Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 17:40

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 326 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:09 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Oct 2007, 14:13
Posts: 71
Location: Mariehamn
Kadettmicke wrote:

Heinrich: Det är nog bara tänkt att den ska gå rakt fram, sitter stegar bak, så det finns inga krängningshämmare på bilen. Bakaxeln tar upp brytningarna. Ingen bra lösning för banåka. Men man kan väl sladda lite förstås :twisted: Lite bökigt att växla ner med lådan bara , om du tittar lite närmare på spakstället :wink:



Var nästan det jag trodde också :P
Du har snart ålands snabbaste traktor då ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Roligt att få följa med!

Du är en lite j-vel på att svetsa :lol:

Snyggt och prydligt,härligt att skåda!

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 22:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Mycket fint bygge Micke! Var en fröjd att sätta sig vid datorn efter jobbet idag och läsa igenom din tråd!

Keep going man!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 22:30 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Wed 11 Apr 2007, 22:28
Posts: 120
Location: Mariehamn
Håller med som de flesta andra, mycket kul att följa detta projekt och kul med mycket bilder och förklaringar! Fortsätt så! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 22:46 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Kul att den dök upp här.Ett riktigt fint bygge är den och finare verkar den bli.Lycka till med den..

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 22:47 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
heinrich: nja, vi ska se, patriks 142a, den gråa, går väl 9or redan, så den är nog svårslagen, men han fuskar ju med 3 burkar till :)

Micvette: det roligaste är ju att bygga sin bil, att få köra är en bonus som man hoppas uppnå :lol: Sen angående svetsningen så har jag dragit på mig ca 10års erfarenhet av att svetsa i sina gammla skrotbilar man haft, så nånting börjar fastna :) Är roligt att ha ordning å reda i motorrummet, men det hinner ändra sen när jag börjar med elen :oops: det kan jag hata att hålla på med!


StewOo: Roligt att man kan bidra med lite kvällsläsning :D

Hagge: som jag skrev tidigare, mycket bilder måste det va i en tråd! Det är bara att fråga om ni undrar över något, Det är nog bara en liten del av allt man fått med, man glömmer ju bort en massa

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 22:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Volvo mannen wrote:
Kul att den dök upp här.Ett riktigt fint bygge är den och finare verkar den bli.Lycka till med den..


De va väl på tiden att sluta mörka de man håller på med :wink:

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 15:55 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sun 07 Jan 2007, 21:19
Posts: 62
Location: Eckerö
Kör: Opel Vectra
Roligt att man får se projekt som varit i skymundan förut! 8)

Har ju följt projekt-tråden på osc-forumet tidigare :roll:

Är inget volvo-fan men den här blir ju faktiskt grym! :twisted:

_________________
Tomas


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 22:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Mycket intressant! Inte precis min "cup of tea" när den knappt kan svänga men det är trevligt med välbyggda bilar oberoende av vad de skall användas till.

Jag såg vad du skrev om ditt 3-2 pulssplit grenrör. Hur skall man annars bygga det om inte 3-2? 2.5-2.5? Jag har aldrig funderat på vad som är bättre för femcylindriga motorer förrut så det skulle vara intressant att höra dina funderingar kring det.

Annars måste jag bara säga att jag önskar jag kunde svetsa lika bra...!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 07:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
vissa bygger en mergekollektor, altså stjärnformad med en spets i motten, och portar sedan ur avgashuset så långt man kommer åt, blir en sån variant om detta börjar strula, men det tror jag inte det gör. Inte med dom snälla kammarna jag har nu i varje fall (GLT). Sen bygger många just 2.5-2.5 12-45 och delar upp 3an med en skiljevägg i röret på ca 150-200mm. Men jag tycker det känns som en nödlösning..

Hinner man svänga går det för sakta. Eller som dom med för slöa bilar säger: "Skulle det varit en chikan 50m före mål, då jävlar skulle jag tagit han" :wink:
Angående svetsningen ger övning färdighet som sagt, jag har svetsat ganska många år. Alu har jag dock hållit på med i 2-3år bara

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 07:23 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 25 Aug 2007, 11:22
Posts: 102
Location: m-hamn
hur går det?? får du nåt gjort?? eller e det bara jobb?

_________________
Toyota starlet 16v turbo

vem behöver fler en 4a????


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 17:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
nja.. står lite stilla nu. försökte beställa lager å ventilfjädrar idag, men behövde mitt motornummer, så det blir ett nytt försök imorrn. Förhoppningsvis får jag börja knacka ihop motorn igen nästa vecka

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 17:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
nu är motorn ihopplockad förutom oljetråg och lite givare! tråget är målat, och ska tvättas up och skruvas på plats bara jag hinner. Motorfästena är målade och en massa annat är gjort. Bl.a ny kardanring m.m
Nya överbrutala ventilfjädrar blev det i motorn oxå så nu kan man nog varva 12000 utan att dom släpper..

Håller på å pundar ihop någon form av kopplingsmekanism av diverse bmw och fordprylar, så bara det är klart och verkar funka ska motorn i!

Chassie besikta bilen ska jag göra nästa helg oxå vad det verkar, så får den kanske gå 7.50 på 402m i fortsättningen oxå 8)

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 18:27 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
kanske såg fel, men varför använda ARP bultar till toppen? skall ju efterdras samt är bortkastade pengar.... Volvos egna funkar ju bra till 600+ men smaken är som baken.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 21:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
det är arp bult till toppen jo. Och dom måste efterdras. Och jag är väl medveten om att orginalbultarna räcker väldigt långt.
Men varför snåla på något sånt? Finns många fördelar med dom, dom går att återanvända många gånger, dom sparar på gängorna i blocket väldigt mycket, och när man börjar ladda på en bra bit över 2 bar i en motor som är oringad skulle inte jag åka sträckbult i varje fall.
De e ju inte så jobbigt att efterdra en vitmotor, det som det är mest jobb med är ju packningsklistret.
Orkar man inte med det kanske man gett sig på fel hobby :?:

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 22:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
ovanstående inlägg är inte alls drygt menat mot någon, men jag kan ta ett exempel ur verkliga livet.
I vårat garage envisas vi med att åka med guetze toppackningar för dom är hårdare och känns allmänt bättre än en elring eller victor reinz packning. Så när jag startade min motor första gången i fjol läckte det olja mellan toppen och blocket, i hörnet där oljekanalen går upp till toppen. Eftersom packningen är väldigt hård runt cylindrarna och motorn är O-ringad hade inte toppackningen satt sig ordentligt, och det läckte p.ga oljetrycket i kanalen.
Efter att motorn hade blivit ordentligt varmkörd och sedan svalnat över natten lyfte jag kåpan, tog ur kammarna och efterdrog toppen som man ska göra.
Så när jag sedan bytt olja och filter, som man alltid ska göra när man varmkört första gången, startade jag motorn och oljeläckaget var borta :)

Så eftersom jag hade Arp bult som ska efterdras sparade jag in ett topplyft, ny packning och nya bultar, vips hade Arp-bultarna betalat sig rejält!

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 12 Apr 2009, 08:47 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 25 Aug 2007, 11:22
Posts: 102
Location: m-hamn
Kadettmicke wrote:
ovanstående inlägg är inte alls drygt menat mot någon, men jag kan ta ett exempel ur verkliga livet.
I vårat garage envisas vi med att åka med guetze toppackningar för dom är hårdare och känns allmänt bättre än en elring eller victor reinz packning. Så när jag startade min motor första gången i fjol läckte det olja mellan toppen och blocket, i hörnet där oljekanalen går upp till toppen. Eftersom packningen är väldigt hård runt cylindrarna och motorn är O-ringad hade inte toppackningen satt sig ordentligt, och det läckte p.ga oljetrycket i kanalen.
Efter att motorn hade blivit ordentligt varmkörd och sedan svalnat över natten lyfte jag kåpan, tog ur kammarna och efterdrog toppen som man ska göra.
Så när jag sedan bytt olja och filter, som man alltid ska göra när man varmkört första gången, startade jag motorn och oljeläckaget var borta :)

Så eftersom jag hade Arp bult som ska efterdras sparade jag in ett topplyft, ny packning och nya bultar, vips hade Arp-bultarna betalat sig rejält!


håller helt med på båda inläggen... skulle alltid köra ARP i en race motor det är så många fördelar med dom....

_________________
Toyota starlet 16v turbo

vem behöver fler en 4a????


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Apr 2009, 08:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 28 Feb 2007, 20:47
Posts: 638
Helt rätt micke! klart de ska va ARP i en race motor! :!: :!:

_________________
#Team B R I#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Apr 2009, 09:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Slänger upp lite bilder på den hempulade kopplingsmekanismen och rovan!! Ska bara svetsa i en Egt sensor i grenröret och linda det, och så måste jag ha tag på ett nytt urtrampningslager innan jag kan lyfta i. det gamla e kasst!
Så om någon har ett nytt ford urtramplager liggandes till stora ingående axeln, Pma!

Image


Slavcylindern från Bmw. Hoppas den lirar ihop med 740 huvudcylindern..
Image


Image


Image


Image


Image


Image

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Apr 2009, 12:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Fy f*n så vackert!! :shock: :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 326 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group