Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:32

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 14:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
hör av er vid intresse av tvätt/underhålls kurs

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 14:39 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Topp, jag är med! Skulle inte skada alls!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 15:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har alltid stört mig på följande:

Man tvättar, polerar, vaxar, fixar, putsar o donar och bilen blir otroligt snygg.
Sen kör man en dag och så är bilen matt av damm som bara försvinner om
man kör 200. Och tvättar man av det med högtryckstvätten och torkar bort
med en vettig trasa, så är lystern borta trots att man använt något skydd som
sitter kvar. Grr!

JAG ÄR MED!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 22:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Och ligger man och kör "för att hålla dammet borta" så kan ni ge er fan på att man har halva Ålands mygg- och knotbestånd på frontspoilern!! :angry:

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 22:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
Om jag är ledig så är jag MED! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jun 2006, 00:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-TantGron+9 Jun 2006, 22:24 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 9 Jun 2006, 22:24 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Och ligger man och kör "för att hålla dammet borta" så kan ni ge er fan på att man har halva Ålands mygg- och knotbestånd på frontspoilern!! :angry: [/quote]
Men för myggor o flugor som fastnat har jag hittat ett medel som tar slätt på dem
utan att gnida! Insekter är organiska.. därför ska det bort med organiskt medel.
Om jag minns rätt. Dessvärre minns jag inte vad flaskan heter... :) Har den inte
framför ögonen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jun 2006, 08:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
Förslag på dag: Måndag den 19:de Juni på kvällen. Skulle passa perfekt för mig, någon som tycker likadant om den dagen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jun 2006, 11:25 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-mathias+13 Jun 2006, 08:49 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (mathias @ 13 Jun 2006, 08:49 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Förslag på dag: Måndag den 19:de Juni på kvällen. Skulle passa perfekt för mig, någon som tycker likadant om den dagen? [/quote]
Helst av allt så skulle det vara FÖRE helgen för min del! :D
Mange och jag ska på Radalle, så det skulle vara exra kul om bilen var i toppskick!

Annars funkar nog måndag även för mig, men då är ju bilen upputsad redan.. :|

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jun 2006, 12:23 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 14 Sep 2004, 14:31
Posts: 39
Location: Mariehamn
OT: Vad är Radalle? Och var? :unsure:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jun 2006, 12:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-kanel+13 Jun 2006, 12:23 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (kanel @ 13 Jun 2006, 12:23 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> OT: Vad är Radalle? Och var?  :unsure: [/quote]
Sorry at vi OT:ar i tråden, men <a href='http://radalle.com' target='_blank'>radalle.com</a> är ett evenemang i Finland som är till för att hålla busåkarna borta från gatorna och låta dom köra av sig på bana istället. Även ett tillfälle att enbart visa upp bilen om man så vill. Läs mer på deras hemsida, jag har inte varit på något av deras evenemang ännu, återkommer efter helgen! :D

Ska vi ha pustkväll på fredag då Thomas? :D Gumman kommer säkert med oxå!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Jun 2006, 11:56 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
ursäkat dröjsmålet med svar.........

Så här skall en bil tvättas enligt TBV:

Verktyg:

Hink 10L
Svamp
Högrtyckstvätt ( vi änvänder en med 200bars tryck och ca 850L flöde.)
Syntetiskt skinn
Schampo
Avfettning
Fälgrengöring
en liten svamp till fälgarna (kan behövas om man kör med superturismo OZ :) )

Placera bilen i skuggan gärna inomhus
1.Avfetta hela bilen med en lämplig avfettning svagt blandad under sommaren lite starkare under vintern. Avfetta även hjulhus, fälgar och vid behov dörrkarmar

2. Medans avfettningen verkar skall ni blanda en 10L hink med ljummet vatten och schampo av något slag. Vi rekommenderar Sonax Glansschampo eller Vaxschampo.

3. Spola bilen med högtryck nerfriån och upp. Spola noga i hjulhus och på fälgar. Om ni även avfettat dörrkarmar spola oxå dessa. När ni spolat heöla bilen NOGGRANT skall ni kontrollera att all löst sittande smuts är avlägsnad. myggen kan man behöve spola mycket på då de bränner fast.

4. Svampa hela bilen uppfrån och ned. Använd allt vatten som finns i hinken! Ni skall endast dra svampen framifrånn och bak på alla paneler! alltså en rak rörelse fram och tillbaka. ABSOLUT INTE I CIRKLAR! Det är dessa som gör att bilen ser för jä***g ut i solen! Om vattnet i hinken är smutsigt när ni är klara har ni slarvat med förarbetet! Tänk på det till nästa gång!

5. Spola sedan av hela bilen med ett lägre tryck på tvätten, spola NOGA!

6. Låt bilen självtorka en stund medans ni tar en cigg alternativt utforskar naturen en stund ja vad ni nu själva tycker att är givande.

7. Ta ett synt. torkskinn (längre livsläng och bättre sug) Torka hela bilen.

8. Om ni har tillgång till tryckluft. blås ur alla skarver och dylikt för att förhindra att få kalkfläckar då man börjar köra och allt vatten kryper fram ur skarverna. Blås noga vid speglarna de är oftast boven i dramat.

Fördelar och nackdelar med olika verktyg och moment:

Borste: Repar oavsett vad någon säger
Svamp: skonsam om den änvänds rätt

Slang: Inget tryck eller flöde. Blöter endast bilen och avlägsnar ingen smuts
Högtryck: Mycket tryck och mycket flöde. Avlägsnar all löst sittande smuts och förhindrar att man repar sönder bilen vid tvätt.

Yes: Löser allt skydd ni har på bilen, negativt!
Bilschampo: Rengör skonsmat och ger på samma gång en bra glans

Biltvätt: ja för er som tycker att biltvätten är bra fortsätt! Biltvätten är en maskinell rengöring av bilen som ger ett väldigt hårt mekaninskt slitage på bilen.
Handtvätt: För er som inte tycker det behöver jag inte nämna någon fördel. Skonsam, manuell, bättre resultat.

Skrapa: Bra men jag personligen använder den inte
Skinn: Bäst!

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Jun 2006, 12:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Mycket bra tvättguide Tomas!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jun 2006, 12:41 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Tusen tack Tomas, jag lovar att ta åt mig av dina tips, det var en hel del som man inte tänker på. Framförallt så kanske man borde ta sig tiden och handtvätta lite oftare... :P

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jun 2006, 16:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så ska man ju tänka efter var man parkerar bilen... och var man
kör... och att inte hålla sig för nära framförvarande bilar osv. Så hålls
bilen fin lite längre om man inte ork tvätta för ofta. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jun 2006, 19:37 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Thu 06 Oct 2005, 12:45
Posts: 269
yes, nu kan jag tvätta bilen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jun 2006, 21:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
<!--QuoteBegin-TBV Thomas+18 Jun 2006, 11:56 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TBV Thomas @ 18 Jun 2006, 11:56 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> ursäkat dröjsmålet med svar.........

Så här skall en bil tvättas enligt TBV:

Verktyg:

Hink 10L
Svamp
Högrtyckstvätt ( vi änvänder en med 200bars tryck och ca 850L flöde.)
Syntetiskt skinn
Schampo
Avfettning
Fälgrengöring
en liten svamp till fälgarna (kan behövas om man kör med superturismo OZ :) )

Placera bilen i skuggan gärna inomhus
1.Avfetta hela bilen med en lämplig avfettning svagt blandad under sommaren lite starkare under vintern. Avfetta även hjulhus, fälgar och vid behov dörrkarmar

2. Medans avfettningen verkar skall ni blanda en 10L hink med ljummet vatten och schampo av något slag. Vi rekommenderar Sonax Glansschampo eller Vaxschampo.

3. Spola bilen med högtryck nerfriån och upp. Spola noga i hjulhus och på fälgar. Om ni även avfettat dörrkarmar spola oxå dessa. När ni spolat heöla bilen NOGGRANT skall ni kontrollera att all löst sittande smuts är avlägsnad. myggen kan man behöve spola mycket på då de bränner fast.

4. Svampa hela bilen uppfrån och ned. Använd allt vatten som finns i hinken! Ni skall endast dra svampen framifrånn och bak på alla paneler! alltså en rak rörelse fram och tillbaka. ABSOLUT INTE I CIRKLAR! Det är dessa som gör att bilen ser för jä***g ut i solen! Om vattnet i hinken är smutsigt när ni är klara har ni slarvat med förarbetet! Tänk på det till nästa gång!

5. Spola sedan av hela bilen med ett lägre tryck på tvätten, spola NOGA!

6. Låt bilen självtorka en stund medans ni tar en cigg alternativt utforskar naturen en stund ja vad ni nu själva tycker att är givande.

7. Ta ett synt. torkskinn (längre livsläng och bättre sug) Torka hela bilen.

8. Om ni har tillgång till tryckluft. blås ur alla skarver och dylikt för att förhindra att få kalkfläckar då man börjar köra och allt vatten kryper fram ur skarverna. Blås noga vid speglarna de är oftast boven i dramat.

Fördelar och nackdelar med olika verktyg och moment:

Borste: Repar oavsett vad någon säger
Svamp: skonsam om den änvänds rätt

Slang: Inget tryck eller flöde. Blöter endast bilen och avlägsnar ingen smuts
Högtryck: Mycket tryck och mycket flöde. Avlägsnar all löst sittande smuts och förhindrar att man repar sönder bilen vid tvätt.

Yes: Löser allt skydd ni har på bilen, negativt!
Bilschampo: Rengör skonsmat och ger på samma gång en bra glans

Biltvätt: ja för er som tycker att biltvätten är bra fortsätt! Biltvätten är en maskinell rengöring av bilen som ger ett väldigt hårt mekaninskt slitage på bilen.
Handtvätt: För er som inte tycker det behöver jag inte nämna någon fördel. Skonsam, manuell, bättre resultat.

Skrapa: Bra men jag personligen använder den inte
Skinn: Bäst!

[/quote]
Kom dock ihåg att för de som tvättar bilen ofta (flera ggr. i veckan) behövs det oftast inte någon avfettning då kontinuerlig användig sliter onödigt på lackskyddet. Är dock bilen SMUTSIG använd då avfettning, men sparsamt. TACK Hoppas mina tips varit till nytta. Alla har sin personliga touch gällande tvätt det här är TBV:s personliga touch.

Kom gärna med frågor, ring eller besök oss. Vi har kaffet varmt nästan hela tiden alla dagar och på fredagar finns det bulle. Men inga någgå snåljåpar som bara snikar inga :).

Trevlig midsommar!

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Jun 2006, 22:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Men hur är det egenteligen med att använda sämskinn framför silikonskrapa?
Sämsskin är ju av kohud, och i den finns en massa fett som man smetar ut över hela bilen, och lämnar därefter en ful flammig fet grå yta efter sig på bilen, föredrar själv silikonskrapa, blir bättre för varje gång man använder den, sen tar man en trasa som är ämnad att torka vatten med så får man ett fläckfritt resultat utan den fula ytan man får av sämsskinn
:rolleyes:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jun 2006, 00:21 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Det "sämskskinn" jag använder är syntetiskt, enda nackdelen är att man måste förvara den fuktig mellan användningarna.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jun 2006, 17:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
<!--QuoteBegin-RayMysterio+21 Jun 2006, 22:59 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (RayMysterio @ 21 Jun 2006, 22:59 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men hur är det egenteligen med att använda sämskinn framför silikonskrapa?
Sämsskin är ju av kohud, och i den finns en massa fett som man smetar ut över hela bilen, och lämnar därefter en ful flammig fet grå yta efter sig på bilen, föredrar själv silikonskrapa, blir bättre för varje gång man använder den, sen tar man en trasa som är ämnad att torka vatten med så får man ett fläckfritt resultat utan den fula ytan man får av sämsskinn
:rolleyes: [/quote]
om du läser min instruktion lite tydligare så ser du att jag skrivit SYNTETISKT

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jun 2006, 17:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
<!--QuoteBegin-TantGron+22 Jun 2006, 00:21 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 22 Jun 2006, 00:21 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Det "sämskskinn" jag använder är syntetiskt, enda nackdelen är att man måste förvara den fuktig mellan användningarna. [/quote]
Du behöver inte förvara det fuktigt. Häng uppd et någonstans på torkoch nästa gång det skall användas blöter du det under kran först.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group