motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=28&t=7190
Page 1 of 2

Author:  kennis [ Thu 28 Jan 2010, 22:54 ]
Post subject:  Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Hej jo nu e det så att jag äntligen har hittat rwd och till på det en stor motor :D det e 115 hk och tyvärr en eckolig b230k med halvförgasare xP men det räcker int för mig! så det skall väll bli lite buget-trimm :P Jag köpte vovlon i sommras efter ett halft år och att jag hade kollat på 10 st. rwd bilar :shock: volvon e köpt i geta men kom från början ifrån swedala. Bilen skall väll bli en 18årsbil med ca 250hk men om budgeten tillåter hoppas jag på 300+ :D I börgan kommer jag väl fis ladda men sakta men säkert gå upp och jag skall till på det konvertera den till insprut.

Ingredienser till västanträsk volvo kompott :mrgreen:

b230f motor
Garret t25 turbo
38mm öppen dumpventil
38mm wastgate (Hks kopia)
rostfri downpipe (fabrikssvessad)
portad och möjligtvis planad 530 topp
Lh jettronic system
Svarvat svänghjul
m-stakar
trimmkamm
original bränsle pump
bortrivna och spacklade lister
säkert nåt till som jag glömmt

och som pricken på i:et så skall det va svarta plåtisar med röda bromsok :mrgreen:


men nu låter jag bilderna tala


Attachment:
File comment: skrället
namnlös.JPG
namnlös.JPG [ 41.34 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: äcklig halförgasare :P
b230k.JPG
b230k.JPG [ 65.39 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: kolla ett pussel!! :)
pussel.JPG
pussel.JPG [ 57.26 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: ännu tommare :shock:
tomt block.JPG
tomt block.JPG [ 58.06 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: offret :P
740.JPG
740.JPG [ 68.65 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: tomt :D
740 motorrum.JPG
740 motorrum.JPG [ 85.89 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: vilket system lh 2.2 el. 2.4??
databoxar.JPG
databoxar.JPG [ 60.4 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: slutt :/
lager.JPG
lager.JPG [ 54.18 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: lite upputsat :)
kolvar.JPG
kolvar.JPG [ 60.09 KiB | Viewed 13649 times ]


Attachment:
File comment: ihopplockat. såhär skall den väl ungefär se ut ;)
ihopplockat.JPG
ihopplockat.JPG [ 71.57 KiB | Viewed 13649 times ]


inget mer för denna vecka och det kommer ta ett tag innan nästa inlägg :? väntar på vevlager och trimmkamm på posten och utan vevlager kan jag int skruva vidare :(

men hej då nu ha de gött :mrgreen:

Author:  kennis [ Thu 28 Jan 2010, 22:55 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

ursäkta för bilderna :oops: får klura ut senare hur man gör :?

Author:  MickeM [ Fri 29 Jan 2010, 00:44 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

kennis wrote:
ursäkta för bilderna :oops: får klura ut senare hur man gör :?

Dom är för stora, minska ner dem bara o ladda upp o byt ut så blir dom bra. 1600 bildpunkter breda max.

Author:  Roobin [ Fri 29 Jan 2010, 01:08 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Blir säkert en rolig bil =) Men SNÄLLA skriv inte Börgat det är helt fel, skriv Börjat ist så man inte stör sej på felstavningen :wink:

Author:  Fordpappa [ Fri 29 Jan 2010, 02:28 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)

Author:  kennis [ Fri 29 Jan 2010, 09:51 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?

Author:  Fordpappa [ Fri 29 Jan 2010, 13:11 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

kennis wrote:
volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?

blocket.se eller på skrotar i swe (bildelsbasen.se)

Author:  eXter [ Fri 29 Jan 2010, 15:01 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.

Author:  Toffe10 [ Fri 29 Jan 2010, 18:36 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

eXter wrote:
530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.


Större ventiler o kanaler är de i den också, helt enkelt en bättre topp o bygga på än 530....Tänkt du köra orginal M-stakar eller eftermarknads? Volvo har ju lite problem med endel stakar när de blir lite effekt i dom speciellt B230ET, bara ett tips.

lycka till me projekte..

Author:  Klanders [ Fri 29 Jan 2010, 20:13 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

kennis wrote:
volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?


Jag har en 531 topp liggandes med orig kam.

Author:  Gozze [ Sat 30 Jan 2010, 11:43 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Fordpappa wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)


nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:

Author:  Gumzze [ Sat 30 Jan 2010, 17:40 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Quote:
nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:


Det skiljer mer än bara avgas sidan på 530 och 531, dessutom finns det ingen topp som heter 392...

Author:  Gozze [ Sat 30 Jan 2010, 18:26 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Gumzze wrote:
Quote:
nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:


Det skiljer mer än bara avgas sidan på 530 och 531, dessutom finns det ingen topp som heter 392...



hum kan ha fel men volvo har en orginal topp som satt på tex 240 har för mig att den hette så. måste väll ut och rota i högarna :lol:

Author:  Underware [ Sun 31 Jan 2010, 18:52 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

398 heter toppen som Gozze tänker på.

Author:  Nicke [ Sun 31 Jan 2010, 19:17 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

fel inloggning

Author:  kennis [ Sun 31 Jan 2010, 20:57 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

eXter wrote:
530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.
. Tack så då om det int é så mycket skillnad så tror jag jag behåller min 530:a :) skall checka sävar och se om jag hittar något värt och veta :wink:

Author:  Gumzze [ Wed 10 Feb 2010, 21:52 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Underware wrote:
398 heter toppen som Gozze tänker på.


Haha jag vet, men tyckte han skulle få tänka lite :D

Author:  kennis [ Fri 12 Feb 2010, 18:06 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

vet nån var jag kan köpa vevlager? :help: har beställt från folkracechop men jag har väntat i 5 veckor nu och inget har hänt! :(
och här på åland är det ju dyrare än att köpa en maskin och göra egna :evil: behöver ej gå fort pga att jag e borta i 2 v.
känns så jäkla dumt och just startat en tråd och det första som händer e att sakerna man har beställt aldrig kommer :lame: :x

MvH

Author:  eXter [ Fri 12 Feb 2010, 19:16 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

Har du hört med folkrace shoppen vad som har hänt? Vart beställde du? Hit eller en adress i sverige?

Author:  T-racing [ Sat 13 Feb 2010, 10:48 ]
Post subject:  Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer

kan nog ordna hem H-profil stakar, ram , vevlager och samtliga packningar. om det behövs :twisted:

MvH

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/