Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 10:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Köpa kross? Vad? 2/4 t?
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 10:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Jo hej jo!!

Man börjar ju få sjukt mycket kross sug.. :roll: Båda min bröder har o de är ju för jäkla roligt o köra.. Så man måste väll börja leta lite..

Men kan ni som är lite erfarna inom det ge mig lite tips?

Vad rekomenderas riktigt som en första? Jag kan säga att yamaha skulle jag kunna ha.. Men vad ska man kika efter ? 125cc? 250? 2 takt eller 4 takt?

Men tipsa mig lite nu då 8)

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 11:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
jag skulle rekomendera 4-takt, för dom drar mindre bensin och du behöver ej ha oljeblandat och du behöver inte skruva på dom så mycket heller.
topfarten e det ingen skillnad på men 2-takt e lite piggare p.g.a. högre varv och det e det som orsakar att dom drar mer bensin.

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 11:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
kennis wrote:
jag skulle rekomendera 4-takt, för dom drar mindre bensin och du behöver ej ha oljeblandat och du behöver inte skruva på dom så mycket heller.
topfarten e det ingen skillnad på men 2-takt e lite piggare p.g.a. högre varv och det e det som orsakar att dom drar mer bensin.


4 takt har väll högre vrid dom också? Som kan vara en fördel om man ska köra i terräng, 2 takt är väll bra då man kör på bana o ska ha lite mera fart också efter som dom varvar mera också..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 11:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Dawson wrote:
kennis wrote:
jag skulle rekomendera 4-takt, för dom drar mindre bensin och du behöver ej ha oljeblandat och du behöver inte skruva på dom så mycket heller.
topfarten e det ingen skillnad på men 2-takt e lite piggare p.g.a. högre varv och det e det som orsakar att dom drar mer bensin.


4 takt har väll högre vrid dom också? Som kan vara en fördel om man ska köra i terräng, 2 takt är väll bra då man kör på bana o ska ha lite mera fart också efter som dom varvar mera också..

yep det är sant, och detta avrundar vi till att 4-takt e bäst :wink: :D

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 12:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
i ditt fall skulle jag välja 250 4-takt..

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 12:15 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
Tja,

Jag sku vilja tipsa dig lite här efter min egna erfarenheter. Har testat en hel
del olika 2 takt och 4 takt.

Båda 2takt och 4t är ju roliga på lite olika sätt. Jag gillar starkt en pigg 250 2t framför en tex 426 4t.

Ska du ha crossen för bana eller skog så är det ju oxå skillnad, en 125a 2t kan vara kul på bana men e ganska tråkig i skogen.
Pga lågt vrid o kräver en massa varv och mycke jobb med kopplingen osv.

2t är lätt o underhålla och oftast billgare än 4t att fixa om något går i bitar vilket det gör för eller senare .


mvh rObba


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 12:35 
Offline
Besökare

Joined: Tue 21 Aug 2007, 16:24
Posts: 41
kennis wrote:
jag skulle rekomendera 4-takt, för dom drar mindre bensin och du behöver ej ha oljeblandat och du behöver inte skruva på dom så mycket heller.
topfarten e det ingen skillnad på men 2-takt e lite piggare p.g.a. högre varv och det e det som orsakar att dom drar mer bensin.



har nog int märkt att 2-takt är piggare varken i skogen eller sand gropen när vi körde igår.. visst 2-takten varva mera men 4-takten körde bara på halv gas så kom man om 2-taktarna som låg på full gas.. skulle däremot föreslå att du dawson köper en 4-takt precis som jag på grund av vår kropps byggnad :lol: om du vill så kan du ringa mig så får du i allafall prova en 4-takt så vet du hur de känns :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 14:28 
Offline
Besökare

Joined: Sat 09 May 2009, 19:06
Posts: 31
Location: Hland
125 2-t roligare att köra och bra första hoj


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 14:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Den här tråden kan göras hur lång som helst.
Det är vad som passar dig bäst helt enkelt som avgör.. Svårt för oss andra att säga. Men en 125 kan du lägga ner direkt Dawson!

Jag tycker du ska satsa på en 4-takt med mera vrid osv. En 4-takt är snäll att ha att göras med om man är nybörjare. En 2-takt varvar och sliter och spelar bara f*n om man inte är van!

Satsa på en 250 - 450 4-takt. Sen är det upp till dig att avgöra vilket som passar dig bäst men tror som sagt att 125cc blir för litet.

Jag har själv testat det mesta snart:
Yamaha PW 50cc 4-t
Honda CR 125cc 2-t
Yamaha YZ 250cc 2-t
Honda CRF 450cc 4-t
Yamaha YZF 426cc 4-t
och nu till slut en Kawasaki KXF 250cc 4-t
och kommit fram till att 250 4-takt är det bästa för mig pga. storleken och funkar helt klart bäst eftersom jag bara kör bana typ.

Jag tycker du ska fara och köra Pampas 426a!
Roliga, sköna och lättskruvade grejer : )
Go for it!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 22:12 
Offline
Medlem

Joined: Mon 23 Jul 2007, 13:07
Posts: 86
kennis toppfarten spelar ingen roll man kör aldrig fullt i högsta växeln på en bana.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 23:41 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
wikström wrote:
kennis toppfarten spelar ingen roll man kör aldrig fullt i högsta växeln på en bana.
jo det förstår jag men jag bara säger ifall han undrar :wink:

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 23:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Okej.. Vi ska se hur mycket sponrings de kommer på kontot nu när de är lönetider så ska vi se vad som händer 8)

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 11:01 
Offline
Besökare

Joined: Sat 09 May 2009, 19:06
Posts: 31
Location: Hland
BuuMi wrote:
Den här tråden kan göras hur lång som helst.
Det är vad som passar dig bäst helt enkelt som avgör.. Svårt för oss andra att säga. Men en 125 kan du lägga ner direkt Dawson!

Jag tycker du ska satsa på en 4-takt med mera vrid osv. En 4-takt är snäll att ha att göras med om man är nybörjare. En 2-takt varvar och sliter och spelar bara f*n om man inte är van!

Satsa på en 250 - 450 4-takt. Sen är det upp till dig att avgöra vilket som passar dig bäst men tror som sagt att 125cc blir för litet.

Jag har själv testat det mesta snart:
Yamaha PW 50cc 4-t
Honda CR 125cc 2-t
Yamaha YZ 250cc 2-t
Honda CRF 450cc 4-t
Yamaha YZF 426cc 4-t
och nu till slut en Kawasaki KXF 250cc 4-t
och kommit fram till att 250 4-takt är det bästa för mig pga. storleken och funkar helt klart bäst eftersom jag bara kör bana typ.

Jag tycker du ska fara och köra Pampas 426a!
Roliga, sköna och lättskruvade grejer : )
Go for it!



jag hade en 125 2-t som första va den 2a hojen jag körde och den 1a va en orginal pv :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 16:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Quote:
jag hade en 125 2-t som första va den 2a hojen jag körde och den 1a va en orginal pv :P


förstod typ ingenting av som stod där..

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 16:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Ska man inga tänka lite på sin egen vikt när man ska köpa cross? jag menar att inga tror jag att motorn på en 125:a skulle må så bra om en klump som mig satt sig på den o drog iväg..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 16:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Dawson wrote:
Ska man inga tänka lite på sin egen vikt när man ska köpa cross? jag menar att inga tror jag att motorn på en 125:a skulle må så bra om en klump som mig satt sig på den o drog iväg..

därför skrev jag att du skulle satsa på en 250-450cc hoj ;)
sen är det ju upp till dig vilken som du tycker passar dig bäst.

kanske en Yamaha WRF 400? enduro hoj kanske skulle va din grej?
eller ktm exc 250 eller 450?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 17:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
köp pampas cross som är till salu, så kan han köpa min cbr :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jun 2009, 17:15 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
StewOo wrote:
köp pampas cross som är till salu, så kan han köpa min cbr :)

far och testkör den skulle jag säga. gillar du den så köp den för det är fina hojar (Y) : )

den är nog i ganska så rätt storlek säkert också för dig!
go go :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Jun 2009, 23:15 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Dawson, du har PM.

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Oct 2009, 19:39 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Vill man bara leka lite så är en fiddy dj_vligt kul märkte jag, köpte en liten dirt bike åt grabben min o en fiddy åt mig.
Jag kände mig som 15 igen :)


Image

Dom här bromsarna tog bra, fick mig o åka på frahjulet hängandes över styret :)

Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group