motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Ford Sierra 2.0is
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=28&t=3646
Page 1 of 3

Author:  Fordpappa [ Mon 31 Mar 2008, 23:52 ]
Post subject:  Ford Sierra 2.0is

Ett stycke sierra som ska turbo konverteras. bilder finns på http://www.garaget.org/?car=87453
kommer uppdateras lite nu som då här får se hur mycket man hinner med bara när man jobbar till sjöss :) nå man har ju varrannan vecka ledigt så d ska väll gå bra :)

Author:  StewOo [ Tue 01 Apr 2008, 00:11 ]
Post subject:  Re: Ford Sierra 2.0is

volvo745turboic wrote:
Ett stycke sierra som ska turbo konverteras. bilder finns på http://www.garaget.org/?car=87453
kommer uppdateras lite nu som då här får se hur mycket man hinner med bara när man jobbar till sjöss :) nå man har ju varrannan vecka ledigt så d ska väll gå bra :)


Hmm känner väl igen den där, är det kanske Fjunes gamla?!

Author:  Fordpappa [ Tue 01 Apr 2008, 15:55 ]
Post subject: 

har vart och tittat på turbo och wastegate idag blir nog att handla det nästa helg :) av datsun200sx om ni undrar, blir nog lagom att börja med :P så man får se lite hur allt börjar ta form sedan. imorrn åker man på jobb en vecka igen så då blir det inte att göra något men sen efter det kanske man ska börja slita ur maskin ur reservdelsbilen så man får någon början :)

Author:  Fjune [ Wed 02 Apr 2008, 20:06 ]
Post subject: 

javisst är det mitt förra ! :D

Author:  Fordpappa [ Wed 02 Apr 2008, 21:13 ]
Post subject: 

Fjune wrote:
javisst är det mitt förra ! :D

vad kul :) fast den har ju fått lite uppdateringar som du ser :D och mera lär det bli :) nästa fredag åker det i nya basar och steg i den :) 2st autostudio T12-R basar och ett autostudio E-1200 steg som ger 1200wrms :D så d ska väll bli å låta lite hoppas ja på :twisted:

Author:  Fjune [ Wed 02 Apr 2008, 22:46 ]
Post subject: 

Ja jävlar :shock:

Jag får väl riva punghåren när du drar Saaben i sommar då :evil:

Author:  Fordpappa [ Thu 03 Apr 2008, 10:07 ]
Post subject: 

Fjune wrote:
Ja jävlar :shock:

Jag får väl riva punghåren när du drar Saaben i sommar då :evil:

haha :D va har du för saaab då? :P nå är nog inte säkert att nya motorn blir klar tills sommarn men man vet ju aldrig. bara man får tid så å får tag i alla grejjer så ska d nog ordna sig :twisted:

Author:  Robin [ Thu 03 Apr 2008, 10:40 ]
Post subject: 

vilken motor ska du bygga på? tänkte för jag kom på att jag
sålde mina turbo grejer till dochan, till en kille som aldrig rört dom.
så han kanske säljer vidare!

Author:  Fjune [ Thu 03 Apr 2008, 11:32 ]
Post subject: 

volvo745turboic wrote:
Fjune wrote:
Ja jävlar :shock:

Jag får väl riva punghåren när du drar Saaben i sommar då :evil:

haha :D va har du för saaab då? :P nå är nog inte säkert att nya motorn blir klar tills sommarn men man vet ju aldrig. bara man får tid så å får tag i alla grejjer så ska d nog ordna sig :twisted:


Mjaa, en 9k 2.3t + lite godis :)

Author:  Peabe [ Thu 03 Apr 2008, 16:44 ]
Post subject: 

Robin wrote:
vilken motor ska du bygga på? tänkte för jag kom på att jag
sålde mina turbo grejer till dochan, till en kille som aldrig rört dom.
så han kanske säljer vidare!


Turbo grejer som suttit på en DOHC passar inte rakt av på en SOHC... för ja antar att att han ska bygga på den som sitter i nu. Har även läst att DOCH topparna är mycket mer känsliga så dom lätt vill börja spricka när man krämar på lite medans SOCH topparna ska va hållbarare.

Author:  Fordpappa [ Thu 03 Apr 2008, 19:47 ]
Post subject: 

Peabe wrote:
Robin wrote:
vilken motor ska du bygga på? tänkte för jag kom på att jag
sålde mina turbo grejer till dochan, till en kille som aldrig rört dom.
så han kanske säljer vidare!


Turbo grejer som suttit på en DOHC passar inte rakt av på en SOHC... för ja antar att att han ska bygga på den som sitter i nu. Har även läst att DOCH topparna är mycket mer känsliga så dom lätt vill börja spricka när man krämar på lite medans SOCH topparna ska va hållbarare.

du har alderles rätt där Peabe :) fast ja ska inte bygga på den ja har i bilen men den som är i res. bilen men d e ju samma shit där :P använder ju bilen som bruksbil så den får ju inte stå stilla nå längre stunder :D

Author:  Fordpappa [ Thu 03 Apr 2008, 19:48 ]
Post subject: 

Fjune wrote:
volvo745turboic wrote:
Fjune wrote:
Ja jävlar :shock:

Jag får väl riva punghåren när du drar Saaben i sommar då :evil:

haha :D va har du för saaab då? :P nå är nog inte säkert att nya motorn blir klar tills sommarn men man vet ju aldrig. bara man får tid så å får tag i alla grejjer så ska d nog ordna sig :twisted:


Mjaa, en 9k 2.3t + lite godis :)


godis e ju aldrig fel :twisted:

Author:  Fordpappa [ Thu 03 Apr 2008, 19:50 ]
Post subject: 

Robin wrote:
vilken motor ska du bygga på? tänkte för jag kom på att jag
sålde mina turbo grejer till dochan, till en kille som aldrig rört dom.
så han kanske säljer vidare!


det är nog på en lika dan som sitter i. enda jag saknar egentligen är vevstakar, så om du vet om några så kan du ju höra dig för om dom e till salu :)

Author:  Robin [ Thu 03 Apr 2008, 22:36 ]
Post subject: 

har ju dom som sitter i dochan, vet inte om dom passar i din

0,9 bar håller dochan med en lite kompsänkning

Author:  Fordpappa [ Thu 03 Apr 2008, 23:45 ]
Post subject: 

Robin wrote:
har ju dom som sitter i dochan, vet inte om dom passar i din

0,9 bar håller dochan med en lite kompsänkning

det är samma botten del på dochan som ohcn,, inte vet ja vad det skulle vara för idé med att bygga på dochan heller eftersom båda har ju 8 ventiler i vilket fall som helst så ja förstår inte poängen varför dom inte kunde lagt 16ventiler istället som cossie har, nååväl d blir iaf å bygga på ohcn :) blir lättast så :D å mer plats under huven :P

Author:  Clarkson [ Fri 04 Apr 2008, 09:16 ]
Post subject: 

DOCH:en är ju också en 80-talskonstruktion, och på den tiden var 4-ventilsteknik i "vanliga" bilar tämligen ovanligt...

Runt 88 var det väl nästan bara honda som hade det i sitt ordinarie motorsortiment?

Author:  StewOo [ Fri 04 Apr 2008, 10:03 ]
Post subject: 

Clarkson wrote:
DOCH:en är ju också en 80-talskonstruktion, och på den tiden var 4-ventilsteknik i "vanliga" bilar tämligen ovanligt...

Runt 88 var det väl nästan bara honda som hade det i sitt ordinarie motorsortiment?


Jao nissan, toyota, peugeot, citroên.. men de va ju typ 89 som de vart vanligt med dubbelkam..

Author:  Fordpappa [ Fri 04 Apr 2008, 10:17 ]
Post subject: 

Clarkson wrote:
DOCH:en är ju också en 80-talskonstruktion, och på den tiden var 4-ventilsteknik i "vanliga" bilar tämligen ovanligt...

Runt 88 var det väl nästan bara honda som hade det i sitt ordinarie motorsortiment?

japp japp :) så just därför satsar jag på att bygga på ohcn istället just pga att det blir mer plats under huven :twisted:

Author:  rat [ Sat 05 Apr 2008, 16:42 ]
Post subject: 

Clarkson wrote:
DOCH:en är ju också en 80-talskonstruktion, och på den tiden var 4-ventilsteknik i "vanliga" bilar tämligen ovanligt...

Runt 88 var det väl nästan bara honda som hade det i sitt ordinarie motorsortiment?



80 tal??? :lol:

tidigaste jag vet är ardun på 40 talet som hade dohc konverteringstoppar till fords sidventilstoppar som användes i sopbilar o sen på muroc o bonneville med mera. får ju inte glömma alla chrysler hemis från 50-60-70 talet. fords hemi 60 tal. ford lotus byggena på 60 talet (cortina, escort osv.).

Author:  RayMysterio [ Sat 05 Apr 2008, 17:02 ]
Post subject: 

Glöm även inte bort Fiat:s Twincam motorer :lol:

De härstammar också från en fjärran tid... :wink:

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/