Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 15:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dör motorsporten ut på Åland?

Håller motorsporten på dö ut?
Evenemangen klumpas ihop av nån anledning?
Färre och färre ställer upp och kör?
Vissa grenar är det bra fart i, men resten?
Är det intresset som minskar?
Har folk tagit sig vatten över huvudet och har ej tid?
Kostar det för mycket?
Har allt blivit krångligare?
Har ålänningar blivit latare och bekvämare samt mer krävande?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 17:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Nov 2007, 22:11
Posts: 268
Location: black hole
dåliga tider - folk vågar inte satsa lika mycket på en hobby :S

_________________
Ford 1936 Hot Rod pick-up "Hilpeä hylsy"

4-SALE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 20:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Tror inte det handlar om pengar i det här fallet....utan åter igen moderna tider... folk är bekväma!!

Det som alla gillar är resultat, har du något att visa kan du övertyga/värva medlemmar gäller bara att fundera ut hur OCH det ska va SYNLIGA RESULTAT.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Sun 23 Dec 2012, 17:56 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
datorerna tar för mycket tid av eventuellt skruvarkunniga ungar! :?

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Sun 23 Dec 2012, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kadettmicke wrote:
datorerna tar för mycket tid av eventuellt skruvarkunniga ungar! :?

+1 på den, samt mobiltelefoner och TV...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 24 Dec 2012, 21:28 
Offline
Besökare

Joined: Mon 01 Aug 2011, 20:29
Posts: 20
Location: Jomala
Kör: kawasaki
Jag och min far kör dragrace dock kör jag inte på åland fast det blir för dom lägger den på sån s*** dag för dom lägger just tävlingen när det är någon annan tävling i finland och sverige så fattar inte egenteligen vad arrangörerna håller på med min pappa var o klagade på att dom tar helt fel dag och det kommer inte komma många tävlande nåväll så lyssnade dom inte ett s*** på min pappa och dom tog den helgen endå och gick på förlust för det var för få deltagare tycker dom borde börja planera sånt i tid och inte skita i vad andra säger att det är massa andra tävlingar just den helgen men tar det racet just den helgen. Skulle gärna köra på flygfältet men när det är fel helg så går det icke. Kan lova är man i tid att börja planera och inte tar det just på en sån helg det är race i både finland o sverige så kommer det garanterat mer tävlande för det finns mycket intresse i finland men som sagt fel helg!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 24 Dec 2012, 23:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Jag saknar Daglösa samt ett gammalt hederligt streetrace i tex Gottby! :D

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 24 Dec 2012, 23:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
kawasaki racer wrote:
Jag och min far kör dragrace dock kör jag inte på åland fast det blir för dom lägger den på sån s*** dag för dom lägger just tävlingen när det är någon annan tävling i finland och sverige så fattar inte egenteligen vad arrangörerna håller på med min pappa var o klagade på att dom tar helt fel dag och det kommer inte komma många tävlande nåväll så lyssnade dom inte ett s*** på min pappa och dom tog den helgen endå och gick på förlust för det var för få deltagare tycker dom borde börja planera sånt i tid och inte skita i vad andra säger att det är massa andra tävlingar just den helgen men tar det racet just den helgen. Skulle gärna köra på flygfältet men när det är fel helg så går det icke. Kan lova är man i tid att börja planera och inte tar det just på en sån helg det är race i både finland o sverige så kommer det garanterat mer tävlande för det finns mycket intresse i finland men som sagt fel helg!

Finns ingen tidtagningsutrustning på Åland, måste hyras. Hyrs från Sverige och då blir det den helgen den är ledig. Vad göra liksom? Varför dom inte lyssnade på er begriper jag inte, det är dålig service. Och jag är rätt så säker på att det är svårare få köra på flygfältet än på Gottby-rakan och därför finns mer som motarbetar att få till en helg som passar alla, även er. :roll: Som tex folk som kan arrangera, flyg som vill flyga mitt i tävlingen, högsäsong (Åland lever på sommaren), osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 24 Dec 2012, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
GSR wrote:
Jag saknar Daglösa samt ett gammalt hederligt streetrace i tex Gottby! :D

De som arrangerade Daglösa (inklusive mig i början) så skapade kompletta anteckningar på allt.
Bara att samla en trupp och arrangera efter "checklistan".
Problem 1 är att få en grupp som arrangerar det.
Problem 2 är att så få ställer upp så det går ej runt.
Daglösa-idén va skoj, men men ... :?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Tue 25 Dec 2012, 16:00 
Offline
Besökare

Joined: Mon 01 Aug 2011, 20:29
Posts: 20
Location: Jomala
Kör: kawasaki
MickeM wrote:
kawasaki racer wrote:
Jag och min far kör dragrace dock kör jag inte på åland fast det blir för dom lägger den på sån s*** dag för dom lägger just tävlingen när det är någon annan tävling i finland och sverige så fattar inte egenteligen vad arrangörerna håller på med min pappa var o klagade på att dom tar helt fel dag och det kommer inte komma många tävlande nåväll så lyssnade dom inte ett s*** på min pappa och dom tog den helgen endå och gick på förlust för det var för få deltagare tycker dom borde börja planera sånt i tid och inte skita i vad andra säger att det är massa andra tävlingar just den helgen men tar det racet just den helgen. Skulle gärna köra på flygfältet men när det är fel helg så går det icke. Kan lova är man i tid att börja planera och inte tar det just på en sån helg det är race i både finland o sverige så kommer det garanterat mer tävlande för det finns mycket intresse i finland men som sagt fel helg!

Finns ingen tidtagningsutrustning på Åland, måste hyras. Hyrs från Sverige och då blir det den helgen den är ledig. Vad göra liksom? Varför dom inte lyssnade på er begriper jag inte, det är dålig service. Och jag är rätt så säker på att det är svårare få köra på flygfältet än på Gottby-rakan och därför finns mer som motarbetar att få till en helg som passar alla, även er. :roll: Som tex folk som kan arrangera, flyg som vill flyga mitt i tävlingen, högsäsong (Åland lever på sommaren), osv.


Farsan var ju med på att hjälpa arangörerna om det skulle bli ett race i september och farsan skulle fixa tidsutrustning från finland som var häflten så biligare än från sverige men sen var det där med flygfältet att det vart ju strider om nån gubbfan som klagat på att det låter så mycket när skolflygen och helikoptrar är där så han klagade o det gick vidare så nu fick flygfältet söka nya tillsånd o allt sånt som dom förlorat tackvare gubbfan! Tycker sånna gubbar borde inte få finnas för liksom flygfältet har varit där sedan 60 talet kanske längre och gubben flyttade dit 1995 så fattar inte varför han flyttar för man blir bara så jäkla iriterande på sånna!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Tue 25 Dec 2012, 16:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
kawasaki racer wrote:
MickeM wrote:
Finns ingen tidtagningsutrustning på Åland, måste hyras. Hyrs från Sverige och då blir det den helgen den är ledig. Vad göra liksom? Varför dom inte lyssnade på er begriper jag inte, det är dålig service. Och jag är rätt så säker på att det är svårare få köra på flygfältet än på Gottby-rakan och därför finns mer som motarbetar att få till en helg som passar alla, även er. :roll: Som tex folk som kan arrangera, flyg som vill flyga mitt i tävlingen, högsäsong (Åland lever på sommaren), osv.


Farsan var ju med på att hjälpa arangörerna om det skulle bli ett race i september och farsan skulle fixa tidsutrustning från finland som var häflten så biligare än från sverige men sen var det där med flygfältet att det vart ju strider om nån gubbfan som klagat på att det låter så mycket när skolflygen och helikoptrar är där så han klagade o det gick vidare så nu fick flygfältet söka nya tillsånd o allt sånt som dom förlorat tackvare gubbfan! Tycker sånna gubbar borde inte få finnas för liksom flygfältet har varit där sedan 60 talet kanske längre och gubben flyttade dit 1995 så fattar inte varför han flyttar för man blir bara så jäkla iriterande på sånna!

Det var väl 50-årsjubileum i år också, kanske därför det skulle vara på flygfältet. Vet ej. Synd att det regnade bort.
Obs! Det var inte skolflygningarna det gällde, endast en skolhelikopter. Förstår inte heller varför man bosätter sig vid ett flygfält om man inte tål ljudet från ... flygfält. Flygfältet har nog vart där ännu längre än 60-talet.

Mer race bara. =) Även i Gottby!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Tue 25 Dec 2012, 21:42 
Offline
Besökare

Joined: Mon 01 Aug 2011, 20:29
Posts: 20
Location: Jomala
Kör: kawasaki
MickeM wrote:
kawasaki racer wrote:
MickeM wrote:
Finns ingen tidtagningsutrustning på Åland, måste hyras. Hyrs från Sverige och då blir det den helgen den är ledig. Vad göra liksom? Varför dom inte lyssnade på er begriper jag inte, det är dålig service. Och jag är rätt så säker på att det är svårare få köra på flygfältet än på Gottby-rakan och därför finns mer som motarbetar att få till en helg som passar alla, även er. :roll: Som tex folk som kan arrangera, flyg som vill flyga mitt i tävlingen, högsäsong (Åland lever på sommaren), osv.


Farsan var ju med på att hjälpa arangörerna om det skulle bli ett race i september och farsan skulle fixa tidsutrustning från finland som var häflten så biligare än från sverige men sen var det där med flygfältet att det vart ju strider om nån gubbfan som klagat på att det låter så mycket när skolflygen och helikoptrar är där så han klagade o det gick vidare så nu fick flygfältet söka nya tillsånd o allt sånt som dom förlorat tackvare gubbfan! Tycker sånna gubbar borde inte få finnas för liksom flygfältet har varit där sedan 60 talet kanske längre och gubben flyttade dit 1995 så fattar inte varför han flyttar för man blir bara så jäkla iriterande på sånna!

Det var väl 50-årsjubileum i år också, kanske därför det skulle vara på flygfältet. Vet ej. Synd att det regnade bort.
Obs! Det var inte skolflygningarna det gällde, endast en skolhelikopter. Förstår inte heller varför man bosätter sig vid ett flygfält om man inte tål ljudet från ... flygfält. Flygfältet har nog vart där ännu längre än 60-talet.

Mer race bara. =) Även i Gottby!



Får väll hoppas iallafall att det blir nästa år för farsan kommer iallafall vara med o arangera det isånnafall med att hjälpa till att få datum och få tag på tidsutrustning för vi har ett par bekanta i finland som har sina race i björneborg flygplats och vasa och det är massor med bilar och hojar som kommer och det är mycket åkande då! då menar jag det verkligen fick åka 10 repor på en dag förut med över 120-130 bilar/hojar så det är riktigt bra flyt dom har må jag säga så får bara hoppas att det blir något av nästa år för då ska iallafall jag ut o rasta kawan och visa att det finns inte bara äldre talanger på åland när det gäller motorcykel! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Fri 28 Dec 2012, 21:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Krångligare? - Ja, visst, uppstramade reglementen både i evenemangen & för vägreggade fordon, samt ökande motstånd från tex "miljömedvetna" är absolut en bidragande faktor.

Men huvudsakligen är det nog en ekonomisk fråga, åtminstone för mig personligen. Motorhobbyn är tyvärr ruggigt dyr, och helt enkelt svår att göda för en vanlig dödlig. Dyrare & dyrare blir den också, betydligt snabbare än lönen ökar tyvärr.

Sedan arrangeras det rätt få evenemang, och för mig har det vart svårt att få det att klaffa i kalendern, men det är ju väldigt mycket en hönan-ägget fråga. :/
Försöker iaf klämma in nån bandag här & var, med varierande resultat iofs. :)

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Sat 29 Dec 2012, 00:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så är med allt... allt blir dyrare, om man avancerar. =) Men visst, fast man "fastnat på en nivå" man gillar, så blir även den dyrare idag.

Det arrangerades mer evenemang förut, men en av orsakerna till att de dog ut är för att arrangörerna lite gav upp pga dåligt intresse av deltagare. Det förväntas också så mycket av folk och regler nu förtiden så arrangörerna behöver vara fler för att det ska funka.

För lite eldsjälar. För lite deltagare. För lite tid. För dyrt.

Kalendern... den passar aldrig tillräckligt många. =) Numera.

Daglösa vart ej av för de som arrangerat tidigare ville att andra skulle ta över, det ville ingen. Dessutom väldigt dåligt intresse från deltagare.

Geta backracet vet jag inte varför vart slopat i år, låångt i förväg var det lovat dåligt väder, men det har aldrig stämt. Dessutom vart det sol och nästan vindstilla den dagen. Antalet deltagare har också vart lågt.

Marieburn, lade ner det för att det var allt för lite intresse från deltagare samt en del morr från folk som inte förstod varför man skulle bränna däck för att ha roligt (säkert såna som åker flyg till södern och tycker det är okej).

Konbane-race, bra evenemang, men allt för lite deltagare.

Så hm... svårflörtat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 14 Jan 2013, 22:10 
Offline
Ny

Joined: Fri 20 Feb 2009, 21:42
Posts: 6
Location: Bjärström
Nå nej då!!!!
Vintersprint på Emkarbyskogen/Åttbölevägen lördagen den 2/2 2013. Tillståndet klart från Trafikavdelningen att stänga av vägen kl.10:00 - 16:00, tack Björn Ekblom, Ian Bergström mfl.!
15 förare preliminärt anmälda beroende på om de svenska bilarna är hela efter Skjutkärrstävlingen helgen före. Dicken kommer också.
Vägen är idag perfekt, ren isväg!
Finströms brankårsjuniorer tränar i morgon kväll och vattnar svängen på den plöjda åkern så att den fryser och håller. Tack!
Man måste jobba lite också för att få köra och ha kul!!
Möte hos Jonny i morgon kväll kl.18:30.
Håll i ratten eller var det hatten å kom med!
Bengt

Kalendern funkar inte att fylla i så info får bli här då!

Ps. Mera motorsport : Rallysprint tillståndet är ok med AKK 27/7 2013


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dör motorsporten ut på Åland?
PostPosted: Mon 14 Jan 2013, 23:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bengt wrote:
Kalendern funkar inte att fylla i så info får bli här då!

Funkar hur bra som helst. Lade nyss in och funkade på första försöket.
Om nåt inte fungerar för dig, skriv var det stannar upp eller vad som inte funkar. ;-)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group