motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Köpa begagnad hoj
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=30&t=6508
Page 1 of 1

Author:  Ruffe [ Tue 13 Oct 2009, 09:41 ]
Post subject:  Köpa begagnad hoj

Eftersom cross intresset har ökat på denna kobbe ganska mycket och det är många som funderar på att skaffa sig en hoj.
så slänger jag upp denna guide som jag hittade på nätet och hoppas att någon har nytta av den!

Om ni klistrar den eller inte är upp till er men jag tyckte att den verkar rätt så bra för den som vet absolut nada!

Köpa begagnad hoj

Här följer några tips på hur du besiktigar en begagnad hoj.


1: Kolla först det allmänna skicket, ser hojen sliten ut, finns det stora märken/bulor efter vurpor på hojen.
Mest kosmetiska skäl för att avgöra ifall priset känns rätt,
men en stor vurpa kan ju ha medfört andra skador på cykeln oxå.

2: Testa att hjullagren är hela genom att ta tag i fälgen och vicka
fram och tillbaka med ganska mycket kraft, det ska inte glappa.

3: Kolla styrlagret genom att sätta dig på hojen,
bromsa med frambromsen samtidigt som du gungar med hojen,
ska inte glappa vid styrhuvudet.

4:
Kolla att hojen spårar, d.v.s fram och bakhjul är i linje.
Sätt dig på huk en bit bakom hojen och be någon hålla i hojen under tiden.

5: Kolla skicket på slitagedelar som bromsbelägg, däck och drivpaket.
Inget problem ifall de är slut bara att det kostar att byta dessa.
Viktigast är att motor och chassi är helt.

6: När hojen är varmkörd, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret,
motorn ska gå jämnt vid alla varvtal.

7: Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund,
motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still.

8: Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt,
ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för.

9: Stäng av motorn. Starta motorn igen,
ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).

10: Starta motorn och testa att det elektriska som hel/halvljus,
bakljus/bromsljus, tuta, blinkers (ifall det finns) fungerar.

11: Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem.

12: När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt,
det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Provbromsa i låg fart för att känna hur/om bromsarna tar.

13: Gunga medans du kör hojen för att testa fjädringen
(kanske svårt ifall man inte har några referenser får vad som är bra).
Hojen ska gå bra rakt fram och svänga lika bra åt både höger och vänster.

14: Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

15: Stäng av motorn.

16: Kolla att framgaffeln inte läcker olja.

17: Kolla ifall det syns spår efter oljeläckage när du haft motorn igång.

18: Kolla att vattennivån i kylaren är korrekt efter provkörningen samt ifall du kan se några spår av läckage
(se upp att du inte bränner dig när du skruvar av kylarlocket).

19: Skruva bort sadeln, kolla att ramen är hel
(inga svetsfogar som släppt).
Ser det rent ut och är luftfiltret nytvättat/inoljat?

Infon är tagen från www.soe.se


Cheers, Ruffe 8)

Author:  Peabe [ Tue 13 Oct 2009, 12:14 ]
Post subject: 

Bra instruktioner!
Kom på en grej till man kan kika på och det är styrstopparna! Kolla om det finns märken i dem eller om dom är av eller sönderbrutna. Är dom skadade har hojen antagligen varit omkull! Kanske inte är det viktigaste man ska kika på om man letar cross då dom flesta crossförare kör ikull lite nu och då men för alla andra typer av hojar!

Author:  RunkiZ [ Tue 13 Oct 2009, 16:40 ]
Post subject: 

Svinglager och stötdämpar länkage bak kan också vara en sak att kontrollera.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/