Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 02 May 2024, 06:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Fri 18 Dec 2009, 20:54 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
BuuMi wrote:
Fint Kenny, men fy f*n för att få ITB'et att lira med allt :shock: Blandningen osv... Om du söker på Benci på HPC så kan du nog få rådfulla tips då han just satt på ITB på sin B16 han med. Och han har haft många bekymmer :p
Hoppas du får det att funka någorlunda bra före mappningen iaf!

Vart tänkte du fara och mappa?



Lät ju inte allt för roligt de :P
Jag vet inte än ja hade en kontakt i skåne där ja skulle få styrsytem, inkoppling och mappning för 15.000kr men jag hittar han inte längre och ja kommer inte ihåg va han heter :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Fri 18 Dec 2009, 20:57 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Blandning och luft är väll inget problem ?! Det som tillför problem är att man aningen måste mappa efter alpha-n eller enligt tps och luft och map sensor. Det folk brukar göra fel är att dom bara tar vackum från bara ETT spjäll till mapsensorn och får allt galet. Det man ska göra rätt är att ta vakum från varje spjäll till en liten tryckbox så luftvågorna försvinner och blir jämna sen från boxen till mapsensor då ska allt lira klockrent =)

Jag ska t ex köra med öppna spjäll ock mappa efter luft/mapsensor dvs den vanliga metoden och det har funkat för folk förr =) men vacum från varje spjäll är viktigt.

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Fri 18 Dec 2009, 21:08 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
Roobin wrote:
Blandning och luft är väll inget problem ?! Det som tillför problem är att man aningen måste mappa efter alpha-n eller enligt tps och luft och map sensor. Det folk brukar göra fel är att dom bara tar vackum från bara ETT spjäll till mapsensorn och får allt galet. Det man ska göra rätt är att ta vakum från varje spjäll till en liten tryckbox så luftvågorna försvinner och blir jämna sen från boxen till mapsensor då ska allt lira klockrent =)

Jag ska t ex köra med öppna spjäll ock mappa efter luft/mapsensor dvs den vanliga metoden och det har funkat för folk förr =) men vacum från varje spjäll är viktigt.



Absolut! Trodde att ja skulle få med en vacuum station men ikke så de blir att beställa en sådan. De finns 7 vacuum anslutningar på insuget.
De löser sig iallafall :) Att koppla till bara ena spjätten låter bara korkat :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Fri 18 Dec 2009, 23:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Ja har du vacum utag på varje spjäll så är det enkelt o mappa det bra =)

Jaruu jag har sett vissa som kört separata spjäll men bara tagt vacum från ena spjället och dom inte fårr det o lira men det säger ju sej själv om man tänker lite logiskt och praktiskt :wink:

Men byter du styrsystem och har vacum från allt så lirar det nog till 100% med en bra mapp =)

Vad ska du köra med för bredbands lamda ? Kan rekomendera AEM,S bb mätare inkls sond. dom sägs va rätt bra för priset. Annars Innovate LC-1 inkl mätare hos ppf för cirkus 200€ skitbra mätare och pris =)

( BTW vems gamla bil är det ? Är insuget omsvetsat ? det du hade tidigare med turbo )

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 00:32 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
Roobin wrote:
Ja har du vacum utag på varje spjäll så är det enkelt o mappa det bra =)

Jaruu jag har sett vissa som kört separata spjäll men bara tagt vacum från ena spjället och dom inte fårr det o lira men det säger ju sej själv om man tänker lite logiskt och praktiskt :wink:

Men byter du styrsystem och har vacum från allt så lirar det nog till 100% med en bra mapp =)

Vad ska du köra med för bredbands lamda ? Kan rekomendera AEM,S bb mätare inkls sond. dom sägs va rätt bra för priset. Annars Innovate LC-1 inkl mätare hos ppf för cirkus 200€ skitbra mätare och pris =)

( BTW vems gamla bil är det ? Är insuget omsvetsat ? det du hade tidigare med turbo )



Ska nog få till de bara man får ett jobb så man kan köpa resten :) Får se va de blir för bbl inget är bestämt ännu.
Den är mest känd som fredlunds gamla, jo original insugen är öppnat och max portat. Nu hänger den som en prydnad på väggen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 00:33 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Aha tänkte det kände igen bilen rätt mycket då polarn hade den förut, har åkt den förut med turbo motorn då Andersson hade den , gick rätt bra då !

Kul att se den få komma till liv igen =)

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 00:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
Roobin wrote:
Aha tänkte det kände igen bilen rätt mycket då polarn hade den förut, har åkt den förut med turbo motorn då Andersson hade den , gick rätt bra då !

Kul att se den få komma till liv igen =)


Okej, nå den gick inte allt för bra när ja köpte den, visst den for nog iväg helt bra. Men gick duktigt orent.
När ja försökte hitta felet så visa de sig att piggyn ställde till de. dessutom hade dom kopplat ur Vtec'n varför vet jag inte. men men..
Nu blir allt bättre och bättre vart efter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Profiilen wrote:
Roobin wrote:
Aha tänkte det kände igen bilen rätt mycket då polarn hade den förut, har åkt den förut med turbo motorn då Andersson hade den , gick rätt bra då !

Kul att se den få komma till liv igen =)


Okej, nå den gick inte allt för bra när ja köpte den, visst den for nog iväg helt bra. Men gick duktigt orent.
När ja försökte hitta felet så visa de sig att piggyn ställde till de. dessutom hade dom kopplat ur Vtec'n varför vet jag inte. men men..
Nu blir allt bättre och bättre vart efter.



Efter att Honda doktorn varit å hjälpt dig! :wink:

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
GSR wrote:
Profiilen wrote:
Roobin wrote:
Aha tänkte det kände igen bilen rätt mycket då polarn hade den förut, har åkt den förut med turbo motorn då Andersson hade den , gick rätt bra då !

Kul att se den få komma till liv igen =)


Okej, nå den gick inte allt för bra när ja köpte den, visst den for nog iväg helt bra. Men gick duktigt orent.
När ja försökte hitta felet så visa de sig att piggyn ställde till de. dessutom hade dom kopplat ur Vtec'n varför vet jag inte. men men..
Nu blir allt bättre och bättre vart efter.



Efter att Honda doktorn varit å hjälpt dig! :wink:


Precis :D Hade tur att ja tog bilen dit den dagen, fick mycke klarhet i saker å ting:P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:21 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
De bara roligt att hjälpa till! :wink:

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:35 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
GSR wrote:
De bara roligt att hjälpa till! :wink:



Har du kopplat styrsystem förr ? :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
Ser j***a bra ut det där 8) tummen upp :wink:

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:41 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
forryk wrote:
Ser j***a bra ut det där 8) tummen upp :wink:


Dankee 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 12:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
Profiilen wrote:
GSR wrote:
De bara roligt att hjälpa till! :wink:



Har du kopplat styrsystem förr ? :P



Nä bara lite, så jag säger nej..:) Köp ett AEM EMS så har du de lätt, funkar riktigt fin fint på Hondorna...

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 13:31 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
GSR wrote:
Profiilen wrote:
GSR wrote:
De bara roligt att hjälpa till! :wink:



Har du kopplat styrsystem förr ? :P



Nä bara lite, så jag säger nej..:) Köp ett AEM EMS så har du de lätt, funkar riktigt fin fint på Hondorna...



Okej :P Ska kolla upp de :) Tack för tipset :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 16:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Roobin wrote:
Blandning och luft är väll inget problem ?! Det som tillför problem är att man aningen måste mappa efter alpha-n eller enligt tps och luft och map sensor. Det folk brukar göra fel är att dom bara tar vackum från bara ETT spjäll till mapsensorn och får allt galet. Det man ska göra rätt är att ta vakum från varje spjäll till en liten tryckbox så luftvågorna försvinner och blir jämna sen från boxen till mapsensor då ska allt lira klockrent =)

Okej, vi får väl se ;)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 17:46 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
BuuMi wrote:
Roobin wrote:
Blandning och luft är väll inget problem ?! Det som tillför problem är att man aningen måste mappa efter alpha-n eller enligt tps och luft och map sensor. Det folk brukar göra fel är att dom bara tar vackum från bara ETT spjäll till mapsensorn och får allt galet. Det man ska göra rätt är att ta vakum från varje spjäll till en liten tryckbox så luftvågorna försvinner och blir jämna sen från boxen till mapsensor då ska allt lira klockrent =)

Okej, vi får väl se ;)



Va inte så där nu... :(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 09:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Profiilen wrote:
BuuMi wrote:
Roobin wrote:
Blandning och luft är väll inget problem ?! Det som tillför problem är att man aningen måste mappa efter alpha-n eller enligt tps och luft och map sensor. Det folk brukar göra fel är att dom bara tar vackum från bara ETT spjäll till mapsensorn och får allt galet. Det man ska göra rätt är att ta vakum från varje spjäll till en liten tryckbox så luftvågorna försvinner och blir jämna sen från boxen till mapsensor då ska allt lira klockrent =)

Okej, vi får väl se ;)



Va inte så där nu... :(

Heheh, nä men prata med Benci på HPC om det krånglar så ordnar det sig nog (:

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Tue 09 Mar 2010, 13:15 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
vad har du för planer nu när du sålt ITB'n då? :)

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic VTi JDM
PostPosted: Tue 09 Mar 2010, 16:44 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 20 May 2009, 09:46
Posts: 105
Kör: Supra MKIV
De blir nog bara N/A. Ska beställa oem högkomp kolvar när lönen kommer sen får vi se vad som tillkommer..


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group