Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 11:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Nov 2005, 19:00 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Hejsan
Jag tänkte visa lite bilder över ett simpelt bygge jag gör i en 200sx. Inte min bil, men känner mig lite skyldig att sätta fart på projekttråden. Och när man ändå är så slö å förkyld i kväll så kan man ha lite pyssel för sig. Någon fotograf är jag inte iaf:) Så över till komponenterna och bygget...

Det som monteras i trunken är följande prylar:
12" från rockford fostgate, P112S4
slutsteg till basen är ett rockford fostgate RF2002
och sedan är de två 8" koaxialer(triaxialer om man ska vara exakt) från pioneer.
De skall senare drivas av ett audiostudiosteg om jag kommer ihåg rätt. Kanske vill se lite bilder? Men måste varna att jag är ej van att bygga och ta bilder samtidigt..

Bild på trunken som den såg ut från början:
Image

Här har man en aning om hur man skall bygga:
Image

Här fixar man till en mall så man kan laga baffeln, hade inte tillräcklig stor kartonbit så fick använda limpistol och en bit extra
Image

Test av baffeln mot hjulhuset, godkänt?
Image

Slutligen vågar man limma på baffeln, ah! hatar lim då de måste torka... HAHA föresten så är det visst en plastpåse som skymtas i hörnet av bilden:)
Image

Så nu har man fixat till kanten på baffeln och fräst ut hål för högtalaren, samt börja spackla upp högtalarvinklingarna. Men vad använder Lasse för spackel?
Image

Stegen är tänkta att sitta på var sin sida om basen infällda i lådor, men aldrig kan man vara utan problem. Steget går inte dit! nåja när jag frisknar till så får jag ta tag i saken.
Image

Så här ser lådan ut hittils, inte mycket mera att säga än att här använder jag vanligt spackel utanpå mitt special..
Image

Såja allt som hänt hittils varit lite slö med byggande men de skall väl förhoppningsvis vara klart till nästa vecka. Det som är illa är att jag skall försöka klä med biltema-tyg å de brukar ju vara knepigt:)

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Nov 2005, 20:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
:clap: Roligt att följa ljudbygget steg för steg

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Nov 2005, 21:34 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Jag kommer nog att lägga in mer bilder på byggandet senare. Kanske tom att man kanske skall lägga in pojektråd om min egen installation som jag kommer göra senare i vinter...

EDIT:
inte så mycket åsikter här inte, okej men då fortsätter man bara:)

I kväll har man fixat till att steget inte gick ner i steglådan eller vad man kan kalla det det gjorde man genom att ta bort endel av högtalarlådans viktiga vägg:/ nåja om det blir för ussel vägg med 10mm på det där stället så kan jag sätta fast en bitumen bit på insidan så skall det säkert bli bättre. bild:

Image

Sedan så glömde jag plåta lite men kan få en översiktisbild över hur lådan ser ut för tillfället, inte så mycket gjort bara sågat ut hål för steginfällningen samt slipat lite på avrundningen för 8orna

Image


Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005, 17:33 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Så nu har man inte långt kvar, med själva träarbetet sen att skall det spacklas slipas å målas är en annan sak:) helhetsbild:

Image

Blir tight men då de inte skall spela någe djupt gör det inget:)


Image


//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005, 17:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31501
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du räknat på den där lådan eller är den byggd så den passar in i trunken?

(kommentarer brukar inte flöda så värst när det är lågsäsong för bilar, men nog
skulle man ju tro att motorintresserade Åland gjorde nånting på vintrarna :) )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005, 20:26 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Men tycker att här under projekt delen så skulle det vara full fart på vintern;). Alltså borde man se till att ändra på det.

Japp den är uträknad skall vara drygt 35liter. Är ju så att jag byggde den lådan först å sen har jag byggt ut den vart efter med baffeln å steglådorna. Men tror att jag får laborera med dämpull och se vad som låter bäst, men de får bli när jag har bilen här e ju inte min bil så:)

I kväll har jag föresten börjat med att måla hela lådan så den får lite skydd mot fukt och sen är det mycket lättare att klä den efteråt, men måste nog släpa fram sprutan, e ju så tråkigt att måla med pensel..
Nåja lite bilder:

Image



Image


//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31501
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra att folk bygger något. Det borde anordnas någon "snyggbygge"-tävling år
2006. ProSound??? Reggad här? Måste ju finnas nån som bygger nåt som ser
bra ut och låter bra.... och inte bara brummar och bullrar?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Dec 2005, 14:17 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Jag bygger så:) i min egen bil så har jag framsystem som är dubbelt dyrare än basen:P

EDIT
tänkte visa er hur det blev när jag klätt lådan men upl.silentwhisper har tydligen något problem
//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 14:24 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 20 May 2004, 23:49
Posts: 49
Location: Jomala City
Alltid kul att läsa om nya projekt, även om jag inte har så många kommentarer. Fortsätt skriv bara, och ta mycket bilder.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 18:04 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
japp tycker själv det är kul att glo bilder:)
inte är det någon som vet någon sida där man får tanka upp bilder å länka vidare?(när inte silentwhisper funkar nu)
har några till å i kväll skall de förhoppningsvis bli klart..

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 18:26 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 20 May 2004, 23:49
Posts: 49
Location: Jomala City
<!--QuoteBegin-Lassel+5 Dec 2005, 18:04 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Lassel @ 5 Dec 2005, 18:04 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> japp tycker själv det är kul att glo bilder:)
inte är det någon som vet någon sida där man får tanka upp bilder å länka vidare?(när inte silentwhisper funkar nu)
har några till å i kväll skall de förhoppningsvis bli klart..

//Lasse [/quote]
<a href='http://www.photobucket.com/' target='_blank'>http://www.photobucket.com/</a> vet jag att det är många som använder.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 23:49 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
så:) siltentwhisper e uppe igen:)
och nu är jag klar med installationen i bilen, för någon minut sen.

Först så klädde jag lådorna där stegen skall sitta.

Image

Och för att inte spruta in massa lim i dem så maskerade jag dem snyggt.

Image

Och sedan så hoppar jag över några steg, instalationen i bilen direckt bara!

Image

Ja här är det NÄSTAN klart glömde såklart ta en bild då alla kåpor var på plats men.

Image

Och sedan en bild i mörkret med ett lysrör liggandes framför låtan, rätt tjusigt va?

Image

Om ni undrar vad det där på vänster sida är så är det en låda för kondensator, färdigt bara att skära bort tyget runt kanterna, smidigt:) Vet att jag missat endel vid inklädningen av lådan, men är lite biltemas fel och lite mitt.

Så nu var den installationen klar.

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 00:38 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
Very nice work!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 03:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Och en liten fråga bara: Hur låter det?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 10:11 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+6 Dec 2005, 03:59 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 6 Dec 2005, 03:59 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Och en liten fråga bara: Hur låter det? [/quote]
Hum, ja nu tog jag bara och lyssna när bilen inte rulla förståss.

Basen i bilen var helt godkänd för dina pengar. Rätt bra snärt i den men i mellanåt där den får jobba mycket så blev den halvgrötig, tror det blir bättre om den får spelas in ett tag.
Ljudet i helhet så gillar jag inte högtalare bak i bilen! De är kanske bra när man har någon där bak men lite mera egoistik kan man vara? (tips) köp bättre högtalare fram än för att satsa på både bak och fram) Framsystemet är aningen svagt mot vad basen är. Både diskant och mellanregister, men framför allt diskanten. Kunde man fixat med ett kitsystem istället för koaxialarna som sitter i dörrarna nu.
Det där är intrycket jag fick, men ser man på hur mycket pengar som lagts ut så är den där basen värd sina slantar, sedan så kan man filar på alla inställningar mycket längre än vad jag orkade göra i går kväll. Men sen vill jag ha basen inspelad först.

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 10:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31501
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Åh, blev ju riktigt bra! Och snabbt blev det klart med. :)

Kanske det finns en hel hög med pers som bygger sånt här?! Är ju annars en
perfekt vintersyssla. Kanske kan vara intressant med en kompletterande snygg-
byggeljudartävling i samband med dB-dragrace/bilutställning.
Utmana ålänningarna...? :)

Jag har byggt två hela system tidigare. Ett vet jag inte var är längre då bilen är
såld (med massa praktisk engineering, typ komma åt reservhjulet fast hela
"hatchbacktrunken" va fylld med stereo) och det andra är i min andra bil på
gården (som är till salu :) bl.a. 18" Stroker)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 14:45 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
tackar så mycket för den fina kritiken:)
skojjigt att bygga praktiskt, det som är ganska hög prioritet för mig, typ en skruv skall låssas sen skall hela spektaklet gå att plocka ur:)

Jag vet inte om någon på åland som bygger så mycket billjud. Men det är klart fin vintersysselsättning. Tävla vet jag inte om jag vågar mig ut och göra, kanske. Men i den här bilen får nog ägaren avgöra det. isåfall skulle det vara något i stil med SASCA eller den finska varianten FSCA eller va den heter. Inte mycket för att spela en ton högst av alla:) finns väl en klass i dbdrag som man spelar en låt under en minut med öppna och stängda dörrar och den som spelar medeltal högst så vinner, tror så iaf.
Snacka med en från sverige som tävlar i SASCA mycket och han påstod att det fanns en på åland som tävlar där med, det är kanske någon som kan berätta mera om hur det går till?

Jag har byggt några simpla lådor till några polare och slängt in en hel del huvudenheter åt folk. Men det här är det mest avancerade bygge jag gjort åt någon annan än mig själv.

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 16:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 12:11
Posts: 236
Location: Norge
Kör: Går förtillfället ^^
Snyggt lasse!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Dec 2005, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31501
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har också hört om någon som vimlat i SASCA.

Men inte behöver det vara så stort och avancerat i början. Kanske räcker med att
samla alla ljudbyggare i samband med dB-dragrace och sedan låta publiken och
en jury välja. Sen får säkert någon blodad tand ("jaaaag kan nog bättre jag") och
det kaaaanske drar igång någon kedjereaktion. :)

Ålänningar kan om dom vill. Eller är det bara ett rykte :D

Obs! Det bygget jag nämnde så kunde man få ur reservdäcket UTAN att plocka
ur något i stereoväg. Man fällde fram baksätet och släppte en spärr så kunde allt
med vinklas in i bilen (balanserat så det inte var tungt ens). Sen var det bara att
lyfta en lucka och komma åt reservhjul och allt. Utan att stoppa musiken :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group