Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 22:54 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Hej jo nu e det så att jag äntligen har hittat rwd och till på det en stor motor :D det e 115 hk och tyvärr en eckolig b230k med halvförgasare xP men det räcker int för mig! så det skall väll bli lite buget-trimm :P Jag köpte vovlon i sommras efter ett halft år och att jag hade kollat på 10 st. rwd bilar :shock: volvon e köpt i geta men kom från början ifrån swedala. Bilen skall väll bli en 18årsbil med ca 250hk men om budgeten tillåter hoppas jag på 300+ :D I börgan kommer jag väl fis ladda men sakta men säkert gå upp och jag skall till på det konvertera den till insprut.

Ingredienser till västanträsk volvo kompott :mrgreen:

b230f motor
Garret t25 turbo
38mm öppen dumpventil
38mm wastgate (Hks kopia)
rostfri downpipe (fabrikssvessad)
portad och möjligtvis planad 530 topp
Lh jettronic system
Svarvat svänghjul
m-stakar
trimmkamm
original bränsle pump
bortrivna och spacklade lister
säkert nåt till som jag glömmt

och som pricken på i:et så skall det va svarta plåtisar med röda bromsok :mrgreen:


men nu låter jag bilderna tala


Attachment:
File comment: skrället
namnlös.JPG
namnlös.JPG [ 41.34 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: äcklig halförgasare :P
b230k.JPG
b230k.JPG [ 65.39 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: kolla ett pussel!! :)
pussel.JPG
pussel.JPG [ 57.26 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: ännu tommare :shock:
tomt block.JPG
tomt block.JPG [ 58.06 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: offret :P
740.JPG
740.JPG [ 68.65 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: tomt :D
740 motorrum.JPG
740 motorrum.JPG [ 85.89 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: vilket system lh 2.2 el. 2.4??
databoxar.JPG
databoxar.JPG [ 60.4 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: slutt :/
lager.JPG
lager.JPG [ 54.18 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: lite upputsat :)
kolvar.JPG
kolvar.JPG [ 60.09 KiB | Viewed 13456 times ]


Attachment:
File comment: ihopplockat. såhär skall den väl ungefär se ut ;)
ihopplockat.JPG
ihopplockat.JPG [ 71.57 KiB | Viewed 13456 times ]


inget mer för denna vecka och det kommer ta ett tag innan nästa inlägg :? väntar på vevlager och trimmkamm på posten och utan vevlager kan jag int skruva vidare :(

men hej då nu ha de gött :mrgreen:

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Last edited by kennis on Thu 04 Feb 2010, 19:32, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 22:55 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
ursäkta för bilderna :oops: får klura ut senare hur man gör :?

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 00:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
kennis wrote:
ursäkta för bilderna :oops: får klura ut senare hur man gör :?

Dom är för stora, minska ner dem bara o ladda upp o byt ut så blir dom bra. 1600 bildpunkter breda max.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 01:08 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Blir säkert en rolig bil =) Men SNÄLLA skriv inte Börgat det är helt fel, skriv Börjat ist så man inte stör sej på felstavningen :wink:

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 02:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 09:51 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 13:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
kennis wrote:
volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?

blocket.se eller på skrotar i swe (bildelsbasen.se)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 15:01 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 18:36 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
eXter wrote:
530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.


Större ventiler o kanaler är de i den också, helt enkelt en bättre topp o bygga på än 530....Tänkt du köra orginal M-stakar eller eftermarknads? Volvo har ju lite problem med endel stakar när de blir lite effekt i dom speciellt B230ET, bara ett tips.

lycka till me projekte..

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 29 Jan 2010, 20:13 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 23 Jun 2004, 16:50
Posts: 34
Location: sund
kennis wrote:
volvo745turboic wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)
. Jo jag har funderat på det men det blir mycket mer arbete men blir ju mycket bättre när det är klart. :) Men var kan jag få tag på en 405/531 då ? :?


Jag har en 531 topp liggandes med orig kam.

_________________
Nothing beats cubic inch...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sat 30 Jan 2010, 11:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Fordpappa wrote:
Helt klart att du ska köra LH2.4 om du nu skall köra orginalsprut. men tyvärr kommer inte ett orginal sprut räcka så värst himla långt om du inte chippar det och så. sen föreslår jag att du skall köra med 531 eller föregångaren 405 toppen eftersom dom är mycket mer trimvänliga än 530 toppen som d e rätt dåligt med gods i (spricker lätt)


nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sat 30 Jan 2010, 17:40 
Offline
Ny

Joined: Mon 20 Jul 2009, 20:35
Posts: 3
Quote:
nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:


Det skiljer mer än bara avgas sidan på 530 och 531, dessutom finns det ingen topp som heter 392...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sat 30 Jan 2010, 18:26 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Gumzze wrote:
Quote:
nej nej fordpappa nu är du helt fel ute 530 och 531 är precis likadana fast det skiljer sig lite på avgaskanalen.

toppen du tänker på som spricker är en hederlig gammal 392 :lol:


Det skiljer mer än bara avgas sidan på 530 och 531, dessutom finns det ingen topp som heter 392...



hum kan ha fel men volvo har en orginal topp som satt på tex 240 har för mig att den hette så. måste väll ut och rota i högarna :lol:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 18:52 
Offline
Besökare

Joined: Mon 19 Nov 2007, 21:07
Posts: 15
Location: Saltvik
398 heter toppen som Gozze tänker på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 19:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
fel inloggning

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 20:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
eXter wrote:
530 spricker väl inte? Anledningen till att man brukar använda 531 är väl för att den flödar lite bättre och har kanalerna bättre utformade från början, flödes skillnaden är väl knappt märkbar? Sen lär det ju finnas folk som har kört 500hk ur orig systemen, 3" lmm och matchande spridare så ska 300 inte vara något problem iaf. Det finns en riktigt bra tråd om det där på Sävarturbo som jag hoppas att du har läst. Om du är intresserad så kanske jag kan tänka mej att sälja ett lh 2.4 som har suttit i en ltt 940, med chip från kl racing. Finns även grenrör och ic.
. Tack så då om det int é så mycket skillnad så tror jag jag behåller min 530:a :) skall checka sävar och se om jag hittar något värt och veta :wink:

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 21:52 
Offline
Ny

Joined: Mon 20 Jul 2009, 20:35
Posts: 3
Underware wrote:
398 heter toppen som Gozze tänker på.


Haha jag vet, men tyckte han skulle få tänka lite :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 12 Feb 2010, 18:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
vet nån var jag kan köpa vevlager? :help: har beställt från folkracechop men jag har väntat i 5 veckor nu och inget har hänt! :(
och här på åland är det ju dyrare än att köpa en maskin och göra egna :evil: behöver ej gå fort pga att jag e borta i 2 v.
känns så jäkla dumt och just startat en tråd och det första som händer e att sakerna man har beställt aldrig kommer :lame: :x

MvH

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Fri 12 Feb 2010, 19:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Har du hört med folkrace shoppen vad som har hänt? Vart beställde du? Hit eller en adress i sverige?

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Volvo 240 - 87 // tha svenneracer
PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 10:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 25 Aug 2007, 11:22
Posts: 102
Location: m-hamn
kan nog ordna hem H-profil stakar, ram , vevlager och samtliga packningar. om det behövs :twisted:

MvH

_________________
Toyota starlet 16v turbo

vem behöver fler en 4a????


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group