OK, tänkte lägga upp en tråd om mitt nya projekt, en Cittra CX 2400 från -79. Blev lite inspirerad av Bad Droidboy:s Allegro-tråd, kul med lite annorlunda bilar här på portalen!
Jag köpte den redan i somras, men p.g.a. semester, tidsbrist osv. har jag inte fått den till garaget förrän nu (Tack Kim, Kim, Kris och Atti!) Såhär såg den ut när jag köpte den, stått på samma ställe i 8-9 år:
Attachment:
P5060136.JPG [ 93.36 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
P5060137.JPG [ 93.64 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
P5060138.JPG [ 84.16 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
File comment: Gammal stötstångsspis med förgasare...
P5060140.JPG [ 111.72 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
P5060141.JPG [ 93.01 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
File comment: Rattmuff på!
P5060144.JPG [ 84.63 KiB | Viewed 7076 times ]
Attachment:
File comment: Badrumsvågar + ett antal varningslampor...
P5060145.JPG [ 85.57 KiB | Viewed 7076 times ]
Dessutom har den halvautomatisk låda, det sitter en momentomvandlare ist. för koppling, före en 3-växlad låda med back, N och P.
När man rör växelspaken bryts oljeflödet till momentomvandlaren, och man kan växla. Likaså kan man starta på 3:an och köra "på slir" ända upp till toppfart om man vill. Vågar knappt tänka på vad den drar per 100km...
En riktig rysare m.a.o. Hittills har jag hittat rost i bakre hö hjulhus, några små blemmor på dörrarna och lite på ena rambalken. Faktiskt rätt rostfri för att vara en CX, dessa vagnar brukar ju normalt bestå av kex och brunt pulver som hålls ihop med underredsmassa.
Inredningen är slut. Riktigt slut, har tydligen stått stilla ute i solen tidigare. Klädseln blir till pulver om man rör den, dörrsidorna är torrspruckna och på väg att lossna. Blir att försöka få tag på bättre beg, har redan hittat formsydda sätesöverdrag, så att man iaf kan sitta i bilen...
Hydrauliken funkar perfekt efter att vi fick snurr på pumpen med lite trix (mer om det senare), bortsett från lite grönt LHM-dropp från vad jag misstänker är en returslang från bakre höjdregulatorn. Lätt fixat.
Motorn hostade faktiskt igång efter att jag tappat ur 15 liter terpentinliknande smörja ur tanken och ersatt den med fräsch soppa. Dock sprutade det bensin i hela maskinrummet, både ur spruckna bränsleslangar och ur den urgamla bränslepumpen som verkar ha dragit sin sista suck. Tänk vad dålig kvalitet fransmännen hade på gummit, i min gamla Mazda 616 som är 8 år äldre sitter det originalslangar som är hur fina som helst. Här kunde jag bryta av slangarna som torra pinnar...
Nya slangar är inköpta, dock verkar ingen firma här på holmen få tag på en bränslepump till detta lik. Får nog blicka västerut tror jag.
Så, nu återstår alltså att få igång motorn utan läckage, annars inget hydraultryck (=ingen styrning, inga bromsar ingen fjädring), och köra upp den på uppfarten för grundlig tvätt. Sen får vi se vad som döljer sig under dammet.
Målsättningen detta år är iaf att besikta och registrera den på nytt så fort som möjligt, så har man det gjort.