Nu så har man äntligen fått sova ut en natt, det har blivit en väldigt intensiv vecka dethär!
Vi försökte starta bilen första gången på söndagen, men det bråkade ganska mycket med oss, läckte olja m.m, sen när den började visa ordentliga livstecken hade vi vevat slut på strömmen i alla accun vi hade tillgång till i garaget :doh:
Måndagen fixade jag till en del eljobb jag inte slutfört och kikade över oljeläckagen lite granna.
Tisdagen prövade vi starta igen! bilen tjurig som fan att få igång och vi föstod inte riktigt varför. Men när den väl startade ordnade vi till tändningen och Hulta grejja till en vettig startmapp. Varmkörde motorn, och jag å brorsan rev ner igen för efterdragning, och byggde om lite med tempgivare m.m runt motorn
På onsdagen efterdrog jag toppen, och meckade ihop allting, startade och varmkörde igen, matade igenom växellådan när bilen stod på pallbockar för att se att allt funkade. Däcken tog i lite, så det måste jag försöka fixa till.
Ställde ner den på hjul, tvättade av den m.m och tänkte provstarta en sista gång, då rasade startmotorn efter allt vevande vi utsatt den för under veckan :doh:
In till stan for som fan, köpte lite nattmat innan korvmojjen stängde och for via en polare och lånade en startmotor
Ut igen fort som fan å byta, blev en väldigt sen natt.
Torsdagen ut till garaget med sladd på dragbilen, smet lite tidigare från jobbet för att hinna lasta bilen och allt annat som skulle med, for till sverige med sista färjan, för på fredagen skulle bilen bromsas hos Motornord!
Så fredag morgon riggade vi upp bilen i Motornords dynapack, bilen fortfarande tjurig som fan att starta, efter lite felsökande kostaterade Roger att inte camsynken ger signal. Inte konstigt att den jävlades! Vi trodde vi hade den på grej tidigare under veckan..
Nåja, vi fick igång ändå efter lite vevande, och körde en del lastpunkter, motorn gav 260whp vid 3000rpm bl.a
Första svepet vi drog var upp till 5500rpm, då gav den 556whp! Mer effekt än fjolårsmotorn redan där.
Kunde inte ladda mindre än 1.7-1.9bar på lite mer varv konstaterade roger, så efter ett par svep hade bilen lämnat 730whp vid 8000rpm på grundladd.
Vi prövade gå på lite mer tändning, men då karate-släppte kopplingen just före maxvrid, så vi fick backa tillbaka. Synd, där fanns det tydligen mycket effekt att hämta om det hållit emot!
Gick på mer ladd istället, med en 0.3bars ökning, från 1.9-2.2bar då skuttade effekten upp från 730-812whp!!
Då gick spridarna på 100% duty vid 3bars grundtryck, bänken började varna att vi närmade oss maxvridet på naven, och kopplingen hade ju visat tendenser på att släppa tidigare, så jag tyckte det fick räcka så! Är mer än nöjd med resultatet!!!
Tack till brorsan, Emma, Hulta, Jimpa, Björn som hjälp till att få bilen klar till fredagen,
Och Stort tack till
Jouni och
Roger på
MotorNord för väldigt bra service och bemötande, samt utlåning av Hotellbussen
Roger har gjort ett väldigt bra jobb med mappningen av bilen, han gjorde ett väldigt bra intryck på mig, jag kan rekommendera en mappning där!
Såhär fint e det i Sundsvall en torsdagnatt kl.2
Bilen riggad i bänken
Effekt/vridmoment på hjulen
Effekt på hjulen/laddtrycket
Nu är det endel som måste göras under veckan, fösöka ordna en kamsync, göra om torrsumpstanken lite, få rum med däcken ordentligt m.m, sen blir det nog Kjula nästa helg!