Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Fri 23 Oct 2009, 17:01 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Har skaffat mig en Austin Allegro på skojs skull. Bilen är rätt rostfri men tyvärr lite intryckt i nosen. Den har inte varit i trafik sen 1997 men startade bra på bensin från det året och avrostad ljuddämpare. Bilen har gått 117 000 skulle jag gissa på(svänger vid 100) och är lagom fräsh efter x antal år ute. Detta är serie 1 så det betyder att den som enda bil i världen kan ståta med fyrkantig ratt! Den kan även ståta med 1,3 liters a-serie motor samt hydragas stötdämpare! Det sägs även att man kan få bakrutan att poppa ut om man hissar med domkraften på fel ställe men de kanske bara är ett rykte. Den har även förärats med titeln "världens sämsta bil" av några tidsskrifter men så dålig är den faktist inte, mest ball:)

Så här såg den ut vid hemkomsten:
Image
Image
Image
Image
Ratten:)
Image

Började med olje o filterbyte!
Image
Lyktan har gått sönder efter en ibackning så passningen var det lite si o så med, får väl sätta silikon emellan eller så
Image

Innan det vart mörkt hann jag med tvätta bort lite av det gröna
Image

Nu återstår då att svetsa ljuddämpare, fräsha upp invändigt(och lite till utvändigt) samt fixa lite elfel och se över bromsar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Oct 2009, 18:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
kan bli kul att följa :) lycka till!



mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Oct 2009, 19:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Var hittar du alla dessa udda bilar :?: :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Oct 2009, 22:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Hehe den här har stått på en gård i karrböle länge så jag for n o frågade ägaren o fick den för typ ingenting:) Har inget jobb just nu så ville ha nåt att leka med och British Leyland är ju ett märke som jag gillar och efter att ha avverkat Morris Marina, Rover 220, Austin Metro, MG 1100 och mini tyckte jag att Allegro var den som saknades, mest för rattens skull då. Man blir alltid lite ledsen i själen när såna härna sköna bilar åker till skrot trots att de inte är värda så spec mycket.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Oct 2009, 16:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Idag har jag svetsat lite på avloppet, inte klart än samt rivit ur lite inredning, fixat lite el(fick fläkten och panelbelysningen att fungera men det kom av kostnaden att laddningslampan slutade fungera... :D ), kommer bilder senare. nu ska ja se om man kan göra nåt av mattorna i bilen eller om ja ska hitta på nåt annat, vissa var rätt slitna o mögliga


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Sun 25 Oct 2009, 12:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
fränt projekt!

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Sun 25 Oct 2009, 21:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
mycket skön bil, har bytt "bladfjädrar" bak på en sån en gång i tiden och det va läderremmar !! om jag inte minns fel :D

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Sun 25 Oct 2009, 21:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
vwrob wrote:
mycket skön bil, har bytt "bladfjädrar" bak på en sån en gång i tiden och det va läderremmar !! om jag inte minns fel :D


Hmm... Det var kanske en annan bil isf för vad jag vet hade alla Allegro hydragas fjädring tror jag, men hoppas hursom helst att alla kommer få uppleva "The new driving force fron Austin" som det står i reklamen. Idag har jag satt tillbaka ljuddämparen så den går lite tystare men de läcker vid grenröret lite nu ist men man kan ju inte få allt:). Ska till skroten o se om inredningen i Allegron som finns där är fräshare än min. Den är svart iaf o de är ju lite snyggare än brunt kanske, iofs är ju brunt o orange helrätt!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Tue 27 Oct 2009, 09:39 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Jag har för mig att Morris Marina korades till "världens sämsta bil" så här i efterhand, bl.a för att british leyland inte vågade sälja modellen utanför europa då den inte klarade av annat än varmtempererat klimat (brittiska öarna och mellaneuropa).

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Tue 27 Oct 2009, 12:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Clarkson wrote:
Jag har för mig att Morris Marina korades till "världens sämsta bil" så här i efterhand, bl.a för att british leyland inte vågade sälja modellen utanför europa då den inte klarade av annat än varmtempererat klimat (brittiska öarna och mellaneuropa).


Haha, jag har ägt en sån med, vägegenskaperna var rät tbedrövliga men halvmysig bil annars, vad skulle inte klarat annat klimat? Motorerna som satt i Marinan fanns ju i hundkoja och MGB bland annat som var stora exportframgångar :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Tue 27 Oct 2009, 15:58 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Wed 16 Jun 2004, 12:06
Posts: 205
Location: Mitt i stan, för fan.
Det kan nog hända att det är nån hörsägen jag har snappat upp, en koll på wikipedia ger vid handen att modellen nog exporterades till kolonierna och USA. Intressant är att den senare bildade grunden till Hyundai pony (!)

Hur som helst, härligt avtändande bilar i sköna maginnehållskulörer är det ändå :-)

Missförstå mig rätt här: Jag är oerhört faschinerad av bilar som av nån anledning är tämligen usla redan från början, och BMC-gruppen torde ha varit experter på härliga halvmesyrer:-)

Har för mig att Top Gear vid något tillfälle lät tre marinor möta sin skapare, och "Captain slow" tyckte att man borde spara en "as a warning from history"...

_________________
-Howcome things that happen to stupid people keep happening to me?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Tue 27 Oct 2009, 21:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Clarkson wrote:
Det kan nog hända att det är nån hörsägen jag har snappat upp, en koll på wikipedia ger vid handen att modellen nog exporterades till kolonierna och USA. Intressant är att den senare bildade grunden till Hyundai pony (!)

Hur som helst, härligt avtändande bilar i sköna maginnehållskulörer är det ändå :-)

Missförstå mig rätt här: Jag är oerhört faschinerad av bilar som av nån anledning är tämligen usla redan från början, och BMC-gruppen torde ha varit experter på härliga halvmesyrer:-)

Har för mig att Top Gear vid något tillfälle lät tre marinor möta sin skapare, och "Captain slow" tyckte att man borde spara en "as a warning from history"...


Jag förstår dig, det är jag också:) Top Gear är mest för show... Jeremy Clarkson klagade en gång på en Renault Alpine o sa att den var s*** i princip o körde in den i en vägg... men i hans film top 100 cars återfanns den på 70:e nånting plats så att :D

Uppdate på bilen lite, har konstaterat att det läcker vatten både fram o bakruta, blir väl silikon! ska ta nya imorn kanske, ska försöka fixa mer bilder!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 16:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Kommer med lite uppdate här då. Har monterat in lite ny inredning som ja fick från jägerströms samt fixat avloppet dock fick jag det att läka lite vid grenröret men de är bara marginellt:). Har även fixat så gott som all el! Nu lyser dock varningslampan för bromskrets konstant...bromsarna är ju inte bra iofs men den kan väl gå att stänga av skulle man tycka! Hade ingen gas till svetsen så de fick bli tätningsmassa o avgasbandage!


Attachments:
File comment: måsta täta fönserlisten med.
SL701915 (Large).JPG
SL701915 (Large).JPG [ 67.79 KiB | Viewed 14942 times ]
File comment: och ny in!
SL701914 (Large).JPG
SL701914 (Large).JPG [ 148.48 KiB | Viewed 14942 times ]
File comment: inredning ut
SL701913 (Large).JPG
SL701913 (Large).JPG [ 139.97 KiB | Viewed 14942 times ]
File comment: av..
SL701901 (Large).JPG
SL701901 (Large).JPG [ 109.08 KiB | Viewed 14942 times ]
File comment: Hål...
SL701900 (Large).JPG
SL701900 (Large).JPG [ 124.23 KiB | Viewed 14942 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Wed 25 Nov 2009, 18:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
ska ut på resa ett halvår så de blir väl lite efter med bilen så ifall nån är intresserad är dne till salu för den symboliska summan av 100€. har ni några ps3 spel kanske vi kan ordna en deal.

//Micke


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Mon 05 Nov 2012, 22:35 
Offline
Besökare

Joined: Mon 08 Dec 2008, 19:48
Posts: 27
Location: godby
Bilen kvar?

_________________
kaffe,kaffe.kaffe och mera.....KAFFE!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Austin Allegro 1975 fyrkantig ratt proejkt!
PostPosted: Wed 21 Nov 2012, 14:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
dantiosmith666 wrote:
Bilen kvar?


Nej, men det finns en likadan fast med 1500cc maskin i rätt ok skick minus att ena hydragas dämparen är sönder för 50€ om jag minns rätt? vid ett hus nära Breidan! Den har också fyrkantig ratt :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group