Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 14:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Tjena! med tanke på att min 125a jag har kommer bli välldigt dyr att sätta igång och den är gammal så tänkte jag köpa en nyare till sommaren (-00 och uppåt) ska vara tvåtakt..har kollat på 125 och 250 crossar,villka är bäst att börja med? kollat på Kawasaki 125or och Yamaha yz 125cc

så tänkte när de finns många som kör cross här på forumet,vad rekommenderar ni? priset ska inte va mera än 2000-2500e


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 14:56 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 17:33
Posts: 179
Är väl inte så stor skillnad på märket,lite körställningar kan det väl vara men det är nästan bara att fara o prova några o ta den som känns bäst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 15:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
som pontus säger, far och provkör och ta den som du tycker passar dig bäst!
är ingen större skillnad på märkena sku jag säga när det gäller 2-t. lite annat om det vore en 4-taktare..
bara du servar den regelbundet osv. så går det nog bra ska du se!
ett tips är ju att fara över till sverige och köpa en då de har lite mer "rolig" utrustning på sig och är bättre skött enligt mig från första början. finns så många som bara sitter och maxar 2000 km/h på väg här med dem och sen byter olja en gång i året osv.. :S

3/5 av mina crossar har vart från Sverige och de är de som har funkat bäst!

men det är bara vad jag tycker, säkert någon som tycker jag har helt fel men på min 10 år jag kört så har det funkat så för mig iaf :P :P

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 16:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 25 Jan 2010, 00:52
Posts: 206
Location: Mariehamn
Kör: aldrig nykter!
Vet att Yamaha har dyra reservdelar..

_________________
Sierra utan motor och låda "brukisen"
Skottkärra med punktering "projektet"
Ford Escort 1,3 "drömbilen"
Japsdämpen "såld"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 16:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
BuuMi wrote:
som pontus säger, far och provkör och ta den som du tycker passar dig bäst!
är ingen större skillnad på märkena sku jag säga när det gäller 2-t. lite annat om det vore en 4-taktare..
bara du servar den regelbundet osv. så går det nog bra ska du se!
ett tips är ju att fara över till sverige och köpa en då de har lite mer "rolig" utrustning på sig och är bättre skött enligt mig från första början. finns så många som bara sitter och maxar 2000 km/h på väg här med dem och sen byter olja en gång i året osv.. :S

3/5 av mina crossar har vart från Sverige och de är de som har funkat bäst!

men det är bara vad jag tycker, säkert någon som tycker jag har helt fel men på min 10 år jag kört så har det funkat så för mig iaf :P :P



okej..jo jag hade nog tänkt hämta från sverige..dom flesta verkar va i bra skick och välskötta och finns mera att välja på där..men hur är de mellan 125 och 250? har bara kört 125a tvåtakt..inte 250cc hur stor är skillnaden? om de är värt att sattsa på en 250cc:are med en gång eller om en 125a kanske är de bästa att börja med


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 16:31 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 25 Jan 2010, 00:52
Posts: 206
Location: Mariehamn
Kör: aldrig nykter!
Om du ska köra seriöst på bana så räcker 125an gott och väl ett bra tag. Men ska du köra fort på grusvägar så är nog 250 roligare.

_________________
Sierra utan motor och låda "brukisen"
Skottkärra med punktering "projektet"
Ford Escort 1,3 "drömbilen"
Japsdämpen "såld"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 20:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
klicken wrote:
Om du ska köra seriöst på bana så räcker 125an gott och väl ett bra tag. Men ska du köra fort på grusvägar så är nog 250 roligare.



blir väll lite allt möjligt,grusvägar,skog och åkrar osv :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 20:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Oberoende så sku jag börja med en 125cc.
Absolut det bästa att börja med! Man ska ändå lära sig hantera den och allt sånt där som hör till och det kan bli lite svårt med för mycket effekt i början. Plus att det är lite riskabelt också! Visst det är roliga leksaker men man bör nog tänka sig för ändå :)

Skillnaden på 125 vs. 250 är ju som det låter, natt och dag!
Grymt mycket mer drag i en 250.

Jag började med en 125cc iaf och ångrar nog ingenting. Skadar inte att få in "grunderna" bra från början i lite lugnare takt :)

Men alla är ju olika, och tycker inte samma.

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 21:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
BuuMi wrote:
Oberoende så sku jag börja med en 125cc.
Absolut det bästa att börja med! Man ska ändå lära sig hantera den och allt sånt där som hör till och det kan bli lite svårt med för mycket effekt i början. Plus att det är lite riskabelt också! Visst det är roliga leksaker men man bör nog tänka sig för ändå :)

Skillnaden på 125 vs. 250 är ju som det låter, natt och dag!
Grymt mycket mer drag i en 250.

Jag började med en 125cc iaf och ångrar nog ingenting. Skadar inte att få in "grunderna" bra från början i lite lugnare takt :)

Men alla är ju olika, och tycker inte samma.


de var lite de jag tänkte..måsta bara veta vad skillnaden var om de var extremt stor skillnad eller om de inte skillde så mycket..som sagt har bara kört 125cc så..Men nu när man suttit och kollat på blocket så lutar de åt en Kawasaki 125cc iallafall :) typ -00-02.men hur är de med delarna till dom,svindyra eller kan man ha råd att ha kawa fast man går i skola?


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 21:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Jag skulle nästan köpa 250 direkt, man tröttnar nog på en 125 ganska snabbt. Bra val att välja nyare också. Grusväg och på åkrar så lär 125an kännas tråkig efter första gången, i skogen kan det dock ta ett tag före man känner att man klarar 250n bra.

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 22:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Som ung nybörjare måste nästan 125:a vara bästa valet. Är ju inte helt trött en sån ändå, när man inte är van iaf. En 250 2t är faktiskt rätt våldsam, och är man inte van med mer än en moped kan jag tänka mig att man kan klota rätt duktigt på en sådan. Om inte annat kan man ju få rätt mycket ur en 125:a bara med att ändra utväxling och sånt. På stora, raka grusvägar kan kanske en 125:a va lite trött, men har svårt att tro att det inte skulle räcka för en nybörjare.

Fast, jag brukar inte köra cross själv, mer gata, så jag vet väl kanske inte bäst....

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 23:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Steiff wrote:
Som ung nybörjare måste nästan 125:a vara bästa valet. Är ju inte helt trött en sån ändå, när man inte är van iaf. En 250 2t är faktiskt rätt våldsam, och är man inte van med mer än en moped kan jag tänka mig att man kan klota rätt duktigt på en sådan. Om inte annat kan man ju få rätt mycket ur en 125:a bara med att ändra utväxling och sånt. På stora, raka grusvägar kan kanske en 125:a va lite trött, men har svårt att tro att det inte skulle räcka för en nybörjare.

Fast, jag brukar inte köra cross själv, mer gata, så jag vet väl kanske inte bäst....

Jo dom känns jäkligt våldsamma det kan jag hålla med om. Men man vänjer med det. Köper man 250 så får man väl kanske ta det lite lugnt i början, men då har man en cross som man inte tröttnar på... Ang klotningar så lär ju det ha mera med föraren än crossen att göra. Dock kan det vara en ide att prova kicka igång en 250 före man köper den. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket ampere man har i benet när man var i moppeåldern, men jag tror inte att jag hade orkat med att starta en...

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Fri 09 Apr 2010, 23:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Jag tror nog de kan va bäst med en 125a så man lär sig grunderna..och köper jag en tex -04ans kawasaki 125a så om jag sen lessnar så kan jag ju sälja den och behöver bara lägga på lite pengar på de så får jag en 250..så de lutar nog åt en 125a :)
hur är de med servicar? när jag nog köper en så ska den skötas om så bra den bara går så den hålls bra i skicket och att man kan hålla värdet bra på den..

så nu får man börja hålla koll på blocket och ser om man hittar nån till vettigt pris som man kan fara och kolla och provköra :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 17:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 25 Jan 2010, 00:52
Posts: 206
Location: Mariehamn
Kör: aldrig nykter!
Blev det någon cross?

_________________
Sierra utan motor och låda "brukisen"
Skottkärra med punktering "projektet"
Ford Escort 1,3 "drömbilen"
Japsdämpen "såld"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 21:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Jag är av den åsikten att mycket kubik oftast är bättre.

Om jag tar gathojar som exempel, så visst kan man många gånger vara snabbare på bana med en 600a då den är aningen lättare och smidigare och mera lättkörd, men på gata skulle jag alla gånger välja en 1000 då man slipper varva som en dåre, och lättare kan köra på bottendraget.

Vad gäller crossar så började jag själv min karriär på 125a, och på tungkörda banor är det ett h******. En 125a orkar inte skotta på samma sätt som en 250. Visserligen är säkert 125or av nyare snitt ganska mycket piggare än de var när jag var ung, men en 250 tycker jag borde vara mycket lättare att nyttja rent allmänt.
Sen finns ju förstås risken att en 250 blir "för mycket", men effekten sitter ju ändå i högerhanden, och har man kört en del med mopeder och crossar innan så ska det nog inte vara några större problem att hantera en 250.

Å andra sidan är jag en stark motståndare mot varv i allmänhet, och köper alla dagar hellre en hoj där effekten kommer relativt tidigt, än en där man måste varva skiten.

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: val av cross?
PostPosted: Thu 10 Jun 2010, 21:49 
Offline
Besökare

Joined: Tue 02 Feb 2010, 22:33
Posts: 28
Location: Eckerö
Kör: e30
själv kör jag med yamaha 250 från 01 från blocket och den hade legat i 5 år i delar så de mesta va borta när svensken sku ha ihop den men då va de ju skönt att han måsta köpa alla lager o skruvar nytt o ny renoverad motor fick ja på köpet. dock hade han inte bytt ut nållagret till vevpartiet så ja han köra 10h med den innan de började knacka.
men 250 2-takt på låga varv o full gas är precis samma sak som 125a på fulla varv. dubbel effekt känns det som åtminstonde när man sitter på raketen. yamaha 250 är inte svår att kicka igång. dock är kawasaki 250 lite klurigare att få igång.
Men själv tycker jag att kawasaki är mycket bekvämare och köra så en sådan rekommenderar jag.
dedär med effekten så är inget att vara rädd över. otroligt snälla på låga varv medans på höga varv så far den iväg som ett spjut o då kan man börja akta sig.

_________________

polaris indy ultra sp 700 -97
nissan king cab
skyteam monkey honda
aprilia rs 125
honda cb 450 ss (2st)
Honda cr 500
BMW E30 325 m20b25
BMW E30 318is


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group