motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=28&t=6681 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mike [ Wed 04 Nov 2009, 21:43 ] |
Post subject: | Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
OK, tänkte lägga upp en tråd om mitt nya projekt, en Cittra CX 2400 från -79. Blev lite inspirerad av Bad Droidboy:s Allegro-tråd, kul med lite annorlunda bilar här på portalen! Jag köpte den redan i somras, men p.g.a. semester, tidsbrist osv. har jag inte fått den till garaget förrän nu (Tack Kim, Kim, Kris och Atti!) Såhär såg den ut när jag köpte den, stått på samma ställe i 8-9 år: Attachment: P5060136.JPG [ 93.36 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment: P5060137.JPG [ 93.64 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment: P5060138.JPG [ 84.16 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment:
File comment: Gammal stötstångsspis med förgasare... P5060140.JPG [ 111.72 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment: P5060141.JPG [ 93.01 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment:
File comment: Rattmuff på! P5060144.JPG [ 84.63 KiB | Viewed 10265 times ] Attachment:
File comment: Badrumsvågar + ett antal varningslampor... P5060145.JPG [ 85.57 KiB | Viewed 10265 times ] Dessutom har den halvautomatisk låda, det sitter en momentomvandlare ist. för koppling, före en 3-växlad låda med back, N och P. När man rör växelspaken bryts oljeflödet till momentomvandlaren, och man kan växla. Likaså kan man starta på 3:an och köra "på slir" ända upp till toppfart om man vill. Vågar knappt tänka på vad den drar per 100km... En riktig rysare m.a.o. Hittills har jag hittat rost i bakre hö hjulhus, några små blemmor på dörrarna och lite på ena rambalken. Faktiskt rätt rostfri för att vara en CX, dessa vagnar brukar ju normalt bestå av kex och brunt pulver som hålls ihop med underredsmassa. Inredningen är slut. Riktigt slut, har tydligen stått stilla ute i solen tidigare. Klädseln blir till pulver om man rör den, dörrsidorna är torrspruckna och på väg att lossna. Blir att försöka få tag på bättre beg, har redan hittat formsydda sätesöverdrag, så att man iaf kan sitta i bilen... Hydrauliken funkar perfekt efter att vi fick snurr på pumpen med lite trix (mer om det senare), bortsett från lite grönt LHM-dropp från vad jag misstänker är en returslang från bakre höjdregulatorn. Lätt fixat. Motorn hostade faktiskt igång efter att jag tappat ur 15 liter terpentinliknande smörja ur tanken och ersatt den med fräsch soppa. Dock sprutade det bensin i hela maskinrummet, både ur spruckna bränsleslangar och ur den urgamla bränslepumpen som verkar ha dragit sin sista suck. Tänk vad dålig kvalitet fransmännen hade på gummit, i min gamla Mazda 616 som är 8 år äldre sitter det originalslangar som är hur fina som helst. Här kunde jag bryta av slangarna som torra pinnar... Nya slangar är inköpta, dock verkar ingen firma här på holmen få tag på en bränslepump till detta lik. Får nog blicka västerut tror jag. Så, nu återstår alltså att få igång motorn utan läckage, annars inget hydraultryck (=ingen styrning, inga bromsar ingen fjädring), och köra upp den på uppfarten för grundlig tvätt. Sen får vi se vad som döljer sig under dammet. Målsättningen detta år är iaf att besikta och registrera den på nytt så fort som möjligt, så har man det gjort. |
Author: | bad_droidboy [ Wed 04 Nov 2009, 22:07 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Fasen blev duktigt i lä nu... rå bil! Är den ålandssåld? Finns en gubbe som bor i samma by som mig som har en CX men nyare modell, var för övrigt utställd på pärlor på hjul. Du har tur som har MK1 versionen-dvs UFO panelen! ![]() |
Author: | Mike [ Wed 04 Nov 2009, 22:40 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Några bilder från när vi hämtade vagnen. Den står i högsta läget... Attachment: P1000673.JPG [ 123.56 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000674.JPG [ 96.09 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000675.JPG [ 106.17 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000676.JPG [ 111.89 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000677.JPG [ 121.78 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000678.JPG [ 101.79 KiB | Viewed 10227 times ] Attachment: P1000679.JPG [ 110.86 KiB | Viewed 10227 times ] |
Author: | Mike [ Wed 04 Nov 2009, 22:50 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
bad_droidboy wrote: Fasen blev duktigt i lä nu... rå bil! Är den ålandssåld? Finns en gubbe som bor i samma by som mig som har en CX men nyare modell, var för övrigt utställd på pärlor på hjul. Du har tur som har MK1 versionen-dvs UFO panelen! ![]() Vet faktiskt inte ännu om den är ålandssåld, måste ta reda på det. Skulle vara intressant att få kontakt med andra ev. CX-ägare, vet att jag sett en jätefin grön serie 1 för bra många år sedan, och en vit serie 2 på håll. |
Author: | Toffe10 [ Wed 04 Nov 2009, 23:08 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Den va fasen inga vacker att titta på den där, men hade ändå en viss charm ![]() ![]() |
Author: | Cambudgie [ Wed 04 Nov 2009, 23:18 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Hehe, intressant projekt som kommer att följas. Det blir väl turbo och hela kalaset va? ![]() |
Author: | Mike [ Wed 04 Nov 2009, 23:52 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Cambudgie wrote: Hehe, intressant projekt som kommer att följas. Det blir väl turbo och hela kalaset va? ![]() Njä, tänker satsa på hyfsat originalskick. Vill man ha turbo finns det väl också CX Turbo2, men det är en nyare variant (86-89 om jag inte minns fel). |
Author: | Todi [ Thu 05 Nov 2009, 00:22 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Läcker padda! Inget fel i den där bilen... Lycka till med projektet!! |
Author: | bad_droidboy [ Thu 05 Nov 2009, 13:48 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
http://www.blocket.se/helsingborg/Citro ... m?ca=6&w=3 Den kan du ha som måttstock sen ![]() |
Author: | BlaaBMW [ Thu 05 Nov 2009, 23:54 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Vilken häftig gammal padda! Det här blir intressant att följa! Lycka till med fixandet, brukar ju kunna vara mycket som behöver göras på gamla fransyskor... |
Author: | Sergey [ Mon 16 Nov 2009, 17:25 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
intressant bil! Säkert lätt och fixa stiliga aluhjul till den... bultmönster är väl 5x98? |
Author: | bad_droidboy [ Mon 16 Nov 2009, 23:52 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
5*98! Nice då är de nån som har samma som mig då:) |
Author: | Sergey [ Tue 17 Nov 2009, 22:42 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
jepp, det stämmer faktist |
Author: | Mike [ Sat 05 Dec 2009, 01:31 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Konstaterat att bilen startar med startgas... Soppapumpen är slut, membranet. Dessutom är alla slangar (lakritsremmar) så slut att de går av när man rör dem! Inredningen e solskadadad och bör bytas, har en kontakt i Norrtälje som kan fixa det. Hydrauliken funkar fint! |
Author: | bad_droidboy [ Wed 25 Aug 2010, 16:23 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
Har det hänt nåt mer? |
Author: | Mike [ Wed 25 Aug 2010, 21:49 ] |
Post subject: | Re: Citroen CX 2400 Pallas C-Matic -79 |
bad_droidboy wrote: Har det hänt nåt mer? Har fixat ny soppapump från Tyskland, bytt ut ett antal meter bränsleslang och returslangar för hydrauliken...Har t.o.m. varit ut o kört nån runda utanför garaget. Maskin går bra efter byte av pumpen samt isärplockning och rengöring av fördelare och förgasare (verkar som om de gamla bränsleslangarna släppt material som satt igen munstycken). Dock började servostyrningen "DIRAVI" krångla efter provkörningen, blev trögt och jäkligt att styra, hydraulpumpen knattrade som en Hilti samt att ratten inte ville gå tillbaka till mittläget av sig själv som den ska. Har fixat nya ackumulatorklockor från BoBil, ska bara orka byta dem...Antagligen är de gamla tomma på gas och orkar inte ge tillräckligt med extra hydraultryck till styrningen. Vx-lådan krånglar också på så vis att bilen vill dra iväg med växel i fast tomgången står på rätt varvtal. Enligt expertisen beror detta antagligen på att det är fel olja i vx-lådan och att momentomvandlaren stretar p.g.a. detta. Ska fixa lite under vintern, uppdaterar så fort nåt intressant händer. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |