Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kriget mot mopedismen
PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 11:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag tycker vi kan ta del av det här på vårt forum.
Hoppas Danne eller tidningen inte tycker illa för att jag lägger ut allt här. :D

Källa: Ålandstidningen 11.12.06

Kriget mot mopedismen

USA:s president George W. Bush som driver ”kriget mot terrorismen” har av sina motståndare beskyllts för, att i sin iver att bekämpa terrorismen, snarare uppmuntra den genom att reta upp den muslimska världens extremister och elda under terrorismen istället för att svalka av den.

”Våld föder våld” är devisen och visst måste man, oavsett vad man tycker om Bush, ge belackarna delvis rätt. Ett annat, betydligt mindre våldsamt men dock - relativt sett - ”krig” som blossar upp med jämna mellanrum t.o.m. på fredens
öar – Åland, är det mot mopedismen. Vad parallellen är återkommer jag till.
Vuxenvärlden sätter pannan i veck och drar djupa suckar över dessa förtappade glopar som inte har bättre förstånd än att de trimmar sin moped och kör runt utan lyktor och i avsaknad av ljuddämpare. Man ropar på krafttag i form av hårdare tag från polisens sida, besiktning, moppekörkort m.m.
Förstår oro
Det ska till en början sägas att visst förstår man oron från vissa, t.ex. en journalist på en av lokaltidningarna häromdagen, som i sin roll som förälder oroade sig att dottern skulle bli påkörd av en mopedist. En trimmad moped utgör inte bara en risk för chauffören själv utan också för medtrafikanter, särskilt den lätta trafiken.
Jag tycker dock att den generella katastrofala oron som man visar inför problemet ”trimmade mopeder” ibland kan vara lätt överdriven. Jag tror många
idag vuxna tidigare ”mopedmarodörer” känner igen sig i den debatt som just nu pågår. Det måste trots allt finnas grövre brottslingar att prioritera i dessa tider när knarket flödar fritt och banken rånas. Dessutom; inget ont som det inte kommer något gott av, de som mekar på mopeden utvecklar ofta ett tekniskt intresse och studerar sedan vidare inom något tekniskt yrke och jobbar sedan inom det. Dessa ungdomar gör ju inget illa medans dom skruvar på mopeden, det kunde väl vara värre?

Hjälper inte
Jag tror inte att besiktning hjälper, annat än på ett byråkratiskt-statistiskt plan. På de flesta dagens mopedmodeller är det väldigt lätt att trimma av och på. Mopeden är ”trimmad” när den tillverkas, sen stryps den på ett eller annat sätt, ofta så att gången blir sämre t.o.m. så att man måste ta bort strypningen för att mopeden ska gå bra eller överhuvudtaget. Förr krävdes det både pengar och kunskap för att trimma, det
var ett relativt stort ingrepp, så är det inte idag. Det ska samtidigt sägas att det är i huvudsak föräldrarnas ansvar hur barnens mopeder är utrustade, även om det inte är så lätt att ha koll när trimningen kan döljas elektroniskt m.m., lampor och bromsar kan man däremot kolla.
Däremot kunde mer undervisning vara ett bra grepp, i den mån det fastnar skadar det inte med mer trafikkunskap för dessa ystra nya trafikanter. Frågan är sedan om man inte skulle lätta upp bestämmelserna och tillåta mopederna gå 70 km/h som de flesta ändå går efter att de s.k. EU-mopederna börjat säljas.

Skapar upptrappning
Jag lovade återkommer till parallellen Bush. Jag tror att man genom att jaga, ta fast och straffa hårt skapar en upptrappning där problemet eskalerar istället för att lösas. Polisen borde försöka få tillstånd en dialog med ungdomarna, istället för att vara i ständig konflikt borde man försöka uppnå ömsesidig respekt. I slutet på 1980-talet fanns det en polis på Åland, vi kan kalla honom Bjarne, som gjorde just detta. Han for runt till ungdomsgårdarna och pratade med de mopedburna ungdomarna och förklarade hur viktigt det är att man syns i trafiken och att man har tillräckliga bromsar, att man inte kör utan ljuddämpare och stör omgivningen. Han tog inte fast alla som hade en kugge mer på framkrassen bara mopeden i övrigt var i skick. Det är inte hela världen om mopeden går lite fortare än avsett, det viktiga är att belysning, bromsar och ljuddämpning är i skick, det var Bjarnes devis. Försök alltså sluta fred och avsluta ”kriget mot mopedismen” som i själva verket skapar mer problem.

Danne Sundman
15 år för 18 år sedan

11.12.2006

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 15:50 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Jag håller med Danne S! Hetsjakten mot mopedisterna är inte bra på något sätt. Man ser mer och mer mopedister som kommer som galningar med blåljus i nacken. Det går väldigt fort fram på gång och cykel banor och poliserna efter, det är också en fara för medtrafikanter. Hur ska en cyklist kunna väja för en polisbil modell skåp som kommer i möte på en lite gång och cykelbana? Det hände här om kvällen utanför ålands lyceeum, men tur var så fanns det gott om plats där. Så utbilda istället för hetsa!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 08:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
det ända polisen gör är att jaga oss mopedister och käka rökka-korv...

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group