Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 15:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Mopedolyckor ökade kraftigt
PostPosted: Sun 15 Oct 2006, 18:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nyan Söndag 15.10.2006

Mopedolyckor ökade kraftigt
Sämre trafikutbildning för mopedister efter lagändring

NYHETER. Mopedolyckorna ökade med 52 procent förra året och på två år har olyckorna med mopedister inblandade nästan tredubblats.
Det är betydligt mer än i förhållande till det ökande antalet mopeder.
Samtidigt har politikerna försämrat utbildningen av de unga mopedförarna.

Det är siffror från Ålands Ömsesidiga försäkringsbolag, Öms, som uppvisar den dystra statistiken. De bygger på rapporterade skador till försäkringsbolaget och är således inte heltäckande. I verkligheten sker betydligt fler olyckor.
– Det köps allt fler nya mopeder som kostar 1.000-4.000 euro och många tecknar helförsäkring. På det sättet kommer vi i kontakt med mopedisterna när de gör skadeanmälan, säger skadereglerare Stefan Karlsson, vid Ömsen.
Polisen har inte statistik tillgänglig, men kommissarie Eva Fellman har känslan av att mopedolyckorna ökat.
– Kollisioner mellan mopeder och bilar har ökat, men det är förstås inte den mängd olyckor som försäkringsbolaget anger. Många olyckor kommer inte till vår kännedom, utan bara de svårare fallen och sådana som är oklara

Ändrade lagen
För ett par år sedan ändrade politikerna i lagtinget lagen så att det inte längre är obligatoriskt att gå en kurs innan man får mopedkörkort, eller förarbevis för moped, som det hette då. Kursen, ordnad i skolans regi, reducerades till att 15-åringarna själva läser in teori och sedan avlägger ett prov på Motorfordonsbyrån för att få ett mopedkörkort.
Redan innan lagändringen kunde ungdomarna gå förbi mopedkursen och ändå skaffa sig rätt att köra moped genom att läsa in teori och avlägga ett prov för traktorkörkort.

Synd att det lagts ner
Kommissarie Eva Fellman var en av dem som höll föreläsningar på kvällskurser som ordnades av högstadieskolorna i Mariehamn.
– Det är synd att det lagts ner. All information är bra information, men samtidigt förstår jag att skolorna inte har möjlighet att genomföra kurserna när de inte är obligatoriska.
Vad skall man ha istället?
– Det bästa skulle vara att fortsätta med skolorna, åtminstone på frivillig bas, säger Eva Fellman.

Bättre utbildning
Vid försäkringsbolaget skulle man gärna se en bättre utbildning.
– När man ser att singelolyckorna ökat så pass mycket och vet att många är omkullkörningar, så kanske teoriprovet kunde kompletteras med lite praktiska övningar och ha prov i det också, säger Stefan Karlsson.
Men trafikinspektör Bengt Karlsson vid Motorfordonsbyrån tror inte det är skickligheten som brister.
– De flesta behärskar nog mopeden om de skulle göra ett prov. Det beror istället på att säkerhetsmarginalerna krymper, man går över sina gränser. Det är en allmän trend idag som gäller all körning. Man har fel inställning och attityder.
De ökade antalet olyckor tror Eva Fellman beror på attitydproblem.
– Mopederna är ju större och synligare mot tidigare när Monkeyhondorna for som vesslor överallt. Folk är väl mera ouppmärksamma och mera stressande och tar inte lika mycket hänsyn. Då sker också olyckor, man chansar mera.

Lätta trimma
De nya EU-mopederna är i de flesta fall betydligt bättre än de gamla mopederna. De flesta har skivbromsar och en del till och med låsningsfria abs-bromsar. Men de är också lätta att trimma.
Konsekvenserna att åka fast för trimmad moped blir tuffa. Man får bara köra 45 km/h med EU-mopparna, men har strypningen tagits bort och man kan köra över 65 km/h med den, klassas den som lätt motorcykel. Det blir då böter för olovlig körning, körförbud en månad, försäkringsbolaget meddelas som skickar en tilläggsräkning och detsamma gör skattebyrån när de fått besked om att det inte betalats rätt fordonsskatt.

Tar inte ansvar
Men allvarligast är att ungdomarna utsätter sig själva och andra för fara. Alla föräldrar verkar inte heller ta sitt ansvar för sina barn.
– De är ändå ansvariga för sina omyndiga ungdomar. De får verkligen inte hjälpa till få mopederna trimmade, men många föräldrar har ingen vetskap om vad ungdomarna gjort med sina mopeder, menar Eva Fellman
Just nu omarbetas vägtrafiklagen i lagtinget, men skärpta bestämmelser för mopederna är inte aktuella. Istället skall fler mopeder ut på vägarna, i trafiken, bland bilisterna.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group