Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 11:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Apr 2006, 20:29 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Så nu har man börjat med att bygga om i bilen sin, sakta sakta går det frammåt. Det beror mest på att bygga i sin egen bil är inte lika skoj som i andras:) Men s*** samma nu är jag igång och har stora planer! planer som brukar, hum plana ut och bli lite som man inte tänkte sig från början. Men jag börjar bli van.

Image

Nåja komponenterna som skall användas är rakt igenom av märket Rockfordfostgate. Mera information hittar ni på <a href='http://www.rockfordfostgate.com' target='_blank'>http://www.rockfordfostgate.com</a>. Det är de här komponenterna:

Framsystem: T162S
Bas: P212S4
Slutsteg bas och framsystem: P2002 x 2
Huvudenhet: RFX9320R
+ en liten extra grej som jag inte avslöjar ännu :)

Grejjerna har jag haft i bilen förrut, det är bara det att de inte har varit rättvist installerade för att låta som de borde framför allt framsystemet har blivit orättvist behandlat. Skall väl även piffa upp designen av det hela hoppas jag.

Vad är en projektråd utan bilder?

Jag började med att slita i den stackars inredningen och nedan får ni se 3bilder på trunken och dörrarna, ja de får tala för sig själva, bilderna alltså.

En tom trunk.
Image

Dörrarna typ länsade.
Image

Image

Sedan började dämpningen med Bitumen(eller hur det stavas), köppte allt vad daxen hade:)

Image


Image

Föresten att dämpa är väldigt varmt arbete:)

Ni får gärna tipsa om var man kan hitta vinyl på kobben för hade tänkt klä bafflarna jag gjort till dörrarna och kanske hela trunken sen när det är klart.

Har flera bilder men vill dra ut på det lite och nu känner jag mig trött på att skriva :), så finner ni intresse om mera bilder så kan jag fixa.


//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 14:34 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 12:11
Posts: 236
Location: Norge
Kör: Går förtillfället ^^
Ser snyggt ut de där lasse. Meeera bilder :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 15:02 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Bitumen?? Faen, det skulle ju varit suvve i min trunk att isolera med, vad kostade det kvadraten? Jag har två burkar noisekiller hemma, men det där känns ju lite humanare att montera. Är det klisteryta på ena sidan?

Ska bli kul att se arbetets gång och framför allt det färdiga arbetet! GL!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 15:42 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
tackar:), har kommit längre men orkade inte lägga upp fler bilder ännu:P
Jo noisekiller brukar man använda där bitumen är för jobbigt att applicera, och sen tar de bort ljud på ett annat sätt bitumen så är ju så tungt så de dämpar på det sättet så såna som har många € eller annan valuta så kör med både och. På daxen tar de 22€ för 4 ark som är 40*50cm alltså 0,8kvadratmeter. Det är klister på baksidan av varje ark och sedan så värmer man upp det så blir det formbart och fastnar på plåten som man rengjort före. Man måste värma så det blir väldigt varmt annars så lossar det på sommaren:( icke så bra. Man bör använda handskar för det är inte roligt att få för varmt om händerna:). Lägger upp bilder på dämpning av dörr mm senare i kväll.

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 16:37 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
uppdatering.
Som sagt började dämpa dörren för att få den stabil så måste jag få själva sidan stadig, och de använde jag polyester till.

Polyester på baksidan av dörren:
Image

Image

Sedan i dörrarna så fuskade jag med bitumenen(för dyr..) och satte ett lager där jag tyckte det var nödvändigast sedan så satte jag i lite hum vad det nu heter det med metallfilm på sig och klister på ena sidan, i hopp om att de gör någon nytta. Satte nog mera bitumen i dörren än på bilden, men inte så mycket som jag velat ha i den.

Image

Image

Hum? bekvämt att köra utan de här?(fina sportstolar jag har va?)

Image

De var ju ut på grund av en sak och de var för att ja drog en jekla massa kabel + ljudisolerade golvet i bilen i hopp om att få ännu mindre oljud i kupen..

Mysig bild som visar hur bra fotograf man är, men iaf bilden föreställer hum hur många lösa delar inredningen i en bil kan bli

Image

Kanske vinner priset Ålands kabelrikaste bil snart? :) Obs. målartejpen är där tilfälligt, den duger inte till det där ändamålet men när det var det som fanns just då:)

Image


Efter kabeldragningen så påbörjades arbetet med att tillverka baffel som skall fästas på dörrsidorna, ja ni kommer förstå säkert.

Sågar ut formen i tunn björkfaner:

Image

Sedan så fixeras ringar som jag kommer montera 6,5" arna och 1,1" diskanterna i. Ganska lika vinkel ändå? ja de fick duga kommer säkert byggas om efter en tid ändå:)

Image


Det där får va nog för den här gången.

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 17:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 12:11
Posts: 236
Location: Norge
Kör: Går förtillfället ^^
Ser nice ut de där lasse! Forsätt så där så blir de s*** bra :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 17:38 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Säger bara det, klart till påsk ska de va:P :D optimist? javisst!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Apr 2006, 21:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31501
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Härligt med projekt! Alltid kul se hur någon tar tag i något och gör något. :)
Och med bilder. Thats the spirit! Än en gång tycker jag en "snyggbygge"-
tävling borde ordnas så vi får lite fart på ålänningarna. :D

Skall bli kul se resultatet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Apr 2006, 20:55 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Okej! äntligen kan jag posta bilder igen efter helgens "jobb".

Börjar med framsystemet. Bilderna är väldigt hoppande då man lätt glömmer att ta kort:)

Spänt tyg över ringarna och drängt det i polyester, här håller de på att härda.

Image

Hupp! spacklat en massa och slipat redan! här går de undan... testar å ser om de alls passar och jo:) hum men nu skulle man få tag på vinyl likadan som dörrens...

Image

Men en nödlösning fick bli färg som jag rollade på tills vinyl skaffas.

Image

Så över till dit bak, de är ju oftast den man brukar skryta om och visa upp:P Alltså rumpan:)

Börjar med att maskera en massa då det skall användas material som inte skall komma i kontakt med andra helst.

Image

Skissar på papper och kapar bitar efter dem, ett litet bildbevis

Image

Hmm de här kommer väl att funka? Gillar att testa, och testa mig fram.

Image

Bilden får tala för sig själv, detta kan väl knappast bli något?

Image

Har plastat en baslåda förrut och visste hur tusans jobbigt det var att glasfibret alltid gled ner och så blev de inte alls någon form längst med där man ville.. Men det löste man genom att limma fast glasfibret den här gången med spraylim:) rätt smart enligt mig själv:P

Image

Här härdar plasten och jag har börjat på sidan mitt emot basen, öppnade dörren för att inte stryka med, men dock så medförde det att bilden blev kass:)

Image

testar, testar.. hum de här kan bli fint! stegen fick inte plats där det var tänkt så de åker nog på det stället där de ligger på bilden.

Image

jag måste sluta nu då jag uppnått max bildgränsen:)

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Apr 2006, 20:56 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
fortsättning..

Hum, vad är de här då?, en öl till den som gissar rätt:)

Image

Baslådan har dämpats innuti med bitumen för att få väggarna styvare än med bara enbart plast.

Image

Tyg spänns runt baslådan så fina former skall fås:)

Image

Och så här ligger de och härdar efter att har dränkt tyget i polyester

Image

Hum fick för mig att jag alltid klottar när jag lägger på glasfiber eftersom jag plastar så varför inte häva på en hög på sakerna och sedan dränka de med plast och rolla ut det? visa sig funka bra.

Image

Och så vänta på härdningen(hatar sådant)

Image

Rätt så aktiv helg iaf, heh inte så social kanske men äh:)
Vill ni fråga något så gör det orkar inte skriva alla planer och tillvägagångsätt.

//Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Apr 2006, 21:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 12:11
Posts: 236
Location: Norge
Kör: Går förtillfället ^^
Fan va nice, du gillar tejp eller ? ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 05:58 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
i och med att jag kladdar med plast så måste jag använda tejp för att skydda bilen:) Men tejp e ju skoj annars oxå :D

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 06:33 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag funderade på att gjuta en balja i reservhjulsbaljan tidigare, men var rädd för att det skulle börja lukta mycket plast i bilen under varma sommardagar. har jag fått det om bakfoten eller är det något som du har en bra plan för?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 07:40 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Äh lite plast har väl inget dött av?
Ne men lukten uppstår bara om plasten inte fått härdat ordentligt. Som du ser på någon bild så har jag en kupefläkt + en 10Kw fläkt som får blåsa på baslådan när det härdar, det är just för att slippa plastlukten i sommar. Men när du har plastat i bilen så finns ju lukten där men den går att vädra ur.
Men lukten så höjer ju bara partystämningen i bilen;)

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 10:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
:P har du ju rätt i! För övrigt så var jag lite för lat för själva balj-gjutningen, men nu när man ser att det inte är en omöjlig uppgift så kanske man får göra ett försök.. :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 15:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Far och köp glasfiber och polyester+härdare i dag!:P
Och en alu-roller är att rekomendera, sen är det bara att sätta igång och visa resultatet här på forumet t.ex.;)
Klarar jag det så borde flera klara det:)
I kväll är det dax för spackling(usch) och slutstegs "fack"byggning(we).

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 20:38 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Kvällens arbete 2½ timme, hum hur många timmar har allt tagit egenteligen när jag bara fick så här lite gjort på den tiden:S
Ska köpa tyg i morron för att kunna plasta runda fina former till slutstegs hum ja va man kallar det. Spackel kommer det iaf att gå åt undrar om man måste köpa mera av det oxå en bruk gick ju på ett huj.

Image

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 23:27 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 17 Apr 2005, 22:21
Posts: 23
Du har ett stevfel i länken ;)

Ser bra ut annars, inget slarv som många brukar göra och skall ha in stereon så snabbt som möjligt i bilen :P

En nackdel som bitumen har är att det sliter på gångjärnen till dörrarna aningen iomed att det är rätt tungt, speciellt om du drar flera lager.. dock inte dyrast att byta gångjärnen men inte så kul iallafall när dom börjar knäppa och hänga lägre än vad dom skall :/

Jag kommer nog köra peakoff i min bil just pgr av spara lite på dörrarna och spara lite vikt :)
Får provlyssna något senare i sommar, min bil blir nog också färdig någongång i sommar men nämner inte när <_<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Apr 2006, 06:04 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Jasså jag ser ändå bilderna jag:S Men stavar fel gör jag titt som tätt vet jag:)
Jo bitumen är tungt! men därför jag har snålat med det i dörrarna i hopp om att de inte skall göra så mycket skada. I trunken är de kanon att använda iaf, driver framsystemet på huvudenheten tills vidare för de va trist som fan utan helt:) De låter redan bättre med den effekten.

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Apr 2006, 17:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 17 Apr 2005, 22:21
Posts: 23
Oja, utan ljud funkar det verkligen inte :)

Skrålar själv på med orginal högtalarna för tillfället..verkligen skrålar, förra ägarna har nog spelat sönder dom 3ggr om :P

Jag tror nog inte att du märker det så snabbt på dörrarna när det är mera vikt i dom men med åren så kan det nog bli..

Du har ju iallafall ett ganska stort varmgarage att vara i ser det ut som!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group