Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 00:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 20 Feb 2006, 22:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
I Nya Åland kan man läsa följande

På lördagen körde en eller flera skoterförare med flit från isen ut på vattnet.
Ett ögonvittne som körde förbi Lemströms kanal vid halv ett-tiden berättar för Nya Åland:
– Jag såg något som liknade en vanlig snöskoter fara över vattnet. Det stod rätt mycket folk där och tittade på, kanske tjugo personer.
Mannen hade inte tid att stanna, men när han körde förbi kanalen igen några timmar senare var det slutkört.
Han fick höra att en snöskoter sjunkit, och att det fanns dykare på plats redan under körningen som kunde rycka in i nödfall.

Ingen såg något
Nya Åland fick igår ett antal tips om personer som kan ha sett körningarna. En av dem säger:
– Jag har nog hört talas om det. Men jag var inte där.
Han är inte den enda som hört talats om vattenåkningen.
– Det kallas vattenplaningskörning, säger en annan man som inte heller var på plats.
Men han kan förklara hur det går till.
Skoterföraren kör ut från isen på vattnet med en jämn hastighet, mellan 50 och 60 kilometer i timmen. Med en snöskoter med 120 hästars motor kan en skicklig förare vid gynnsamma väder- och isförhållanden köra flera kilometer rakt fram i vattnet.
Men om det går för långsamt, eller för fort, kan snöskotern sjunka.
Enligt en källa – återigen en person som inte såg det med egna ögon – skall en skoterförare vid Lemströms kanal ha kört över vattnet och upp på isen igen cirka åtta gånger.
Den sista gången sjönk skotern.

Kan ha filmats
Det ryktas också att någon i publiken skall ha filmat vattenplaningskörningarna. Amatörfilmer med extrema skotertricks sprids bland skoterentusiaster och läggs ofta ut på internet.
Kanalvakten Sture Eriksson som bor vid Lemström var inte på jobb i lördags, men han såg skoterspåren på isen när han kom hem.
– Då undrade jag vad det var för spår som gick rätt ut, som om det varit en olycka. Men om föraren har rätt fart så går det visst att köra på vattnet, det har jag sett på tv.

Inget polistips
Polisen har inte fått något tips om att en skoter sjunkit i vattnet vid Lemströms kanal.
Det bekräftar kommissarie Eva Fellman, som har svårt att förstå hur någon frivilligt skulle köra skotern ut på vattnet.
Men olagligt är det knappast.
– Det som inte står skrivet i lagen är tillåtet, säger Eva Fellman.
<a href='http://www.nyan.aland.fi/template11.con?iArticle=4625' target='_blank'>http://www.nyan.aland.fi/template11.con?iArticle=4625</a>

Edit: Skoter bärgad efter vattenrace vid Lemströms kanal.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Feb 2006, 15:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Regler finns hur man får köra snöskoter.

- Snöskoter är ett motordrivet fordon. I tätort får motordrivet fordon inte utan tillstånd framföras, stannas eller parkeras utanför väg på sådan mark som inte är avsedd för trafik med sådana fordon.
- Utanför tätort skall föraren ha markägarens tillstånd. Om skador uppstår i terrängen kan föraren bland annat bli ersättningsskyldig. Utanför tätort är det tillåtet att korsa en väg eller överskrida en bro. Om terrängförhållandena gör det oskäligt svårt att röra sig i terängen, eller om det kan anses vara nödvändigt för att korsa vägen tryggt, får en motorsläde även annars tillfälligt köras på väg med iakttagande av nödvändigt försiktighet. En motorsläde skall då i huvudsak använda den oplogade delen av vägen.
- Om man korsar väg med snöskoter krävs det att föraren har åtminstone ett giltigt traktorkort. Vid framförande av snöskoter gäller samma promillegränser som i vägtrafiken. Snöskotern behöver inte registreras men den skall vara försäkrad.
- Föraren skall alltid iakttaga nödvändig försiktighet vid framförande av fordon.
- Det som inte står skrivet i lagen är tillåtet tex köra snöskoter på vatten.
Saxat från Nya Åland.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Mar 2006, 23:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
NYHET 27.02.2006
Nya Åland

Snöskoter plurrade! Igen!

I går fortsatte ett gäng unga män leka med snöskotrar vid Lemströms kanal. Samme förare som plurrade förra lördagen hamnade i vattnet i går, söndag. Han blev liggande ungefär fem minuter.
– Jag vill testa gränser, säger han. Både skoterns och mina egna.

För att ha varit en hårsmån från att drunkna ser han väldigt lugn ut. Han står vid stranden vid Lemströms kanal och pratar i sin mobil. Han organiserar dykare och båtar.
Småningom framgår det att det faktiskt är just han som sjunkit ner i vattnet två veckoslut i rad!
– Jo, det var nog jag det, skrattar han.
Han vill inte säga sitt namn och han vill absolut inte vara med på bild. Men berättar gör han gärna.
Han kör med skotern på vattnet för att det är skojigt.
– Men man får inte vara ensam på platsen. Då blir det för farligt.

Ett enda race
I går, söndag, var han tillsammans med en handfull andra skoterförare och körde igenom kanalen, från västra sidan ut mot Lumparsidan och tillbaka. Bara ett race blev av denna gång. Sedan sjönk hans skoter.
Förra veckoslutet, på lördagen, racade killarna i flera omgångar fram och tillbaka i kanalen.

Flytväst förra gången
Förra gången var säkerhetsutrustningen bättre ordnad. Då hade han bundit fast ett flytetyg i en lina på skotern. Då hade han också flytväst på sig.
– Nu var linan utlånad och flytvästen någon annanstans. Det var egentligen en rad olyckliga omständigheter kring allt. Men som tur väl var kom jag upp.
Klockan 11.52 kom larmet till Räddningsverket. Båda ambulans och polis for ut. När räddningspersonalen kom till platsen hade skoterföraren redan tagit sig upp ur vattnet. Ambulanspersonalen gav honom skjuts hem för att byta kläder.

Havsvatten
Nya Åland träffar honom en dryg halvtimme efteråt. Då är han på plats för att få upp skotern.
Nu har skotern blivit liggande på bottnen någonstans nära den gröna remmaren. Ett flytetyg som exakt anger platsen saknas alltså. Efter flera timmar kunde ägaren och hans kompisar hiva upp den ur vattnet.
– Men det är inte bara två eller tre timmars jobb att få den i skick igen, konstaterar han. I Sverige och Finland kör de mycket med snöskotrar, men på sötvatten. Då skadas inte motorerna så mycket.
Varför är ni så hemlighetsfulla kring snöskotrarna?
– Man vill ju hålla sig på god fot med blåmössorna, svarar en kompis.
Men ändå syns ni ju bra från kanalen?
– Med kläderna och hjälmen på är det ingen som vet vem jag är, säger han som plurrat två veckoslut i rad.
Känns det inte lite dumt att ha farit igenom två gånger på två veckoslut?
– Nej, det är helt okej.
Du kommer att fortsätta köra?
– Absolut.
Det ryktas om en film på internet där man kan se snöskotrar köra igenom kanalen, var hittar jag den?
– Jaha, du vill se den! Den finns faktiskt inte alls ute på nätet ännu. Den ligger på en hylla hemma hos mig.

Lite vett
Kanalvaktarparet Sture och Siv Eriksson verkar mest tycka det är spännande med körningarna på kanalen.
Siv försökte fotografera, men hann inte med. Det gick så fort.
– Man kan ju tycka att de borde ha lite vett så de inte riskerar livet, säger Sture Eriksson. Men det finns mycket som är farligt, som störtlopp till exempel. På Svibyviken ska de också varit och kört.

Liv på spel
Polisen har tidigare sagt att körningen inte är olaglig. Men polismännen gillar den inte.
– Vi avråder från lekar där livet står på spel, säger äldre konstapel Jens Nordling, som kallades till platsen på söndagen. Det borde de förstå själva.

Slutat illa
Biträdande brandchef Thomas Mattsson, som också larmades ut till Lemström i går, är mer irriterad.
– De ska inte hålla på och leka så att samhället måste rycka ut för att kanske rädda livet på dem. Det kunde slutat riktigt illa i går! Åtminstone borde förarna ha våtdräkter på sig, tycker han.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Mar 2006, 00:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Va de inte nån som nämnde någe om att det är 9knop som gäller i kanalen, och att de borde gälla skotern oxå?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Mar 2006, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Gäller bara båtar. Är det inte 80 km/h för motorfordon läste jag någonstans på is ?
Kanske ett kanalrace med snöskoter.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Mar 2006, 00:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Filmen på körningen ligger i en bokhylla. Där gör den ingen nytta utan lägg ut den
här på portalen :D
Quote:
"Det ryktas om en film på internet där man kan se snöskotrar köra igenom kanalen.
– Jaha, du vill se den! Den finns faktiskt inte alls ute på nätet ännu. Den ligger på en hylla hemma hos mig."

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Nov 2007, 13:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjar det inte bli dags få fram den där filmen från hyllan snart? ;-)

Norrlänning tankar snöskotern, på andra sidan sjön...
http://www.youtube.com/watch?v=AXNTzMVkIvk


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group