Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Köpa Scooter - Vad tänka på?
PostPosted: Thu 22 May 2008, 07:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
Funderar på att skaffa en scooter i stället för att ha flera bilar. Finns det några scooterägare här som vet vad man ska tänka på vid köp? Nytt eller begagnat? Vilka märken? osv Det handlar om en scooter i bra skick som man inte ska mecka på eftersom jag inte vill ha olja på mina kontorsfingrar :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa Scooter - Vad tänka på?
PostPosted: Thu 22 May 2008, 08:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
ElvisAhlgren wrote:
Funderar på att skaffa en scooter i stället för att ha flera bilar. Finns det några scooterägare här som vet vad man ska tänka på vid köp? Nytt eller begagnat? Vilka märken? osv Det handlar om en scooter i bra skick som man inte ska mecka på eftersom jag inte vill ha olja på mina kontorsfingrar :)


Av forumvalet att döma är det alltså en mopedscooter du är ute efter? Du skriver ju uttryckligen inte det, så rätta mig om jag har fel.

Jag och min mor ägde en Piaggio Free tillsammans i ett antal år (som mest jag brukade, samt pappa och bror). Den hade en GIGANTISK vindruta (alla som sett mig susa runt på den kan intyga det) vilket gjorde att man som tonåring kände sig otroligt muppig och utstött. Dock måste jag säga att den var väldigt uppskattad då den gav ett grymt skydd mot vind och regn och kyla. Enda problemet var att jag hade för långa ben, så mina knän hamnade precis i glipan mellan styre och "ben"-kåpan, vilket ledde till att de fick jättekallt. Annars var det väldigt skönt att köra den.

Så, skulle jag äga en scooter i dagsläget (oavsett moped eller mc) skulle jag försöka satsa på en stor vindruta av bekvämlighetsskäl. När det regnar i mängder och man kommer fram praktiskt taget torr är man väldigt glad att man har den. :lol:

Utöver det vet jag inte om jag har så mycket att komma med. Skulle avråda från nytt, för som vi alla vet (?) så är det dyraste man kan göra att köpa motorfordon nya. De faller ju i värde som ett träd första 10 metrarna.

En begagnad scooter med kanske ett år på nacken, med en gigantisk vindruta och dubbla backspeglar, där har du något! 8)

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008, 09:07 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
Japp mopedskoter av något slag. Inte snöskoter i alla fall :lol: 50 eller 125 cc Elvarianter är också intressanta men jag antar att de också är dyrare.

Jaså vindruta är bra... Ja det är väl bekvämt förstås. Inget krav dock.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008, 10:20 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
ElvisAhlgren wrote:
Japp mopedskoter av något slag. Inte snöskoter i alla fall :lol: 50 eller 125 cc Elvarianter är också intressanta men jag antar att de också är dyrare.

Jaså vindruta är bra... Ja det är väl bekvämt förstås. Inget krav dock.


El Scooter känner en som har en haha mycket rolig att köra :) den är juh till salu med :wink:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008, 10:56 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
El borde det egentligen vara. Jag ringde på en i går (samma?) men priset var 1.500,- och nya batterier skulle gå på 600,- (4 x 150,-) och då kan man väl lika gärna köpa något nytt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008, 10:59 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
ElvisAhlgren wrote:
El borde det egentligen vara. Jag ringde på en i går (samma?) men priset var 1.500,- och nya batterier skulle gå på 600,- (4 x 150,-) och då kan man väl lika gärna köpa något nytt.

Hittade en stilig scooter som skulle passa in på din stil på marknaden.Begagnad. Det viktigaste där är att veta att servicarna är gjorda som de ska.
http://www.marknaden.ax/object.con?id=16763
Annars är denna som verkar ny och nästintill okörd, lite Suzuki Love stil över dem.Dvs sniken och nästintill ful :roll: :
http://www.marknaden.ax/object.con?id=17119
Skulle dock välja Aprilian eftersom den är av kändare märke om jag skulle välja någon av de här två. Samt det snygga gamla scooter stuket

Andrahandsvärdet på en elscooter är nog inget bra då folk inte är intresserade av dem och nackdelen med dem är att du inte bara kan vika in på en mack då elen börjar ta slut och fylla på.
Hellre en moppe som går på soppa och du kan åka vart du vill med en extra bensinkagge med om så behövs.
Själv ska jag "ärva" sonens scooter och börja använda den har jag tänkt till och från jobb då det blir betydligt billigare bensinkostnader samt försäkringar per år.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008, 21:42 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Wed 11 Apr 2007, 22:28
Posts: 120
Location: Mariehamn
Vet om en slitter ny el scoter som kanske är tillsalu.. Fortfarande inplastad.. Skicka pm om du är intresseard så ska vi se va det blir :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 May 2008, 14:21 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
Låter intressant om priset och modellen är okej... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 27 Jul 2008, 19:00 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 05 Jul 2007, 09:15
Posts: 44
Location: Söderby, Lemland
Kör: Vespa LX 150 ie
Till sist blev det en splirrans ny Yamaha Neos från Jussis Motor för 2.000 spänn. Begagnatpriserna var inte speciellt bra så man kunde lika bra lägga på en femhundring och få 2 års garanti och en skinande repfri kvalitetsmoppe. Visst finns det billigare men vad spelar det för roll om 100 år.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group