmak så håll ut! Tankarna på en konbanekröning redan innan midsommar är allvarligt på bakning (9:de eller 16:de juni), det som är mest avgörande är att få ihop sponsorer. Personligen kommer jag även att fara på X-treme Drift Challenge på Alastaro den 19:de maj, är det någon som vill haka på så är det bara att höra av sig.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group