Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Köpa begagnad hoj
PostPosted: Tue 13 Oct 2009, 09:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Eftersom cross intresset har ökat på denna kobbe ganska mycket och det är många som funderar på att skaffa sig en hoj.
så slänger jag upp denna guide som jag hittade på nätet och hoppas att någon har nytta av den!

Om ni klistrar den eller inte är upp till er men jag tyckte att den verkar rätt så bra för den som vet absolut nada!

Köpa begagnad hoj

Här följer några tips på hur du besiktigar en begagnad hoj.


1: Kolla först det allmänna skicket, ser hojen sliten ut, finns det stora märken/bulor efter vurpor på hojen.
Mest kosmetiska skäl för att avgöra ifall priset känns rätt,
men en stor vurpa kan ju ha medfört andra skador på cykeln oxå.

2: Testa att hjullagren är hela genom att ta tag i fälgen och vicka
fram och tillbaka med ganska mycket kraft, det ska inte glappa.

3: Kolla styrlagret genom att sätta dig på hojen,
bromsa med frambromsen samtidigt som du gungar med hojen,
ska inte glappa vid styrhuvudet.

4:
Kolla att hojen spårar, d.v.s fram och bakhjul är i linje.
Sätt dig på huk en bit bakom hojen och be någon hålla i hojen under tiden.

5: Kolla skicket på slitagedelar som bromsbelägg, däck och drivpaket.
Inget problem ifall de är slut bara att det kostar att byta dessa.
Viktigast är att motor och chassi är helt.

6: När hojen är varmkörd, gasa långsamt genom hela varvtalsregistret,
motorn ska gå jämnt vid alla varvtal.

7: Gasa ungefär 1/3 och håll jämn gas en stund,
motorn ska varken öka eller minska i varv när du håller gasen still.

8: Lyssna ifall det rasslar från motorn på ett sätt att något verkar trasigt,
ventilerna hörs säkert och är inget att oroa sig för.

9: Stäng av motorn. Starta motorn igen,
ska hoppa igång utan större problem ifall den är varmkörd (svårare ifall den kanske inte hunnit bli riktigt varm).

10: Starta motorn och testa att det elektriska som hel/halvljus,
bakljus/bromsljus, tuta, blinkers (ifall det finns) fungerar.

11: Vid provkörning, ska alla växlarna gå i utan problem.

12: När du startar, ge lite varv och släpp ut kopplingen långsamt,
det ska inte hugga tvärt då annars är lamellerna slut.
Provbromsa i låg fart för att känna hur/om bromsarna tar.

13: Gunga medans du kör hojen för att testa fjädringen
(kanske svårt ifall man inte har några referenser får vad som är bra).
Hojen ska gå bra rakt fram och svänga lika bra åt både höger och vänster.

14: Stanna och låt motorn gå ett tag på tomgång, motorn ska gå jämnt.

15: Stäng av motorn.

16: Kolla att framgaffeln inte läcker olja.

17: Kolla ifall det syns spår efter oljeläckage när du haft motorn igång.

18: Kolla att vattennivån i kylaren är korrekt efter provkörningen samt ifall du kan se några spår av läckage
(se upp att du inte bränner dig när du skruvar av kylarlocket).

19: Skruva bort sadeln, kolla att ramen är hel
(inga svetsfogar som släppt).
Ser det rent ut och är luftfiltret nytvättat/inoljat?

Infon är tagen från www.soe.se


Cheers, Ruffe 8)

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Oct 2009, 12:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Bra instruktioner!
Kom på en grej till man kan kika på och det är styrstopparna! Kolla om det finns märken i dem eller om dom är av eller sönderbrutna. Är dom skadade har hojen antagligen varit omkull! Kanske inte är det viktigaste man ska kika på om man letar cross då dom flesta crossförare kör ikull lite nu och då men för alla andra typer av hojar!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Oct 2009, 16:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Svinglager och stötdämpar länkage bak kan också vara en sak att kontrollera.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group