Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tankar och frågor
PostPosted: Sat 17 Oct 2015, 10:17 
Offline
Ny

Joined: Sun 05 May 2013, 11:45
Posts: 4
Hej!

Under åren har de hållits konbanetävlingar på parkeringen till flygplatsen. Det är för tillfället omöjligt att hitta information om detta. Har de hållits i år? (Utan att klaga för mycket tycker jag sånt här i allmänhet ha avtagit, vilket är tråkigt).

Vi vet även att en motorbana på Åland är långt ifrån att hända. Den enda av den mer seriösa bilsport vi har (borträknat folkrace) är rallysprinten. För tillfället verkar ingenting hända på asfalt. Jag vet att det tidigare körts i daglösa, detta verkar inte heller ha körts i år... jag förstår att man inte ska klaga när man själv inte gör nånting för att stoppa avtagandet av åländsk motorsport men en frustration växer.

Kan någon ge en konkret anledning till varför sånt här ha avtagit (ingen konbanetävling eller daglösa-sprint etc.) Är detta p.g.a. svårt att få rättighet till att tävla på allmänna platser eller av lathet?

En annan tanke har väckts hos mig: p.g.a. att en motoranläggning ligger långt borta från att hända och att det möjligen är svårt att få rättighet att organisera tävlingar på allmän väg, varför inte utnyttja ÅMK:s gokartbana till sprintrace? Varje bil kör förslagsvis 5 varv och får en tid för hela sträckan. (Detta är då istället för en vanlig sprintsträcka).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tankar och frågor
PostPosted: Sat 17 Oct 2015, 11:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan svara på det jag kan...

Konbane-körandet har varit tre år tror jag.
2006:
Funderingar: viewtopic.php?f=33&t=948&hilit=konbana
Pejling: viewtopic.php?f=33&t=949&hilit=konbana
Försnack: viewtopic.php?f=33&t=1050&hilit=konbana
Eftersnack: viewtopic.php?f=33&t=1095&hilit=konbana
Det finns bilder och filmer.
Samma blev det sen 2007 och 2013. Vet inte om det vart fler på Åland.
Samtliga på flygfältets parkering med "omnejd".
2006 och 2007 så hölls informationen och även en del av planeringen i detta forum.
Dessa två år var det en person som var eldsjäl som fick med sig en grupp människor
som tillsammans ordnade allt.
2013 tror jag det var de sociala medierna som tog över. Att hitta den informationen
tror jag är omöjligt, vet inte om det finns någon grupp eller dylikt på FaceBook.
Det har inte varit något i år. Nu är det för kallt och halt antar jag.

Kan hålla med om att såna här evenemang avtagit mycket. Motorsport är inte lika omtyckt
som mycket annat så det krävs entusiaster och eldsjälar för att dra motorevenemang.
Det behövs folk som ställer upp också. Allt sånt fanns det mycket av till ca 2010 då intresset
började dala för många. Motorsport blev dyrare, färre ville hjälpa till osv. Förut ville folk
bidra/hjälpa. Nu är det mer att folk vill att någon ska fixa. Många har skaffat egna projekt
så de hinner inte lika mycket med sånt här. Men om man är fler så blir det lättare.

Det kördes i Daglösa två år. Evenemanget är väldokumenterat och vem som helst kan
dra i gång det, behövs bara en bunt folk som gör det. Huvuddragande personen/personerna
i detta var mer grus-nisse än asfalt-strykare och tiden som fanns lades ner på RallySprint,
Geta Backrace och Vintersprinten istället.

Motorbana på Åland... personligen tycker jag det skulle vara klokast ha allt i Lemland, allt
samlat på en och samma fläck. Gocart-bana, Motocross-bana, folkrace, dragrace, banrace,
konbana, halkbana, RC, utställningar, shower, camping, osv. Elbilar kommer mer och mer och
där kommer det börja ta fart också. Finns många miljövänliga tävlingar som kan arrangeras.

Det körs ju Offroad i Varggropen idag, 1600-0400 har jag förstått. Står säkert om det på FB.
Det har körts varje år, i stort sett, på olika platser.

Dragracing på flygfältet fick back i år. Det har även körts i Gottby.

Geta backrace borde ju närma sig, men ej hört något än. Brukar vara i slutet på oktober.

Att säga att inget ordnas pga lathet är säkert rätt, delvis.
1. Det finns eldsjälar, men de får inte tillräckligt med folk med sig för att genomföra ett evenemang. Så de tröttnar.
2. Det finns flera som vill ställa upp och hjälpa arrangera, men när det väl är något på gång så passar det inte för de flesta och det blir inget.
3. Det finns också en hel del som vill vara funktionärer osv och vill hjälpa till, men det har blivit svårt få ihop dessa nuförtiden.
4. Det finns många fler som vill fara på dessa evenemang...

Det är en del jobb, så det är inget som görs kvällen före. Kräver planering, folk måste ställa upp och göra det de lovat. Det kan
ta några veckor förrän allt är klart och det är ändå massor att göra sista dagarna.
Ett evenamang, tex konbana, är inte bara att stänga av parkeringen och få dit folk o köra. Det är en hel del detaljer också. Som tex skyltning som ska göras och fixas på plats av någon. Tidtagningen ska fixas och fungera och skötas av någon. Det ska hämtas koner och massa annat för banan som inte får rum i en vanlig bil. Det ska marknadsföras. Det ska finnas backup om någon blir sjuk. Ska det finnas mat och försäljning? Det ska vara tillstånd. Första hjälp. Vem gör vad. Sopa/spola asfalten. Regler. Plan B och C. Om det regnar, vad göra då. Priser. Säkerhet. Sponsring. Osv. Det är en hel del, men de flesta evenemang är i dag väldokumenterade och det som behövs är en bunt villiga personer. Det är inte svårt. Det ska ju samlas in tävlande också, vem vill köra sin dyrgrip som en galning runt en konbana?

Observera att de som arrangerat alla evenemang på Åland inte fått ett öre för det.
De gör det för att de gillar motorsport och att få vara med själva.

Så japp, nyckeln är att få till personer som vill.

Utveckla sprintrace på karting-banan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tankar och frågor
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 10:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
De där summera nog allt jag skulle säga Micke, bra skrivet.. :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tankar och frågor
PostPosted: Sun 18 Oct 2015, 18:16 
Offline
Ny

Joined: Sun 05 May 2013, 11:45
Posts: 4
Tackar för svar!

Haha, ordet "lathet" kanske var lite onödigt. Förstår självklart att någon måste lägga tid i att organisera.

Man får konstatera att motorsportintresset har avtagit av olika anledningar, vilket är tråkigt. Finns dock fortfarande mycket roligt kvar som rallysprinten iallafall.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tankar och frågor
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Skulle nog säga att de kanske börjar se lite ljusare ut med intresset igen.. De som kanske behövs är lite yngre personer som tar tag i allt igen och fixar lite evenemang, de skulle vara kul! :)

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group