Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 19:02

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Mar 2005, 17:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vi måste få lite fart på mopedsidan här på motorportalen.
Nu sprider vi bland alla mopedkillar att här på motorportalen kan man skriva allt
man vill om mopedfrågor och kanske få ett svar. Kan du ge ett svar på någon fråga
så tveka inte att svara.
Nu rockar vi fett här
:D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Mar 2005, 18:53 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Helt rätt!
Snart får vi väl dela in moped forumet i Scooters och PV med underforum; teknik och köregenskaper :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Mar 2005, 19:34 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Det är väl bara för någon att skriva en tutorial på hur man får sin PV att gå 70 knyck i nerförsbacke, hemlängtan o en pressande urinblåsa så flockas alla i moppeavdelningen!

Min tutorial är (ta den med en nypa salt nu)

1. Skaffa crossdämp, för fint ljud o extra klös
2. skaffa 50 "bytta" som alla kalla det :D
3. 4" bakdäck
4. Plana av en par milli av toppen hemma i garaget med lite finare sandpapper o en glasskiva under.
5. Välj en extra fuktig sommarnatt o en lämpligt brant nerförsbacke and off you go!

I nödfall: Montera glädjemätare o funkar inte det så kan du alltid ljuga för polarna.. Vad man inte vet lider man inte av.

Har aldrig ägt en moppe själv men har för mig att detta var "plan of attack" då det begav sig i högstadiet iaf. Sen fanns de alltid de som var värre o körde 80 kubiks saker o t.o.m. 125. Men det kommer i edvards avancerade överkurs senare i del 2 i denna artikelserie.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2005, 01:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Du glömde att nämna att man ska krassa om den också. Gjorde jag och min stackars Monkey gick hela 7 km/h mera!!!! Då gick det undan av bara tusans nerför Knutsbodabrinken ska ni veta! 55 knyck i medvind!!! B)

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2005, 01:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+13 Mar 2005, 01:25 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 13 Mar 2005, 01:25 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Du glömde att nämna att man ska krassa om den också. Gjorde jag och min stackars Monkey gick hela 7 km/h mera!!!! Då gick det undan av bara tusans nerför Knutsbodabrinken ska ni veta! 55 knyck i medvind!!! B) [/quote]
Ah förståss.. krassa om för toppfart kan du göra ocskå. men då gäller det att börja pina redan från bläckfiskrondellen o satsa på toppfartnotering i ingbybacken. Dock får man snabbt fara hem o krassa om för köra-på-bakhjulet-körning sedan så att homisarna vid rökka inte märker. Extrem vMax krassning sätter sina spår på accet o orket på ettan :)

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2005, 11:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Idag köper man en eu moped som kör fortare som original bara genom att byta en bricka än era super trimmade mopeder. Tänk vad tiden går.
När jag körde moped var en 80cc honda motor en önskan på mopeden för att få fart på den. Idag går väl killarna och vill ha en 600cc motor på mopeden eller.......
:D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2005, 13:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tiden som man kör moped är kort för snart började flickor och bilar med häftiga motorer
att hägra men bilarna fick man inte någon fart på så när man blev 20 så köpte jag min första
motorcykel, en 500cc och nu blev det fart på vägen. Följande år var det 1000cc som gällde.
Har man börjat tycka om fordon på 2 hjul så går det aldrig ur hur gammal man än blir.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2005, 21:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Mr X+13 Mar 2005, 13:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 13 Mar 2005, 13:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Tiden som man kör moped är kort för snart började flickor och bilar med häftiga motorer
att hägra men bilarna fick man inte någon fart på så när man blev 20 så köpte jag min första
motorcykel, en 500cc och nu blev det fart på vägen. Följande år var det 1000cc som gällde.
Har man börjat tycka om fordon på 2 hjul så går det aldrig ur hur gammal man än blir. [/quote]
Har kommit till insikt att det är bäst att hålla sig borta från snabba saker på 2 hjul. Slutar bara på ett sätt förr eller senare. Jag skule bara köra ihjäl mig :) Meen. det är ju kul som f-n när man väl får möjlighet att fara ut o åka. Accelerationen är helt vansinnig.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Mar 2005, 22:21 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Haha! :D Ni rockar ju fett här! Fortsätt berätta om era moped äventyr! B)

Jag själv har en pv...åtgjort är precis det som Edvard sa.
1.crossdämp
2. krassad
3.planad topp
4. och en pulad 50 "bytta" med kolfiberläppar

Går hyffsat men alltsammans börjar bli lite slitet...

Jag skulle behöva lite nya delar..så om det är nogon som har delar till en pv som bara ligger å skräpar ner..så hör gärna av er.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Mar 2005, 12:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-edvard+13 Mar 2005, 21:57 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 13 Mar 2005, 21:57 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Jag skule bara köra ihjäl mig :) Meen. det är ju kul som f-n när man väl får möjlighet att fara ut o åka. Accelerationen är helt vansinnig.[/quote]

Det konstiga är att dom flesta svarar att dom skulle köra ihjäl sig men då har man inte fattat vad det hela går ut på. Köra med förstånd, köra med huvudet, köra med känsla. När man är ute och kör så njut av känslan att vara fri och känn alla lukter i naturen när du är ute och kör. En bil med många hästkrafter kan man missbruka lika som en motorcykel. Visst är man mindre skyddad på en motorcykel och man måste köra mera med förståndet men njutningen är dubbelt upp. Mindre skyddad är man på en moped så där måste man tänka på att störst går alltid först. OBS man lever bara en gång.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Mar 2005, 15:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En liten historia när jag var ung.

När jag körde min trimmade moped en dag. Vi var ett gäng på 6-7 mopeder.
Jag låg sist av alla och tänkte nu jäklar ska jag ta dom så jag började min omkörning.
Jag tog en efter en och när jag körde om den som låg först måste jag titta bak för att känna
min triumf av att ha kört om alla. Jag kände hur stolt jag var som hade den snabbaste mopeden, ha ha där fick dom. I nästa stund kände jag hur vägen började hoppa under mig.
När jag tittat fram så var jag på väg rakt ner i diket, rakt i en brotrumma. Pang och allt blir tyst. Min moped i bitar och jag ligger 10 meter längre bort mellan två stora stenar med mitt huvud 2 centimeter från den ena stenen ….. så kör med förstånd för man lever bara en gång. Tuffa killar kan gråta. Man behöver inte en motorcykel med 165hk för att det ska gå åt skogen. En moped räcker för att det ska sluta illa när man kör utan förstånd.
:ph34r:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Mar 2005, 16:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt rätt Mr X... många glömmer även att förståndet kommer med åldern, oftast. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 23:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
niklas_a wrote:
Haha! :D Ni rockar ju fett här! Fortsätt berätta om era moped äventyr! B)

Jag själv har en pv...åtgjort är precis det som Edvard sa.
1.crossdämp
2. krassad
3.planad topp
4. och en pulad 50 "bytta" med kolfiberläppar

Går hyffsat men alltsammans börjar bli lite slitet...

Jag skulle behöva lite nya delar..så om det är nogon som har delar till en pv som bara ligger å skräpar ner..så hör gärna av er.


Jag har en helt ombyggd pv som är ramsänkt o sånt som är komplett sen har jag en tom ram med papper på ! o en massa delar till pv. :wink:

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 10:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Feb 2005, 18:05
Posts: 372
Borde leta fram lite pics på min PV som jag körde med, den var jag riktigt nöjd över iaf. Hade 50 "bytta" på den med crossdämp och 4" bakdäck, som de flesta andra :) Dock var jag nog ensam i mitt "gäng" med att polera den och tvätta, sen så fick jag ju mera cash när jag sålde den än de andra också.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Sep 2006, 14:18 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
mathias wrote:
Borde leta fram lite pics på min PV som jag körde med, den var jag riktigt nöjd över iaf. Hade 50 "bytta" på den med crossdämp och 4" bakdäck, som de flesta andra :) Dock var jag nog ensam i mitt "gäng" med att polera den och tvätta, sen så fick jag ju mera cash när jag sålde den än de andra också.


jah man brukar juh få mera pengar om mna har grejjerna i skick ;)

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 13:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Om vi nu är inne på moppeminnen så minns jag smärtsamt när en gammalgubbmoppe jag hade värmenöp i typ 80knyck och jag åkte med dom ädlare delarna rakt in i tanken :evil: jävlar vad det kändes

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group