Har haft fiestan sen 2002 och då va den i riktigt dåligt skick, så det började med lite plåt renovering. Sen va motorn kass och det blev billigare att trimma än att bara renovera. Så ett tag va det en 1600 motor med dubbla weber förgasare och trimm kam som rulla runt i sthm. Men som vanligt så ville man ha mer, så jag hitta en zeteck 1800 motor med box för 4000:- så det va bara å hinka i den. I samma veva börjades det med blackrace i sthm och där blev fiestan ganska igen känd,, inte för att den gick fort utan för att det gick åt så mycket däck =) och att den va volvo T-gul
Efter ett tag med den motorn ville man ha mer igen =) så då uppgraderades det till 2.0 motor med hydral lyftare.Började leka med nira rk för att försöka hitta lite mer hkr med varierat resultat.
Satte dit ett köpt extraktor rör ifrån burtonpower och började körla lite mer på strippen. Men hydral lyftarna satte stopp för roliga kammar, så 2006 byggde jag en 2.0 motor ifrån grunden med mekaniska lyftare.
Vevaxel och vevstakar skickades iväg på härdning och ballansering samt att stakarna blev försedda med flytande kolvbultar ist för dom pressade som sitter standard.
Grumdplanen va att jag skulle köra med lustgas så det blev smidda kolvar ifrån accrelite med plan kolvtopp. lustgasen ligger i ett hörn fortf.
Toppen e protad så mycket det går utan att göra för mycket, samt planad 1.25mm.
Kammarna är ifrån kent cams med 11mm lyft 294 duration och både insug och avgas har avgaskammens profil. justerbara kam drev ifrån piper oxå monterat
Nu va det dax att uppgradera bromsarna oxå =)
Hispec fyrkolvsok med 285 x 25 mm skivor funka väldigt bra,, nästan för bra.
08 fick jag tag i fryra separata spjäll på en mässa resultatet efter lite fix å trix blev 182hkr. mot hösten blev det E85 konvertering som landa på 196hkr i rullabde landsväg
Vxllådan byttes ut mot en ifrån en fiesta 2005 samt att till hösten hittade en diffbroms ifrån Quiafe in i bilen oxå:)
Det som hänt under vintern e ett nytt exrtaktor rör hemma bygge och avgassysten.
Bromsade på elmia mässan 208hkr 224nm väldigt nöjd
Motorn har flyttats frm 7cm och ner 5cm den sitter stadigt i den nya subframen som även länkarmarna sitter i nu.
Batteri, kylare och en del andra små saker har flyttat på sig för att det skulle bli lite bättre jämnvikt i fram
mer info kommer. =)